«ابتکار» از اعتراض معاون پارلمانی دولت درباره تغییر شاکله بودجه ارسالی به مجلس گزارش می دهد

لایحه بودجه، طرح می شود؟
معصومه معظمی- درست زمانی که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی آخرین مصوبات لایحه بودجه سال 97 کل کشور است، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری، درباره لایحه بودجه 97 نکته‌ای را متذکر شد که به نظر می‌رسد در واکنش به تغییرات و مخالف‌های مجلس با دو تبصره چالش برانگیز افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف بخش قابل توجهی از یارانه بگیران کشور است. این اظهارات نشان دهنده گلایه دولت از عملکرد کمیسیون تلفیق مجلس است و ظاهرا منتظر است این بار شورای نگهبان با رد مصوبه نهایی مجلس، درباره تغییرات اعمال شده لایحه بودجه 97 به کمک دولت بیاید.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری، طی اظهاراتی با اشاره به سخنان روز دوشنبه رئیس جمهوری در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی، گفت که طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی مسئول مستقیم برنامه و بودجه در کشور شخص رئیس‌جمهوری است و لایحه بودجه سال آینده نیز در جلسات متعدد هیات وزیران به ریاست ایشان به دقت بررسی و تصویب شده است و با آینده‌نگری هزینه‌ها و مخارج دولت تنظیم و برای بررسی و تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.
او با تاکید بر «اصل ۵۲ قانون اساسی و مواد قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی»، توضیح داد: « لایحه بودجه توسط دولت تهیه و به مجلس ارائه می‌شود و اگر تغییرات ماهوی و اساسی در هنگام بررسی لوایح دولت، به ویژه لوایح مهمی مثل لایحه بودجه و لایحه برنامه پنج ساله توسعه کشور ایجاد شود، در حقیقت این لوایح دیگر لایحه محسوب نمی‌شوند بلکه عملا به طرح تبدیل می‌شوند و در صورتی که شاکله اصلی لایحه در مجلس تغییر کند، عموما با ایراد اصل ۷۴ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان مواجه می‌شود.» امیری با انتقاد از عملکرد نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در دست بردن در اعداد و ارقام لایحه بودجه به اظهارات رئیس‌جمهوری در این باره اشاره کرد. او این اقدام کمیسیون تلفیق را مغایر ماده 74 قانون اساسی دانست چرا که معتقد است تغییرات اعمال شده ماهیت لایحه را به طرح تبدیل کرده است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در ادامه اظهارات خود به بیانات روحانی استناد کرد و گفت که این بودجه برای ریشه کنی فقر مطلق در جامعه و ایجاد اشتغال درنظر گرفته شده است و از نمایندگان خواست که در این باره با دولت همکاری کنند. امیری همچنین ابراز امیدواری کرد که نمایندگان با نگاه کارشناسی خود در بررسی لایحه بودجه به دولت کمک کنند تا برنامه‌های وعده داده شده به ملت را اجرایی کند. او همچنین با اشاره به همکاری و تعامل مجلس و دولت در راستای پیش برد اهداف مشترک اعلام کرد:‌ «هرگاه که میان دولت و مجلس وحدت و همدلی حاکم بوده، امورات کشور بهتر اداره شده و مشکلات مردم نیز سریعتر حل و فصل شده است.» از این رو نمایندگان مجلس نیز به همدلی و همکاری مجلس و دولت تاکید کرده‌اند. ولی در عین حال این همکاری را دلیلی بر عدم استفاده کمیسیون تلفیق از حق قانونی خود ندانستند.


غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به موضع گیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به «ابتکار» گفت: «اگر دولت بخواهد در برابر تغییرات بودجه در کمیسیون تلفیق این‌چنین موضع بگیرد، مجلس هم ممکن است بعد از رای‌گیری درصحن درباره لایحه بودجه، تصمیم بگیرد لایحه را به دولت برگرداند و دولت مجبور شود دوباره بودجه جدید بنویسد. ولی اگر دولت در این‌باره با مجلس همکاری کند، ما هم با دولت همکاری لازم را خواهیم داشت.» او ادامه داد:‌ «اتفاق عجیبی در بودجه نیفتاده است و فقط در تبصره 14 و 18 کمی اختلاف‌نظر بین مجلس و دولت وجود دارد که سعی کرده‌ایم برحسب نظر مردم اقدام کنیم و این توقع وجود دارد که دولت هم با مردم همکاری لازم را داشته باشد.» قاسم میرزایی نکو هم در گفت‌وگو با »ابتکار» با تشریح عملکرد مجلس درباره لایحه بودجه گفت: «عملکرد مجلس بر اساس چارچوب تبصره‌های سی و چند گانه خود لایحه بودجه بوده است که اول به کمیسیون‌های مربوطه و تخصصی رفته است و آن چیزی که قابل استناد بوده به کمیسیون تلفیق آمده است و پس از بررسی و بالا و پایین کردن موضوعات و اعداد و ارقام، مجلس به این نتیجه رسیده است که موضوع را به چه شکلی مطرح کند.»
