دوباره ملت

حوادث این روزهای شهرهای مختلف به خصوص شهرهای کوچک را می‌توان در سطوح مختلفی مورد توجه قرار داد. با توجه به طیف‌شناسی می‌توان آنها را به دو قسمت عمده تقسیم کرد. گروه اول اغتشاشگران و افرادی بودند که هدف آنها ایجاد ناامنی و آشوب و ضربه زدن به نظام است و مرتبط با دشمنان ایران اسلامی که طبیعتاً تکلیف آنها از نظر افکار عمومی و حاکمیت روشن است و بی‌تردید نحوه برخورد با آنها روشن و مسیر قانونی مشخصی دارد. گروه دوم افرادی هستند که مطالبات بحقی دارند و نقشی در تخریب و آشوب‌‌ها نداشتند. واقعیت امر این است که ایران اسلامی به جهت سیاست‌های ضد استکباری و فعالیت‌های منطقه‌ای خود در دفاع از مردم مظلوم منطقه به ویژه مسلمانان اعم از شیعه و سنی، مورد رشک و حسد دشمنان قسم‌خورده انقلاب است و طبیعتاً دشمن، کارش دشمنی است و در هر حال تلاش می‌کند به ما آسیب برساند و جمهوری اسلامی ایران را دچار مشکل نماید. این دشمنان ممکن است با استفاده از ترفندهای مختلفی از جمله کمک‌های اقتصادی، وعده‌های توخالی و فریب و اغفال از درون کشور و از بین مردم عادی نیز به تعدادی انگشت شماری یارگیری کرده باشند که غالباً این افراد از بین گروه‌های ضربه خورده از انقلاب هستند.
آنچه از رصد میدانی افراد حاضر در اغتشاشات و اعتراضات به لحاظ کمیتی قابل مشاهده بود، این است که به نسبت جمعیت شهرها، حضور این افراد در خیابان‌‌‌ها بسیار اندک بود و نسبت خیلی ناچیزی از جمعیت شهر‌‌ها را تشکیل می‌دادند که خوشحالی زودهنگام دشمنان جمهوری اسلامی باعث شد با خویشتنداری نیروی انتظامی، این اغتشاشات خود به خود فروکش کند، چرا که با به میان کشیده شدن پای مزدوران خارجی، بعضی مردم که این را فرصتی برای طرح مطالبات خود می‌دیدند، راه خود را جدا کرده و ضمن مقابله با آشوبگران به صف راهپیمایی خودجوش مردم در مخالفت و مقابله با این ناآرامی‌‌ها پیوستند. 
این مسئله یک اتفاق مبارک و نشان از هوشیاری ملت ایران در برابر توطئه‌های دشمن دارد که بلافاصله صف و فاصله خود را از گروه آشوب و اغتشاش جدا کردند و به همراه ملت هوشیار و سلحشور و همیشه در صحنه ایران، فضای کشور را مملو از عطر تصویر حضور حماسه‌گونه خود کردند. بی شک این حرکت خود‌جوش مردمی ضمن دفع شر و توطئه دشمنان انقلاب، برگ زرین و افتخار دیگری در تاریخ پر حماسه ملت ایران ایجاد خواهد کرد، که مسئولین باید این اراده و شور و شعور مردم را به خوبی بشناسند، قدر بدانند و تلاش خود را برای پاسخگویی به مطالبات آنها مضاعف نمایند و گره‌های ناگشوده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به همت و اراده، با نگاه به دست‌های توانمند ملت بازکنند و راه آبادانی بیشتر مملکت و رفاه عمومی را افزایش دهند. اما این مسئله نباید موجب غفلت شود. این حرکت مسئولیت مدیران کشور را نسبت به مردم سنگین‌تر می‌کند. 
امروزه کسی منکر وجود مشکلات مردم نیست اما باید اذعان کرد که فهمیدن و درک وجود مشکلات، به تنهایی کافی نیست. آنچه امروز کشور به آن نیاز دارد تا ایران اسلامی در مسیر پیشرفت هرچه بیشتر قرار بگیرد، ایجاد امید در مردم به حل شدن مشکلات اقتصادی، ایجاد نشاط اجتماعی و به تبع آن رونق فضای کسب و کار در کلیت سطح کشور است. آنچه مسلم است، براساس آموزه‌های اصیل اسلامی و دیدگاه‌های علمای اسلامی، به خصوص رهبر معظم انقلاب، یکی از اصول اساسی حاکمیت اسلامی رضایت خاطر امت اسلامی از حاکمیت است و بنابراین نحوه شایسته اداره جامعه اسلامی از الگوی مودت بین امام و امت پیروی می‌کند. بر این اساس حکومت اسلامی نهایت تلاش خود را دارد تا بتواند زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای تک‌تک افراد جامعه را فراهم سازد و در سایه حکومت عادلانه اسلامی، حقوق اقشار مختلف، محترم شمرده شود. مرور تاریخی حوادث بعد از انقلاب نیز نشان می‌دهد که مردم ایران پیوسته و در شرایط سخت بهترین یاری‌گر نظام اسلامی بودند و هستند و در حوادث هفته گذشته نیز به خوبی نشان دادند که کماکان بر عهد خود با نظام پایبندند اما اینکه این عهد و پیمان مبارک سست و خدشه‌دار نشود، انتظارات بحق از مسئولان به خصوص در حوزه اقتصاد و اشتغال دارند. 
لازم است همه ارکان نظام به صورت هم‌افزا با تلاش‌های شبانه‌روزی و صادقانه، به طوری که نمودهای این تلاش به صورت عینی و عملی در جامعه مشاهده شود، اقدامات مختلف را در دستور کار قرار دهند تا اولاً براساس وظیفه ذاتی نظام اسلامی، مشکلات معیشتی و اشتغال مردم به حداقل برسد، دوم اینکه مسیرهای اقامه قانون در همه شئون و مبارزه با فساد و بی عدالتی به صورت واقعی فراهم شود. سومین اقدام، حذف بی‌تفاوتی‌‌ها و سهل شماری‌ در مقابل مسائل و مشکلات و تقویت فرهنگ پاسخگویی و رفع مشکلات مردم در بین مدیران کشور در کنار وظیفه قانونی، به صورت یک ارزش نهادینه شود. امید که نعمت رهبری خردمندانه انقلاب و این ملت ایثارگر و انقلابی را قدر بدانیم و به ساختن مملکت و خدمت به این مردم اهتمام بیشتری داشته باشیم.