ماموریت ویژه رئیس‌جمهوری به وزیرکشور

شهروند| اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در حیاط دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت علاوه بر استقبال از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه حل مشکلات اقتصادی و تأمین حقوق شهروندان، از صداوسیما خواست تا از انتشار تخریب‌ها خودداری کند. روحانی همچنین به وزیر کشور دستور داد تا گزارشی را از حوادث اخیر تهیه کند. در جلسه دیروز همچنین امیر حاتمی وزیر دفاع، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، رضا اردکانیان وزیر نیرو و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سوالات خبرنگاران مستقر در حیاط دولت پاسخ دادند.
مردم انتظار دارند که همه قوا و دستگاه‌ها به تحقق تأمین مطالبات بحق مردم کمک کنند
حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت که ریاست آن را برعهده داشت، ضمن تشکر از بیانات روشنگرانه مقام معظم رهبری درباره حوادث اخیر، گفت: رویکرد اصلی دولت در لایحه بودجه‌ سال ۹۷ اشتغالزایی و حرکت به سمت ریشه‌کنی فقر مطلق است و پیرو تأکید رهبر انقلاب، مردم انتظار دارند که همه قوا و تمامی دستگاه‌ها و نهادها با همدلی و همراهی به تحقق سریع‌تر این اهداف و تأمین مطالبات بحق مردم کمک کنند. رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که مشکلات اقتصادی یک‌شبه پدید نیامده و عمدتا ناشی از مدیریت نادرست در گذشته است، اظهار کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب متواضعانه خود را نیز مخاطب مطالبات بحق مردم معرفی می‌کنند، یعنی همه باید مسئولیت مشکلات را بپذیرند و با وحدت و همدلی ضمن مأیوس کردن دشمن از توطئه، مردم را به شرایط کشور و آینده امیدوار و دولت را نیز در اصلاح و پایداری اقتصاد به نفع مردم یاری کنند. وی ضمن تقدیر از حضور پرشور و آگاهانه مردم و همچنین نیروهای امنیتی و انتظامی در حوادث اخیر، حفظ وحدت و انسجام ملی، آرامش و امیدآفرینی را ضرورت پیشرفت کشور خواند و از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها خواست با حفظ هوشیاری، از نشر شایعات، تخریب و سیاه‌نمایی که خواستِ بدخواهان نظام و مردم است، خودداری و به وظیفه ملی خود عمل کنند. رئیس‌جمهوری در ادامه، به وزیر کشور ماموریت داد ظرف یک هفته با هماهنگی شوراهای تأمین، گزارش دقیقی از حوادث اخیر و افرادی که بر اثر این حوادث دستگیر، مصدوم یا احیانا کشته شده‌اند، به تفکیک و بیان دقیق علت و چگونگی هر بخش را به وی ارایه کنند.
آیت‌الله هاشمی، صاحب‌نظری امین بود


حسن روحانی البته شامگاه سه‌شنبه در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن گرامیداشت یاد شهدای ۱۹ دی سخنانی نیز در مورد آیت‌الله هاشمی ایراد کرد و گفت: نقش مرحوم آیت‌الله هاشمی در دوران مبارزه، تثبیت نظام اسلامی، اداره مجلس و فرماندهی جنگ، ریاست‌جمهوری و اداره دولت و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام غیرقابل انکار و اثرات آن در استحکام نظام اسلامی ماندگار است.
هر جا آمریکا به ما لطمه وارد کرده پاسخ خود را گرفته است
وزیر دفاع نیز دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره اظهارات دیروز رهبری مبنی بر این‌که آمریکا تقاص خساراتی که به ما وارد کرده است را می‌دهد، افزود: کشور ما به‌عنوان یک کشور مستقل نشان داده است که تحمل این خسارات را ندارد. آنچه رهبری دیروز فرمودند همان تجربه‌ای است که آمریکایی‌ها به دست آورده‌اند و آن این‌که هر جا به ما لطمه وارد کردند پاسخ خود را گرفته‌اند. امیر حاتمی همچنین در مورد بودجه وزارت دفاع اظهار کرد: بودجه فعلا در مجلس مطرح است و باید ببینیم در مجلس چه اتفاقی می‌افتد. وزیر دفاع درباره تقویت توان دفاعی و موشکی کشور نیز تأکید کرد: توانایی موشکی جزو بنیه دفاعی کشور است و همان‌طور که پیش از آن گفته‌ایم ما به دنبال تقویت بنیه دفاعی کشور هستیم. حاتمی همچنین خبر داد: در روزهای هفتم و هشتم اسفند امسال همایشی برای توسعه سواحل مکران برگزار می‌شود تا بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی از ظرفیت این مناطق استفاده کنند. سواحل مکران یکی از بخش‌های مهم و پرظرفیت کشور است و توسعه آن برعهده وزارت دفاع است که در این زمینه اقدامات خیلی خوبی شده ازجمله این‌که ظرفیت بندر شهید بهشتی افزایش یافته است. طرح‌های خوبی در این مناطق درحال اجراست.
