وظایف تان را انجام دهید تا دستور قضایی صادر نشود

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه نباید همه بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را به یک چشم دید، گفت‌: در میان بازداشت‌شدگان افرادی هستند که در این حوادث تاثیر روشنی داشته‌اند و با خط گرفتن از دشمن دست به برخی اقدامات نظیر تخریب اموال عمومی زده‌اند‌. حساب این افراد از کسانی که اغفال شده‌اند، سابقه کیفری ندارند و اقدام موثری نیز در این حوادث نداشته‌اند، جداست‌.
به گزارش ایلنا، آملی‌لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی با اشاره به تجمعات اعتراضی اخیر در کشور که توسط برخی عناصر به آشوب کشیده شد، تصریح کرد‌: حوادث اخیر از جهات مختلفی قابل تامل است‌. برخی تجمعات در تعدادی از شهرها برگزار شد و دشمن با تحریک و برنامه‌ریزی، این تجمعات را به آشوب کشید‌. در این راستا اغتشاشگرانی پیدا شدند که به اموال عمومی هجوم بردند و این کار با هیچ قانون، معیار و میزانی قابل توجیه نیست‌. رییس قوه قضاییه با بیان اینکه نقشه و تحریکات دشمن در حوادث اخیر کاملا آشکار بود، افزود‌: آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن که از این التهابات به وجد آمده بودند و به بهانه دفاع از مردم، اقدام به تحریک برای آشوبگری و مخالفت با نظام می‌کردند، همانند فتنه 88 مفتضح شدند زیرا مردم نشان دادند که با وجود همه مشکلات و تنگناهای معیشتی، آنجا که امنیت ملی و اصل نظام در معرض تهدید باشد صف خود را از معاندان جدا می‌کنند و با حضور در صحنه، اعلام می‌کنند که کمترین همراهی با دشمن نخواهند داشت‌.
حساب افراد موثر در آشوب‌ها از اغفال‌شدگان جداست
رییس قوه قضاییه خطاب به دادستان‌ها و قضات رسیدگی‌کننده به پرونده بازداشت‌شدگان حوادث اخیر نیز گفت‌: نباید همه بازداشت‌شدگان را به یک چشم دید‌. به هرحال در میان بازداشت‌شدگان افرادی هستند که در این حوادث تاثیر روشنی داشته‌اند و با خط گرفتن از دشمن دست به برخی اقدامات نظیر تخریب اموال عمومی زده‌اند‌. حساب این افراد از کسانی که اغفال شده‌اند، سابقه کیفری ندارند و اقدام موثری نیز در این حوادث نداشته‌اند، جداست و گروه دوم باید حسب تشخیص قاضی و در حد مقدورات قانونی از رافت اسلامی برخوردار شوند تا فرصت دوباره‌ای به آنان داده شود که در فکر و راه خود تجدیدنظر کنند‌.


رییس قوه قضاییه با بیان اینکه ایجاد اشتغال و رفع تنگناهای معیشتی، مطالبه برحقی است که نباید فراموش شود، اظهار کرد‌: حضور به موقع مردم در صحنه و تشخیص صحیح که منجر به جمع شدن بساط دشمن و آشوبگران شد نباید مانع از شنیدن مشکلات آنان شود‌.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی در ادامه به نقش مخرب فضای مجازی در جریان حوادث اخیر اشاره و تصریح کرد‌: همه دیدیم که پیام‌رسان‌های بی‌نام و نشان و کانال‌های بدون شناسنامه و مجرمان آزاد چگونه در این حوادث ابزار دشمن بودند‌. نظر دستگاه قضایی مکررا درباره پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به صورت شفاف اعلام شده است‌. ما قائل به مدیریت صحیح و شفاف پیام‌رسان‌ها هستیم به‌گونه‌ای که ابزاری برای اقدامات برخلاف امنیت کشور نباشند‌. رییس قوه قضاییه با توضیح بیشتر در این زمینه خاطرنشان کرد‌: در حوادث اخیر دیدید که کانال‌های مدعی دفاع از حقوق بشر و افشای حقایق چگونه به کانال‌های مروج خشونت و محرک آشوبگران تبدیل شدند؛ تا جایی که ساختن بمب را آموزش می‌دادند و افراد فریب‌خورده را به آتش زدن مساجد و حسینیه‌ها تحریک می‌کردند‌. بر همین اساس ما معتقد نیستیم که فضای اینترنت بسته شود یا پیام‌رسان‌های اجتماعی کلا مسدود شوند بلکه می‌گوییم فضای مجازی باید فضایی شفاف و با رعایت امنیت اجتماعی و ملی و همچنین در حوزه وقوع جرائم، پاسخگو باشد‌.
آملی‌لاریجانی با بیان اینکه بعید می‌دانم در هیچ کشوری اجازه دهند که فضای مجازی‌شان اینگونه بدون حساب و کتاب باشد، از عملکرد برخی مسوولان در روزهای گذشته نیز انتقاد کرد و یادآور شد‌: ما این را نمی‌پذیریم که دولت مقتدر جمهوری اسلامی که توانست داعش را در سوریه و عراق زمینگیر کند، در حوزه مدیریت فضای مجازی از مدیر یک پیام‌رسان فقط تقاضا و درخواست کند که اقدامی را انجام دهد و یک کانال را مسدود کند‌.
رییس قوه قضاییه نیاز به ضوابط و قانونمندی برای مدیریت فضای مجازی را همانند قوانین راهنمایی و رانندگی برای تنظیم ترافیک کشور ضروری دانست و تاکید کرد‌: توقع ما از وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط این است که به موقع وظایف قانونی خود را انجام دهند تا ان‌شاءالله نیازی به صدور دستور قضایی نباشد‌.