سازمان ملل: اوضاع یمنی‌ها شبیه روز قیامت است

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، در صورت عدم تغییر اوضاع یمن، این کشور شاهد بدترین فاجعه انسانی خواهد بود.
به گزارش شبکه الجزیره، "مارک لوکوک" هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در گزارشی نسبت به اوضاع فاجعه‌بار یمن هشدار داد و گفت، در حال حاضر اوضاع نابسامان مردم این کشور به دلیل افزایش جنگ و درگیری، کمبود مواد غذایی و شیوع بیماری شبیه روز قیامت است.
وی ضمن ابراز نگرانی درباره اوضاع یمن گفت: یمن با آغاز 2018 به ویژه همراه با افزایش جنگ و درگیری در این کشور به کمک‌های انسانی فوری نیاز دارد.
به گفته او، بیش از 22 میلیون یمنی نیازمند حمایت و کمک‌های انسانی هستند و بیش از 11 میلیون تن از آنها بیشتر از دیگران به این کمک‌ها نیاز دارند.


بنا به گزارش او، حدود 18 میلیون نفر از نبود مواد غذایی رنج برده و یک میلیون یمنی دیگر برای ادامه حیات نیازمند تضمین هستند.
لوکوک تاکید کرد، اجتناب از واقعه وخامت‌بار یمن با سه اقدام امکان‌پذیر است، نخست توقف جنگ در این کشور، دوم باز شدن همه بنادر، زیرا حدود 90 درصد مواد غذایی اصلی، سوخت و داروی مردم این کشور از بنادر وارد می‌شوند و سوم اجتناب از قحطی و گرسنگی با ارسال کمک‌های بیشتر و در سریع‌ترین زمان ممکن.
گزارش مذکور درباره اوضاع انسانی یمن زمانی منتشر می‌شود که سازمان‌های بین‌المللی ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان را تحت فشار گذاشته‌اند تا دست از محاصره یمن برداشته و اجازه رساندن کمک‌های انسانی به مردم این کشور از طریق بنادر و حریم هوایی یمن را صادر کند.
لوکوک از طرف‌های درگیر در یمن خواست جنگ را در این کشور متوقف و از طریق سازمان ملل به راه‌حل سیاسی دائم در این زمینه دست یابند.
انصارالله: سازمان ملل باید برخورد خود با بحران یمن را تغییر دهد
محمد البخیتی عضو شورای سیاسی انصارالله یمن با اشاره به سفر معین شریم معاون فرستاده سازمان ملل به یمن برای انجام مقدمات دور جدید مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر در این کشور گفت: تا زمانی که سازمان ملل برخورد خود با بحران یمن را تغییر ندهد، تلاش‌ها برای برپایی صلح در این کشور بی‌فایده است.
به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک، البخیتی افزود: تشدید تجاوز عربستان و بمباران شهرهای یمن حاکی از ناتوانی رژیم آل سعود در مقابله با پیروزهای اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های جنگ است.وی با تاکید بر اینکه عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های جنگ، حق دفاع از خود است افزود: ما فقط مواضع نظامی رژیم آل سعود را هدف قرار می‌دهیم و ادعاهای سعودی‌ها درباره هدف قرار دادن شهروندان عربستانی دروغ است به طوری که از ابتدای تجاوز به یمن هیچ تصویری از حمله ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شهروندان سعودی اعم از زنان و کودکان آنها منتشر نشده است.
این مقام انصار‌الله ادامه داد: عربستان که خود آغازگر تجاوز به یمن می‌باشد، مسئول نتایج خسارت بار این جنگ برای دو ملت یمن وعربستان است به طوری که عامدانه مردم یمن را با حملات توپخانه‌ای و موشکی و بمباران هدف قرار می‌دهد و با محاصره این کشور از مجازات گروهی برای مردم این کشور استفاده می‌کند.
البخیتی افزود: سفر معین شریم معاون اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل به یمن و دیدار با طرف‌های بحران در صورتی که روش ولد الشیخ و نحوه برخورد سازمان ملل با بحران یمن تغییر نکرده باشد به شکست خواهد انجامید.
وی تاکید کرد: سازمان ملل باید طرف های درگیر را دعوت به گفت وگو برای دستیابی به توقف جنگ کند، همچنین از طرف های سیاسی داخلی بخواهد برای پر کردن خلاء قوه مجریه و تشکیل دولت انتقالی جدید که مورد قبول همه طرف ها باشد، فعال شوند، در غیر این صورت نقش سازمان ملل منفی خواهد بود و ما به سفر فرستاده سازمان ملل به یمن اعتمادی نداریم و این سفر به شکست خواهد انجامید.
