شرکت کنندگان در دومین کنفرانس امنیتی تهران تاکید کردند: مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای باعث ناامنی در منطقه شده است

شرکت کنندگان در دومین کنفرانس امنیتی تهران تاکید کردند: سیاست‌ها و مداخلات قدرتهای فرامنطقه‌ای نه تنها به تامین امنیت کمکی نکرده بلکه باعث ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه شده است.
دومین کنفرانس امنیتی تهران از صبح دیروز در محل اجلاس سران برگزار و شامگاه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.
سید جلال دهقانی فیرزآبادی دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران بیانیه پایانی این کنفرانس را قرائت کرد که متن کامل آن به شرح ذیل است:
دومین کنفرانس امنیتی تهران با شعار احترام، اعتماد، گفت‌و‌گو، همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه غرب آسیا در دوره حساس و نقطه عطف تاریخی خود به سر می‌برد. تهدیدهای گروه‌های تروریستی و تکفیری مانند داعش با رشادت‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه کم رنگ شده ولی با توجه به برخی از سیاست‌های نادرست قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همچون سیاست‌های آمریکا امنیت منطقه با تهدیدهای نوظهوری روبه رو است که مهمترین آن عبارتند از:


یک: مسابقه تسلیحانی بی‌رویه، دو: مداخله نظامی قدرت‌های بزرگ فرامنطقه ای، سه: امنیتی شدن هویت و مذهب، چهار: حکمرانی ناشایست، پنج: افراط گرایی و تروریسم، شش: تروریسم سایبری، هفت: توسعه نیافتگی اقتصادی، هشت: مخاطرات زیست محیطی
برای مقابله با این چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی، غرب آسیا نیازمند ترتیبات امنیت فراگیر و جامع است که مورد قبول کشورهای منطقه باشد.
- ترتیبات امنیتی منطقه‌ای مناسب و مقبول دارای این ویژگی‌ها و عناصر است:
1- درونزا و مبتنی بر خوداتکایی منطقه ای
2- چند جانبه، فراگیر و در برگیرنده همه قطب‌های قدرت منطقه ای
3- همه جانبه نگر و شامل همه ابعاد امنیت منطقه‌ای اعم از سیاسی، نظامی، انسانی، اقتصادی، زیست محیطی و هویتی و پاسخگوی همه تهدیدهای سخت، نرم، دولتی و غیر دولتی
4- مشترک بر مبنای همکاری همه کشورها و حتی رقبا
5- مشارکتی و همکاری جویانه مبتنی بر تعامل و گفت‌و‌گوی همه بازیگران، منافع بلند مدت و انتظارت مقبول کشورها و ایجاد‌کننده یک رژیم امنیتی منطقه‌ای برای مدیریت مناقشات در چارچوب اصول مورد توافق مصرح در منشور سازمان ملل
6- محقق‌کننده مفهوم منطقه قوی که دارای شاخص‌هایی مانند توسعه یافتگی اقتصادی، برخورداری از دولت‌های مشروع و مقتدر مبتنی بر همکاری منطقه‌ای و همگرایی و وجود امنیت جامع
شرکت کنندگان در این کنفرانس اعلام می‌دارند که:
1- امنیت مشترک و همه جانبه در غرب آسیا با مشارکت و تعامل همکاری جویانه همه کشورهای منطقه می‌تواند به نظم و امنیت پایدار منطه‌ای کمک شایانی کند.
2- سیاست‌ها و مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای نه تنها به تامین امنیت کمکی نکرده است بلکه باعث ناامنی و بی‌ثباتی‌های پایا در منطقه شده است. به عنوان مثال به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ازسوی دولت ترامپ به نوعی عامل شعله ور کردن آتش اختلاف‌ها و بحران در این منطقه است. در این چارچوب این کنفرانس بر حقوق مشروع مردم فلسطین از جمله حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود، پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس با حضور ساکنان اصلی آن از هر قوم و مذهبی تاکید می‌ورزد.
3- جمهوری اسلامی ایران با مبارزه بی‌امان با تروریسم در منطقه به خوبی ثابت کرده است که امنیت کشورهای همسایه را در غرب آسیا به مثابه امنیت خود تلقی می‌کند و در این راستا در تلاش است با کشورهای منطقه برای شکل دهی به یک نظم و ترتیبات امنیتی پایدار همکاری کند.
4- الگوی نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا نمی‌تواند بر پایه خرید امنیت از قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشد و گزینه‌ای جز تعامل و گفت‌و‌گو پیش روی کشورهای منطقه وجود ندارد.
