خيريت يك جدايي

مهدی طارمی چند سالی است که نامش در بین ستاره‌های سطح اول فوتبال ایران مطرح شده است. او به واسطه نام پرسپولیس و البته در کنار توانایی‌اش یک شبه ره صد ساله را طی کرد و به مهاجم اول فوتبال باشگاهي و پرسپولیس تبدیل شد. او این روزها علاوه بر آقای گلی در دو فصل اخیر به آقای حاشیه فوتبال ایران نیز معروف شده است. آخرین ماجرای طارمی به اول فصل قبل بازمی‌گردد که راهی ترکیه شد و عکس امضای قراردادش با ریزه‌اسپور روی جلد روزنامه‌ها رفت ولی خیلی زود پشیمان شد و به پرسپولیس بازگشت. ادامه ماجرا را همه می‌دانیم؛ این پرونده برای پرسپولیس به قیمت جریمه مالی و مهم‌تر از آن محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات تمام شد. طارمی نیز چهار ماه محروم و در آستانه پايان محروميتش راهي الغرافه قطر مي‌شود. اتفاقي كه واكنش تند هواداران و پيشكسوتان اين تيم را در پي داشته است. مهم‌ترین دلیل خشم هواداران را باید در همین محرومیت دانست که نتیجه انتقال نافرجام طارمی به ترکیه است. پرسپولیس خوش‌شانس بود که علیپور این روزها آماده است، در غير اين صورت غیبت این مهاجم ملی‌پوش می‌توانست به قیمت از دست رفتن امتیازات حساسی تمام شود. برخی هواداران معتقدند طارمی که خودش دلیل این محرومیت بوده، نباید در این شرایط پرسپولیس را تنها مي‌گذاشت. اگر این محرومیت پابرجا بماند، پرسپولیس تا پنجره زمستانی سال آینده اجازه خرید بازیکن ندارد و باید با همین داشته‌ها پیش برود. در حال حاضر علیپور و منشا، دو مهاجم پرسپولیس در خط حمله هستند ولی در صورت مصدومیت یا افت آن‌ها، دست برانکو در این خط خالی می‌شود مگر اینکه تصمیم بگیرد وحید امیری را به خط حمله منتقل کند.
خیریت محرومیت
مهدی طارمی با اقدامی بچگانه، کار را به جایی رساند که حسن روحانی، رییس جمهور برای بخشیده شدن جریمه ۸۰۰ هزار یورویی او پا پیش گذاشت و با رییس جمهور ترکیه در این باره صحبت كرد. موضوعی که در ذهن­‌ها متبادر می‌شود، این است که وقتی اشتباه یک بازیکن کار را به مذاکره روسای جمهور می‌رساند، همه انتظار دارند این بازیکن جوان حداقل یک بار به طور رسمی از هواداران عذرخواهی کرده و از دولتی که برای بخشیده شدن جریمه میلیاردی‌اش پيش‌قدم شده، تشکر کند اما مهاجم شماره 9 سرخ‌پوشان نه تنها این کار را نکرد بلکه در مصاحبه عجیبي از خیریتی که در محرومیت او بوده صحبت به میان آورد. پرسپولیس اگر این روزها محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات را تجربه می‌کند، فقط و فقط به دليل بی‌تجربگی و رفتارهای نابخردانه یک بازیکن جوان و یک مدیر پر مدعا يعني علي اكبر طاهري است. مدیری که با وجود وعده‌­های فراوان هرگز برای پاسخگویی به هواداران پرسپولیس و رسانه‌­ها حاضر نشد مصاحبه کند. بسياري از كارشناسان معتقدند اگر پرسپولیس و برانکو نبودند، این عنوان شخصی نیز برای او به دست نیامده بود اما حال که آب‌ها از آسیاب افتاده و محرومیت طارمی به پایان رسیده و مشکل جریمه نیز حل شد، با وجود اینکه باشگاه پرسپولیس درخواست تمدید قرارداد دو ساله را با طارمی داشت اما او که همیشه نشان داده موفقیت‌های شخصی‌اش مهم‌تر از باشگاه و تیم بوده، به این پیشنهاد جواب رد داد؛ چرا که می‌دانست جام جهانی در پیش است و به احتمال زیاد می‌تواند با استفاده از این فرصت به یک تیم اروپایی ترانسفر شود. مهاجم بوشهری پرسپولیس هواي رفتن كرد تا نشان بدهد براي پيشرفت خود از هيچ تلاشي فروگذار نيست. او به همراه وسلي اسنايدر به الغرافه پيوست و روز گذشته راهي دوحه شد. حال طارمي چالش جديدي را در زندگي‌اش تجربه خواهد كرد؛ چالشي كه هرگز آن را تجربه نكرده است.
