بغض سيدحسن- غيبت روحاني

ادامه از صفحه 2/ فاطمه هاشمی افزود: یک‌سال با سختی، غمگینی و افسردگی برما گذشت و تمامی نخواهد داشت تا زمانی که در کنار پدر قرار بگیریم اما آنچه باعث آرامش و سکون ما خواهد شد راه و روشی که پدر برای ما گذاشت است، ایشان می‌گفت که عقلانیت جایگزین زور شود و زیبایی را جایگزین زشتی، دوستی را جایگزین دشمنی، بخشش جایگزین انتقام، صداقت را جایگزین ریا، تواضع را جایگزین تکبیر آرامش را جایگزین، امنیت را جایگزین اضطراب، تلاش را جایگزین رخوت و سستی و وفاق را جایگزین نفاق، اعتدال و میانه‌روی را جایگزین تند روی و در ‌‌نهایت ما را جایگزین من قرار دهید.
هزینه‌های بسیار
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی همیشه به‌دنبال باورهای اخلاقی در حرکت‌های سیاسی و توجه به آن بود و ایشان تمام هزینه‌های سیاسی که پرداخت کرد به‌دلیل رعایت مسائل اخلاقی در سیاست بود. سیدرضا صالحی امیری در نشست تخصصی فرهنگ و دین‌باوری که در نخستین کنگره گرامیداشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برگزار شد با بیان اینکه همه مشکلات و بحران‌های موجود ما را به این نتیجه می‌رساند که نیازمند دیدگاه اعتدالی آیت‌ا... هاشمی بیش از هر زمانی دیگری هستیم، گفت: از سال نود و دو، دوره بازگشت به گفتمان اعتدال آغاز شده و تداوم حیات سیاسی این دولت هم همان گفتمان اعتدالی است که پرچمدار آن هاشمی رفسنجانی است و مردم هم همراه با دولت این رویکرد را برای اداره کشور پذیرفتند و آن را انتخاب کردند. وی افزود: این گفتمان به‌دنبال جذب همه نیروهای انقلاب زیر یک چتر واحد است و از هرگونه خط کشی‌های معمول گریزان است و با هرگونه کنارزدن برخی از نیروهای انقلاب مخالف است. وزیر سابق ارشاد ادامه داد: تاریخ انقلاب نشان داده که متاسفانه بخش قابل توجهی از نیروهای اتفلاب در رخدادهای دهه شصت از دست رفته‌اند و انسجام که حرکت هماهنگ همه نیروهای انقلاب در جهت اهداف متعالی است، همان دیدگاهی که در اعتدالگرایی هم مورد توجه قرار دارد. صالحی امیری تاکید کرد: گفتمان اعتدال فاقد جزمیت و انعطاف‌ناپذیری است و نیز گفتمان اعتدال انتقادپذیر است و در زندگی آیت‌ا... هاشمی که بنگریم می‌بینیم که عده‌ای از مرز انتقادها به سمت تخریب هم حرکت کردند اما کلامی از ایشان جهت برخورد با این موارد بیان نشد. وزیر ارشاد تاکید کرد: امروز پیام آیت‌ا... هاشمی به ما رعایت اخلاق در سیاست است و ایشان همیشه به‌دنبال باورهای اخلاقی در حرکت‌های سیاسی و توجه به آن بود. او تمام هزینه‌های سیاسی که پرداخت کرد به‌دلیل رعایت مسائل اخلاقی در سیاست بود و آیت‌ا... هاشمی را می‌توان پرچمدار رعایت کرامت انسانی دانست.
اساس حرکت انقلابی


مدرس حوزه علمیه قم گفت: اساس اندیشه سیاسی ما در انقلاب، اعتدال بوده است و شعار نه شرقی نه غربی،‌جمهوری اسلامی نشان‌دهنده همین اندیشه در انقلاب اسلامی است. آیت‌ا... محسن غرویان با بیان اینکه هاشمی را با اعتدال می‌شناسیم، گفت: او متفکر اعتدالی بود و عده‌ای برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی‌شان حتی معنای اعتدال را تحریف می‌کنند و این به‌نظرم ظلم و جفا در حق این واژه است. وی ادامه داد: راه رسیدن به وحدت و انسجام در کشور اعتدال است و جز با پی‌گرفتن این راه نمی‌توان در کشور وحدت و انسجام ایجاد کرد. وی افزود: مشکلی که ما در جامعه‌مان داریم این است که سعه علمی کم است و مسئولان چندان از اندیشه‌های مختلفی که در موضوعات گوناگون وجود دارد، اطلاعی ندارند. وقتی مکاتب و اندیشه‌های مختلف را بخوانیم می‌بینیم که دیگر نمی‌توان دیدگاه واحدی در موضوعاتی چون انسان‌شناسی و نیازهای انسانی داشت و باید یک کثرت‌پذیری را قبول کرد و حالتی که انسان بگوید فقط من می‌فهم و من می‌دانم دیگر کنار خواهد رفت و اعتدال‌مان بیشتر می‌شود و جزم‌گرایی کاهش می‌یابد.
