سوییس آماده تعامل در فعالیت‌های بشردوستانه

سمیرا زمانی| مارکوس لایتنر در چهارمین ماه از سفارتش در ایران برای آشنایی با خدمات انساندوستانه هلال‌احمر روز گذشته میهمان سازمان امداد و نجات بود. اگرچه این دیپلمات سوییسی، دیپلماتی اقتصاددان است و نماینده یکی از مهمترین کشورهای اروپایی که با ایران نیز تعاملات اقتصادی و مالی بسیار دارد و در دو‌سال گذشته با اجرایی شدن برجام نیز این تعاملات افزایش یافته، اما در این دیدار نشان داد که تا چه حد فعالیت‌های بشردوستانه مورد توجه اوست.
مارکوس لایتنر در این دیدار از حضور جمعیت هلال‌احمر در مدیریت و امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه تقدیر و تشکر کرد و این حضور را بسیار متفاوت خواند. در نشست سفیر سوییس با مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد‌ونجات جمعیت هلال‌احمر ایران او خواهان آشنایی هر چه بیشتر با روند فعالیت‌های هلال‌احمر بود و با مطرح‌کردن پرسش‌هایی هماهنگی و همکاری سازمان امدادونجات با دیگر دستگاه‌های دولتی و همچنین نحوه پیشگیری و آموزش مقابله با سوانح و بلایا را جویا شد.
در ابتدای نشست سفیر سوییس با مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد‌ونجات، به تشریح وظایف سازمان امدادونجات در مدیریت سوانح و حوادث پرداخت و با بیان این‌که مسئولیت کارگروه تخصصی امدادونجات با سازمان امداد‌ونجات است، گفت: ارگان‌های دیگر حتی وزارت کشور و حتی دستگاه‌های نظامی در این حوزه با هماهنگی این سازمان اقدام می‌کنند. ماهیانه یک جلسه هماهنگی بین این دستگاه‌ها تشکیل می‌شود، اگر حادثه‌ای داشته باشیم مطمئنا تعداد جلسات هم بیشتر می‌شود و متناسب با نوع حادثه هماهنگی خواهیم داشت. این کارگروه در استان‌ها هم وجود دارد و مسئولیت آن به‌طورکلی برعهده سازمان امدادو‌نجات است.
وی در پاسخ به این سوال سفیر سوییس که اگر زلزله‌ای مانند کرمانشاه اتفاق بیفتد روش تشکیل این جلسه چیست و چه کسی فرمانده جلسه خواهد بود، گفت: در مدیریت بحران 14 کارگروه وجود دارد که یکی از آنها امدادونجات است. ابلاغ کار با وزیر کشور است، شورای هماهنگی مدیریت بحران به ریاست وزیر کشور با حضور این 14کارگروه و دستگاه‌های مرتبط دیگر تشکیل می‌شود.


رئیس سازمان امدادونجات در پاسخ به این سوال که روش‌های هماهنگی در این کارگروه چگونه است اضافه کرد: به‌عنوان نمونه نماینده راه و شهرسازی در کارگروه ما حضور دارد، از طریق مرکز کنترل و هدایت عملیات هماهنگی‌های لازم میان تمام این نمایندگان انجام می‌شود. زمان حادثه تمام نمایندگان این دستگاه‌ها در مرکز کنترل مستقر می‌شوند و هماهنگی‌ها در مرکز کنترل انجام خواهد شد.
