پرونده مفتوح

خبري ناگهاني در غروب 19 دي سال 95، همه را در بهت فروبرد. ابتدا زمزمه‌ها از حال نامناسب هاشمي‌رفسنجاني به گوش مي‌رسيد و باوجود شادابي‌اي كه مردم از آيت‌ا...‌هاشمي سراغ داشتند همين كسالت و بي‌حالي نيز براي همه نگران‌كننده بود. اندكي نگذشت كه رسانه هاي غير رسمي با انتشار خبري، شوك عجيبي را به افكار عمومي وارد كردند. خبر اين بود:« اكبرهاشمي رفسنجاني درگذشت». انتظار خبر رحلت و درگذشت او را هيچ‌كس نداشت، براي همين همه مي‌گفتند شايعه است. در همين مدت اندك به سرعت خبر در سراسر ايران و حتي رسانه‌هاي جهان پخش شد. غافلگيري به حدي بود كه حتي مسئول‌روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام كه يكي از نزديكان هاشمي بود، از اين خبر اظهار بي‌اطلاعي مي‌كرد و سطح اطلاعاتش در حد كانال‌هاي تلگرامي بود. بدون وقفه نماينده‌هاي رسانه‌هاي مختلف و مردم به محلي رفتند كه گفته مي‌شد هاشمي را براي درمان به‌ آنجا بردند. مكان، بيمارستان شهداي تجريش، يكي از مراكز درماني نه چندان قوي بود. با وجود شرايط خاصي كه وجود داشت، از حضور اهالي رسانه در بخشي كه آيت‌ا...‌هاشمي معالجه مي‌شد، ممانعت مي‌شد. بعد از اندكي دل‌نگراني، خبر درگذشت يكي از شخصيت‌هاي اصلي جمهوري اسلامي در رسانه‌هاي جهان منتشر شد و ايران را در شوك فروبرد. بعد از رحلت او، رويدادهاي متفاوت فراواني رخ ‌داد و مردم با يك تشييع باشكوه، وي را در جوار امام خميني(ره) به خاك سپردند ولي نه ياد او و نه مسائل مربوط به رحلتش پايان نيافت. يكي از قطب‌هاي قدرت نظام از دنيا رفته بود و همگان با سوالاتي مختلف مضرات جاي خالي او را پرس‌وجو مي‌كردند. گذشته از اينكه كه چه اظهاراتي درباره فقدان هاشمي و مسائل اينچنيني در آن بازه مطرح شد، نكته‌اي كه اذهان را به خود درگير كرد، ماجراي چگونگي از دنيا رفتن رييس‌مجمع‌تشخيص مصلحت نظام بود.
اولين شائبه
اولين واكنش را فائزه‌هاشمي‌رفسنجاني در گفت‌وگو با «قانون» و در پاسخ به اين سوال كه با فوت پدر و شایعاتی که در خصوص آن به وجود آمد کنار آمدید؟ نشان داد و گفت:« روزگار است و هر آمدنی، رفتنی دارد. فوت بابا به‌حدي ناگهانی بود که ناخودآگاه با توجه به جایگاه ایشان، ابهاماتی را نه‌تنها برای جامعه بلکه برای فرزندان نیز به وجود می آورد.امروز شوراي امنیت یک اقداماتي کرده ولي نتيجه خاصي برای خانواده محرز نشده است و البته ابهام وجود دارد».
پرونده‌اي امنيتي


پس از آن زمزمه‌هاي مختلفي وجود داشت ولي واكنشي جديد، اذهان را دوباره به سمت چگونگي مرگ هاشمي سوق داد. بعد از آنكه محسن هاشمی سال گذشته و حدود دو ماه بعد از فوت ناگهانی پدرش به رسانه‌ها خبر داده بود كه «پرونده فوت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی شورای در حال بررسی است»، فائزه دوباره داستان مرگ هاشمي را با ابهام به ميان كشيد و با بیان اینکه جلسه‌ای با حضور همه اعضای خانواده و برخی از اعضای شورای عالی امنیت برگزار شد، به اعتمادآنلاین گفت: «در این جلسه به ما اعلام کردند که بررسی نشان می دهد که در بدن پدر ۱۰ برابر حد مجاز مواد رادیواکتیو بوده است. البته اعلام کردند که در بدن مادر سه برابر حد مجاز و در بدن خواهرم فاطمه نیز یک برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است». فائزه هاشمی با بیان اینکه البته به ما اعلام کردند که دلیل فوت این نبوده است، گفت: «آن‌ها گفتند نمی‌دانند منشأ رادیواکتیو کجا بوده است». فرزند آیت ا... هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شد، گفت: «درباره اینکه این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شده است یا خیر اطلاعی به ما ندادند اما از صحبت‌های اعضای شورای عالی امنیت ملی در آن جلسه این‌گونه بر می‌آمد که پرونده از نظر آنان مختومه شده است».
