مرکل یک گام تا تشکیل دولت ائتلافی


گروه بین الملل:صدراعظم آلمان و رئیس سوسیال دموکرات آلمان یک سبک جدید در سیاستگذاری برای آلمان را وعده دادند. مذاکرات طرفین برای احیای ائتلاف‌شان آغاز شده است تا بزرگترین اقتصاد اروپا از فلج سیاسی ناشی از انتخابات بی‌نتیجه سپتامبر خلاص شود. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف محافظه‌کار آنگلا مرکل و سوسیال دموکرات‌ها این هفته میزان زمینه‌های مشترک طرفین برای آغاز رسمی مذاکرات تشکیل ائتلاف را بررسی می‌کنند تا دولت جدید نهایتا تا مارس یا آوریل شکل بگیرد. مرکل نسبت به پیشرفت مذاکرات با حزب مذکور ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: گمان می‌کنم این مساله به نتیجه برسد. ما بسیار با سرعت و با جدیت کار خواهیم کرد. آنگلا مرکل در عین حال تاکید کرد که یک کار بزرگ در برابر شرکای گفت و گو از احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات قرار دارد. ما می خواهیم سریع و فشرده کار کنیم. وی درباره نتیجه این مذاکرات ابراز خوش بینی کرده و تاکید کرد که این مذاکرات می تواند به موفقیت بیانجامد.
 مرکل همچنین تاکید کرد تکالیفی که در انتظار دولت جدید آلمان بوده و درخواست انتخاب کنندگان ما است بسیار زیاد و دشوار است. به همین دلیل حزب دموکرات مسیحی با این هدف وارد مذاکرات می شود که پیش شرط ها برای یک دولت پایدار را خلق کند. مارتین شولتز، رئیس حزب سوسیال دموکرات هم قبل از شروع مذاکرات بار دیگر تاکید کرد که حزبش وارد مذاکرات مقدماتی با نتیجه باز می شود. وی وعده گفت و گوهای سازنده را داده وتاکید کرد که ما خطوط قرمزی را ترسیم نمی کنیم بلکه می خواهیم حتی الامکان بسیاری سیاست های قرمز را در آلمان در پیش گیریم. با وجود تغییر موضع مارتین شولتز همچنان بخش قابل توجهی از اعضای حزب «سوسیال دموکرات» با تشکیل یک دولت ائتلافی دیگر به رهبری آنگلا مرکل مخالفت می کنند. آنها بر این باورند که حزبشان با شرکت در دولت ائتلافی به رهبری حزب «دموکرات مسیحی» آرای خود را از دست خواهد داد و تشکیل چنین دولتی تنها به تقویت حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» خواهد انجامید.
 حزب «سوسیال دموکرات» آلمان که در انتخابات ماه سپتامبر (مهر ماه) ضعیف ترین نتیجه از سال ۱۹۳۳ تاکنون را به دست آورد به دنبال دعوت فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان حاضر به مذاکره برای ائتلاف مجدد با حزب «دموکرات مسیحی» شد."هورست زیهوفر"، رئیس حزب سوسیال مسیحی هم قبل از شروع مذاکرات در سخنانی تاکید کرد که ما باید کم تر صحبت کنیم و بیشتر کار کنیم. شرکای گفت و گو در این مذاکرات باید یکدیگر را درک کنند.وی با تاکید بر اینکه با شروط خاصی وارد مذاکرات نمی شود در عین حال مواضع حزبش را مبهم و نامشخص ندانست. وی تاکید کرد که سعی می کند چیزها را به یک پایان خوب سوق دهد.حزب سوسیال مسیحی در آستانه مذاکرات مقدماتی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ بر مواضع سختگیرانه خود در قبال مسئله پناهندگان تاکید کرده بود.
لارس کلینگبیل، از حزب سوسیال دموکرات‌ها پس از روز اول مذاکرات گفت: رهبران سه حزب اتحاد دموکراتیک مسیحی آلمان (مرکل)، متحد آن اتحاد سوسیال مسیحی در بایرن و چپ‌میانه سوسیال دموکرات‌ها در اظهارات اولیه خودشان گفتند که با توجه به نتایج انتخابات نمی‌توانیم همچون گذشته رفتار کنیم.او با بیان اینکه سبک سیاسی جدیدی نیاز است، گفت: وضعیت سیاسی جهان، شرایط اروپا، ترکیب بوندستاگ (پارلمان آلمان)، تماما نشان می‌دهند که ما خودمان را در دوره جدیدی یافته‌ایم و این دوره جدید نیازمند سیاستگذاری جدید است. 