5- همگرایی اقتصادی، توسعه فراگیر، ارتقای سطح حکمرانی و مبادلات فرهنگی، اجتماعی و علمی زمینه ساز ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا خواهد بود.
با در نظر گرفتن نکات فوق، دبیرخانه دائمی کنفرانس از همه صاحب نظران، اندیشمندان، پژوهشگران و مقامات سیاسی دعوت می‌کند با ارائه نظرات و پیشنهاد خود ما را یاری دهند.
جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید و قطع منابع مالی آنها همچنان یک اولویت باشد
براساس این گزارش، محمدجواد ظریف در این کنفرانس گفت:حفظ انسجام ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه ضرورتی تردید ناپذیر است.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: ادامه مقابله با باقی مانده‌های تفکر خطرناک داعش در سوریه و عراق، جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید، سرکوب کامل خاستگاه فکری و قطع منابع مالی افراط باید همچنان یک اولویت باشد.
وی خاطرنشان کرد: تحرکات قومی و طایفه‌ای در سوریه و عراق با گرایش‌های جدایی طلبی خطری برای منطقه و جهان است و می‌بایست با درایت مسئولین ملی و محلی و گفت وگو بر پایه احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و قوانین اساسی به همکاری و همگرایی تبدیل شود.
وزیر امور خارجه ادامه داد: دومین کنفرانس امنیتی تهران در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه غرب آسیا در یکی از دشوارترین دوره‌های خود قرار دارد، جریان افراط گرایی خشونت طلب که این منطقه را دست خوش یکی از خطرناک‌ترین و خسارت بارترین ادوار تاریخی‌اش کرده بود رو به زوال گذاشته است.
ظریف اضافه کرد: داعش به عنوان دهشتناک نماینده این جریان از نظر نظامی سرکوب و خلافت خود خوانده آن نابود شده و از میان رفته است.
وی تصریح کرد: مردم و دولت‌های عراق و سوریه در 6 سال گذشته دلاورانه علیه گروه‌های تروریستی به ویژه داعش مقاومت کردند و به پیروزی‌های مهمی دست یافتند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: در این دوران بین فروپاشی خلافت جعلی داعش و شکل‌گیری شرایط مطلوب امنیتی در منطقه قرار داریم ما و دیگر کنشگران منطقه‌ای با سه چالش مهم یعنی درک درست واقعیت موجود، نیل به درکی مشترک در مورد وضعیت مشترک و راه‌های تحقق چنین وضعیتی برای منطقه مواجه هستیم.
دکتر ظریف با تبیین ویژگی‌های دوره کنونی منطقه غرب آسیا اظهار داشت: اگرچه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در یکی - دو سال اخیر شکست‌های مرگباری را متحمل شده و پروژه خلافت داعش متوقف شده و دستگاه اداری و نظامی آن درحال متلاش شدن است اما سازمان ترور داعش و گروه‌های مشابه هنوز فعال هستند.
وی یادآور شد: احیای احترام به مرزهای ملی و نظام دولت – ملت که توسط گروه‌های تروریستی و برخی دیگر از جریان‌های تکفیری هدف تخریب قرار گرفته است، به عنوان یک اولویت باید مدنظر باشد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: ادامه وضعیت کنونی قطعا به گرایش‌های گریز از مرکز در داخل واحدهای سیاسی دامن خواهد زد و حاصلی جز تنش و بی‌ثباتی نخواهد داشت.
ظریف در بخش دیگری از سخنانش، بازسازی عراق و سوریه را یکی از مسائل مهمی دانست که جامعه جهانی در دوره کنونی باید به آن بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: شروع بازسازی تاثیر عمده‌ای بر روندی ثبات سیاسی در کل منطقه و شکست کامل افراطی گری خواهد داشت و می‌بایست با هدف کمک به مردم و تثبیت صلح و نه پیشبرد اهداف گروهی و سیاسی پیگیری شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه تجاوز علیه مردم یمن را یکی دیگر از عوامل تنش‌زا در منطقه دانست و گفت: پس از 33 ماه جنگ بی‌حاصل باید مهاجمین به این درک رسیده باشند که راه حل نظامی ندارد و طرف‌های آن چاره‌ای جز گفت‌و‌گو و اجماع ملی برای حل این بحران ندارند.
