«گلدن‌گلوب» ۲۰۱۸ تحت تاثیر پرونده‌های اخلاقی؛

گروه فرهنگ- مراسم امسال معرفی برندگان و اعطای جوایز سینمایی و تلویزیونی «گلدن‌گلوب» در حالی برگزار شد که جریان افشای تعرضات و تجاوزهای صورت گرفته علیه زنان در ‌هالیوود، تاثیر زیادی بر این جشن سینمایی داشت. از سخنرانی‌های تاثیرگذاری همچون اپرا وینفری تا حتی لباس‌های مشکی مهمانان همه در حمایت جنبش #MeToo بود.
در همان ابتدای برنامه «ست مایرز» مجری مراسم «گلدن‌گلوب» با طعنه و کنایه‌های خنده‌دار به این موضوع پرداخت و گفت: «شب بخیر خانم‌ها و آقایان باقی‌مانده... به سال ۲۰۱۸ رسیدیم، ماری‌جوانا بالاخره آزاد شد و آزار جنسی بالاخره، ممنوع. سال خوبی خواهد شد.»
او همچنین ادامه داد: «امسال سال دروغ‌های کوچکِ بزرگ بود و همچنین سال بیرون رفتن. امسال سال سریال تلویزیونی «دروغ‌های کوچکِ بزرگ» و فیلم «برو بیرون» بود. دوره‌ای جدید آغاز شده و از دید من علت آن این است که یک مرد سفیدپوست بدجوری در‌ هالیوود عصبی شده است.»
«مایرز» در ادامه اجرای مراسم به جریان رسوایی‌های اخلاقی ‌کوین اسپیسی، بازیگر معروف سریال «خانه پوشالی» و فیلم «زیبای آمریکایی»- و ‌وودی آلن‌- کارگردان صاحب‌نام خالق آثاری چون «نیمه‌شب در پاریس» و «آنی‌هال»- اشاره کرد و طعنه‌هایی را نصیب این دو چهره مخدوش‌شده سینمای‌ هالیوود کرد.


او درباره بر عهده گرفتن اجرای این مراسم گفت: «وقتی فهمیدم به عنوان مجری «گلدن‌گلوب» ۲۰۱۸ انتخاب شده‌ام، اول گفتم: وای امسال سخت‌ترین سال است برای اجرا.» منظور او از این حرف، اشاره به جای خالی «هاروی واینستاین»- تهیه‌کننده قدر‌ هالیوودی‌ و چندین ستاره سینما و تلویزیون است که به دلیل متهم شدن به تجاوز و تعرض جنسی علیه زنان همکار و زیردست خود، از مجامع هنری کنار گذاشته شده‌اند.
مایرز ادامه داد: «بعد صحبتی با همسرم و خانمی از همکارانم داشتم و بالاخره به این نتیجه رسیدیم که این یک فرصت است که بتوانم در زمان اجرا درباره چیزهایی حرف بزنم که در سال‌های قبل امکان آن وجود نداشت.»
لباس‌های مشکی در حمایت از جنبش «من هم همینطور»
امسال مراسم گلدن‌گلوب در حالی برگزار شد که همه زنان و مردانی که از کمپین #MeTooحمایت می‌کردند، با لباس مشکی روی فرش قرمز ظاهر شدند. برندگان جوایز بخش‌های مختلف گلدن‌گلوب ۲۰۱۸ از جمله ‌نیکول کیدمن‌، ‌ریز ویترسپون‌، ‌الیزابت ماس، ‌فرانسیس مک‌دورمند‌ و... همگی در زمان دریافت جایزه خود، سخنرانی با موضوع قدرتمندشدن زنان، برابری در جامعه و مبارزه با سوءاستفاده علیه زنان ایراد کردند.
سخنان تاثیرگذار اپرا وینفری
نقطه اوج این سخنرانی‌ها، زمانی بود که «اپرا وینفری»- مجری سرشناس تلویزیونی و اولین زن سیاه‌پوست برنده جایزه «سیسیل بی. دومیل»- برای دریافت جایزه‌اش به روی سن آمد. وینفری این جایزه را به پاس فعالیت‌های شایسته و برجسته‌اش در دنیای سرگرمی دریافت کرد و به فهرست چهره‌های مطرحی همچون ‌مریل استریپ‌، ‌دنزل واشینگتن‌، ‌جورج کلونی‌، ‌جودی فاستر‌، ‌رابرت دنیرو‌، ‌مارتین اسکورسیزی‌، ‌استیون اسپیلبرگ‌، ‌مورگان فریمن‌ و ‌وارن بیتی‌ پیوست.
