باران و برف، کشور را در برمی‌گیرد

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی روند بارش باران و برف را طی روزهای آینده پیش‌بینی کرد و گفت: بارش‌ها امروز (17 دی) در برخی مناطق گیلان و مازندران شدت بیشتری خواهد داشت.
"احد وظیفه" در گفت‌وگویی اظهار کرد: براساس نقشه‌های هواشناسی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از غرب، جنوب غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز و نواحی مرکزی کشور ابرناکی، بارش باران، در مناطق سردسیر و کوهستانی بارش برف گاهی با وزش باد رخ می‌دهد.
وی افزود: به‌تدریج با نفوذ جریان‌های شمالی در سواحل غربی و مرکزی خزر نیز بارش باران و وزش باد شروع می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در ادامه گفت: امروز نیز ضمن کاهش دما در نیمه شمالی و نیمه غربی کشور، بارش باران در سواحل دریای خزر و بارش باران و برف در شمال شرق، ارتفاعات البرز، دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی و به صورت پراکنده در برخی نقاط مرکز، جنوب، برخی مناطق شرق و جنوب شرق کشور پیش‌بینی می‌شود.


"وظیفه" با اشاره به اینکه بارش‌ها امروز در برخی مناطق گیلان و مازندران شدت بیشتری خواهد داشت، اظهار کرد: فردا دوشنبه (18 دی ماه) در برخی مناطق شرق کشور به ویژه در استان‌های هرمزگان، نیمه شرقی فارس، کرمان و دامنه‌های زاگرس جنوبی بارش باران و درمناطق سردسیر و کوهستانی بارش برف، گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. روز دوشنبه کاهش دما و در بعضی ساعات وزش باد شدید در نیمه شرقی کشور رخ خواهد داد.
وی ادامه داد: دریای خزر طی امروز و خلیج فارس طی امروز و فردا مواج پیش‌بینی می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در مورد هوای تهران گفت: امروز آسمان تهران نیمه ابری، همراه با مه صبحگاهی، گاهی وزش باد در بعدازظهر کاهش ابر پیش‌بینی می‌شود و بیشترین و کمترین دما بین 9 و صفر درجه سانتیگراد خواهد بود. همچنین در روز دوشنبه (18 دی‌ماه) صاف همراه با غبار محلی با بیشینه و کمینه دمای 8 و منفی یک پیش‌بینی می‌شود.
بارش برف و باران در محورهای 6 استان
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از ترافیک سنگین در ورودی‌های تهران و همچنین بارش برف و باران در محورهای 6 استان خبر داد.
سرهنگ "نادر رحمانی" رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در مورد‌ آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور، اظهار داشت: در ورودی کلانشهر تهران ترافیک سنگین گزارش شده است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: ترافیک در محورهای پاکدشت ـ تهران، شهریار ـ تهران، جاده قدیم ساوه ـ تهران و همچنین آزادراه‌های قزوین ـ‌ کرج و کرج ـ تهران محدوده‌های پایانه شهید کلانتری، پل فردیس، پل کلاک و گرمدره و همچنین ورودی شیخ فضل‌الله نوری، سنگین است.
وی به بارش برف در اکثر محورهای استان مرکزی اشاره و بیان داشت: در محورهای اصفهان ـ الیگودرز و نجف‌آباد در استان اصفهان، شاهین‌دژ ـ تکاب در آذربایجان غربی، کوهرنگ ـ مسجدسلیمان و گردنه چری در چهارمحال و بختیاری و همچنین مراغه ـ هشترود در آذربایجان شرقی بارش برف جریان دارد.
سرهنگ "رحمانی" به بارش باران در اکثر محورهای استان‌ کردستان پرداخت و گفت: در محورهای ایوان ـ اسلام‌آباد در ایلام، الیگودرز ـ اصفهان و بروجرد ـ اراک در لرستان، اسدآباد در همدان، گردنه چری در چهارمحال و بختیاری، سنندج ـ کامیاران در کردستان، آق‌قلا ـ گنبد و گنبد ـ اینچه‌برون در گلستان مه‌گرفتگی و کاهش دید افقی گزارش شده است.
