مقابله با تفکرات داعش باید در اولویت باشد

دومین کنفرانس امنیتی تهران با موضوع «امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، چالش‌ها و روندهای نوظهور» روز گذشته با حضور بیش از 80 مهمان خارجی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد‌. در این کنفرانس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه دومین کنفرانس امنیتی تهران در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه غرب آسیا در یکی از دشوارترین دوره‌های تاریخ خود قرار دارد، گفت‌: جریان افراط‌گرای خشونت‌طلب که این منطقه را دستخوش یکی از خطرناک‌ترین و خسارت‌بار‌ترین ادوار تاریخی‌اش کرده بود، رو به زوال گذاشته است‌. وی افزود‌: داعش به عنوان دهشتناک‌ترین نماینده این جریان از نظر نظامی سرکوب و خلافت خود خوانده و جعلی‌اش نابود شده و کنترلش بر قلمرو وسیعی که از راه خشونتِ بی‌حد و ایجاد رعب تصرف شده بود، از میان رفته است‌. مردم و دولت‌های عراق و سوریه طی شش سال گذشته دلاورانه علیه این گروه‌ها، به‌ویژه داعش، مقاومت کردند و به پیروزی‌های مهمی دست یافتند‌. خوشحالیم که در این مبارزه تاریخ‌ساز در کنار این دو ملت دوست و برادر قرار داشتیم‌.
ظریف در ادامه بیان کرد‌: ادامه مقابله با باقیمانده‌های تفکر خطرناک داعش در سوریه و عراق، جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید، سرکوب کامل خاستگاه فکری و قطع منابع مالی افراط باید همچنان در اولویت باشد‌. وی با اشاره به اینکه اصل «تعامل سازنده با جهان» برپایه عقلانیت و اعتدال متضمن گفت‌وگوی سازنده و همکاری برپایه منافع مشترک و احترام متقابل است که به عنوان اصل اساسی سیاست خارجی دولت رییس‌جمهور روحانی اعلام شده، افزود‌: برجام محصول اعمال موفق این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی است و اجرای دقیق آن تاکنون نقش مهمی در کمک به کاهش تشنج و تقویت صلح و ثبات در منطقه ما داشته و تداوم آن بیش از پیش می‌تواند در این جهت موثر باشد‌.
وی در ادامه گفت‌: امیدوارم بحث‌های دومین کنفرانس امنیتی تهران بتواند زمینه‌ساز فکر و اقدام جمعی برای تدوین و پذیرش یک الگوی مفهومی جدید برای امنیت در این منطقه حساس و پرآشوب باشد‌. سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز در دومین پنل کنفرانس امنیتی تهران با عنوان «ترتیبات امنیتی غرب آسیا، نقش جمهوری اسلامی ایران و بازیگران فرامنطقه‌ای» گفت‌: مشکلات منطقه‌ای غرب آسیا بسیار زیاد است که از جنگ‌های داخلی تا مشکلات دیگر مانند بحث تروریسم و توسعه‌نیافتگی را دربرمی‌گیرد‌. وی افزود‌: برجام تجربه موفقی بود که می‌توان درباره آن بیشتر مطالعه کرد چون در حقیقت تنها تجربه حل و فصل مسالمت‌آمیز یک بحران، درگیری و اختلاف در زمان معاصر است که توانسته بحرانی پیچیده با سابقه 10 ساله را از طریق مذاکره حل کند‌. معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه مهمترین درس برجام این است که می‌توانیم به راه حل‌های دیپلماتیک امید داشته باشیم و مشکلات بزرگ را حل کنیم، گفت‌: البته برخی از مسایل مانند مقابله با داعش یا قیام بر ضد اشغالگران با مذاکره حل نمی‌شود‌. عراقچی با تاکید بر اینکه برجام می‌تواند الگویی باشد تا بر اساس آن مذاکره و بازی برد – برد داشت، گفت‌: باید برجام به یک تجربه موفق در عرصه بین‌المللی تبدیل شود و آمریکا نیز نقش خود را در برجام ایفا کند زیرا بر هم زدن آن منطقه بهتری را برای ما ایجاد نخواهد کرد‌.