ورود ایران به خشک‌ترین سال در نیم قرن گذشته



وزیر نیرو با تأکید بر اینکه وضعیت آب کشور در شرایط زیر نرمال قرار دارد، اظهار کرد: طبیعتاً بخش هایی نظیر کشاورزی، صنعت و محیط زیست در سال‌جاری آبی یعنی تا پایان شهریور 97، با مضایقی مواجه خواهند شد.
به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران به بیان تمهیدات و برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود برای مقابله با بحران کم‌آبی پرداخت و اظهار کرد: در این زمینه تدبیر دولت آن است که با تأمین آب شرب از مردم بخواهند  درچنین شرایطی که شرایط طبیعی از نظر میزان بارش ها نیست، از اسراف آب بپرهیزند. وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان زمستان برابر پیش بینی‌ها وضعیت بارندگی بهتر شود. در کل کشور در شرایط فعلی در۴۷ سال گذشته خشک‌ترین سال را تجربه می‌کنیم و از نظر میزان بارندگی در بعضی استان‌ها میزان بارندگی تاکنون نسبت به ۵۰ سال گذشته در خشک‌ترین حالت قرار دارد. وی با تأکید بر اینکه اسراف آب قطعاً قابل تحمل نیست، افزود: اینکه کشاورزان عزیز در حاشیه شهرها با مشکلات جدی از نظر تأمین آب و کشت و استمرار معیشت شان مواجهند، اما در همان شهرها تا چند برابر الگوی متعارف مصرف شاهد مصرف آب شرب و بهداشت هستند، قابل پذیرش نیست. وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای شهرهایی که تحت تأثیر تنش آبی قرار دارند، خاطر نشان کرد: در این زمینه برنامه‌هایی در دست اجرا داریم که گزارش های آن در شورای عالی آب مطرح شد و ان شاءالله اجرای آنها را دنبال می‌کنیم تا با مشکلات جدی در این زمینه مواجه نباشیم. اردکانیان با تأکید بر اینکه موضوع تخصیص  حقابه در بخش های مختلف مربوط به سال های نرمال است، گفت: زمانی که پروانه‌ای برای حقابه در بخشی صادر می‌شود در آن ذکر می‌شود که میزان آب تخصیص یافته شده به فرض آن است که در آن سال روان آبها و بارش‌های کشور هم اندازه با سال‌های نرمال باشد و اگر که سال به اصطلاح زیر نرمال بود، متناسب با قوانین موجود سهمیه بخش هایی با کاهش مواجه خواهد شد. وزیر نیرو گفت: بخش هایی نظیر کشاورزی، صنعت و محیط زیست طبیعتاً در سال‌جاری آبی یعنی تا پایان شهریور 97، با مضایقی مواجه خواهند شد اما سعی خواهیم کرد که پس از تسهیم عادلانه کم‌آبی چنانچه بخشی با کاهش بیشتری مواجه بود براساس ضوابط و مقررات بتوانیم منابع مالی مورد نیاز و خسارات مربوطه را جبران کنیم.



مشترکان پر مصرف آبی جریمه خواهند شد
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: براساس آمار از شروع سال آبی جدید تا ۱۳ دی‌ماه میزان بارندگی استان تهران ۳۰.۷ میلیمتر بوده که این عدد نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش داشته است.علی‌رضا نوذری‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال قبل اظهار کرد: میزان بارندگی در سال گذشته ۱۰۲.۱ میلیمتر بوده که در قیاس با امسال کاهش محسوسی داشته است. وی ادامه داد: میزان بارش‌های امسال نسبت به میانگین بلندمدت نیز ۶۶ درصد کاهش داشته که این مسأله بحرانی بودن شرایط منابع آبی را نشان می‌دهد، لذا شرکت آب و فاضلاب تهران از هم‌اکنون برنامه‌ها و تدابیر متعددی را در نظر گرفته است. قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران اصلی‌ترین سیاست شرکت آب و فاضلاب را عدم جیره‌بندی و تأمین منابع آبی پایدار دانست و افزود: برای تأمین منابع آبی از روش‌هایی چون مدیریت مصرف و برخورد با مشترکان پرمصرف استفاده خواهیم کرد تا کار به جیره‌بندی آب نرسد.