ابهامي ديگر
محمد هاشمی، برادر آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی نيز در گفت‌وگویی به بیان نکاتی تازه درباره ابهامات مرگ آیت‌ا... پرداخته و گفته است: برای من مرگ برادر باورکردنی نبود؛ مرگش بسیار ناباورانه اتفاق افتاد و تمام لحظه‌هایی که در بیمارستان بالای سرش بودم و تیم احیا داشتند روی بدنش کار می‌کردند، حالت گیجی به من دست داده بود که چه شده و چرا؟ اتفاقی که افتاد، بسیار غیرمترقبه و غیرعادی بود. وی افزود: مانیتورها وصل بود و آثار حیات را نشان می‌داد، ولی وقتی پرسیدم که ایشان آثار حیات دارند، به من توضیح دادند که اين‌گونه نیست و به علت همین شوکی است که ما وارد می‌کنیم. آیت‌ا... توسط تیم حفاظت‌شان به بیمارستان منتقل شده بودند و من نخستین نفر از خانواده بودم که از این خبر مطلع شدم. محمد هاشمی گفت: علت مرگ را در بیمارستان ایست قلبی اعلام کردند، ولی علت ایست قلبی را کسی اعلام نکرد. هنوز نيز کسی اعلام نکرده که علت ایست قلبی چه بوده‌ است.
ورود روحاني به پرونده هاشمي
اما همزمان با فرارسيدن سالمرگ هاشمي‌رفسنجاني، پسر ديگر او اظهارات جديدي را از مسائل مربوط به مرگ رييس ‌مجمع تشخيص مصلحت نظام به زبان آورد كه حاشيه‌هاي ديگري ايجاد كرد. ياسر هاشمي در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به اين سوال كه آخرین اخباری که از پرونده درگذشت آیت‌ا... هاشمی منتشر شد، حاکی از آن بود که با وجود پیدا‌شدن مواد رادیو اکتیو در پیکر ایشان، پرونده در شورای امنیت ملی بسته شده است؛ اکنون پرونده در چه وضعی است؟ توضيح داد: من شنیده‌ام که شورای عالی امنیت ملی نامه‌ای برای ريیس‌جمهور نوشته و ارسال کرده است، مبنی بر اینکه پرونده درگذشت آیت‌ا... هاشمی در این شورا بسته شود، ولی ريیس‌جمهور این مساله را قبول نکرده و دوباره پرونده را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده است و بر اساس دستورالعمل پرونده باید دوباره باز شود.
هاشمي در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اينكه یعنی ريیس‌جمهور به بند خاصی از گزارش ایراد گرفته است، گفت: من بعید می‌دانم که ريیس‌جمهور به بند خاصی از گزارش ایراد گرفته باشد، مطابق شنیده‌هایم کل محتوای گزارش را قبول نکرده است؛ شاید به این دلیل که احساس می‌کند لازم است بررسی‌های بیشتری انجام شود. وي ادامه مي‌دهد: از پرونده بخشي در اختیار ما قرار نگرفته است، اما قرار بود محسن به شورای عالی امنیت ملی برود و پرونده را مطالعه کند که شايد در همین هفته‌ها این اتفاق خواهد افتاد.
در انتظار نتيجه
همان‌گونه كه مشخص است ابهاماتي در موضوع مرگ آيت‌ا...‌هاشمي وجود دارد و همه منتظر هستند تا نتيجه مشخصي از بررسي‌هاي رحلت او به مردم ارائه شود. مسئولان نيز بايد هرچه سريع‌تر اين پرونده را تعيين تكليف كنند و نگذارند تا اين ابهامات حاشيه‌‌هايي براي كشور ايجاد كند زيرا اگر توضيحات قابل فهم و مشخصي در اين‌باره بيان نشود، پرونده اين مرگ تا ابد باز خواهد ماند.