دکتر ظریف در بخش دیگری از سخنانش دخالت‌ها و سیاست‌های آمریکا را در منطقه از اساسی‌ترین چالش‌هایی عنوان کرد که موجب پیچیدگی بیشتر شرایط شده است و گفت: آمریکا هنوز نسبت به واقعیات عینی در سطح منطقه بی‌توجه است و با ادامه حضور نظامی نامشروع خود در خاک سوریه بر پیگیری سیاست‌های مخرب و تنش زای خود اصرار دارد.
وی افزود: ادامه اشغال فلسطین همچنان حادترین مسئله‌ای است که منطقه و جهان با آن دست به گریبان است و همه مسائل منطقه مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر این معضل اصلی و ستمی است که در هفتاد سال گذشته بر مردم فلسطین رفته است.
عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی توسط آمریکا، اعلام دشمنی آشکار با مسلمانان و دولت‌های اسلامی و ایجاد فرصت برای افراط گرایی و تروریسم است.
ظریف در ادامه و در تبیین وضعیت مطلوب امنیتی با تاکید بر این که تمرکز بر مشکلات امنیتی باید معطوف به تلاش برای نیل به شرایط امنیتی مطلوب باشد، اظهار داشت: برای این منظور دو ایده منطقه قوی و امنیت شبکه‌ای می‌تواند مبنای شکل‌گیری پارادایم جدیدی برای غرب آسیا باشد.
وی خاطرنشان کرد: تلاش برای ایجاد منطقه قوی به جای برتری جویی و حذف دیگر کنشگران ریشه در نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به مناطق پیرامونی خود دارد و به معنی پذیرش اصل تامین منافع جمعی در منطقه خلیج فارس و تامین قاعده برد – برد به سطح این منطقه است.
وی اضافه کرد: تامین منافع هر یک از کشورهای منطقه در گرو تامین منافع همه کشورهای آن است و تلاش سلطه جویانه توسط هر یک از این کشورها برای حذف رقبا نه تنها پسندیده نیست بلکه اصولا ناممکن است.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: تجربه پرفراز و نشیب نزدیک به سه دهه پس از پایان جنگ سرد و شرایط راهبردی جدید در دوران گذار جهان پساغربی ثابت کرده است که تلاش برای هژمونی در سطح جهانی و یا منطقه‌ای بی‌حاصل و خطرناک است.
وزیر امور خارجه در ادامه به مسابقه‌های تسلیحاتی در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: میانگین هزینه‌های نظامی همسایگان ما در منطقه خلیج فارس نسبت به تولید ناخالص داخلی از بالاترین‌ها در سطح جهانی است به طوری که در سال گذشته کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مجموعا 116 میلیارد دلار صرف بودجه‌های نظامی کرده‌اند.
ظریف گفت: چنین اقدامی هم موجب تنش می‌شود و به بی‌اعتمادی دامن می‌زند و هم موجب به هدر رفتن سرمایه‌های حیاتی مردم منطقه و پُرکردن جیب‌های یغماگران سازنده تسلیحات مرگبار می‌شود.
وی تصریح کرد: در شرایطی که منطقه با مشکلاتی مانند تروریسم و افراطی گری، بحران زیست محیطی، تشدید مهاجرت و ضعف دولت‌ها در پاسخگویی به مطالبات مردم مواجه است، رقابت مخرب تسلیحاتی و تنش بین همسایگان به معنی تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌های منطقه خواهد بود.
وزیر امور خارجه با تاکید بر این که هیچ کشوری نمی‌تواند به قیمت ناامن کردن همسایگان برای خود امنیت تولید کند، تاکید کرد: چنین تصوری در جهان به هم پیوسته کنونی توهمی خطرناک بیش نیست. تجربه چهاردهه گذشته منطقه ثابت کرده است که چنین تلاشی بیش از همه دامنگیر آن‌هایی شده است که برای همسایگانش جنگ و خونریزی خواسته‌اند.
دکتر ظریف به امنیت شبکه‌ای هم اشاره کرد و گفت: روش‌های بلوک بندی و ائتلاف، ناکارآمدی خود را ثابت کرده و هر ائتلافی پیش درآمد بحران و تجاوز بعدی بوده است، ازسوی دیگر اختلاف در اندازه، جمعیت، توان اقتصادی و قدرت نظامی زمینه ساز نگرانی‌های امنیتی دائمی و تکیه بر قدرت‌های خارجی بوده است و به توهم امکان خرید امنیت منجر شده که نتیجه آن تنها ناامنی و بی‌اعتمادی بوده است.
