اتحادیه خیران در راه است

شهروند|  «استان کرمان بیشترین خیّر در سطح کشور را دارد. اتاق بازرگانی استان آمادگی خود را جهت تشکیل و راه‌اندازی اتحادیه خیران اعلام می‌کند.» این خبری بود که در جلسه هم‌اندیشی هلال‌احمر کرمان با فعالان اقتصادی، استادان دانشگاه و خیرین مطرح شد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در این جلسه از اهدای کمک‌های مردمی و جمعیت هلال‌احمر این استان به ارزش اعتبار بیش از 8‌میلیارد تومان به زلزله‌زدگان کرمانشاه خبر داد. رضا فلاح با بیان این‌که جمعیت هلال‌احمر یک سازمان مردم‌نهاد، مستقل و به‌دور از هرگونه نگاه سیاسی است، اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر وظیفه اصلی خود را خدمت‌رسانی به مردم به‌عنوان بزرگترین افتخار می‌داند. فلاح با اشاره به حضور و همراهی مردم با جمعیت هلال‌احمر از آنان به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند این نهاد مردمی یاد کرد و افزود: در هرگونه از فعالیت‌های بشردوستانه و عام‌المنفعه که با حضور و کمک مردم صورت گرفته، موفق بوده‌ایم و جمعیت هلال‌احمر استان کرمان با حضور 21‌هزار عضو داوطلب، از حضور و همکاری داوطلبانه علاقه‌مندان در این جمعیت استقبال می‌کند. وی با اشاره به ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی به ارزش اعتبار 8‌میلیارد تومان از سوی استان کرمان به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه افزود: ورود فعالان اقتصادی به جمعیت هلال‌احمر برکتی برای مردم و نیازمندان است.
وی با اشاره به صحبت رئیس‌جمهوری درباره جذب و حضور حداکثری جوانان در برنامه‌های مدیریتی و استراتژی در کشور افزود: جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در زمینه جذب جوانان به‌عنوان نیروهای داوطلب در سطح کشور دارای بیشترین عضو است. فلاح با اشاره به این‌که جمعیت هلال‌احمر متولی امر امداد و نجات در زمان بحران و حادثه در کشور است، خاطرنشان کرد: در زلزله‌های اخیر در استان کرمان در کمترین زمان در کنار مردم بوده‌ایم و تا امروز بیش از 6‌هزار چادر، پتو و کمک‌های دیگر به دو شهرستان راور و کوهبنان ارسال شده است. وی از راه‌اندازی کاروان‌های سلامت با هدف تأمین نیازهای معیشتی، زیستی و حمایتی نیازمندان در دورترین نقاط استان توسط معاونت داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خبر داد و خاطرنشان کرد: مسأله فقر و مشکلات آن را در کشور باید جدی گرفت که خوشبختانه از سوی معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر برنامه‌ها و پروژه‌های درمانی بسیار خوبی با سرعت بالا درحال توسعه است، همچنین در حوزه دارویی و کارآفرینی اقدامات موثری صورت گرفته است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان یکی از علل کاهش هزینه‌ها در زلزله اخیر را مقاوم‌سازی و آموزش‌های امدادی و مهارتی که در قالب طرح ملی خادم دیده بودند، دانست و تصریح کرد: در زمینه حضور اعضای جوان از طریق کانون‌های جوانان و همچنین داوطلبان با تشکیل خانه‌های هلال در بخش‌های مختلف ورود کرده‌ایم و خوشبختانه آموزش‌های مختلف در صنوف مختلف درحال انجام است. وی در پایان با اشاره به توزیع بیش از یک‌‌هزار البسه گرم در بین نیازمندان در شهرستان کوهبنان توسط جمعیت هلال‌احمر افزود: حضور خیرین خوشنام در هلال‌احمر باعث افزایش اعتماد مردم نسبت به جمعیت است و همین امر باعث شد تا در ماه گذشته 100تن خرما توسط جمعیت هلال‌احمر از سوی یک خیّر به استان کرمانشاه ارسال شود.