 پس از انتخابات پارلمانی سپتامبر گذشته مشخص شد مرکل اکثریت ندارد و شریک ائتلافی آن هم بدترین نتایج پسا جنگ را کسب کرده است. 
در همین حال حزب راست‌ افراطی و ضد مهاجرتی آلترناتیو برای آلمان بیش از ۹۰ کرسی‌های پارلمان را گرفت که بهترین عملکرد برای یک حزب راستگرای افراطی از زمان پایان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد. در اولین روز مذاکرات که دیروز انجام شد قرار است با حضور مقامات اقتصادی احزاب به مسائل مالی و اقتصادی پرداخته شود. تیم های مذاکره کننده تا روز پنج شنبه هر روز مذاکراتی را انجام خواهند داد. بعد از آن باید یک بیانیه مشترک درباره نتیجه مذاکرات مقدماتی ارائه شود. اینکه آیا مذاکرات رسمی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ دنبال می شود بستگی به تصمیم کنگره حزب سوسیال دموکرات که در ۲۱ ژانویه) اول بهمن ماه) برگزار می شود دارد. مذاکرات ائتلافی آخرین فرصت برای آنگلا مرکل است تا دولت خود را حفظ کند.اگر مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف بزرگ به نتیجه برسد دولتی پایدار در این کشور تشکیل خواهد شد و در صورت شکست این مذاکرات یا باید دولتی اقلیتی تشکیل شود و یا انتخابات مجدد برگزار شود.
کاهش بیکاری و رشد اقتصادی
با وجود اختلاف احزاب آلمان در تشکیل ائتلاف اقتصاد این کشور از تنش سیاسی هیچ صدمه ای ندیده است. اعتماد کلی سرمایه‌گذاران خارجی به ثبات اقتصاد و امنیت بازار آلمان زیاد است.
 در شرایطی که آلمان با بحران سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند، اهمیت بازار مالی این کشور در اروپا از آن جهت برجسته شده است که مسئولان بازار بورس فرانکفورت پس از برگسیت در صدد گرفتن جای بورس لندن بر آمده‌اند. درحالی که پوپولیسم و قدرت گرفتن احزاب راست افراطی در برخی کشورهای اروپایی افزایش یافته اکنون حضور آلمان با همکاری فرانسه تنها امید به حفظ وحدت اتحادیه اروپاست. 
باتوجه به افزایش رشد تولید ناخالص در منطقه پولی یورو که بخش عمده ای از آن به دلیل تولید و بخش خدمات در آلمان بود، این کشورهمچنان از نظر اقتصادی قدرت تصمیم گیری برای اتحادیه اروپا را دارد.
 برخی معتقدند ارزش واحد پولی یورو به دلیل سیاستگذاریهای دولت مرکل و بانک مرکزی اروپا به بالاترین سطح خود دربرابر دیگر ارزها رسید و به گزارش رویترز اکنون سرمایه گذاران در پی خرید یورو هستند.براساس پیش بینی ها اقتصاد آلمان در سال 2017 و سال 2018 بیش از آنچه انتظار می‌رفت، رشد کرد. این روند به کاهش شمار بیکاران و افزایش سرمایه‌گذاری و مصرف داخلی می‌انجامد. دولت آلمان اعلام کرد که تولید ناخالص ملی در سال جاری میلادی (۲۰۱۷) دو درصد و در سال آینده ۹/ ۱ درصد خواهد بود.دولت در "پیش‌بینی بهاره" خود میزان رشد تولید ناخالص ملی را برای سال جاری  ۵/ ۱ درصد و برای سال آینده ۶/ ۱ درصد برآورد کرده بود. دولت آلمان پیش‌بینی می‌کند که پیامدهای روند فعلی، کاهش درصد بیکاری، افزایش دستمزدها و رشد مصرف کالاهای داخلی و وارداتی خواهد بود. 
دولت همچنین اطمینان دارد که با بهبود اقتصاد کشورهای دیگر، صادرات آلمان افزایش و در مقابل واردات این کشور کاهش خواهد یافت. در ژوئن سال جاری بانک مرکزی آلمان اعلام کرد که مجموع دارایی‌های شخصی شهروندان این کشور به سطح بی‌سابقه ۵ هزار و ۶۷۶ میلیارد یورو رسیده است.
 این دارایی‌ها شامل پول نقد، سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار است.به نظر می رسد نتیجه مذاکرات ائتلاف صدمه ای به برنامه‌های توسعه بخش اقتصادی آلمان وارد نکند.