ادعای دروغین عربستان درباره لغو محاصره یمن
در همین میان شبکه راشاتودی گزارش داد با وجود اینکه عربستان در 20 دسامبر متعهد شد بندر حدیده، بندر اصلی یمن، را به مدت یک ماه بازگشایی کند، هیچ نشانی از کشتی‌های امدادرسان و حامل کمک‌های بشردوستانه در این بندر وجود ندارد.
دو روز پس از شلیک موشک یمنی‌ها به سمت ریاض در 4 نوامبر، عربستان سعودی تمامی راه‌های زمینی، دریایی و هوایی به یمن را مسدود کرد. پس از انتقادات بین‌المللی از سوی سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری در خصوص رفع محاصره یمن، ریاض اعلام کرد به طور موقت راه‌های مواصلاتی منتهی به بندر حدیده یمن را به مدت یک ماه بازگشایی می‌کند. ریاض اعلام کرد: «بندر حدیده برای ارسال کمک‌های بشردوستانه، از جمله سوخت و موادغذایی، به مدت 30 روز باز خواهد بود.»
بر اساس گزارش راشاتودی دو هفته پس از اعلام این خبر، بندر حدیده خالی از هر گونه کشتی امدادرسان یا حامل کمک‌های بشردوستانه است. هیچ کشتی تجاری که حامل موادغذایی یا ملزومات بداشتی باشد در این بندر لنگر ننداخته است. این در حالی است که مردم این کشور جنگ زده با رنج بردن از اوضاع وخیم انسانی به شدت نیازمند کمک‌های بشردوستانه فوری هستند.
مدیر بندر حدیده در مصاحبه با راشاتودی ضمن اشاره به مجوز نداشتن کشتی‌های امدادرسان برای ورود به این بندر اظهار کرد: «محاصره همچنان به قوت خود باقی است. اگر محاصره لغو نشود، نمی‌توانیم تصور کنیم چه عواقبی در انتظار ماست.»
یکی از کارگران بندر حدیده در این خصوص اظهار کرد: «همانطور که می‌بینید هیچ کشتی کمک رسانی به بندر وارد نشده است. نمی‌دانیم برای تامین نیازهای زندگی چه باید بکنیم. مردم از شدت قحطی و گرسنگی رو به مرگ هستند. نمی‌دانم چه بگویم. مرگ از این زندگی بهتر است.»
دستور شاه سعودی برای پرداخت پاداش به متجاوزان به یمن
شاه عربستان دستور داد پنج هزار ریال پاداش به نیرو‌های ارتش که در جنگ با یمن هستند پرداخت شود.
به گزارش رویترز طبق این دستور که برای مهار نارضایتی عمومی از افزایش گرانی سوخت صادر شده است، ماهانه 1000 ریال سعودی نیز به مدت یک سال به کارمندان و نظامیان و مبلغ 500 ریال به بازنشستگان پرداخت خواهد شد.
سیاست جنگ افروزانه عربستان در یمن طی چند سال گذشته، این کشور را با کسری بودجه شدید مواجه کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس با افزایش قیمت بنزین در سال 97 بزرگداشت شخصیت علمی و تربیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کرمان برگزار شد شکستی جدید آمریکا در شورای امنیت باران و برف، کشور را در برمی‌گیرد سازمان ملل: اوضاع یمنی‌ها شبیه روز قیامت است با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شد نارضایتی‌ها ریشه در ناهماهنگی‌ها دارد از سران فتنه 96 چه خبر؟ پاکستان: ائتلاف با آمریکا به پایان رسیده ارتش سوریه به فرودگاه ادلب نزدیک‌تر شد رسوائی مجدد آمریکای ترامپ کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد شناسایی هویت پیکر 14 شهید دوران دفاع مقدس تشییع پیکر مطهر سه شهید حادثه تروریستی پیرانشهر در آذربایجان غربی وزیر اطلاعات: به‌زودی پاسخ کوبنده‌ای به گروهک‌های تروریستی و ضد انقلاب منطقه می‌دهیم معاون وزیر آموزش وپرورش: معوقه معلمان خرید خدمت تا پایان هفته پرداخت می‌شود پیروزی ایران در شورای امنیت و الزامات منافع ملی