پروفسور سمیعی به عیادت آیت‌الله شاهرودی رفت

نزدیک به دو هفته بعد از اینکه اعلام شد برای تکمیل دوره درمان به آلمان رفته است، نخستین عکس‌های آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی منتشر شد. او هفت ماه بعد از فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در حکمی از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شد. در عکس‌های منتشرشده، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و پروفسور سمیعی هم دیده می‌شوند. اگرچه نام بیمارستان و شهری که هاشمی‌شاهرودی در آن بستری شده منتشر نشده اما احتمالا او در همان بیمارستانی بستری است که سمیعی هم کار می‌کند؛ بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر. «روزآروز» به نقل از فوکوس‌آنلاین گزارش داده علت بستری‌شدن آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در بیمارستان آلمانی، درمان تومور مغزی است. البته برخی اخبار هم حکایت از این دارد که هاشمی‌شاهرودی به سرطان روده مبتلا شده است. 
اطلاعيه‌اي براي يك عكس
ديروز بعد از انتشار عكس هاشمي شاهرودي، اينستاگرام دكتر سميعي اطلاعيه‌اي منتشر كرد و نوشت: اگرچه آقاي هاشمي‌شاهرودي در آلمان بستري هستند بيمار پروفسور سميعي نبوده و نيستند و اخبار مبتني‌بر پذيرش آقاي شاهرودي در منزل پروفسور كاملا نادرست مي‌باشد. وظيفه انساني و پزشكي هر طبيبي اين است كه در هر شرايط بدون جناح‌بندي و ورود به عرصه سياست، سعي در رساندن بيشترين خدمات به بيماران داشته باشد. هر پزشكي كه در معالجه بيمارش جنس، نژاد، گرايش جنسي، سياسي و يا هر مؤلفه ديگري را لحاظ كند مي‌بايد كار طبابت را كنار بگذارد. افرادي كه از پزشكان تقاضاي معالجه‌نكردن بيماري را به دلايل فوق دارند درك درستي از وظيفه و قسم پزشكي ندارند. درباره وضعیت جسمانی آیت‌الله شاهرودی در یکی، دو سال  اخیر خبرهای مختلفی منتشر شده بود. او اردیبهشت‌ماه گذشته را هم در بیمارستان گذرانده بود. دفتر آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «...عمل جراحی معظم‌له به لطف خدا و دعای خیر ملت شریف ایران با موفقیت کامل انجام شده و به فضل‌ الهی ایام کوتاه نقاهت، به سرعت طی خواهد شد و معظم‌له با سلامت کامل در میدان علم و سیاست حضور خواهند یافت. بدیهی است شایعات منتشره در فضاهای مجازی که بعضا با مقاصد سوء همراه است، هرگز اساسی نداشته و ندارد». چند ماه بعد هم خبر اعزام او به آلمان، ابتدا به صورت شایعه مطرح شد ولی اوايل دی ماه از سوی پسرش تأیید شد.  هاشمی‌شاهرودی زاده ۱۰ شهریور ۱۳۲۷ نجف است. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه علویه نجف به پایان رساند و سپس به تحصیلات حوزوی پرداخت. او از شاگردان برجسته آیت‌الله صدر است و پس از اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به ایران بازگشت، رابط سیدمحمدباقر صدر و برخی از علمای نجف با امام‌ خمینی بود.  هاشمی‌شاهرودی از سال ٧٣ عضو شورای نگهبان بود تا اینکه با حکم مقام معظم رهبری در چهارم مرداد ۱۳۷۸، به ریاست قوه قضائیه ایران منصوب شد و تا سال ۱۳۸۸ این منصب را در اختیار داشت. او پس از محمد یزدی عهده‌دار این منصب شد. او بعد از فراغت از قوه قضائیه، دوباره در رده اعضای فقهای شورای نگهبان قرار گرفت. او همچنین در سال ۱۳۷۸ به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد. آیت‌الله شاهرودی، نایب‌رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری بود و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. همچنین با حکم مقام معظم رهبری، رئیس مؤسسه «دایره‌المعارف فقه اسلامی بر طبق مذهب اهل‌بیت» است. آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در سی‌ام مرداد سال ۹۰ در حکمی از سوی مقام معظم رهبری به ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه منصوب شد. او همچنین در ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ به‌عنوان یکی از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. آیت‌الله شاهرودی، مؤسس دانشگاه عدالت هم هست؛ دانشگاهی غیردولتی و غیرانتفاعی که در راستای سند جامع علمی کشور و به‌منظور احیای فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی با اهتمام مرجع جهان تشیع آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، پس از گذراندن مراحل قانونی، در سال ٩١ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. 