جوانمردی به سبک اروپایی


به احتمال فراوان پيشكسوت‌هاي بسياري را مي‌شناسيد كه در گذشته به پيشنهادهاي بهتر پاسخ منفي داده و در تيم‌هاي خود ماندگار شده‌اند. مجتبي محرمي، ابراهيم صادقي، علي كريمي و حسن روشن از جمله افرادي هستند كه همواره تلاش كردند باشگاه‌شان از جدايي آن‌ها متضرر نشود. وفاداري به پيراهن، در نسل جديد بي‌معني شده زيرا اين فوتبال به ظاهر حرفه‌اي به آن‌ها ياد نداده منافع تيم، مهم‌تر از منافع شخص است. هواداران پرسپوليس روز گذشته سوالات بسياري از مهاجم‌شان داشتند؛ آیا نباید بازیکنی که باعث محرومیت باشگاهش از نقل و انتقالات شده حالا کمی معرفت به خرج بدهد و در این شرایط در تیمش بماند تا باشگاهی که او را به ستاره اول فوتبال ایران تبدیل کرده آسيب نبيند؟ در این مورد می­‌توان برای طارمی که نشان داده علاقه زیادی به فوتبال اروپا دارد، آنتوان گریژمان را مثال زد که به دلیل محرومیت اتلتیکو مادرید از نقل و انتقالات تابستان گذشته حاضر نشد به منچستریونایتد برود و انتقالش را به سال آینده موکول کرد. البته مهاجم فرانسوی نقشی در محرومیت تیمش نداشت ولی تن به این فداکاری داد تا دست سیمئونه در خط حمله خالی نماند.
پرسپولیس متکی به یک بازیکن نیست
عملکرد خوب اين روزهاي تیم برانکو در غیاب مهدی طارمی، نشان داده این تیم چندان نیازمند حضور مهاجمش در ترکیب نیست اما عملکرد مهدي طارمي در ارسال نامه کتبی به باشگاه و اعلام اینکه در پایان فصل قصد جدایی دارد، نشانه بي‌توجهي او به شرايط فعلي باشگاه است. پرسپولیس برای طارمی همه کار کرد تا فوتبال این جوان حفظ شود اما در مقابل طارمی چه چیزی به اين تيم داد؟ شاید بسياري در این میان بگویند دو فصل آقای گل این تیم شد.
او با گل‌هایش راه قهرمانی تیم سرخ‌پوش پایتخت را هموار کرد اما تاريخ نشان داده از دل همين محروميت‌ها و مصدوميت‌ها بازيكناني رشد مي‌كنند كه هرگز مطرح نبوده‌اند. علي عليپور در شرايطي به عنوان ستاره پرسپوليس مطرح شد كه محروميت طارمي سبب ميدان دادن بيشتر به او شده، او درست زمانی که هواداران این باشگاه پرطرفدار انتظار داشتند به خاطر اشتباهاتی که انجام داده حداقل بی‌چون و چرا و با دریافت همان مبالغ میلیاردی قراردادش را تمدید کند به یک باره دست رد به سینه مدیران پرسپولیس زد و به الغرافه رفت تا هواداران اين تيم قطري در فضاي مجازي سر از پا نشناسند. تجربه نشان داده هواداران هيچ‌گاه اين روزها را فراموش نمي‌كنند. آن‌ها به دقت همه مسائل را زير نظر دارند؛ طارمي را با گذشتگان مقايسه و فريادهاي‌شان براي تشويق اين بازيكن را در ورزشگاه مرور مي‌كنند. روز گذشته افشين پيرواني، مدير تيم فوتبال پرسپوليس در اين باره گفت: « طارمی اعلام کرده شرایط ماندن در ایران را ندارد. ما هرگز نگفتیم طارمی فرار کرده است بلکه او عضو تیم است و به باشگاه نامه کتبی داده که نمی‌خواهد در پرسپولیس بماند. ما نمی‌توانیم بازیکن را به زور در تیم نگه داریم؛ ضمن اینکه برای غیبتش در تمرینات هم نمی‌توانیم آگهی یا اعلامیه صادر کنیم که گمشده ما را پیدا کنند. طارمی گفت می‌خواهد برای پیشرفت فوتبالش به اروپا برود اما سر از قطر درآورد. ما نمی‌توانیم دنبال او بگردیم و خواهش کنیم بماند. او در نهایت برای گرفتن ITC و رضایتنامه مجبور است به باشگاه برود. مهدی دو سال برای پرسپولیس زحمت کشید، نمی‌خواهیم با او وارد شکایت و این‌طور مسائل شویم. بازیکنی را نيز نمی‌شود به زور در تیم نگه داشت اما در کل می‌گویم تمام اتفاقاتی را که مربوط به او است خودش باید پاسخ دهد».