عضو هیأت‌مدیره جمعیت هلال‌احمر استان کرمان نیز در این جلسه گفت: بیش از 50‌درصد مناطق شهری کرمان استاندارد نیست و آسیب‌پذیر است و در مقابل حوادث طبیعی ازجمله زلزله تاب‌آوری ندارد که در دستور کار شورای شهر و شهرداری کرمان قرار گرفته است. محمد فرشاد اظهار کرد: بخشی از بافت آسیب‌پذیر شهر کرمان شناسایی شده و روی آن مطالعاتی صورت گرفته است. وی با اشاره به برنامه‌ریزی مناسب برای مقاوم‌سازی و ساماندهی بافت فرسوده شهر کرمان افزود: بعد از زلزله بم، سازمان نظام‌ مهندسی با نظارت جدی و موثر در زمان ساخت‌وساز مسکن باعث شده بیشتر ساختمان‌های ساخته‌شده بعد از زلزله مستحکم‌تر احداث شوند. عضو هیأت‌مدیره جمعیت هلال‌احمر استان کرمان با اشاره به حضور دوساله‌اش در جمعیت خاطرنشان کرد: اینجانب شاهد فعالیت‌ها و خدمات ارزنده‌ای در زمینه امدادونجات، کمک‌رسانی و حضور به‌‌موقع در هلال‌احمر بوده‌ام، اما در جامعه ما مقداری اعتمادها به دلایل مختلف ازجمله سوءاستفاده، کمرنگ و ضعیف شده است که باید بازسازی شود. وی با اشاره به اهمیت بازسازی اعتماد مردم به جمعیت تصریح کرد: مردم به خیرین، موسسات و نهادهای مردمی اعتماد دارند و اگر انجمن موسسات خیریه شکل بگیرد، در نتیجه این نهادهای مردمی می‌توانند پل ارتباطی مناسبی بین مردم و هلال‌احمر باشند. رئیس شورای شهر کرمان در پایان پیشنهاد کرد: اتاق بازرگانی، شورای شهر و هلال‌احمر می‌بایست با برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مناسب، پل ارتباطی مردم با جمعیت هلال‌احمر را مستحکم و قوی‌تر کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با بیان این‌که کرمان از استان‌های دارای بیشترین خیّر در سطح کشور است، گفت: اتاق بازرگانی کرمان آمادگی این را دارد که اتحادیه خیرین را برای برنامه‌ریزی و هدفمندی بهتر تشکیل دهد. طبیب‌زاده با اشاره به این‌که استان کرمان بیشترین خیّر در سطح کشور را دارد، گفت: اتاق بازرگانی کرمان آمادگی خود را برای تشکیل و راه‌اندازی اتحادیه خیرین اعلام می‌کند. وی در جلسه هم‌اندیشی جمعیت هلال‌احمر استان کرمان با فعالان اقتصادی، استادان دانشگاه و خیرین استان کرمان اظهار کرد: زمین‌لرزه اخیر در کرمانشاه به‌‌نوعی زلزله در سرمایه‌های اجتماعی بود که می‌بایست در کنار بحث امدادرسانی به بازسازی سرمایه اجتماعی نیز بپردازیم. وی افزود: به ‌هرحال بایستی جمعیت هلال‌احمر استان کمک‌های مردم را در مسیر کمک به نیازمندان انجام دهد و اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی آمادگی همکاری را دارد، زیرا کسی که در هر صورت مصدوم می‌شود کمک فوری نیاز دارد. وی با اشاره به تشکیل انجمن‌ها و سازمان‌های مردمی خیریه خاطرنشان کرد: برای ساماندهی فعالیت خیرین با راه‌اندازی اتحادیه خیرین این امر محقق خواهد شد. طبیب‌زاده با اشاره به این‌که استان کرمان دارای بیشترین خیرین در سطح کشور است، خاطرنشان کرد: با تشکیل اتحادیه امکانات فراوانی همراه با بازدهی موثر افزایش خواهد یافت و نمونه این اتحادیه در کشورهایی همچون کانادا نیز وجود دارد.