ناامني جنسي «گلدن‌گلوب» را سياه‌پوش كرد

فرزين ماندگار
مراسم اين دوره از جايزه امريكايي گلدن‌گلوب بر خلاف سال گذشته كه عرصه تاخت و تاز به رئيس‌جمهور تازه انتخاب شده ايالات متحده، دونالد ترامپ بود، بيشتر به موضوع رسوايي اخلاقي در هاليوود مي‌پرداخت؛ موضوعي كه سبب شده بود همه حاضران با لباس مشكي در اين مراسم حاضر شوند.
در اين مراسم برگزيدگان سال گذشته سينماي جهان از نگاه انجمن خبرنگاران خارجي هاليوود اعلام شدند اما اين مراسم مثل هميشه حواشي خاص خودش را هم داشت.
تبعيض و تجاوز جنسي در هاليوود موضوعي بود كه امسال به طور كامل فضاي برگزاري مراسم گلدن‌گلوب را تحت تأثير قرار داد. به طوري كه اپرا وينفري بازيگر و مجري و چهره شناخته‌شده امريكايي كه به عنوان برنده جايزه افتخاري سيسيل بي. دوميل روي سن آمده بود سخنراني غرايي در مورد اين موضوع انجام داد و از تمامي قربانيان حوادث اخير هاليوود بسان قهرمانان ياد كرد. اين موضوع در صحبت‌هاي قريب به اتفاق برندگان رخ داد. اما وقتي باربارا استرايسند براي اهداي جايزه روي صحنه آمد بلندگوي سالن او را به عنوان كارگردان زني كه برنده جايزه گلدن‌گلوب شده معرفي كرد. چيزي كه در سخنراني او هم نمايان شد و انتقادات عليه رسوايي‌هاي اخلاقي را به سمت اعتراضات تبعيض جنسيتي برد. از سال 1984 كه استرايسند توانست جايزه گلدن‌گلوب بهترين كارگرداني را به خاطر «ينتل» ببرد تاكنون هيچ زني نتوانسته به اين جايزه دست پيدا كند. مراسم امسال با كنايه‌هاي ست مايرز به اوضاع هاليوود آغاز شد اما مثل سال گذشته كه جيمي فالون مجري‌گري مراسم را بر عهده داشت، گلدن‌گلوب 2018 هم خوش استقبال و بد بدرقه بود به طوري كه هر چه به پايان آن نزديك مي‌شديم كمتر به ياد مي‌آورديم كه مجري هم در سالن حضور دارد.


    همه مشكي‌پوش آمدند
هفتاد و پنجمين دوره مراسم گلدن‌گلوب با اجراي ست مايرز در سالن هتل هيلتون بورلي برگزار شد. بسياري از بازيگران و چهره‌هاي سرشناس حاضر در مراسم امسال از رنگ مشكي به عنوان لباس استفاده كرده بودند تا از كمپين #Metoo عليه تجاوز جنسي به زنان توسط تهيه‌كنندگان قدرتمند هاليوود حمايت كنند. تقريباً تمامي چهره‌هاي سرشناس اين كد رنگي را رعايت كرده بودند از جمله دو بازيگر زن برنده جوايز اصلي فرانسيس مك دورموند و سيرشا رونن كه به خاطر فيلم‌هاي «سه بيلبورد بيرون از ايبينگ، ميسوري» و «ليدي برد» جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن درام و بهترين بازيگر نقش اول زن فيلم‌هاي كمدي يا موزيكال را بردند.
لورا درن بازيگر برنده جايزه نقش مكمل زن سريال كوتاه يا فيلم تلويزيوني، اليسون جني برنده جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن، ريچل بروسناهان برنده جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن سريال كمدي، اليزابت ماس برنده جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن سريال درام و نيكول كيدمن برنده جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن سريال كوتاه يا فيلم تلويزيوني همگي به همين دليل مشكي پوشيده بودند. جالب اينكه اين موضوع در ميان آقايان هم بود و چهره‌هايي مثل گيرمو دل تورور، سم راكول، عزيز انصاري و ايوان مك گرگور برندگان جوايز كارگرداني، بازيگر نقش مكمل مرد، بازيگر نقش اول سريال كمدي يا موزيكال و بازيگر نقش اول سريال كوتاه يا فيلم تلويزيوني هم در كنار افرادي مثل ست روگن، كامن، فاتح آكين، رابرت پتينوسن، زك افرون، كيت هرينگتون و مايكل كيتون به جز استفاده از كت و شلوار مشكي، از پيراهن مشكي هم استفاده كرده بودند.
    يك مراسم كاملاً امنيتي
اما شايد يكي از عجيب‌ترين حواشي مراسم به قبل از آغاز آن اختصاص داشت. جايي كه LAPD، پليس لس‌آنجلس دست به اقدام عجيبي زده بود و فاصله چهار مايلي تا مراسم را كاملاً بسته بود. پليس وسايل نقليه حاضران مراسم را چك كرده تا از ورود هر گونه بمب به سالن هتل هيلتون بورلي جلوگيري كند. به گفته شاهدان عيني چند واحد نظامي هم براي حفظ امنيت بيرون سالن استقرار پيدا كرده بودند. جالب اينكه گيت‌هاي بازرسي در خود هتل هيلتون هم بوده و حتي مهمانان هتل وقتي از آسانسور پياده مي‌شدند و به سمت لابي مي‌آمدند مجبور به گذشتن از گيت بازرسي بودند. گفته مي‌شود تلاش‌هاي امنيتي گلدن‌گلوب حتي از مراسم امي امسال هم بالاتر بوده و پيش‌بيني مي‌شود اين موضوع در اسكار حتي پررنگ‌تر شود. اما در حالي كه فيلم دانكرك ساخته كريستوفر نولان كه غيرمستقيم از وينستون چرچيل يك قهرمان ساخته در اين مراسم اصلاً تحويل گرفته نشد و هيچ جايزه‌اي به آن تعلق نگرفت، ‌گري الدمن كه جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد فيلم‌هاي درام را براي بازي در نقش وينستون چرچيل فيلم «تاريك‌ترين ساعت» به خودش اختصاص داده بود قبل از شروع صحبت‌هايش جمله‌اي از چرچيل گفت و در ادامه بيان كرد: «اولاً و مهم تر از همه مي‌خواهم از وينستون چرچيل تشكر كنم! در اين زمانه ديوانه زندگي او به ياد ما مي‌آورد كه شجاعت و رهبري در دولت‌ها چگونه است.» تشكر از چرچيل يكي از عجيب‌ترين اتفاقات مراسم امسال بود. چيزي كه از حيث بي‌ربط بودن به يك مراسم سينمايي ناخودآگاه خيلي‌ها را ياد تشكر پائولو سورنتينو از ديگو آرماندو مارادونا اسطوره باشگاه ناپولي در اسكار انداخت.