اژدهای آتش در درياي چين

شرایط جوی بد، وزش بادهای شدید، بارندگی و موج‌های بلند مانع تلاش برای اطفاي حریق و جست‌وجو ي ۳۱ خدمه كشتي است
با توجه به پوشش جسد يافت شده به نظر مي‌رسد خدمه نفتکش، زمان کافی برای استفاده از تجهیزات ایمنی در اختیارداشته‌اند
خدمه در صورت استفاده از قايق سمت راستي نفتكش مي‌توانند تا دوماه زنده بمانند
ابهام در وضعيت خدمه كشتي ادامه دارد


شنبه شب بود كه نفتکش سانچی تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران حدود ۱۶۰ مایل دریایی سواحل چین نزدیک شانگهای و در دهانه دلتای رودخانه یانگ‌تسه با کشتی «سی اف کریستال» که حامل ۶۴۰۰۰ تن غله از آمریکا به استان جنوبی گوانگ دانگ چین بود، برخورد کرد و بلافاصله دچار آتش‌سوزی شد. این نفتکش که در پاناما به ثبت رسیده، از ایران به مقصد کره جنوبی در حرکت بود و ۱۳۶ هزار تن میعانات معادل حدود یک میلیون بشکه را به ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار بر مبنای قیمت نفت جهانی حمل می‌کرد. در جريان اين حادثه تمام خدمه اين نفتكش مفقود شدند و در روز دوشنبه، جسد يكي از آن‌ها در اطراف كشتي پيدا شد و با توجه به اینکه جسد پیدا شده ، لباس ایمنی به تن داشته، برآوردها حاكي از اين است که خدمه نفتکش زمان کافی را برای استفاده از تجهیزات ایمنی در اختیارداشته‌اند. با اين اوصاف احتمال زنده بودن 31 خدمه ديگر تقويت مي‌شود و حتي گمانه‌زني‌هايي مبني بر اينكه اين افراد در موتورخانه كشتي محبوس شده باشند، وجود دارد. در حالي‌كه اين آتش‌سوزي همچنان ادامه دارد، ده‌ها قايق نجات براي مهار اين آتش در تلاش هستند. روز گذشته درباره روند اطفاي حريق اين نفتكش، خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه وزارت حمل و نقل چین در بیانیه‌ای اعلام کرده شرایط جوی بد، وزش بادهای شدید، بارندگی و موج‌های بلند، مانع تلاش برای اطفا ي حریق و جست‌وجوي ۳۱ خدمه مفقود این نفتکش شده است. در حال حاضر شرايطي وجود دارد كه نگرانی‌های بسياري درباره احتمال انفجار و غرق شدن این نفتکش ايجاد كرده‌‌است، در حالی که تیمی از ۱۳ کشتی امداد و جست‌وجو، ناحیه‌ای به وسعت ۹۰۰ مایل دریایی را در اطراف کشتی جست‌وجو می‌کنند. هرچند هنوز عمق فاجعه اين حادثه و شدت آسیب محیط‌زیستی و وسعت لکه نفتی آن مشخص نيست ولي طبق برخي برآوردها امكان دارد اين حادثه به بدترين حادثه از سال 1991 تا به امروز بدل شود كه بر اثر آن ۲۶۰ هزار تن نفت، سواحل آنگولا را آلوده کرده‌است.
ادامه آتش سوزي و اختلاف با چين
در شرايط فعلي آتش‌سوزی در نفتکش ایرانی که در سواحل دریای شرقی چین با یک کشتی تصادف کرده بود، برای سومین روز متوالی همچنان ادامه دارد. به نظر مي‌رسد مشكلاتي در روند اطفاي حريق با كشور چين ايجاد شده و باعث شده كه ايران از ژاپني‌ها براي ادامه اين روند، درخواست كمك كند. در اين باره سخنگوی شرکت ملی نفتکش گفته است كه در حال حاضر ميان ما و چینی‌ها برای امدادرسانی اختلافاتی وجود دارد که باعث تاخیر در کار شده است. محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش در نشست خبری که به منظور تشریح ابعاد حادثه برگزار شد، درباره اين اختلافات بيان كرد: چینی‌ها در بدو امر، موضوع مواد فرار را مطرح می کردند. مواد فرار موجود در کشتی تا شعاع ١٠٠٠ متری را فرا گرفته که کار را مشکل کرده و ریسک اطفای حریق را بالا برده است. در حال حاضر چینی‌ها دست به عصا عمل كرده و موضوع انفجار را مطرح می‌کنند و کار به‌کندي پیش می‌رود. ما تمام فشار را از طریق ارگان‌ها اعمال می‌کنیم تا کار با جدیت دنبال شود.