او همچنین با اشاره به اعتراض و انتقاد دولت درباره عملکرد کمیسیون تلفیق درباره برخی تبصره‌های کمیسیون تلفیق 97 گفت: « مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 97 بعید است تا حدی باشد که از نظر ماهوی به لایحه بودجه ایراد و خدشه ای وارد کند که دولت بخواهد به آن ایراد بگیرد. مثلا دولت اعلام کرده که قیمت حامل‌های انرژی فلان رقم باشد و مجلس هم طبق قانون می‌تواند نظر خودش را در این باره اعلام کند و با رقم پیشنهادی دولت مخالفت کند و رقم جدید پیشنهاد بدهد. این تغییر ماهوی و اساسی نیست و اینطور نیست که به جای قیمت حامل‌های انرژی یک موضوع دیگر را جایگزین کرده باشد. پس در این باره اعتراض دولت وارد نیست.» ولی جعفرزاده برخلاف نظر میرزایی معتقد است درباره دو تبصره مذکور تغییرات زیادی اعمال شده است که ممکن است اشکال در این باره درست باشد. او با بیان اینکه « گاهی برخی لوایح در مجلس با تغییرات زیادی مواجه می‌شوند به نحوی که دیگر لایحه نیستند و به طرح تبدیل می‌شوند» گفت: «مثلا تغییرات لایحه معلولان و لایحه دائمی احکام به حدی زیاد بود که شورای نگهبان آنها را به دلیل این تغییرات اساسی و ماهوی به مجلس برگرداند.» جعفرزاده البته تاکید کرد:‌ «به نظر من تبصره‌های لایحه بودجه 97 زیادی کم و زیاد نشده‌اند ولی دو تبصره 14 و بند الف تبصره 18 مربوط به هدفمندی یارانه‌ها و قیمت سوخت، دو تبصره پرسروصدا برای دولت بوده‌اند که ممکن است دولت نسبت به آنها اعتراض جدی داشته باشد و آقای روحانی بگوید منابع درآمدی دولت کاهش یافته است. در غیر این صورت مابقی تبصره‌ها تغییر زیادی نداشته‌اند.» این عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه «دو منبع درآمدی مهم دولت در این باره مورد هدف و تغییر جدی قرار گرفته است»، افزود: «این نکته را قبول داریم ولی بهتر است که دولت در این باره لجاجت نکند و با مجلس همراهی کند، چون مردم نگرانند و در این باره دغدغه‌مند هستند.»
بنابراین نمایندگان مجلس اعم از اعضای کمیسیون تلفیق و اعضای سایر کمیسیون‌ها دلیلی برای موضع‌گیری و ناراحتی دولت در این باره نمی‌بینند و معتقدند که مجلس طبق قانون کارش را انجام داده و به دنبال اجرای قانون و خواست مردم است. جعفرزاده در این باره می‌گوید که ایرادی ندارد اگر دولت هم مثل مجلس در برخی موارد لایحه بودجه مطابق خواست مردم و مطالبات آنها عمل کند چرا که زمان فعلی وقت مناسبی برای اجرای برخی مواد از جمله جراحی اقتصادی نیست. او تاکید دارد: «این جراحی باید در جوانی دولت یازدهم انجام می‌شد و آقای روحانی باید همان ابتدا این اقتصاد را جراحی می کرد نه در دور دوم ریاست جمهوری، و الان شرایط مناسبی برای این کار وجود ندارد.»
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» تاکید کرد: « دولت باید به این سوال پاسخ دهند که اگر اقتصاد کشور به جراحی نیاز داشته است چرا از سال اول ریاست جمهوری اقدام نکرده است؟ این سوالی است که دکتر روحانی باید به آن پاسخ بدهد. اینکه اقتصاد جراحی نیاز دارد و باید اصلاح اقتصادی صورت بگیرد، روی آن بحثی نداریم ولی باید در زمان مناسب خودش این اتفاق می افتاد و حالا خیلی دیر است.» او همچنین با بیان مثالی توضیح داد: «مثلا یک شخصی که سن و سال بالایی دارد و غده سرطانی هم دارد و به خاطر دیابتش نمی توانیم او را برای عمل جراحی به اتاق عمل بریم، باید سرطان را تحمل کند. فعلا این بودجه را هم نمی توانیم به اتاق عمل ببریم، چرا که با توجه به شرایط فعلی کشور زیر عمل میمیرد. ظاهرا باید مدارا کنیم تا شرایط طبیعی تر شود. جامعه هم همینطور است و در شرایط فعلی اگر بخواهیم اقتصاد کشور را جراحی کنیم، جامعه متلاشی می‌شود.»