اپرا وینفری که ۲۵ سال است تاک‌شوی تلویزیونی را با نام خود اجرا می‌کند و با چهره‌های مطرح دنیا مصاحبه کرده است، در ابتدای سخنان خود به کسب اولین جایزه اسکار توسط یک بازیگر سیاه‌پوست اشاره کرده و گفت: «سال ۱۹۶۴ من دختری کوچک بودم که در خانه کوچک مادرم در میل‌واکی نشسته بودم و سی‌وششمین مراسم اسکار را از تلویزیون تماشا می‌کردم. «آنه بنکرافت» پاکت حاوی نام برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را باز کرد و با آن پنج کلمه تاریخ را ساخت: برنده جایزه «سیدنی پواتیه» است... من بارها و بارها سعی کرده‌ام توضیح دهم که آن لحظه، برای من که دختری کوچک بودم چقدر اهمیت داشت. من روی صندلی‌ ارزان خانه‌مان نشسته بودم و همان موقع مادرم با بدنی خسته از تمیز کردن خانه‌های مردم، وارد شد و تنها چیزی که می‌توانست بگوید تکرار حرف‌های «پواتیه» بود که می‌گفت: «آمین آمین». از این نکته غافل نیستم که این لحظه برای دختران کوچکی که دارند من را به عنوان اولین زن سیاه‌پوست برنده جایزه «دومیل» می‌بینند چقدر اهمیت دارد. برایم افتخاری است که این لحظه را با همه آنها شریک شوم.»
دوران آزارجنسی به سر آمده است
وینفری در ادامه به کمپین #MeToo اشاره کرد و از اینکه فضایی ایجاد شده که در آن زن‌ها اعتراض خود را بیان می‌کنند و مردها به آنها گوش می‌دهند، ابراز خوشحالی کرد.
او ادامه داد: «می‌خواهم بگویم امروز ارزش رسانه را بیش از هر زمان دیگری می‌دانم. در این دوره پیچیده به این فکر می‌کنم که گفتن حقایق، قدرتمندترین ابزاری است که ما داریم و من به طور ویژه‌ای به تمام زنانی که آنقدر احساس قدرت کرده‌اند که حرف خود را بلند بزنند و داستان‌های شخصی‌شان را با دیگران سهیم شوند، افتخار می‌کنم و از آنها الهام می‌گیرم.»
او همچنین در خلال صحبت‌هایش از زنانی سپاسگزاری کرد که سال‌های سال مورد سوءاستفاده و آزار قرار گرفته‌اند؛ زنانی همچون مادر خودش که به خاطر تامین نیازهای فرزندان، پرداختن هزینه‌های زندگی و رسیدن به رویاهایشان، این مشکلات را تحمل کردند.
او سپس گفت:‌ «زنانی هستند که ما هرگز آنها را نخواهیم شناخت. مدت‌های مدید صدای زنان شنیده نمی‌شد و باور نمی‌شد که آنها جرات دارند مقابل قدرت مردان بایستند و حقایقی را افشا کنند. اما این دوران دیگر تمام شده است.»
در این لحظه همه حضار به احترام سخنان ‌وینفری‌ روی پا ایستادند و دقایقی طولانی او را تشویق کردند.
‌اپرا وینفری‌ در پایان گفت: الان زمانی است که هر زنی بگوید «من هم» (#MeToo) و هر مردی انتخاب کند که گوش کند. می‌خواهم همه دخترانی که در این لحظه و اینجا ما را تماشا می‌کنند بدانند که یک روز جدید در افق پیدا شده و سپیده این روز به خاطر زنان شگفت‌انگیزی که بسیاری از آنها اینجا و در این اتاق هستند و مردان فوق‌العاده‌ای که سخت می‌جنگند تا به ما اطمینان دهند که ما را به زمانی خواهند برد که هیچ‌کس هرگز دوباره نگوید «من هم»، خواهد دمید.
برندگان جوایز گلدن‌گلوب ۲۰۱۸
با همه اینها امسال اولین سالی بود که جوایز در حاشیه اتفاقات قرار گرفته بود. در نهایت فیلم «سه بیلبورد» موفق به کسب چهار جایزه از جمله بهترین فیلم درام،‌ بازیگر زن درام، فیلمنامه و بازیگر مرد نقش مکمل شد و فیلم «لیدی برد» نیز جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال را به خود اختصاص داد.
