سیاهپوشان هالیوود

گروه فرهنگ و هنر: «امشب می‌خواهم سپاس خودم را نثار تمام زنانی کنم که تمام این سال‌های توهین و بدرفتاری را تاب آوردند، چرا که آنها – مانند مادر من – بچه‌هایی دارند که باید سیر شوند و صورتحساب‌هایی که باید پرداخت شوند و رویاهایی که باید دنبال شوند. آنها زنانی هستند که نام‌شان را ما هرگز نخواهیم شنید. آنها کارگرهای خانه و مزرعه هستند، آنها در محیط‌های دانشگاهی و پزشکی و مهندسی و علمی هستند. آنها بخشی از دنیای فناوری و سیاست و تجارت هستند». اینها بخشی از سخنرانی پرانگیزش «اپرا وینفری» در مراسم گلدن‌گلوب امسال است که در نکوهش فساد جنسی در هالیوود مطرح کرد. سخنرانی او به گونه‌ای بود که تمام حضار در سالن هتل بورلی لس‌آنجلس را تحت تاثیر قرار داد که دقایقی برای او ایستادند و دست زدند. صحبت‌های وینفری همراهان بسیاری  داشت و پیش از آن نیز تقریبا همه هنرمندان برجسته  در اعتراض به تجاوزهای جنسی در هالیوود و با تاکید بر کمپین «#me too» با لباس‌های مشکی در این جشن حضور پیدا کردند. به گزارش «وطن‌امروز»، هفتاد و پنجمین دوره مراسم گلدن‌گلوب در حالی برگزار شد که این جشنواره حوادث کم‌نظیری را در خود دید. در این مراسم که در سالن هتل هیلتون بورلی برگزار شد، افرادی نظیر «استیون اسپیلبرک»، «مریل استریپ»،  «تام هنکس» و «کریستوفر نولان» با دست خالی و بدون جایزه به خانه‌های خود بازگشتند.
نام‌آوران سرافکنده
در مراسم امسال و در بخش فیلم‌های سینمایی به‌رغم پیش‌بینی‌ها «سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری» بزرگ‌ترین برنده بود به طوری که 4 جایزه بهترین فیلم درام، بهترین بازیگر نقش اول زن فیلم درام، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلمنامه را به خودش اختصاص داد. اگر «مارتین مک‌دونا» می‌توانست جایزه بهترین کارگردانی را هم ببرد، این فیلم موفق شده بود هر 5 جایزه اصلی موسوم به «بیگ فایو» را به خودش اختصاص دهد. بعد از این اثر 2 فیلم «شکل آب» و «لیدی برد» هر کدام 2 جایزه بردند. در بخش تلویزیونی گلدن‌گلوب 2018 شبی خاطره‌انگیز برای «ژان مارک ولی» و تیمش در سریال «دروغ‌های کوچک بزرگ» بود. درام شبکه HBO موفق شد 4 جایزه بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی و بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی را به خودش اختصاص دهد تا جوایز را جارو کرده باشد. بعد از این مجموعه، 2 سریال «خانم مایسل شگفت‌انگیز» و «سرگذشت ندیمه» هر کدام با 2 جایزه رتبه‌های بعدی را به خودشان اختصاص دادند. از بزرگ‌ترین ناکامان جوایز گلدن‌گلوب 2018، «پست» جدیدترین ساخته سینمایی «استیون اسپیلبرگ» بود که با نامزدی در 6 شاخه از شانس بالایی در این رویداد سینمایی برخوردار بود اما در نهایت نتوانست هیچ جایزه‌ای کسب کند و دست خالی مراسم را ترک کرد. ترکیب «اسپیلبرگ»، «تام هنکس» و «مریل استریپ» در فیلم «پست»، ترکیبی شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسید اما در نهایت انجمن مطبوعات خارجی هالیوود فرصت درخشش را به سایر فیلم‌ها و سینماگران داد. دیگر فیلم پرامیدی که مراسم گلدن‌گلوب را دست خالی ترک کرد، «دانکرک» درام جنگی ساخته «کریستوفر نولان» بود. این فیلم با وجود فیلمبرداری و کارگردانی چشمگیر، رقابت را به فیلم‌هایی با داستان‌های کوچک‌تر و شخصی‌تر چون «لیدی برد» و «سه بیلبورد...» واگذار کرد.
