5 روایت از زندگی و سیره یار دیرین امام و رهبری

19دی ماه سال گذشته خبری در صدر رسانه های ایران و جهان نشست. آیت ا... هاشمی رفسنجانی یکی از بزرگ ترین یاران امام و رهبر معظم انقلاب به دیار باقی شتافت. این خبر که به سرعت به خبر دنیا تبدیل شد، کشور را تا چند روز در حزن و اندوه فرو برد. اکنون یک سال از آن روز می گذرد و در طول این سال جای خالی این شخصیت بزرگ در سپهر سیاسی کشور همچنان احساس می شود. در روزهای اخیر و به مناسبت سالگرد درگذشت ایشان که رهبر معظم انقلاب از او با تعبیر «رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار نزدیک سال های متمادی در عهد جمهوری اسلامی» یاد کردند، چهره های نزدیک به او روایت هایی درباره زندگی و مواضع سیاسی او مطرح کردند که پنج برش از آن ها را در ادامه می خوانید.
محمد هاشمی: منافقین گفتند اگر می‌خواهید امام را بزنید اول هاشمی را بزنید
محمد هاشمی برادر و رئیس دفتر مرحوم هاشمی رفسنجانی در گفت و گویی با اشاره به هجمه های منافقین علیه آیت ا... هاشمی گفت: از سال 53 که در سازمان مجاهدین کودتایی صورت گرفت و تغییر ایدئولوژی داده شد و شریف واقفی را به شهادت رساندند و  سوزاندند، آن ها با آقای هاشمی مسئله پیدا کرده و شروع به تبلیغ علیه ایشان کردند، چراکه ایشان به عنوان یکی از اعضای مؤثر در انقلاب بودند، درواقع یک تئوری برای کسانی که مخالف با نظام و انقلاب بوده و خواهان سرنگونی نظام بودند مطرح بود مبنی بر این که هاشمی خاکریز اول انقلاب است و اگر می‌خواهید امام را بزنید باید ابتدا هاشمی را زد و سپس به سراغ امام رفت. به گزارش فارس وی افزود: پس از رحلت امام وقتی که مقام معظم رهبری در این جایگاه نشستند این نظریه همچنان مطرح بود و عده‌ای معتقد بودند برای زدن آقای خامنه‌ای اول باید هاشمی را زد. وی در بخش دیگری از سخنانش درباره نسبت آیت ا.. هاشمی با اصلاح طلبان و اصولگرایان نیز گفت: آیت‌ا... هاشمی بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را یک بحث لفاظی برای جریانات سیاسی می‌دانستند و می‌گفتند کدام اصلاح‌طلبی است که اصول اسلام را قبول نداشته باشد و کدام اصولگرایی است که اصلاح‌طلب نباشد. بنابراین وقتی در یک زمانی یک جریانی با ایشان برخورد کردند نباید آن را به حساب آن جریان گذاشت بلکه باید به حساب یک طیف تندرو گذاشت که متأسفانه در هر دو جریان وجود داشته و دارد.
عارف: آیت ا... هاشمی با هوشیاری خود را فراتر از 2 جریان اصلی کشور تعریف کرد


محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز درباره ابعاد شخصیتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان با هوشیاری و تیزهوشی که داشت می‌خواست خود را فراتر از دو جریان اصلی کشور تعریف کند و این هم کار درستی بود و ما همواره به افرادی که بتوانند فراجناحی حرکت کنند و در شرایط خاص روی تلطیف روابط و همگرایی ملی تأثیرگذار باشند، نیاز داریم و انصافاً آقای هاشمی این نقش را از دهه ۸۰ به بعد خیلی خوب انجام داد. عارف همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعاها مبنی بر هاشمی زدایی از دانشگاه آزاد نیز گفت: این تلقی خیلی‌هاست و به نظرم به جای ارزیابی این‌چنینی باید به مدیریت دانشگاه آزاد و هیئت امنای آن تذکر داده شود که دانشگاه آزاد میراث آقای هاشمی است و ایشان هم خیلی برای این دانشگاه مایه گذاشت.وی تأکید کرد: کسانی که امروز مسئولیت دانشگاه آزاد را در سطح کلان برعهده دارند باید از میراث گرانسنگ آقای هاشمی مراقبت کنند و رفتار و کردار و عملکردشان طوری باشد که همیشه احساس شود آیت‌ا... هاشمی در دانشگاه آزاد حضور دارد. رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان همچنین درباره عملکرد صداوسیما درباره آیت ا... هاشمی گفت: نمی‌شود در زمانی که این شخصیت‌ها در قید حیات و مؤثر هستند بایکوت خبری شوند و بعد از فوت شان آن ها را در خبرها به عرش خدا ببریم. این خیلی بد است و مردم هم از این عملکرد راضی نیستند.