وی با تاکید بر این که تلاش‌ها برای ایجاد یک نظام امنیت جمعی، غیرواقع بینانه بوده و به شکست و ناکامی منتهی شده است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد راهکار برون رفت از این چرخه باطل و خطرناک امنیت شبکه‌ای بر مبنای هم افزایی و فراگیری و با مشارکت همه کشورهای کوچک و بزرگ منطقه بر مبنای منشور ملل متحد شامل اصل برابری کشورها، اصل عدم توسل به زور، اصل حل مسالمت آمیز اختلافات، احترام به تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی و احترام به تعیین سرنوشت هر کشور توسط آحاد همان ملت استوار است.
وزیر امور خارجه خطاب به شرکت کنندگان این کنفرانس ابراز امیدواری کرد: گفت‌و‌گوها و تبادل نظرهای سازنده و پُربار را در این کنفرانس پیش رو داشته باشند و شرکت کنندگان غیرایرانی اقامتی دلپذیر در کشور ما داشته باشند.
وزیر دفاع: توان موشکی ایران هیچ تهدیدی برای دوستان، همسایگان و حتی سایرین نیست
همچنین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در کنفرانس امنیتی تهران گفت: توان موشکی ایران هیچ تهدیدی برای دوستان، همسایگان و حتی سایرین نیست بلکه صرفا جهت مقابله با تهدیدات مشخص و برنامه‌ریزی شده است و محدودیت برد، ارتقا و دقت آن بر همین مبناست.
امیر حاتمی با بیان اینکه محیط غرب آسیا محیط پیچیده و پر آشوبی شده است، گفت: این پیچیدگی عمدتا ناشی از تعدد بازیگران به خصوص مداخله بازیگران فرامنطقه‌ای و ایجاد رقابت بدون دور اندیشی راهبردی است. رقابتی که تصنعی و عامدانه درحال هدایت از فضای رقابتی به فضای تنازع است.
ویر دفاع افزود: این سیر تغییر با یک پیشران تسریع و هدایت می‌شود و آن حضور و دخالت بیگانگان و نیروهای فرامنطقه‌ای است، اگرچه وابستگی فزاینده بی‌اعتمادی، ناآگاهی و فریب خوردگی برخی دولت‌ها در شکل‌گیری این شناخت و منطق بدون تاثیر نبوده است.
وی با بیان اینکه این دخالت‌ها با هدف نهادینه کردن وابستگی کشورهای منطقه برای حضور بیشتر و غارت منابع آنها بوده است گفت: امروز از هر نقطه‌ای از این منطقه مهم و راهبردی این موضوع سرباز می‌کند و گروه‌های تروریستی که ابتدا برای کمک به مقابله با قدرت‌هایی نظیر شوروری سابق به عنوان محصول و نسخه برآورد راهبردی آمریکایی‌ها ایجاد شده بودند امروز با نسل‌های جدید آن یعنی القاعده، الجبهه النصره و داعش ظهور کردند و در آینده با نام و نشان‌های جدید بروز خواهند کرد.
امیر حاتمی تاکید کرد:‌ ما معتقدیم قدرت‌های غربی که در منطقه ایفای نقش می‌کنند واقعیت‌ها و تغییرات جدید در منطقه را به خوبی درک نمی‌کنند و همچنان بر اشتباهات گذشته خود پافشاری می‌کنند البته نگاه مادی آنان به دنیا موجب می‌شود با ترجیح منافع خود نتوانند با درک شرایط و واقعیت‌ها تصمیم درستی بگیرند و همچنان وجود ناامنی در منطقه را تامین‌کننده منافع خود تلقی کنند.
وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این قدرت‌ها و برخی کشورهای منطقه با قالب‌های تحلیلی و روش‌ها و الگوهای ذهنی غربی به منطقه نگاه می‌کنند و راه‌حل می‌دهند، گفت: واقعیت‌های جدیدی در منطقه جریان دارد و از مهم‌ترین واقعیت‌ها آن است که نه قدرت‌های غربی و نه آمریکا آن قدرت قدیمی را دارند و نه ملت‌ها و کشورهای منطقه آن مردم گذشته‌اند.
وزیر دفاع تاکید کرد: ما در دوران پوست‌اندازی راهبردی در منطقه هستیم و دوران معادلات امنیتی جنگ سرد و شبه جنگ سرد به اتمام رسیده است، ملت‌های منطقه هم به هویت و توانایی خود آگاهی یافته‌اند و با اطمینان از آینده مطلوب خود سخن می‌گویند پس دیگر نظام بین‌الملل امکان، ظرفیت و تحمل تک صدایی شدن و خودخواهی را ندارد و هرگونه تلاش برای تک محور شدن جهان براساس خواسته‌ها و ارزش‌های خود بی‌فایده است.