رونمایی از سایت
دیروز از سایت مرکز اسناد آیت‌ا... هاشمی در نخستین کنگره سالگرد وی رونمایی شد. اولین متن این سایت با سخنی از آیت‌ا... هاشمی آغاز شده که: «جمع‌آوری و دیجیتالی کردن اسناد مربوط به من در اینجا از ضرورت‌هاست و با تاکید بر دقت، به کار‌هایتان برای تحویل آنها به دفتر نشر معارف انقلاب، سرعت بدهید، چون اگر روزی من اینجا نباشم، مثل زمان مجلس، ریاست‌جمهوری، دفاع مقدس و حتی شورای انقلاب مشکل خواهید داشت.» این جملات، بخشی از سخنان آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در جلسه ارائه گزارش کارگروه تنظیم دیجیتالی اسناد دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ایشان در آبان ماه ۱۳۹۵ است. جلسه‌ای که وقتی یکی از اعضا گفت: «به ما دستور دهید که در این کار جدی‌‌تر باشیم»، با لبخند گفتند: «این هم دستور، ولی به کارتان سرعت بدهید.» یکی از ویژگی‌های این پایگاه که در راستای ارائه خدمات بهتر برای مخاطبان و مراجعان است، بسترسازی مناسب و متناسب با رایانه‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه با اپلیکیشن‌های خاص است.
عذرخواهی یاسر
دبیر اجرایی نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی از رسانه‌های داخلی و‌ خارجی عذرخواهی کرد. به گزارش ایلنا، یاسر هاشمی در حاشیه کنگره بزرگداشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی گفت: بر اساس هماهنگی‌های قبلی با نهادهای مسئول امنیت سالن اجلاس قرار بود ورود رسانه‌ها به یک مکان مستقل انجام شود اما به دلیل ازدحام غیرقابل پیش‌بینی جمعیت این سرویس از سوی نهادهای مربوطه فراهم نشد. دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت آیت‌ا... هاشمی افزود: لازم می‌دانم ضمن قدردانی از حضور و پوشش گسترده رسانه‌ها در کنگره آیت‌ا... هاشمی با اینکه ستاد اجرایی قصوری نداشت اما بابت مشکلات پیش آمده برای عکاسان، تصویربرداران و خبرنگاران رسانه‌های داخلی و‌خارجی عذرخواهی کنم.
پیام‌هایی برای یادبود
دیروز وزیر امور خارجه کشورمان یاد و خاطره آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را گرامی داشت. محمد جواد ظریف در این پیام اینستاگرامی خود نوشت: دکتر ظریف در اینستا گرام خود نوشت: «از شمار دو چشم یک تن کم، از شمار خرد هزاران بیش. یاد و خاطره آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بزرگ مرد تاریخ معاصر ایران که در همه دوران‌های مبارزه، پیروزی، جهاد، سازندگی، اصلاحات و اعتدال با صبر و امید و تدبیر یار نظام و یاور مردم بود و ماند را گرامی می‌داریم. یاد و خاطره آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بزرگ مرد تاریخ معاصر ایران که در همه دوران‌های مبارزه، پیروزی، جهاد، سازندگی، اصلاحات و اعتدال با صبر و امید و تدبیر یار نظام و یاور مردم بود و ماند را گرامی می‌داریم.»
نگران امروز و فردا
رئیس دفتر رئیس‌جمهور، در یادداشتی صبر و استقامت در مقابل تهمت‌ها و انواع ناملایمات برای حفظ و استحکام نظام اسلامی و خدمت به مردم را از یادگارهای درس آموز مرحوم هاشمی رفسنجانی برشمرد. متن یادداشت اینستاگرامی سیدمحمود واعظی به این شرح است: اولین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را تسلیت می‌گویم. ایشان علاوه بر اینکه همواره بر مشی اعتدال تاکید داشتند، عملا در تمام مراحل زندگی و به‌ویژه در فراز و نشیب‌ها و مقاطع مختلف پس از انقلاب نیز، بر محور اعتدال و خردورزی عمل کردند. آن فقید به عنوان یکی از ستون‌های محکم نظام‌جمهوری اسلامی، دلداده و دل نگران امروز و فردای انقلاب و کشور بود. دیگران را به اعتدال و احترام به نظرات مردم -به عنوان ولی نعمتان جامعه- توصیه می‌کردند و همه را به وحدت و امید آفرینی، برای پیشرفت کشور دعوت می‌کردند. از جمله یادگارهای درس آموز ایشان، صبر و استقامت در مقابل تهمت‌ها و انواع ناملایمات برای حفظ و استحکام نظام اسلامی و خدمت به مردم است که بایستی برای همه مسئولان الگو قرار گیرد.
پاسخ صداوسیما به جهانگیری
دیروز مدیرشبکه یک سیما در واکنش به سخنان معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه صداوسیما به او فرصت صحبت با مردم را نداد، گفت: شنبه شب برنامه «نگاه یک» به درخواست جناب آقای جهانگیری به وی اختصاص پیدا کرد، اما در آخرین ساعات معاون اول رئیس‌جمهور در برنامه حضور پیدا نکرد و ما مجبور شدیم «نگاه یک» این هفته را از جدول پخش حذف کنیم.