محسن هاشمی: خلأ آیت ا.. هاشمی قابل جبران نیست
محسن هاشمی فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی و رئیس شورای شهر تهران هم در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر این که چه کسی جایگزین آیت ا.. هاشمی در فضای سیاسی کشور خواهد بود، گفت: در ادبیات دینی ما با این عبارت مواجه هستیم که رحلت یک عالم دینی رخنه‌ای پدید می‌آورد که قابل جبران نیست. واقعیت آن است که خلأ آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی از نظر ابعاد مختلف و شخصیت همه‌جانبه ایشان، کمبودی است که به فوریت و توسط یک شخصیت قابل جبران نیست. وی درباره تخریب هایی که علیه رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می گرفت، نیز معتقد است: برخی از جریانات، تصمیمات امام و رهبری را که نمی‌پسندیدند، از چشم ایشان می‌دیدند و به دلیل این که نمی‌توانستند امام و رهبری را تخریب کنند ایشان را آماج هجمه خود قرار می‌دادند. برخی از جریانات مخرب، به ویژه در دوره گذشته از ایشان به عنوان یک دشمن فرضی برای فضاسازی و فرصت‌طلبی استفاده کردند که در همه این موارد آیت‌ ا... هاشمی رفسنجانی با صبر مثال‌زدنی سکوت کردند و از حقوق شخصی خود گذشتند و تنها زمانی که دستاوردهای انقلاب در خطر بود، برای تنویر افکارعمومی، پاسخ‌های محدودی به تخریب‌گران می‌دادند.
اکرمی: سال ۸۸ جامعه روحانیت راجع به هاشمی تعلل کرد
حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز هم درباره روابط این تشکل با آیت ا... هاشمی گفت: شرایطی که آیت‌ا... هاشمی از نظر مسئولیت و از نظر نگاه داشت، متأسفانه فاصله‌ای را به وجود آورد. وی افزود: برخی نمی‌توانستند پا به پای او بیایند و این باعث شد که آرام آرام فاصله ایجاد شود. از سال ۸۸ وقتی آن مناظره آقای احمدی‌نژاد در رابطه با آیت‌ ا... هاشمی و حجت‌الاسلام ناطق نوری پیش آمد، جامعه روحانیت مقداری تعلل کرد و مایه نگذاشت و این فاصله را بیشتر کرد اما این که بگوییم جدایی بی‌اندازه است هرگز این اتفاق نیفتاد.
سلطانی فر: تعبیر «امیرکبیر» برای هاشمی مناسب‌ترین توصیف بود
محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم درباره شخصیت آیت ا... هاشمی گفت: هرچه جلوتر می‌رویم ما خلأ وجود ایشان را بیشتر و بیشتر احساس می‌کنیم. شاید در طول تاریخ نتوانیم شخصیتی مانند ایشان را دوباره در فضای سیاسی کشور ببینیم. کسانی عنوان «امیرکبیر ایران» را به آقای هاشمی رفسنجانی دادند،زیباترین و درست‌ترین برچسبی است که به ایشان می‌چسبد، چرا که آن جایگاهی که امیرکبیر داشت و بخش‌هایی از کشور را شکل داد درباره آقای هاشمی هم می‌بینیم.