امروز‌؛ آغاز پرداخت سود‌سهام عدالت و وام ‌15‌میلیونی ازدواج



گروه اقتصادی/  توزیع سود سهام عدالت به مشمولان ثبت‌نام شده و افزایش سقف پرداخت وام ازدواج دو تصمیم مهم رئیس جمهوری بود که روز گذشته ابلاغ شد. از این پس آن دسته از مشمولان که از محل تخفیف یا آورده خود یک میلیون تومان سهام دارند، 50 هزار تومان دریافت خواهند کرد که این رقم در نوبت‌های بعدی تا 150 هزار تومان تکمیل می‌شود. همچنین سقف پرداخت وام ازدواج به جوانان از 10 میلیون تومان به 15 میلیون تومان افزایش یافت.
27 تیرماه بود که علی اصغر میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از اجرای طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج صحبت و پیش‌بینی کرد در قالب این طرح ۵۰۰هزار نفر وام ازدواج دریافت خواهند کرد.با این اتفاق دیگر متقاضیان سال 96 به سال 97 نخواهند رسید.سامانه ازدواج از سال  ۸۷ شروع به کار کرده و تا ۲۵ تیرماه سال‌جاری، ۸ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده کرده‌اند. به طور متوسط بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در هر ماه در سامانه ازدواج ثبت‌نام می‌کنند که برخی از ماه ها به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.


آغاز پرداخت سود سهام عدالت
اما در مورد مصوبه دیگر دولت باید گفت که 11 سال دارندگان سهام عدالت صبر کردند تا بتوانند از تکه کاغذی که گرفته بودند استفاده کنند. آبان سال 85 محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت واگذاری سهام عدالت با هدف کاهش فقر را رسانه‌ای کرد و قرار بود در آن سال‌ها مردم سهامدار کارخانجات شوند و بتوانند عایدی از این محل داشته باشند اما این موضوع در پستو ماند تا اینکه دولت روحانی توانست شرایط سوددهی سهام عدالت را برای مردم فراهم کند.
 در آن سال‌ها بعد از تفسیر تازه‌ای که از اصل ۴۴ قانون اساسی شد، دولت اجازه یافت تا ۸۰ درصد سهام کارخانجات و بنگاه‌های بزرگ دولتی را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند که تا آن زمان بنابر قانون اساسی باید در اختیار دولت می‌بود.آمار نشان می‌دهد که تا پایان دولت محمود احمدی‌نژاد نزدیک به
10 درصد سهام شرکت‌های دولتی به شبه دولتی‌ها واگذار شده است. بر این اساس بیشتر از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در 15سال گذشته واگذار شده است که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان این سهام مربوط به سهام عدالت بوده است.
توزیع سهام عدالت با هدف برخورداری آحاد جامعه از بنگاه‌هایی که بنا بر سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند، اجرایی شد؛ در این طرح به هر یک از مشمولان برگه‌های سهام 10 میلیون ریالی در نظر گرفته شد تا مبلغ آن به مرور ظرف 10 سال از محل سود شرکت‌ها کسر شود و بتدریج مشمولان مالک کل سهام در نظر گرفته شده باشند.
آخرین گروه از مشمولان سهام عدالت در آذرماه 92 تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و پس از آن پرونده مشمولان سهام عدالت با وجود 49 میلیون سهامدار بسته شد که از این تعداد اکنون 47 میلیون نفر در قید حیات هستند.
در این میان مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد گفت: سود سهام عدالت سال 95، مربوط به شرکت‌های تحت پوشش سهام عدالت است که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی یک میلیون و پانصد هزار ریال به‌ازای هر سهم و برای بقیه
500 هزار ریال برای هر سهم خواهد بود. مبالغ از طریق سامانه‌ای که سازمان خصوصی‌سازی طراحی کرده به حساب دارندگان سهام عدالت پرداخت می‌شود.
وی همچنین گفت: دارندگان سهام عدالت و آن دسته از سهام که هزینه خریدش را دولت متعهد شد برای دریافت سهم مبلغی پرداخت نکردند و در 10 سال از محل سود سهام، پول سهام آنها اخذ شده است که برای هر سهم 530 هزار تومان است. در آینده با انتقال مدیریت سهام به مردم، آنها بتوانند از سود سهام نیز بهره ببرند.
کرباسیان حذف فقر مطلق را جزو سیاست‌های اساسی و برنامه‌های دولت دوازدهم اعلام کرد و گفت: به این منظور پیش‌بینی‌هایی در لایحه تقدیمی بودجه به مجلس صورت گرفته است که امیدوارم با تعامل مجلس به اهداف مدنظر آن در طول دوره دولت دوازدهم دست پیدا کنیم.
واریز سود در دو یا سه نوبت
علی اشرف عبدالله پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه سود سهام عدالت از امروز به حساب مشمولان واریز می‌شود، گفت: ۵۰ هزار تومان به حساب مشمولانی که سهام عدالت آنها یک میلیون تومان است واریز می‌شود و این مقدار برای بقیه مشمولان متفاوت است. سود سهام عدالت به حساب مشمولانی که ثبت‌نام آنها قطعی شده و شماره شبای بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اند انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی آمادگی‌ لازم به لحاظ حقوقی، اداری و اجرایی برای توزیع سود سهام عدالت میان مشمولان را دارد، افزود: شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت تا پایان سال فرصت دارند سود تقسیمی مجامع خود را به حساب این سازمان واریز کنند. تاکنون از ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود تقسیمی مجامع شرکت‌های سبد سهام عدالت، حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان دریافت شده است.
پوری حسینی با اشاره به اینکه بنا داریم سود سهام عدالت را در دو یا سه نوبت تا پایان سال به حساب مشمولان واریز کنیم، در خصوص میزان سود واریزی به حساب مشمولان نیز گفت: کسانی که سهام عدالت آنها در حال حاضر یک میلیون تومان است سودی بالغ بر 150 هزار تومان دریافت خواهند کرد و بقیه مشمولان نیز به تناسب ارزش سهام عدالتی که دارند سود دریافت خواهند کرد.