شايد خدمه زنده باشند
با توجه به اينكه در چنين شرايط بحراني‌اي، جان افراد حادثه ديده از هر چيزي مهم‌تر است، مسئولان شركت ملي نفتكش نيز بررسي همه احتمالات ‌براي زنده بودن خدمه و نجات آن‌ها را در اولويت اقدامات خود قرار داده‌اند. در اين باره سخنگوی شرکت ملی نفتکش گفت: اولین موضوع برای ما نجات جان خدمه است. با توجه به اینکه موتورخانه کشتی ١٣ تا ١٤ متر زیر آب است، امکان دارد که در آنجا محبوس شده و زنده باشند.
امكان حضور خدمه در موتورخانه
بهرامي همچنين ادامه داد: اکنون شرکت‌های ژاپنی ‌نيز فعال شده‌اند و از آن‌ها خواستیم که در امر اطفای حریق کمک کنند. ضمن اینکه از نماینده سازمان بنادر بین‌المللی درخواست كرديم که چین را مجبور به تسریع در کار کنند. در حال حاضر یک مهندس ناظر ایرانی روی کشتی آتش‌خوار ژاپني حضور دارد تا از نزدیک بر اوضاع نظارت داشته باشد. اکنون حریق کمتر شده و فرصت برای حضور در کشتی وجود دارد. ما هنوز خبری از کشتی خودمان نداریم، در صورتي كه کشتی فله‌بر چینی امروز به چین می‌رسد و مراحل تحقیق و تفحص آغاز می‌شود. درحال‌حاضریک پیکر از خدمه کشتی ایرانی، پیدا و در بندر شانگهای تحویل مقامات چینی شده است. در حال حاضر آتش به سمت جلو و راست کشتی محدود شده است. در جلسه نیم ساعت گذشته در چین که با حضور نماینده نفتکش و سازمان بنادر ایران و مسئولان MRCC چین برگزار شد، آخرین موارد تصمیم‌گیری شده است. با توجه به آخرین خبرها، شکاف سمت راست کشتی باعث نفوذ آب به مخازن شده ‌وکشتی که 20 درجه به سمت راست انحراف داشت اکنون صاف شده است. علاوه بر کمک خواستن از ژاپنی‌ها از طریق سازمان بنادر با مقامات پانامایی نیز تماس حاصل شده تا در روند کار تسریع صورت گيرد. حادثه نفتکش ایرانی درطول فعالیت شرکت ملی نفتکش ایران رخ نداده و در دنیا نیز کم‌سابقه است. نفتکش حادثه‌دیده 284 متر طول دارد و شعاع حریق آن از چاه نفتی بزرگ‌تر است. اولین حضور برای ما، نجات افراد حاضر درکشتی است‌كه احتمال مي‌رود در قسمت موتورخانه حضور داشته باشند.
تكذيب دريافت سيگنال
در جريان آتش‌سوزي اين نفتكش، اخباري منتشر شد مبني بر اينكه برخي خدمه كشتي از طريق ارسال ايميل با خانواده‌هاي خود ارتباط برقرار كرده‌اند اما بهرامي ضمن تكذيب اين موضوع اظهار داشت: مراکز معتبر و رسمی برای اطلاع‌رسانی در این مورد وجود دارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، مرکز جست‌وجوی دریای چین اطلاع‌رسانی خواهد کرد. خیلی بعید است که ایران با ۶۰۰۰ مایل فاصله بتواند چنین خبری داشته باشد. در خصوص حوادث نباید مسائل سیاسی مدنظر قرار گیرد اما دلیل عدم همکاری با بالگرد آمریکایی، این بود که طبق بررسی‌ها این شرکت آمریکایی در نزدیکی حادثه دارای امکانات نبوده است.