وی ادامه داد: تاکید چندین باره آمریکایی‌ها در سند راهبرد امنیت ملی جدید بر موضوع رهبری جهان و تاکید بر استیلای جهانی موید پافشاری بر رفتارها و اشتباهات گذشته است و ما امیدواری به اصلاح تحلیل، ارزیابی و برآورد و در نتیجه تغییر رفتار آنان در را منطقه نداریم.
حاتمی با بیان اینکه همکاری ایران با کشورهای جهان در موضوع برجام حسن نیت ما را به جهان نشان داد، گفت: در عوض آمریکایی‌ها نشان دادند اصلاح‌پذیر و قابل اعتماد نیستند و هنوز در قالب‌ها و فرمول‌های محاسباتی گذشته‌شان مانده‌اند و متاسفانه این عقب‌ماندگی توسط آنها و برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای که متحدین و شرکای آمریکا به شمار می‌روند درک نمی‌شود.
وزیر دفاع با بیان اینکه فروش بی‌رویه سلاح به کشورهای فاقد صلاحیت، مرتجع و دیکتاتور نشان دهنده بی‌مسئولیتی و بی‌اخلاقی برخی قدرت‌های بزرگ که عضو دائم شورای امنیت هم هستند، ‌به شمار می‌رود، اظهار کرد: همچنین این عملکرد پیامی را صادر می‌کند که آمریکا به عنوان کشوری که خودخواهانه منافع خود را به مصالح جهان ترجیح می‌دهد فاقد صلاحیت برای رهبری و مدیریت جهان است. ما معتقدیم آمریکا سهم دقیقی و درستی از تحولات منطقه و دردهای عمیق آن ندارد و ما آنها را مسئول اصلی فجایع منطقه می‌دانیم و با این درک از رفتار آمریکا خود را متعهد به دفاع فعال و بازدارنده از خودمان در کشورها و ملت‌های مظلوم منطقه به شمار می‌آوریم.
سیاست ایران حمایت از کشورها و جلوگیری از فروپاشی نظام‌های مستقر است
همچنین سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم در این اجلاس تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از کشورهای مستقر و جلوگیری از فروپاشی نظام‌های مستقر و تجزیه کشورهای منطقه است، ما چنین سیاستی را همواره دنبال کرده‌ایم و برای گفت‌و‌گو با کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها و ایجاد ثبات و امنیت بیشتر آماده هستیم.
سید کمال خرازی در پنل نخست کنفرانس امنیتی تهران که با موضوع " ترتیبات امنیتی غرب آسیا، جمهوری اسلامی ایران و بازیگران منطقه ای" برگزار شد، افزود: در طول چهار دهه اخیر منطقه غرب آسیا دچار تحولات زیادی شد نه از جمله آن می‌توان تجاوزهایی که به کشورهای همسایه انجام شد اشاره کرد.
وی ادامه داد: از جمله این تجاوزها می‌توان به تجاوز عراق به ایران، تجاوز شوروی سابق به افغانستان، تجاوز عراق به کویت، تجاوز آمریکا به عراق و در شمال آفریقا تجاوز کشورهای غربی به لیبی و تحولاتی که در از زمان انقلاب عربی افتاد، اشاره کرد.
وزیر اسبق امورخارجه گفت: همچنین دخالت‌های غیرقانونی کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله در سوریه و عراق و در بحرین و یمن تحولات زیاد و شرایط ناگوار را در منطقه فراهم ساخت.
وی ادامه داد: سوءاستفاده برخی از قدرت‌ها از این خیزش‌های مردمی را شاهد بودیم که در سوریه دیدیم با دخالت‌های بیگانگان، ارسال اسلحه و حمایت از گروه‌های تروریستی موجبات کشتار و تخریب و بدنامی اسلام را فراهم کردند.
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که ریاست پنل را بر عهده داشت گفت: برجام نمونه گفت وگوی موفقی است، اما با عهدشکنی‌های آمریکا در خطر افتاده و اگر از برجام خارج شود شرایط جدیدی ایجاد می‌شود که می‌تواند بحران آفرین باشد.
وی به تعهدات اروپا در این زمینه نیز اشاره کرد و ادامه داد: بنابراین در قبال اقدامات خصمانه آمریکا، اروپا باید از استقلال خود دفاع کند و اگر بخواهد تحت فشار واشنگتن از تعهدات خارج شود، استقلال اتحادیه اروپا از بین می‌رود.
