گامی دیگر برای کاهش طلاق

 دومین مرکز مشاوره و مددکاری ارجاع دعاوی خانواده به نام «شهدای هفتم تیر» با هدف حل اختلاف و ایجاد سازش بین زوج ها و تحکیم بنیان خانواده در مشهد افتتاح شد. به گزارش خراسان رضوی، حجت الاسلام «مظفری» رئیس کل دادگستری استان، روزگذشته در این مراسم گفت: معتقدیم که مسائل و دعاوی خانواده با ورود به محاکم قضایی حل و فصل نمی شود اما نمی دانیم با وجود علم به این موضوع  چرا در دو دهه اخیر، پذیرفته شده در مسئله طلاق دادگاه های ویژه خانواده ایجاد شود؛ البته شاید یکی از دلایل این اقدام در صحنه نبودن سایر دستگاه های موثر در مسائل اجتماعی وخانواده بوده است. وی تصریح کرد: متاسفانه امروز تنها با مشکل طلاق روبه رو نیستیم بلکه شاهد ناهنجاری های زیادی در جامعه هستیم که برخی اوقات عجیب وغریب اند، اما همه این آسیب ها وناهنجاری ها به مشکلات وآسیب های خانواده برمی گردد؛ لذا تحکیم بنیان خانواده برای تربیت فرزندان وحتی زوج ها موضوع بسیار مهمی است. مظفری با اشاره به این که بزرگ ترین مشکل غرب از هم گسستگی خانواده است، اضافه کرد: با این حال کشورهای اسلامی با وجود داشتن فرهنگ غنی دینی، برای این که خود را پیشرفته نشان دهند شکل آن ها می شوند زیرا سبک زندگی مان به آن شکل درآمده است. وی تصریح کرد: البته ما هم فکر می کنیم زندگی دینی داریم اما حتی همان حوزوی ها و آن هایی که تحصیلات دینی و زندگی سنتی دارند نیز هیچ کدام نمی توانند بگویند سبک زندگی شان با دین و فرهنگ کشور شباهت دارد که دلیل آن سبک معماری خانه ها، ارتباطمان با دنیا وشبکه های مجازی است.
پنهان کردن دلایل اصلی طلاق به دلیل حفظ آبرو
وی با بیان این که شبکه های اجتماعی بزرگ ترین وسیله تخریب خانواده است، اظهارکرد: متاسفانه امروز شبکه های اجتماعی حتی کودکان ما را در معرض آسیب قرارداده است؛ با وجود این اکنون که چند روزی این شبکه ها به دلیل آشوب های اخیربسته شده از سوی برخی از بزرگان درون جامعه به این اقدام اعتراض می شود. مظفری افزود: در همه دنیا از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند اما قبل از آن جامعه را آماده کرده اند ولی ما قبل از این که بستر آن را در جامعه ایجاد وخانواده ها را از خطرات شبکه های اجتماعی آگاه کنیم، شبکه های اجتماعی را در اختیارشان قرار دادیم؛ لذا بزرگان باید برای این موضوع فکری کنند. رئیس کل دادگستری اضافه کرد:  با این اوصاف است که می بینیم آمار طلاق چقدر بالا رفته است، البته اعتیاد و مشکلات اقتصادی نیز وجود دارد و نمی گوییم نیست اما شبکه های اجتماعی و ماهواره به خانواده بیشترآسیب می زند؛ به طوری که هنگام طلاق افراد به علت مسائل اخلاقی وحفظ آبرو دلایل طلاقشان را نداشتن تفاهم اعلام می کنند درحالی که دلیل اصلی چیز دیگری است.وی با بیان این که در گذشته طلاق در خانواده ها امری قبیح بود، افزود: اما اکنون خانواده ای نیست که در آن طلاق وجود نداشته باشد و حتی برخی برای آن جشن هم می گیرند. شاید به همین دلیل است که دستگاه قضایی به اجبار وارد این موضوع شد.
باید به زندگی سنتی و پادرمیانی  ریش سفیدان باز گردیم


مظفری گفت: بزرگان ما باید کاری کنند که به زندگی سنتی  و داوری و پا در میانی ریش سفیدان در مشکلات خانوادگی برگردیم زیرا هر چقدر حکومت در زندگی ها کمتردخالت کند، مشکلات کمتر است و معتقدیم اگر پای زوجین به محاکم قضایی باز شود، این خانواده دیگر خانواده نمی شود. وی اضافه کرد: کارمان به کجا کشیده است که امروز می بینیم پرچم یک کشور که نماد غیرت و عزت یک ملت است توسط فرزند این خانواده به آتش کشیده می شود آن هم به دلیل مسائل اقتصادی که البته بهانه است. رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به کاهش 13درصدی طلاق در استان پس از راه اندازی مراکز مشاوره مددکاری ارجاع دعاوی خانواده افزود: راه اندازی این مراکز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر بتوانیم حتی از یک طلاق جلوگیری کنیم هرچقدر هم هزینه کرده باشیم، کم است.
کاهش پرونده های طلاق
درادامه این مراسم حجت الاسلام «سید آبادی» رئیس محاکم عمومی و انقلاب مشهد نیز گفت: خوشبختانه امروز با توجه به نگاه رئیس کل دادگستری استان اعتقاد داریم که رفع کننده مشکلات خانوادگی دستگاه قضایی نیست زیرا با ورود زوج ها به دستگاه قضایی بازگشت به زندگی سخت است. وی افزود: با توجه به این موضوع راه ارجاع پرونده های مهریه به ثبت اسناد و سپس حضور زوج ها در مراکز مشاوره و مددکاری قبل از حضور در محاکم قضایی توسط رئیس دادگستری استان باز شد و اکنون شاهد کاهش پرونده های طلاق در دستگاه قضایی هستیم که امیدواریم در این مسیر با کمک بهزیستی، شاهد افتتاح مراکز بیشتر مشاوره در استان باشیم.
15مرکز مشاوره و دعاوی خانواده در مشهد
«پوریوسف» مدیرکل بهزیستی استان نیز با بیان این که ایجاد مراکز مشاوره و مداخله در طلاق از 20ماه قبل در مشهد آغاز شد، اظهارکرد: خوشبختانه با اجرای این طرح شاهد 10درصد سازش در پرونده های طلاق و 13درصد کاهش طلاق در هفت ماه سال 96 نسبت به سال 95 بوده ایم و درمجموع طلاق در استان سیر نزولی داشته است. وی گفت: اگر در بحث آسیب های اجتماعی از جمله طلاق نگاه قضایی باشد، آسیب بیشتر می شود؛ به همین دلیل طرح ایجاد مراکز مشاوره و مداخله در طلاق اجرا شده است اکنون 15کلینیک مددکاری در نقاط مختلف استان وجود دارد.
 شایان ذکر است دومین مرکز مشاوره و مددکاری ارجاع دعاوی خانواده در بولوار شهید صادقی، خیابان شهید صادقی10 واقع شده است.