خروج پر هزینه آمریکا از برجام


دومین کنفرانس امنیتی تهران با موضوع «امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، چالش‌ها و روندهای نوظهور» در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران و اساتید دانشگاه در رشته روابط بین الملل  برگزار شد .در این کنفرانس کمال خرازی، حسام الدین آشنا، علی لاریجانی، امیرسرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع ، حسین دهقان وزیر سابق دفاع، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان، جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس، سیدعباس عراقچی  معاون وزیر خارجه،  نخست‌وزیر سابق ایتالیا، معاون وزیر خارجه تاجیکستان، مشاور رییس‌جمهور لبنان، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق و.. از سخنرانان این نشست بودند.  وزیر خارجه کشورمان در افتتاحیه این کنفرانس گفت: اگرچه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی طی یکی دو سال اخیر شکست‌های مرگباری را متحمل شده و پروژه خلافت داعش متوقف گردیده و دستگاه اداری و نظامی آنها در حال متلاشی شدن است، اما سازمان ترور داعش و گروه‌های مشابه آن هنوز فعالند. محمدجواد ظریف حفظ انسجام ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه را ضرورتی تردیدناپذیر عنوان کرد و گفت: تحرکات قومی و طایفه‌ای در سوریه و عراق با گرایش‌های جدایی‌طلبی خطری برای منطقه  و جهان است و باید با درایت مسئولان ملی، محلی و گفت‌وگو بر پایه احترام به حاکمیت ملی تمامیت ارضی و قوانین اساسی این تحرکات به همگرایی و همکاری تبدیل شود.وی با بیان این‌که مسابقه تسلیحاتی نمونه‌ای از رقابت‌های مخرب است، ادامه داد: میانگین هزینه‌های نظامی همسایگان ما در منطقه خلیج فارس نسبت به تولید ناخالص داخلی از بالاترین‌ها در سطح جهانی است. در سال گذشته کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مجموعا 116 میلیارد دلار صرف بودجه‌های نظامی کرده‌اند چنین اقدامی هم موجب تنش می‌شود، به بی‌اعتمادی دامن می‌زند و هم موجب هدر رفتن سرمایه‌های حیاتی مردم منطقه و پر کردن جیب‌های یغماگرایان سازنده تسلیحات مرگبار می‌شود. وی گفت:در شرایطی که منطقه ما با طیفی از مشکلات حاد مانند تروریسم، افراطی‌گری، بحران‌های زیست محیطی همچون گرد و غبار و خشکسالی، تشدید مهاجرت و ضعف دولت‌ها در پاسخگویی به مطالبات مردم مواجه است، رقابت مخرب تسلیحاتی و تنش بین همسایگان به معنی تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌های منطقه و موجب تشدید بیش از پیش این مشکلات خواهد بود. 
تلاشهای ناکارآمد آمریکا
در ادامه سید عباس عراقچی در این کنفرانس با اشاره به تلاش‌های آمریکا در ناکارآمد کردن برجام گفت: بیش از یک سال است که رییس‌جمهور آمریکا با تمام تلاش خود در پی این است که برجام را از بین ببرد .به گزارش ایسنا، معاون وزیر خارجه با اشاره به این که در چند روز آینده باید رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر طبق برجام  تعلیق تحریم ها علیه  ایران را تمدید کند و برخی از احتمال ها مبنی بر این است که این کار توسط ترامپ انجام نشود، افزود: ممکن است جامعه بین الملل در چند روز آینده به این نتیجه برسد که آمریکا از برجام خارج شود. جامعه بین‌الملل باید برای این مرحله آمادگی داشته باشد .این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: حرکت آمریکا در راستای از بین بردن برجام است. ما در ایران  برای هر سناریویی آمادگی داریم .وی تاکید کرد: در صورت تحقق چنین موضوعی جامعه بین الملل و منطقه ما بیشتر از این موضوع ضررمی کند چرا که یک تجربه موفقی در عرصه بین‌المللی از بین می‌رود .وی تاکید کرد : منطقه ما بدون برجام  به منطقه امن‌تری تبدیل نمی‌شود .سید عباس عراقچی با بیان اینکه ترامپ در تلاش است که یک تجریه موفق بین‌المللی را تبدیل به یک تجربه شکست خورده کند و این موضوع هم برای نظام بین‌الملل و هم نظام عدم اشاعه و همچنین امنیت منطقه‌ای خطر بزرگی است، ادامه داد: برجام تنها تجربه حل و فصل مسالمت آمیز یک بحران و یک درگیری در زمان معاصر است و شاید ما در وضعیت کنونی هیچ نمونه مشابه دیگری مثل آن را سراغ نداشته باشیم. در برجام یک بحرانی که بیش از ده سال به طول انجامیده بود از طریق مذاکره و گفت‌وگو  حل شد و این درسهایی را برای همه ما دارد. این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: مهمترین درس آن این است که هنوز می‌توان به موضوع مذاکره و گفت‌وگوی دیپلماتیک امید داشت و مشکلات پیچیده را از این طریق حل کرد.رئیس ستاد برجام در وزارت خارجه افزود: آمریکایی‌ها نقش منفی بازی  می‌کنند و می‌خواهند برجام را به یک تجربه شکست خورده تبدیل کنند واین موضوع منطقه ما را به جای بهتری نمی‌رساند.
هشدار به آمانو 
در همین رابطه رییس سازمان انرژی اتمی در تماس تلفنی با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص عواقب بدعهدی و نقض احتمالی تعهدات برجام ازجانب دولت امریکا هشدار داد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به صدا و سیما در این باره گفت: علی اکبر صالحی در این تماس تلفنی خطاب به یوکیا آمانو تاکید کرد که در صورت اجرا نشدن تعهدات برجام از جانب آمریکا، جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی اتخاذ می‌کند که می‌تواند بر روند کنونی همکاری‌های ایران با آژانس تأثیرگذار باشد.