پشت پرده ناآرامی‌ها اخیر از زبان وزیر اطلاعات

به گفته وزیر اطلاعات در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس شورای اسلامی، ناآرامی‌ها از مشهد و به واسطه اقدامات یک جریان سیاسی آغاز شد.
جلسه مشورتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای اطلاعات و کشور، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده نیروی انتظامی و رئیس سازمان صداوسیما دیروز برگزار شد و وزیران کشور و اطلاعات و فرمانده نیروی انتظامی ضمن ارایه گزارش‌های جداگانه از روند ناآرامی‌ها در کشور، ریشه‌ها و علل شکل‌گیری آن و وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر را توضیح دادند.
مسئولان حاضر در این جلسه که به صورت غیرعلنی برگزار شد همچنین درباره برقراری آرامش در کشور پس از اعتراض‌های اخیر به نمایندگان اطمینان خاطر دادند.
جلال میرزایی، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در گفت و گو با ایران‌آنلاین توضیحاتی درباره سخنان وزرای اطلاعات و کشور در جلسه غیرعلنی مجلس و مسایل مطرح شده در این جلسه ارائه کرد.


وی درباره طرح مساله بازداشت دانشجویان در این جلسه توضیح داد: دانشجویان و فضای دانشگاهی کشور در این اتفاقات حضور چندان جدی نداشتند و ما نباید مساله دانشگاه‌ها را بیش از اندازه پر رنگ کنیم، چون این کار باعث زیر فشار رفتن بیشتر فضای دانشگاه‌ها خواهد شد.
وی افزود: به گفته وزیر کشور دانشجویان تنها 6 درصد از کل تعداد بازداشتی‌ها را تشکیل می‌دهند و عموم دانشجویانی هم که بازداشت شده‌اند نه به واسطه خط و مشی سیاسی، بلکه به دلیل حضور در نا آرامی‌ها بوده است.
نماینده ایلام درباره نهادهای بازداشت‌کننده این افراد هم گفت: در این ماجرا همه دستگاه‌های امنیتی به فراخور مسئولیت و موقعیت خود اقدام به برخورد با افراد و بازداشت عده‌ای کرده‌اند.
میرزایی همچنین درباره توضیحات وزیر اطلاعات هم گفت: آقای علوی معتقد بود در شکل‌گیری این ناآرامی‌ها چند علت و دلیل به صورت همزمان و موازی موثر بوده‌اند و نمی‌شود گفت کل ماجرا توسط هدایت خارجی بوجود آمده است.
این نماینده مجلس درباره توضیحات وزیر اطلاعات درباره شروع این ناآرامی‌ها هم گفت: آقای علوی توضیح داد که بر اساس بررسی‌های وزارت اطلاعات مشخص شده که نا آرامی‌ها از مشهد و به واسطه اقدامات یک جریان سیاسی داخلی آغاز شده اما این اعتراضات خیلی سریع و ظرف چند ساعت از دست و مدیریت این جریان خارج شده است.
وی ادامه داد: در این جلسه همچنین اشاره شد که ائمه جمعه با تاکید چند ساله بر نارضایتی‌ها و کمبودهای کشور در شکل‌گیری این اتفاقات بی‌تاثیر نبوده‌اند و سخنان آنها به همراه تبلیغات برخی تریبون‌های دیگر باعث شدت یافتن احساس محرومیت در مردم شده‌ است.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم درباره مطالب در این جلسه گفت: با توجه به اینکه موضوع فیلترینگ به شورای عالی امنیت ملی مطرح بود، قرار شد با تمهیدات لازم نسبت به رفع فیلتر اقدام شود، البته فیلترینگ تلگرام به تعهداتی که مجموعه تلگرام باید بدهد، بستگی دارد به ویژه اینکه یکی از سایت‌های معاند اقداماتی انجام داد و ابزار اطلاع‌رسانی آن نیز تلگرام بود بنابراین از وزارت ارتباطات خواسته شد تعهدات الزام‌آور را برای رفع فیلتر تلگرام انجام دهد و در این زمینه مذاکراتی داشته باشد.