هالیوود در ماتم


بسیاری از بازیگران و چهره‌های مطرح حاضر در این مراسم لباس خود را به رنگ مشکی درآورده بودند. این رنگ نمادی از حمایت از کمپین « me too# » بود که در واکنش به تجاوزهای جنسی در هالیوود پدید آمد. تقریبا تمام چهره‌های سرشناس این کد رنگی را رعایت کرده بودند، از جمله «لورا درن» بازیگر برنده جایزه نقش مکمل زن سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی، «الیسون جنی» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن، «ریچل بروسناهان» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن سریال کمدی، «الیزابت ماس» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن سریال درام و «نیکول کیدمن» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی همگی به همین دلیل مشکی پوشیده بودند. جالب اینکه این موضوع در میان آقایان هم بود و چهره‌هایی مثل «گیرمو دل تورور»، «سم راکول»، «عزیز انصاری» و ایوان مک گرگور برندگان جوایز کارگردانی، بازیگر نقش مکمل مرد، بازیگر نقش اول سریال کمدی یا موزیکال و بازیگر نقش اول سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی هم در کنار افرادی مثل «ست روگن»، «کامن»، «فاتح آکین»، «رابرت پتینوسن»، «زک افرون»، «کیت هرینگتون» و «مایکل کیتون» به جز استفاده از کت و شلوار مشکی، از پیراهن مشکی هم استفاده کرده بودند. همچنین «ست میر» مجری اصلی هفتاد و پنجمین مراسم گلدن‌گلوب اجرایش را اینگونه آغاز کرد: «سلام بر بانوان و باقیمانده آقایان». میر با این شروع موضوع «هاروی واینستین» را که از بزرگ‌ترین تهیه‌کنندگان هالیوود و از بزرگ‌ترین تجاوزگران جنسی بود، پیش کشید و با کنایه و مزاح گفت: «آقای واینستین کمی ناخوش است و مشکل روحی دارد، عقلش هم معیوب شده، با او کار نکنید که برای‌تان دردسرساز می‌شود». با این سخنان ست میر رسماً موضوع تعرضات جنسی در این مراسم مطرح شد و بسیاری از هنرمندان به این معضل گسترده هالیوود اشاره کردند که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین سخنان را اپرا وینفری بیان کرد. وینفری در بخشی از صحبت‌های خود بیان داشت: همه ما می‌دانیم که فداکاری سیری‌ناپذیر رسانه‌ها برای کشف واقعیت محض آنها را از چشم بستن بر فساد و بی‌عدالتی بازمی‌دارد؛ از ندیدن ظالمان و قربانیان و رازها و دروغ‌ها. می‌خواهم بگویم در تلاش برای گذر از این دوران پیچیده، من ارزش رسانه‌ها را بیش از همیشه می‌دانم. این واقعیت مرا به اینجا رسانده است که گفتن حقیقت قدرتمندترین ابزاری است که همه ما داریم. امروز بویژه به زنان افتخار می‌کنم که با قدرت و جسارت تمام لب به سخن گشودند و داستان‌های پنهان خودشان را با دیگران شریک شدند. امسال ما تبدیل به داستان اصلی شدیم اما این داستانی نیست که صرفا دنیای سرگرمی را تحت تاثیر قرار دهد. این داستانی است فراتر از هر فرهنگ، جغرافیا، نژاد، دین، سیاست یا جایگاه شغلی». پس از اتمام سخنرانی وینفری تمام حضار دقایقی برای او ایستادند و دست زدند.
کماکان در ترس
از عجیب‌ترین حواشی این مراسم این بود که پلیس لس‌آنجلس تا فاصله 4 مایلی این مراسم را به‌طور کلی بسته بود. پلیس وسایل نقلیه حاضران مراسم را چک می‌کرد تا از ورود هر گونه بمب به سالن هتل هیلتون بورلی جلوگیری کند. به گفته شاهدان عینی، چند واحد نظامی هم برای حفظ امنیت، بیرون سالن استقرار پیدا کرده بودند. جالب اینکه گیت‌های بازرسی در خود هتل هیلتون هم بود و حتی میهمانان هتل وقتی از آسانسور پیاده می‌شدند و به سمت لابی می‌آمدند مجبور به گذشتن از گیت بازرسی بودند.