درباره بازداشتی‌های حوادث اخیر به‌موقع حرف می‌زنم
وزیر کشور در مواجهه با پرسش‌هایی درباره بازداشتی‌های اعتراضات اخیر در سطح کشور گفت: ان‌شاءالله در این زمینه به‌موقع صحبت می‌کنم. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسش‌های متعدد خبرنگاران درباره بازداشتی‌های اخیر در جریان اعتراضات در سطح کشور گفت: ان‌شاءالله در این زمینه به‌موقع صحبت می‌کنم. وی از بیان توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری و حیاط دولت را ترک کرد. در جریان اعتراضات اخیر در سطح کشور براساس آمارهای رسمی و غیررسمی تعدادی بالغ بر سه‌هزار نفر بازداشت شده‌اند. در این زمینه مسئولان قضائی تأکید داشته‌اند که افرادی که به دلیل هیجانات موجود و فریب‌خوردگی اقدام به ایجاد آشوب در کشور کرده‌اند، آزاد خواهند شد.
رئیس‌جمهوری در مراسم گرامیداشت آیت‌الله ‌هاشمی شرکت می‌کند
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با حضور در حیاط دولت با این سوال مواجه شد که چرا رئیس‌جمهوری در مراسم بزرگداشت آیت‌الله ‌هاشمی در سالن اجلاس سران که روز سه‌شنبه برگزار شد، شرکت نکرد. محمود واعظی در این مورد گفت: رئیس‌جمهوری فردا در مراسم بزرگداشت آیت‌الله‌ هاشمی شرکت می‌کند. محمود واعظی در پاسخ به این پرسش که چرا رئیس‌جمهوری در مراسم روز گذشته گرامیداشت آیت‌الله‌ هاشمی شرکت نکرد، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری دیروز نتوانستند بیایند ولی فردا در مراسم شرکت خواهند کرد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از این قرار بود رئیس‌جمهوری در برنامه روز گذشته گرامیداشت آیت‌الله‌ هاشمی شرکت کند؟ بیان کرد: از رئیس‌جمهوری برای حضور در این برنامه دعوت کرده بودند ولی وی نتوانست به این مراسم بیاید.
امیدواریم شاهد تکمیل لایحه بودجه
در مجلس باشیم
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که هر لایحه‌ای که اساس آن در مجلس تغییر کند، طبیعتا تبدیل به یک طرح می‌شود، اظهار کرد: بسیار امیدواریم که نمایندگان مجلس برنامه‌های رئیس‌جمهوری را که مردم به آن رأی دادند در نظر بگیرند و ان‌شاءالله شاهد تکمیل لایحه بودجه در مجلس باشیم، نه تغییر آن. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت با تأکید بر این‌که اجرای برنامه‌های وعده داده شده از سوی رئیس‌جمهوری در طول‌ سال از طریق قانون بودجه امکان‌پذیر است، اظهار کرد: لایحه بودجه برآیند نظرات اعضای دولت است که در سه شیفت کاری مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفت و در فرصت قانونی نیز به مجلس ارایه شد. در این لایحه منابع و مصارف کاملا مشخص است. وی با بیان این‌که در ایام انتخابات مردم به برنامه‌های رئیس‌جمهوری رأی دادند، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های رئیس‌جمهوری ریشه‌کنی فقر مطلق و ایجاد اشتغال بوده است و طبیعتا اجرای برنامه‌های رئیس‌جمهوری در طول ‌سال از طریق برنامه بودجه امکان‌پذیر است، بنابراین بسیار امیدواریم که نمایندگان در تحقق برنامه‌های دولت همراهی و یاری کنند تا خواسته مردم تحقق پیدا کند. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری همچنین درباره احتمال ایجاد تغییر در لایحه بودجه پیشنهادی دولت گفت: هر لایحه‌ای که اساس آن در مجلس تغییر کند طبیعتا تبدیل به یک طرح می‌شود. در این زمینه بسیار امیدوار هستیم که نمایندگان محترم مجلس برنامه‌های رئیس‌جمهوری که مردم به آن رأی دادند را در نظر بگیرند و ان‌شاءالله شاهد تکمیل لایحه بودجه باشیم، نه این‌که خدایی نکرده این لایحه تغییر کند.