امسال «شکل آب» به کارگردانی ‌گیلرمو دل‌تورو‌ با نامزدی در هفت شاخه پیشتاز نامزدها بود اما در نهایت تنها به دو جایزه بهترین کارگردانی و موسیقی متن اکتفا کرد و «پُست» ساخته جدید ‌استیون اسپیلبرگ‌ نیز که در شش شاخه نامزد کسب جایزه بود دست خالی مراسم گلدن‌گلوب 2018 را ترک کرد. در بخش تلویزیونی نیز سریال «دروغ‌های کوچک بزرگ» موفق به کسب جایزه بهترین مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی و سه جایزه بازیگری شد.
فهرست کامل نامزدها و برندگان هفتادوپنجمین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن‌گلوب (۲۰۱۸) به شرح ذیل است:
* بهترین فیلم درام
نامزدها: مرا به نامت صدا کن، دانکرک، پُست، شکل آب، سه بیلبورد خارج از اِبینگ میزوری‌/ برنده: سه بیلبورد خارج از اِبینگ میزوری
* بهترین فیلم کمدی یا موزیکال
نامزدها: هنرمند فاجعه، برو بیرون،‌ من، تونیا، برترین شومن، لیدی برد/ برنده: لیدی برد
* نامزدهای بهترین کارگردانی
نامزدها: گیلرمو دل‌تورو (شکل آب)، مارتین مک‌دونا (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری)، کریستوفر نولان (دانکرک)، ریدلی اسکات (تمام پول دنیا)، استیون اسپیلبرگ (پُست)/ برنده: گیلرمو دل‌تورو (شکل آب)
* بهترین بازیگر مرد درام
نامزدها: تیموثی شلمی (مرا به نامت صدا کن)، تام هنکس (پُست)، دنیل دی‌لوییس (موضوع فانتوم)، گری اُلدمن (تاریک‌ترین ساعت)، دنزل واشنگتن (رومن جی)/ برنده: گری اُلدمن (تاریک‌ترین ساعت)
* بهترین بازیگر زن درام
نامزدها: جسیکا چستین (بازی مالی)، سالی ‌هاوکینز (شکل آب)، فرانسس مک‌دورماند (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری)، مریل استریپ (پُست)، میشله ویلیامز (تمام پول دنیا)/ برنده: فرانسس مک‌دورماند (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری)
* بهترین بازیگر مرد (کمدی یا موزیکال)
نامزدها: استیو کارل (نبرد جنس‌ها)،‌ آنسل الگورت (بچه راننده)، جیمز فرانکو (هرمند فاجعه)، هیو جکمن (بزرگ‌ترین شومن)،‌ دنیل کالویا (برو بیرون)/ برنده: جیمز فرانکو (هرمند فاجعه)
* بهترین بازیگر زن (کمدی یا موزیکال)
نامزدها: جودی دنچ (ویکتوریا و عبدول)، هلن میرن (لذت‌طلب)، مارگت روبی (من، تونیا)، سیرشا رونان (لیدی برد)،‌ اما استون (نبرد جنس‌ها)/ برنده: سیرشا رونان (لیدی برد)
* بهترین فیلم خارجی
نامزدها: یک زن شگفت‌انگیز (شیلی)، اول پدرم را کشتند (کامبوج)،‌ در محو‌شدگی (آلمان)، بی‌عشق (روسیه)، میدان (سوئد)/ برنده: در محو شدگی (آلمان)
* بهترین انیمیشن
نامزدها: بچه رییس، نان‌آور، کوکو، فردیناند،‌ وینسنت دوست‌داشتنی/ برنده: کوکو
* بهترین بازیگر نقش مکمل زن
نامزدها: مری جی.بلایژ (مادباند)، هونگ چائو (کوچک‌سازی)، الیسون جنی (من، تونیا)، اوکتاویا اسپنر (شکل آب)، لاری میت کالف (لیدی برد)/ برنده: الیسون جنی (من، تونیا)
* بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
نامزدها: ویلم دفو (پروژه فلوریدا)،‌ آرمی‌ هامر (مرا به نامت صدا کن)، کریس پلامر (تمام پول دنیا)، سم راکوِل (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری)/ برنده: سم راکوِل (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری)
* بهترین فیلمنامه