اميد به زنده ماندن خدمه در قايق نجات
هر کشتی با این ابعاد، دارای دو قایق نجات در دو طرف است كه با توجه به شواهد در ابتداي امر، قایق نجات سمت چپ سوخته و وضعيت قایق سمت راست نیز به علت شدت انفجار مشهود نیست. با اين حال سخنگوی شرکت ملی نفتکش اميدوار است از اين قايق‌ها استفاده شده باشد و معتقد است خدمه در صورت استفاده از قايق سمت راستي نفتكش مي‌توانند تا دوماه زنده بمانند.
دستور مستقیم ريیس جمهور
طبق اعلام سخنگوي شركت ملي نفتكش، آخرین رایزنی‌ها با سازمان بنادر و ریاست جمهوری انجام شده و با توجه به بالا بودن وسعت حادثه قرار است که دستور مستقیم ريیس جمهور به ‌دو وزارتخانه نفت و امور خارجه ابلاغ شود تا اقدامات جدی صورت بگیرد. از آنجايي كه هنوز علت حادثه مشخص نشده، جعبه سياه اين كشتي كه حاوي صوت است، مي‌تواند بهترين منبع براي علت‌يابي حادثه به شمار ‌رود. با تمام آنچه گفته شد، به نظر مي‌رسد روند اطفاي حريق نفتكش ايراني كه به گفته مقامات مسئول يكي از بهترين كشتي‌هاي نفتي در ناوگان ايران بوده است به دلايل مختلف با سرعتي كه انتظار مي‌رود، انجام نشود و مهم‌ترين مساله در اين ميان احتمال زنده بودن خدمه اين كشتي است كه در چنين شرايطي ثانيه‌ها نيز حكم طلا پيدا مي‌كنند و لزوم تسريع در اطفاي حريق و اقدامات جدي براي نجات جان اين افراد بيش از هر چيزي احساس مي‌شود.
فرضيه محبوس شدن خدمه اين كشتي در موتورخانه، ناخودآگاه يادآور خاطره تلخ آتش‌سوزي و فرو ريختن ساختمان پلاسكو است كه عده‌اي از آتش‌نشانان كشورمان در طبقات زيرين ساختمان محبوس شدند و به دليل شدت حادثه و گستردگي آتش‌سوزي، جان خود را از دست دادند.
هر چند به هيچ عنوان نمي‌توان اين دو حادثه را با يكديگر مقايسه كرد. با اين حال اميدواريم كه ملوانان و خدمه اين كشتي در سلامت كامل به سر ببرند و به زودي شاهد نجات آن‌ها باشيم. نكته اي كه وجود دارد، اين است كه در چنين شرايطي،بايد تمام ارگان‌هايي كه مسئول هستند، بايدهمه تلاش خود را در انجام وظايف‌شان به خرج دهند ولي كم‌كاري‌هايي نيز از برخي نهادها ديده مي‌شود؛ براي مثال انتقاد انجمن صنفی کارگران دریانوردان تجاری ایران و ارسال نامه از سوي آن‌ها به ريیس صدا و سیما و گلايه از نحوه پوشش اخبار نفتکش آتش گرفته ایرانی در آب‌های شانگهای چین، نشانگر برخي كاستي‌ها از سوي اين رسانه ملي است.
همچنین طبق آخرین خبر ها ، بهرامی به عنوان سخنگوی کمیته بحران نفتکش حادثه دیده گفته است کشتی نفتکش دو جعبه سیاه دارد وهمچنین نفتکش سانچی ساخت هیوندای کره شمالی است و دارای سه دستگاه رادار و 32 نفر خدمه نفتکش بوده که تحت بیمه‌اندو ارزش نفتکش و محموله 120میلیون دلار است.وی در ادامه گفت که تیم ژاپنی امروز به نفتکش متعلق به وزارت نفت خواهد رسید.