دیپلماسی برجامی ظریف در بروکسل

این روزها شايد بسياري در دنیا آرزو می کنند که كاش دونالد‌ترامپ به دنیا نمی آمد، چه برسد به آنکه رییس‌جمهور آمریکا شود. در این یک سالی که او مستاجر کاخ سفید شده، کمتر شهروندی را در دنیا می توان پیدا کرد که به‌‌دليل سیاست های کودکانه و مبتدیانه او، دچار مشکل نشده باشد. ترامپ در این یک‌سال یا در حال کشیدن دیوار مرزی بوده، یا به فرهنگ کشورها توهین کرده، یا بذر خصومت و دشمنی را کاشته یا اینکه زیر میز‌بازی زده است.
هنر اصلی او در زمین گلف و توییت کردن است؛ البته در بدترین حالت های ممکن! معلوم نیست در زمین گلف چگونه ضربه می زند که با افکاری پریشان، جهان را به‌هم می ریزد! یا اینکه چقدر وقت اضافه می آورد که مدام گوشی به دست در حال توییت کردن است. ترامپ، شبیه یک رییس جمهور نیست و بیشتر به کودکی می ماند که با زورگویی و لجبازی به خواسته هایش می رسد!
یک‌سال پیش و قبل از آن که به صندلی ریاست‌جمهوری ایالات متحده برسد، مبارزه خود را با مهم‌ترین سند اتمی جهان یعنی برجام، آغاز کرده بود. او شاید ضد برجامی ترین سیاستمدار دنیا باشد؛ دشمنان برجام ‌گاهي‌سیاستمدارانی دانا هستند اما برجام به اندازه انگشت های یک دست ، دشمن هایی دارد که در خاورمیانه و آن‌سوی اقیانوس آتلانتیک، حضور دارند. این‌ها، نه برجام را خوانده‌اند و نه آن را به هیچ وجه، قبول دارند! برجام ستیزی به ‌راهبرد مشترک این چند نفر تبدیل شده و برای مقابله با آن از هیچ تلاشی، فرو گذار نمی کنند!
حالا ترامپ پس از یک‌سال از سکونتش در کاخ سفید، سبک و سنگین می کند که چگونه سند به این مهمی را کنار بزند؛ البته اوشايد تا الان یک‌بار نيز برجام را نخوانده باشد اما ماموریتی برای خود تعریف کرده که در نقطه 180درجه ای باراک اوباما بایستد! بله، تمام هنر او این‌گونه لجبازی های کودکانه است! شاید اگر برجام در زمان ترامپ منعقد شده بود، او اكنون این سند هسته‌ای را به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد تاریخ 200 ساله آمریکا معرفی می کرد! به هر حال، زمزمه هایی وجود دارد که روز جمعه، ترامپ، از برجام خارج شود؛ موضوعی که البته خیلی بعید به نظر می رسد اما از آنجایی که از این رییس‌جمهور تازه کار هیچ چيز بعید نیست، جمهوری اسلامی ایران خود را برای سناریوهای مختلف ،آماده کرده است. وزیر خارجه ظریف ، دیروز به مسکو سفر کرد تا در روزهای سرنوشت ساز برجام، رایزنی ها و دیپلماسی‌های قدرتمند تهران را با شرکای خود پیش ببرد.


سفر ظریف به مسکو
وزير امور خارجه کشورمان که بعد از ظهر دیروز چهارشنبه، وارد مسکو شد، با سرگئی لاوروف همتاي روس خود دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاري ايتارتاس، ظريف در ديدار با سرگئي لاوروف همتاي روس خود گفت: ثابت شد که همکاري بين تهران و مسکو در زمينه مبارزه با تروريسم موثر است.
ظريف خاطر نشان کرد: همکاري بين ايران و روسيه در زمينه مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي در منطقه حساس ما ، تاثير گذاري خود را نشان داد.
اين گفت‌وگو در ساختمان وزارت امور خارجه روسيه برگزار مي شود و قرار است پس از پايان اين ديدار، محمدجواد ظريف براي ديدار و گفت وگو با فدريکاموگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و همتايان اروپايي خود ، راهي بروکسل پايتخت بلژيک شود.
ظریف در بروکسل
رییس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در ادامه این سفر، امروز پنج شنبه بنا به دعوت فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بلژیک می رود و در بروکسل به همراه وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس آخرین تحولات مربوط به برجام را مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار می دهند.
موضع گیری تخت روانچی
از سوی دیگر، مجید تخت روانچی معاون سابق ظریف و معاون سیاسی دفتر رییس جمهور، دیروز چهارشنبه درخصوص اقدام ترامپ برای تمدید و یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در روزهای آتی،گفت: گمانه زنی‌های مختلفی وجود دارد که آیا ترامپ لغو تحریم‌ها را تمدید خواهد کرد ياخير. با توجه به شخصیت غیر قابل پیش بینی ترامپ، هیچ‌کس نمی تواند بگوید ترامپ 100 درصد لغو تحریم ها را تایید یا رد می کند.