نعمتی در پاسخ به سوالی درباره تعداد بازداشت‌شدگان، اظهارداشت: آمار بازداشت‌شدگان در این جلسه مطرح نشد اما قرار شد وزارت اطلاعات و سپاه گزارشی را در این باره به کمیسیون امنیت ملی ارائه کنند. همچنین یکی از بحث‌هایی که نمایندگان و رئیس مجلس به آن پرداختند، موضوع دانشجویان بازداشتی بود که قرار شد این موضوع از سوی وزارت اطلاعات پیگیری شود و گزارش نهایی به کمیسیون امنیت ارائه شود.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس همچنین تاکید کرد که کمیسیون‌های آموزش و امنیت مجلس پیگیر موضوع دانشجویان بازداشتی خواهند بود.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص استفاده از لفظ اغتشاش برای اعتراضات اخیر، گفت: تا زمانی که این موضوع معیشتی بود بحث آن متفاوت است، اما وقتی اقداماتی مثل آتش زدن بانک‌ها انجام شده، آیا نامی جز اغتشاش می‌توان برای آن به کار برد؟
نعمتی درباره طرح انتقاداتی نسبت به صداوسیما در این جلسه نیز گفت: بحث این بود که چرا صداوسیما در اوایل اعتراضات، گزارش‌ها را به صورت شفاف به مردم ارائه نکرده است و برخی سایت‌های معاند در این زمینه پیشرو بودند البته آقای ‌ عسکری صحبت‌های خوبی مطرح کرد و قرار شد اگر قصور و کوتاهی در این زمینه وجود داشته در موارد دیگر تکرار نشود.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به گزارش سردار سلامی درباره اقدامات نیروی انتظامی و بسیج، تصریح کرد: با توجه به فضایی که وجود دارد خیلی‌ها به دنبال این بودند که پای سپاه را به ماجرا بکشند اما با توجه به وظیفه ذاتی نیروی انتظامی عملا سپاه دخالت چندانی در این موضوع نداشته است.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص نقش احمدی نژاد در ناآرامی‌های اخیر گفت: سردار سلامی به طور مفصل گزارشی را ارائه کرد و درخصوص اقدامات نیروی انتظامی و بسیج که به حق موثر و مفید واقع شده، توضیحاتی ارائه شد، زیرا عده‌ای در ابتدا با توجه به فضایی که وجود دارد خیلی‌ها به دنبال این بودند که پای سپاه را به ماجرا بکشند اما با توجه به وظیفه ذاتی نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات عملا سپاه دخالت چندانی در این موضوع نداشته است ضمن اینکه درباره نقش احمدی نژاد نیز به دلیل عدم حضور سردار جعفری در جلسه مباحثی مطرح نشد.
سایر اخبار این روزنامه
مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس با افزایش قیمت حامل های انرژی پشت پرده ناآرامی‌ها اخیر از زبان وزیر اطلاعات رئیس جمهور در جلسه با صادرکنندگان عمده کالاهای غیرنفتی: یکی از بزرگترین خدمت‌ها به کشور و ملت، تلاش در مسیر تولید و اشتغال‌آفرینی است سخنگوی هیات رئیسه مجلس: مجلس موافق ادامه فیلترینگ تلگرام نیست تظاهرات اسرائیلی‌ها علیه فساد نتانیاهو برای ششمین هفته رزمندگان یمنی یک جنگنده ائتلاف سعودی را منهدم کردند موج سازان و موج سواران رئیس جمهور در جلسه با صادرکنندگان عمده کالاهای غیرنفتی: یکی از بزرگترین خدمت‌ها به کشور و ملت، تلاش در مسیر تولید و اشتغال‌آفرینی است تولید گاز سکوهای فازهای 20 و 21 پارس جنوبی از ظرفیت اسمی فراتر رفت مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: پیش‌بینی رشد 4.1 درصدی اقتصاد ایران/نرخ تورم امسال، 10.5 درصد شهردار تهران: شهرداری در نوسازی بافت فرسوده موفق نبوده‌است نامردمی با «آیت‌الله مردم» چرا؟ معاون اول رئیس جمهور: تدوین برنامه‌ای برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان ضروری است آغاز ثبت نام متقاضیان وام اشتغال روستایی در سامانه کارا فرمانده پلیس راه ‌کشور: شناسایی 1500 نقطه بحرانی حادثه خیز جاده‌ها اطلاعیه تکمیلی شهرداری درباره طرح جدید ترافیک