خرازی با بیان اینکه حل مسائل منطقه‌ای تابع عدم دخالت بیگانگان است اما همواره این اتفاق رخ می‌دهد، گفت: اگر عده‌ای ناراضی در ایران دست به تخریب زدند ولی آمریکا از آن‌ها دفاع می‌کند، نوعی دخالت در امور داخلی است. به طور مثال در قضایای اخیر فرانسه 1000 خودرو آتش زده شد، اما شورای امنیت دخالتی نکرد، ولی آمریکا خواستار دخالت شد که این موضوع نشانه سوءاستفاده از قدرت توسط ایالات متحده است.
جک استراو: ترامپ نامعقول‌ترین رهبر پس از جنگ جهانی دوم است
وزیر خارجه اسبق انگلیس، ترامپ را نامعقول‌ترین رهبری دانست که دنیا پس از جنگ جهانی دوم دیده است و گفت: دقیقا نمی‌دانیم رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد چه کاری انجام دهد و البته شاید خودش هم نداند.
"جک استراو" در بخش پایانی دومین پنل کنفرانس امنیتی تهران که به جمع بندی مطالب اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: اگر ترامپ می‌خواهد تحریم‌های جدیدی اعمال کند، بحرانی برای برجام خواهد بود. ملل اروپایی و جهان باید برای حفظ این پیمان دور هم جمع شوند و تصمیمات مهمی بگیرند، زیرا ایران همه تعهدات خود را انجام داده اما ایالات متحده همچنان به تحریم‌های خود ادامه می‌دهد.
وی اقدامات آمریکا را نشانه‌ای از امپریالیسم و سوءاستفاده این کشور از قدرت دلار دانست و گفت: بانک‌های اروپایی و غربی تلاش می‌کنند با ایران همکاری داشته باشند و آلمان و انگلیس به دنبال پیدا کردن راه حلی هستند که برجام باقی بماند. البته فکر نمی‌کنم آمریکا از برجام خارج شود، اما اگر برعکس عمل کند از سیاست‌های خود نتیجه نخواهد گرفت.
دالما: همگرایی ایران و اروپا در برجام می‌تواند نتیجه بخش باشد
ماسیمو دالما نخست‌وزیر اسبق ایتالیا نیز در این پنل با تاکید بر اجرای دقیق برجام و حمایت اروپا از آن گفت: همگرایی بین ایران و اروپا می‌تواند بهترین نتیجه را برای برجام داشته باشد.
وی همچنین بر لزوم کاهش تنش در منطقه خاورمیانه تاکید کرد و گفت: اروپا می‌تواند عاملی برای مذاکرات جدید بین اسرائیل و فلسطینیان باشد.
دالما افزود: ما همیشه از کاهش تنش بین ایران و عربستان حمایت می‌کنیم و خواهان گفت وگو بین دو کشور بدون تقابل هستیم و حتی می‌خواهیم سنی و شیعه‌ها نیز با هم صحبت کنند. البته بسیار آشکار است که جمهوری اسلامی می‌تواند نقش قاطع و تعیین‌کننده‌ای دربرخورد با چالش‌های منطقه‌ای ایفا کند.
سایر اخبار این روزنامه
با موافقت رئیس جمهور انجام می‌شود آغاز توزیع سودسهام عدالت / افزایش سقف وام ازدواج به 15میلیون تومان توطئه جدید آمریکا برای تقسیم سوریه هافینگتن پست: اروپا به صحت عقل ترامپ وتوانایی وی در اداره آمریکا شک دارد قائم مقام وزیر راه و شهرسازی: خروج آمریکا از برجام تاثیری بر مجوزهای «اوفک» ندارد وزیر اطلاعات: اعتراضات اخیر نیازمند ریشه‌یابی است شرکت کنندگان در دومین کنفرانس امنیتی تهران تاکید کردند: مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای باعث ناامنی در منطقه شده است 19 دی، ماندگارتر شد حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی: رفتارهای امروز احمدی‌نژاد مصداق پیش‌بینی‌های آیت‌الله هاشمی است مسئولیت سنگین دفاع از برجام توضیحات مدیرکل زندان‌های استان تهران پیرامون خودکشی در اوین با موافقت رئیس جمهور انجام می‌شود آغاز توزیع سودسهام عدالت / افزایش سقف وام ازدواج به 15میلیون تومان کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد پیکر مطهر دو شهید دوران دفاع مقدس شناسایی شد