دو كره بر مدار گفت و گو

در حالی که حتی خوشبین ترین تحلیلگران و ناظران بین المللی فکر نمی کردند که کره شمالی و کره جنوبی حتی برای یک ثانیه پشت یک میز با يكديگر گفت‌وگو کنند، ابتکار عمل رییس جمهور «اعتدالگرا»ی سرزمین جنوبی یعنی «مون جائه این» باعث شده تا دو همسایه بیشتر از هر زمانی برای گفت‌وگوهای دیپلماتیک، مشتاق باشند.
دیروز برای نخستین بار در چند سال اخیر به بهانه بازی‌های ورزشی مسئولانی از پیونگ یانگ و سئول رودرروی ‌يكديگر قرار گرفتند تا فارغ از چالش های اتمی و موشکی، سنگ های‌شان را با هم وا بکنند.
این در حالی بود که هیچ قدرت سومی در میز مذاکرات حضور نداشت و گفت‌وگوها ، کره ای - کره ای بود. این مساله نشان می دهد که اتحاد دو کره و همدلی پیونگ‌یانگ و سئول تنها با مشارکت دو طرف حل می شود و کشورهای بیگانه نمی‌توانند «نسخه ای شفابخش» برای این دو کشور تجویز کنند.
به هر حال این روزها، توفان زرد آسیا به رهبری کیم‌جونگ اون، حسابی نگاه‌ها را در سراسر جهان به سمت خود برگردانده و افکار عمومی هر لحظه منتظر یک سکانس اکشن از او هستند. شاید دیروز دیدار دوجانبه مسئولان کره شمالی و کره جنوبی، یک هدیه سال نوجذاب برای همه ساکنان دو كره به شمار می رفت. شهروندانی در سراسر دنیا که از جنگ بیزارند و برای همه صلح و آرامش می خواهند.


درباره گفت‌وگوهای 9 ژانویه 2018
کره جنوبی و شمالی، پس از دو سال وقفه، گفت‌وگوهای مستقیم خود را از سر گرفتند. بر اساس آنچه وزارت کره جنوبی منتشر کرد، مذاکرات در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، در روستای «پانمونجوم» در منطقه ای غیرنظامی میان دو کشور و با سخنرانی رییس هیات نمایندگی کره جنوبی آغاز شد.
«روستای آتش بس» با یک خط به دو قسمت میان شمال و جنوب تقسیم شده است و ساختمان فرماندهی سازمان ملل در وسط روستا ، روی این خط قرار دارد.
کره جنوبی هفته پیش پیشنهاد این مذاکرات را با شمال داد که پس از آن، رهبر کره شمالی گفت اعزام تیمي از ورزشکاران را به المپیک زمستانی بررسی می‌کند.
پس از آن کره شمالی خط تلفن اضطراری با کره‌جنوبی را دوباره به‌راه انداخت که امکان تماس مجدد میان دو کشور برقرار شد. بعد از آن پیونگ یانگ پیشنهاد سئول را برای مذاکره پذیرفت.
به گزارش دویچه وله، هیات ‌پنج نفری کره جنوبی را «چو میونگ گیون»، وزیر اتحاد این کشور سرپرستی می‌کرد و« ری سان گون»، مسئول امور دو کره در رأس هیات نمایندگی کره شمالی قرار داشت. تنشی که از سال ۱۹۵۳ شبه جزیره کره را به دو کشور تقسیم کرده، در ماه‌های اخیر با تحریکات نظامی کره شمالی شدت گرفته است.
رییس هیات نمایندگی کره شمالی در سخنرانی خود گفت، امروز کره شمالی و جنوبی قول دادند گفت‌وگويی جدی و صریح را آغاز کنند. ری سان گون اضافه کرد: این گفت‌وگو به‌خوبی پیش خواهد رفت.
المپیک زمستانی در کانون مذاکرات
حضور ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی کره جنوبی در کانون گفت‌وگوهای هيات‌های نمایندگی دو کشور قرار دارد. المپیک زمستانی ۲۰۱۸ از ۹ تا ۲۵ فوریه در شهر «پیونگ‌چانگ» کره جنوبی برگزار مي‌شود. کره شمالی مایل است هیاتی بلندپایه، متشکل از ورزشکاران و مربیان و پشتیبانان آن‌ها به کره جنوبی اعزام کند.
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نو خود، کره جنوبی را به گفت‌وگو دعوت کرد و قول داد که کشورش در المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ شرکت کند. کیم جونگ اون با این حال تاکید کرد که برنامه‌های اتمی و موشکی خود را ادامه خواهد داد.
آرزوهای رییس جمهور صلح طلب
همان‌گونه که در ابتدا گفتیم، رییس جمهور اعتدالگرا و میانه روی کره جنوبی، از همان روزهای مبارزات انتخاباتی، برنامه های ویژه ای برای صلح با کره شمالی داشت. شاید یکی از دلایل اصلی رای آوردن او، همین برنامه های صلح آمیز ش بود. به هر حال، هم خانواده های شمالی و هم جنوبی، اقوام زیادی در آن‌سوی مرزها دارند و به هیچ وجه از جنگ استقبال نمی کنند. هم شهروندان شمالی و هم جنوبی به اتحاد دو کره امید دارند و برای آن تلاش می کنند.
جالب است بدانیدكه موسسه‌اي تحقیقاتی در کره‌جنوبی اواخر سال ۲۰۱۷ پیش‌بینی کرد که کره‌شمالی در سال جدید و پس از آن که توسعه توان هسته‌ای خود را تکمیل‌شده ببیند، به‌دنبال مذاکره خواهد بود. به گفته این موسسه، این گام را باید به عنوان امکانی برای کاهش تنش تلقی کرد.مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی ابراز امیدواری کرده که به اصول و پایه‌های مذاکرات منظم با کره شمالی دست یابد و در جریان گفت‌وگوها کره شمالی را تشویق کند که از برنامه هسته‌ای خود دست بردارد.