از  دیدار  با موسوی تا  احمدی‌نژاد
علی‌اکبر ناطق‌نوری در خاطراتش مطرح می‌کند: «آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی نه جزء جناح راست یا چپ بوده و نه در یک فراکسیونی می‌باشد». ماجراهای سال ٨٨ مقارن با پایان دوره ریاست شاهرودی بر قوه قضائیه بود. خودش درباره آن روزها گفته است: «در ماه‌های آخر مسئولیتم بود. در مرداد ٨٨ دوره من تمام می‌شد. یک جلسه آقای موسوی و آقای هاشمی را به قوه قضائیه دعوت کردیم. آقای موسوی برای تظاهرات اعلامیه داده بود. گفتم آقا! این‌کار را نکنید و از این کار دست بکشید. گفتم اگر به نتایج انتخابات اعتراضی دارید، آقا قبول دارند و هیئتی را برای بررسی معین می‌کنند. گفت شرط لغو بیانیه این است که به من اجازه بدهند در صداوسیما صحبت کنم. گفتم می‌شود این کار را کرد. به دفتر آقا زنگ زدم. آقای جلیلی تازه دبیر شورای امنیت شده بود. به ایشان هم زنگ زدم و گفتم ایشان چنین شرطی دارد. گفتند ما ترتیب کار را می‌دهیم. گفتم باید به صداوسیما بگویید که زمان بگذارند که ایشان صحبت کند. بعد گفتم آقایان با شرط شما موافق‌اند، شما هم تظاهرات را لغو کنید. آنجا پیش ما قول داد این کار را بکند و آنها هم واقعا حاضر بودند که به ایشان برای صحبت در تلویزیون وقت بدهند اما از پیش ما که رفت، نمی‌دانم کدام خنّاسان ذهنش را عوض کردند و کار خودشان را کردند». بعد از انتصابش به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، نخستین فردی كه برای او پیام تبریکی صادر کرد و به دیدن او رفت، محمود احمدی‌نژاد بود. برخی معتقد بودند این دیدار زمینه‌ای برای وساطت جهت تأییدصلاحیت او بوده است. احتمالا یکی از عوامل نزدیکی احمدی‌نژاد و آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، محمدشریف ملک‌زاده است. او که دو سال پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود و مدت کوتاهی هم بازداشت شد، بعد از آزادی مشاور هاشمی‌شاهرودی در امور اجرائی و عضو هیئت امنا و معاون امور علمی دانشگاه عدالت شد. 
-----------------------------------------------
فراتر از خبر
 


معروف‌ترین مدیر مرکز اسلامی هامبورگ شهید بهشتی بود. اما بنیان‌گذارش آیت‌الله بروجردی بود. در جلسه‌ای که در هتل آتلانتیک هامبورگ در سال ۱۳۳۲ برگزار شد، جمعی از ایرانیان تصمیم به تشکیل مرکزی اسلامی و ساخت مسجدی برای ایرانیان مقیم این شهر گرفتند. بعدها تصمیم بر گسترده‌ترشدن فعالیت مرکز برای تمام مسلمانان هامبورگ گرفته شد. در ادامه طی نامه‌ای این پیشنهاد به اطلاع آیت‌الله بروجردی رسید و او در نامه‌ای ضمن موافقت خود با این طرح فرستاده‌ای به‌نام محمد محققی‌لاهیجی نیز برای انجام این کار تعیین کرد. سیمحمد حسینی‌بهشتی، محمد مجتهد‌شبستری، سیدمحمد خاتمی، محمدرضا مقدم، محمدباقر انصاری، سیدرضا حسینی‌نسب، سیدعباس حسینی‌قائم‌مقامی و رضا رمضانی، رؤسای این مرکز از ابتدا تاکنون بوده‌اند. مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز اسلامی در آلمان، سال‌هاست که به فعالیت‌های مختلف تبلیغی، علمی و پژوهشی می‌پردازد. یکی از کارهای عمومی این مرکز برگزاری نمازجمعه است که هر جمعه با حضور بیش از صدها نفر از شیعیان ایرانی و... برگزار می‌شود. خطبه‌های نمازجمعه به سه زبان آلمانی، عربی و فارسی خوانده می‌شود. از دیگر فعالیت‌های مرکز، تهیه مجله‌ای به زبان آلمانی و توزیع آن بین پیروان اسلام و دیگر فرقه‌ها و برپایی نماز ظهر و شب است. برگزاری کنفرانس‌های علمی و همچنین نشست‌های هم‌اندیشی با حضور نمایندگان ۱۲۰ مؤسسه شیعی در آلمان به‌منظور بررسی وضعیت مسلمانان به‌ویژه شیعیان در اروپا از دیگر فعالیت‌های این مرکز است. در این مرکز نشریه‌ای به زبان آلمانی با نام والفجر منتشر می‌شود که حاوی معارف و مسائل اسلامی است. این نشریه در ۵۸ صفحه و در تیراژ سه‌هزار نسخه منتشر می‌شود.