گفتنی است بر خلاف نظر جعفرزاده که این شرایط را برای جراحی اقتصادی مهیا نمی داند و تا حدی قبول دارد که مجلس مجبور شده است تا حدی لایحه دولت را در برخی تبصره ها تغییر دهد تا با مطالبات و خواست مردم زیاد در تعارض نباشد، میرزایی نکو تاکید می‌کند که این تغییرات به حدی نیست که از نظر ماهوی لایحه را تغییر داده باشد. او همچنین نگرانی امیری را در این باره بی مورد دانست و در ادامه به «ابتکار» گفت: «بودجه درمجلس تغییر ماهوی نداشته است که دولت نسبت به آن موضع خاصی داشته باشد و معاون پارلمانی رئیس جمهوری هم به نظرم خودشان این موضوع را بهتر بدانند و تنها توضیح واضحات داده است.»
البته هم میرزایی نکو و هم جعفرزاده بر این عقیده اند که در صورت عدم همراهی دولت با مجلس، مجبور می شوند لایحه را به دولت برگردانند. میرزایی نکو در این باره تاکید کرد: « در صورت ادامه این اظهارات دولت، اصلا ممکن است کلیات بودجه در صحن علنی مجلس رای نیاورد و در این صورت لایحه بودجه به دستورالعملی تبدیل می‌شود که دولت یک دوازدهم و سه دوازدهم باید درآمد هزینه بدهد و دولت باید این احتمالات را هم در نظر بگیرد.»
جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و عضو کمیسیون تلفیق 97 هم در تایید این اظهارات به «ابتکار» گفت: «چه حامیان و چه منتقدان دولت به این لایحه بودجه به این شکل قطعا رای نمی دهند، مگر اینکه دولت آن را اصلاح کند.» او با تاکید بر این نکته که دولت بدون مصوبه و تایید مجلس نمی‌تواند هیچ کار اجرایی انجام دهد، یادآور شد: «بنابراین بهتر است در این باره لجبازی نکند و با مجلس راه بیاید و همراهی متقابلی در باره به وجود بیاید.»
بنابراین باید منتظر بود و دید پس از اتمام کار کمیسیون تلفیق، خروجی لایحه بودجه دولت چه خواهد بود و آیا همانطور که امیری، معاون پارلمانی دولت تاکید کرده است تغییرات به حدی است که لایحه دولت به طرح تبدیل شده است یا کمیسیون تلفیق محدودیت‌های قانونی از جمله نظر شورای نگهبان را در این باره در نظر گرفته است. همچنین اظهارات نمایندگان اعم از نظر اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان دیگر مجلس تا حدودی تهدید آمیز است و به دولت گوشزد می‌کنند بهتر است درباره تغییرات اعمال شده به نفع مردم و شرایط اقتصادی کشور اعتراضی نکند که مجبور شوند بودجه را به دولت پس بفرستند. چرا که در این صورت برای تامین بودجه سال آینده و هزینه کرد، دولت با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی درجلسه هیات دولت : حل مشکلات اقتصادی و تامین حقوق شهروندان دستور کار اصلی دولت است کدام جریان سیاسی از اعتراض های اخیر زیان خواهد کرد؟ ضرر مستقیم اصلاح‌طلبان ، سود غیر مستقیم اصولگرایان آخرین وضعیت توله یوز ماده نجات یافته از چنگ قاچاقچیان «ایران» به طبیعت باز نمی‌گردد جلال خوشچهره فوریت پاسخ به مطالبات مردم سرود رسمی ایران در جام‌جهانی 2018 ساخته می‌شود نت ها در آفساید «ابتکار» رفتارهای جوانان در نا آرامی های خیابانی اخیر را بررسی کرد اعتراض به سبک دهه هفتادی ها «ابتکار» تاثیر حذف یارانه ها بر آینده انتقادهای معیشتی مردم را بررسی می کند سنگ لق یارانه زیرپای گلایه های اقتصادی «ابتکار» از اعتراض معاون پارلمانی دولت درباره تغییر شاکله بودجه ارسالی به مجلس گزارش می دهد واکنش ظریف به تکرار اخبار خروج آمریکا از برجام : اروپا هم از تصمیم ترامپ اطلاعی ندارد داریوش اسدزاده از کاهش تاثیرگذاری سریال های تلویزیونی بر جامعه می گوید راز ماندگاری اخبار ضد و نقیض از نفکتش ایرانی کشتی در حال سوختن و از سرنوشت ملوانان اطلاعی در دست نیست دیدار ظریف و لاوروف در مسکو