نامزدها: مارتین مک‌دونا (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری)، گیلرمو دل‌تورو (شکل آب)، گرتا گرویگ (لیدی برد)، جاش سینگر و الیزابت‌ هانا (پُست)، آرون سورکین (بازی مالی)/ برنده: مارتین مک‌دونا (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری)
* بهترین موسیقی اصلی متن
نامزدها: شکل آب، سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری، ماجرای فانتوم، پست، دانکرک/ برنده: شکل آب (الکساندر دسپلات)
* بهترین ترانه
نامزدها: خانه( فردیناند)،‌ رودخانه قدرتمند (مادباند)، مرا به یاد بیاور(کوکو)، ستاره (ستاره)، این منم (برترین شومن)/ برنده: این منم (برترین شومن)
* بخش تلویزیونی*
* بهترین مجموعه تلویزیونی (درام)
نامزدها: تاج، بازی تاج و تخت، سرگذشت ندیمه،‌ چیزهای عجیب، این ما هستیم/ برنده: سرگذشت ندیمه
* بهترین مجموعه تلویزیونی (کمدی یا موزیکال)
نامزدها: سیاه طور،‌ خانم میزل شگفت‌انگیز، استاد هیچ، اسمیلف،‌ ویل و گریس/ برنده: خانم میزل شگفت‌انگیز
* بهترین بازیگر مرد (سریال درام)
نامزدها: استرلینگ کی. براون (این ما هستیم)،‌ فردی‌ هایمور (دکتر خوب)،‌ باب اودندیک (بهتره به سول زنگ بزنی)،‌ لیو شریبر (روی داناوان)،‌ جیسون بتمن (اوزارک)/ برنده: استرلینگ کی. براون (این ما هستیم)
* بهترین بازیگر زن (سریال درام)
نامزدها: کاتریونا بالف (بیگانه)،‌ کلر فوی (تاج)،‌ مگی جیلنهال (شیطان)، کاترین لانگفورد (۱۳ دلیل)، الیزابت ماس (سرگذشت ندیمه)/ برنده: الیزابت ماس (سرگذشت ندیمه)
* بهترین بازیگر مرد (سریال کمدی یا موزیکال)
نامزدها: آنتونی اندرسون (سیاه‌طور)، عزیر انصاری (استاد هیچ)،‌ کوین بیکن (من عاشق دیک هستم)، ویلیام اچ. میسی (بی‌شرم)، اریک مک‌کورماک (ویل و گریس)/ برنده: عزیر انصاری (استاد هیچ)
* بهترین بازیگر زن (سریال کمدی یا موزیکال)
نامزدها: پاملا ادلون (چیزهای بهتر)،‌ الیسون بری (تابش)، ایسا را (ناامن)، راشل براسنان (خانم میزل شگفت‌انگیز)، فرانکی شاو (اسمیلف)/ برنده: راشل براسنان (خانم میزل شگفت‌انگیز)
* بهترین بازیگر مرد در یک مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی
نامزدها: رابرت دنیرو (جادوی دروغ‌ها)، جود لا (پاپ جوان)، کایل مک‌لاکلن (توئین پیکس)، ایوان مک‌گروگر (فارگو)، جفری راش (نابغه)/ برنده: ایوان مک‌گروگر (فارگو)
* بهترین بازیگر زن در یک مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی
نامزدها: جسیکا بیل (گناهکار)،‌ نیکل کیدمن (دروغ‌های کوچک بزرگ)، جسیکا لانگ (دشمنی: بت و جوآن)، سوزان سراندون (دشمنی: بت و جوآن)،‌ ریس ویترسپون (دروغ‌های کوچک بزرگ)/ برنده: نیکل کیدمن (دروغ‌های کوچک بزرگ)
* بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در یک سریال، فیلم تلویزیونی یا مینی‌سریال
نامزدها: دیوید ‌هاربر (چیزهای عجیب)، آلفرد مولینا (دشمنی: بت و جوآن)، الکساندر اسکارسگارد (دروغ‌های کوچک بزرگ)، کریستین اسلاتر (آقای روبات)، دیوید تولیس (فاگو)/ برنده: الکساندر اسکارسگارد (دروغ‌های کوچک بزرگ)
* بهترین بازیگر زن نقش مکمل در یک سریال، فیلم تلویزیونی یا مینی‌سریال
نامزدها: لارا درن (دروغ‌های کوچک بزرگ)،‌ آن داد (سرگذشت ندیمه)، کریسی متز (این ما هستیم)، میشل فایفر (جادوی دروغ‌ها)، شایلین وودلی (دروغ‌های کوچک بزرگ)/ برنده: لارا درن (دروغ‌های کوچک بزرگ)
* بهترین مینی سریال یا فیلم تلویزیونی
نامزدها: دروغ‌های کوچک بزرگ، فارگو، دشمنی: بت و جوآن، گناهکار، بالای دریاچه: دختر چینی/ برنده: دروغ‌های کوچک بزرگ