لایتنر سفیر سوییس این کارگروه را باعث اعتماد و اطمینان بین تمام اعضا دانست و گفت: چنین کارگروهی همه دستگاه‌ها را موظف می‌کند در عملکرد حیطه وظایف دستگاه خود دقت کنند. در ادامه مرتضی سلیمی با بیان این‌که جمعیت هلال‌احمر در حوزه آموزش همگانی از مهدکودک‌ها تا دانشگاه آموزش دارد، افزود: کانون‌هایی را تحت عنوان کانون‌های دانش‌آموزی و دانش‌آموزی داریم که در آن آموزش داده می‌شود. علاوه بر این در جهت تقویت تیم‌های عملیاتی در 4رشته کوهستان، آوار، جاده و سیلاب هم تیم‌های تخصصی را آموزش می‌دهیم. استفاده از رسانه‌ها مانند تلویزیون، روزنامه‌ها و فضای مجازی در جهت گسترش آموزش همگانی هم به ما کمک می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال سفیر سوییس که در این سرفصل‌ها پیشنهاداتی هم می‌دهید که به‌عنوان مثال ساختمان‌ها چگونه ساخته شوند، در زمان سیل چه کاری انجام دهند یا موارد دیگر، گفت: در توصیه‌های عمومی ما این نکات وجود دارد که رعایت مسائل فنی چه قدر کمک می‌کند تا ایمنی وجود داشته باشد، اما به دلیل این‌که مسئولیت اصلی برعهده شهرداری‌ها است، در غالب پیشنهاد این نکات را با آنها مطرح می‌‎کنیم و در آموزش‌های خودمان در غالب توصیه‌های عمومی این موارد را مطرح می‌کنیم.
رئیس سازمان امدادونجات در زمینه تأمین بودجه اقلام، تجهیزات حمل‌ونقل و موارد دیگری که نیاز است افزود: دولت بابت پاسخگویی به حوادث کمک‌هایی به ما داد که از محل این کمک‌ها خرید وسایل مورد نیاز را انجام می‌دهیم. علاوه بر آن جمعیت هلال‌احمر منابع درآمدی دارد که از محل منابع درآمدی و کمک‌های مردم هم نسبت به این امر اقدام می‌کند. مردم ما واقعا نوعدوست هستند، مثال این امر این است که در زلزله کرمانشاه بالغ بر 60‌میلیارد تومان کمک نقدی و بالغ بر 150‌میلیارد تومان کمک غیرنقدی به جمعیت هلال‌احمر انجام شد.
سوال دیگری که سفیر سوییس مطرح کرد این بود که آیا به صورت کلی در سوانح با سازمان‌ها و جمعیت‌های بین‌المللی دیگر ارتباط دارید، سلیمی در پاسخ گفت: ما در حوادث و سوانح همیشه حضور داشته‌ایم، به‌عنوان مثال اخیرا حضور جدی در پاکستان، سومالی و افغانستان برای کمک داشتیم. در هر حال جمعیت هلال‌احمر ایران جزو جمعیت‌های قوی است و بیشتر کمک‌کننده است تا کمک‌گیرنده، الان هم تیم درمانی ما برای کمک به میانمار در بنگلادش مستقر هستند.
لایتنر در ادامه این بحث این سوال را مطرح کرد که در زلزله کرمانشاه که به کمک بین‌المللی نیازی نیست اما اگر حادثه بزرگتری باشد، فرآیند درخواست استمداد چگونه است و چه کسی این کمک را درخواست می‌کند؟ که رئیس سازمان امدادونجات در پاسخ خاطرنشان کرد: شورای‌عالی مدیریت بحران این امر را برعهده دارد، استمدادهای ملی هم از همین کانال انجام می‌شود. البته در زلزله کرمانشاه هم جمعیت‌های ملی که به ما کمک کردند کمک‌هایشان را پذیرفتیم.
در ادامه مارکوس لایتنر از مرکز کنترل و هماهنگی سازمان امدادونجات بازدید کرد و توسط کارشناسان این حوزه در جریان فرآیند فعالیت این واحد قرار گرفت و در پایان آمادگی خود را جهت همکاری و همراهی با جمعیت هلال‌احمر ایران در سوانح و حوادث اعلام کرد و گفت: سوییس در زلزله کرمانشاه نیز این امر را اعلام کرده و همواره جهت انجام فعالیت‌های بشردوستانه آماده است.