این مقام ارشد راهور ناجا به یخ‌زدگی در سطح معابر کوهرنگ ـ‌ مسجدسلیمان و گردنه چری اشاره و اظهار داشت: رانندگانی که قصد تردد در این مسیر را دارند باید حتماً به زنجیر چرخ مجهز باشند.
وی به تداوم بارش طی امروز در مناطق کوهستانی اشاره و خاطرنشان کرد: همراه با بارندگی، کاهش دید را نیز شاهدیم؛ بنابر این به رانندگان توصیه می‌کنیم که سرعت مطمئنه را لحاظ کرده و در هنگام کاهش دید سرعت خود را کاهش دهند. همچنین برای تردد در مناطق کوهستانی تجهیزات زمستانی، لباس گرم و زنجیر چرخ را به همراه داشته باشند.
بارش نیم متر برف در ارتفاعات "سالند" دزفول
بارش نیم متر برف ارتفاعات کوهستانی "سالند" در بخش شهیون دزفول در استان خوزستان را سفیدپوش کرد.
بخشدار "شهیون" دزفول به ایرنا گفت: بارش برف از نخستین ساعات بامداد دیروز در ارتفاعات کوه "سالند" آغاز شد و تا ساعت 6:30 دقیقه صبح ادامه داشت.
"محمدحسین خجسته کیا"، ارتفاع برف در این منطقه را 50 سانتیمتر عنوان کرد و گفت: بارش برف و باران تردد اهالی دهستان احمدفداله در منطقه سالندکوه را با مشکل روبه رو کرده است.
وی با بیان اینکه جاده "سالند" به دلیل بارش برف و باران بسته شده و تردد امکانپذیر نیست اظهارکرد: برای بازگشایی مسیر "سالند" از اداره راهداری درخواست پیگیری شده است.
بخشدار شهیون از اهالی منطقه خواست هنگام تردد نکات ایمنی را رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.
کوه "سالند" با 2 هزار و 800 متر ارتفاع از سطح دریا در بخش کوهستانی شهیون دزفول واقع است.
بارش برف در گردنه‌های قزوین
معاون اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قزوین گفت: به جز گردنه کوهین در مسیر قزوین - رشت، در سایر گردنه‌های استان شاهد بارش برف هستیم.
"جواد حق لطفی" در گفت وگو با ایرنا، افزود: بارش برف در گردنه‌های آوج واقع در جاده قزوین - همدان، هجیب در جاده بویین زهرا - ساوه، قسطین لار و بهرام آباد واقع در مسیر قزوین - الموت و طالقان در جاده آبیک - طالقان از صبح امروز آغاز شده، اما تردد در آنها عادی و روان است.
"حق لطفی" یادآور شد: نیروهای راهداری درحال نمک پاشی گردنه‌ها هستند.
وی از رانندگان خواست ضمن خودداری از سفرهای غیرضروری، درصورت لزوم زنجیرچرخ، لباس گرم و آذوقه همراه داشته باشند و از سالم بودن وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل و با پلیس و نیروهای راهداری مستقر در جاده‌های استان همکاری کنند.
به گفته وی، 30 تیم راهداری به همراه 250 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین و 300 راهدار در 24 راهدارخانه و جاده‌های اصلی و فرعی استان قزوین آماده خدمات رسانی در سرما و کولاک زمستانی هستند.
شهروندان می‌توانند آخرین وضعیت جاده‌های کشور را از شماره تلفن 141 جویا شده و یا از طریق تصاویر دریافتی دوربین‌های نظارت تصویری سامانه مرکز مدیریت راه‌ها به نشانی www.141.ir مشاهده کنند.
باران به فریاد تهرانی‌ها رسید
درحالی که شاخص آلودگی هوای تهران علیرغم بارندگی از صبح دیروز برای گروه‌های حساس ناسالم بود، اما تهران بعدازظهر هوای سالمی را تجربه کرد.
علیرغم بارندگی از اوایل وقت دیروز، شاخص آلودگی هوای پایتخت باز هم ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شد. البته این شاخص میانگین آلودگی هوا از ساعت 11 روز جمعه تا ساعت 11 دیروز را نشان می‌داد.
با این حال بارندگی دیروز موجب شده تهران از هوایی سالم برخوردار باشد.
سایر اخبار این روزنامه
مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس با افزایش قیمت بنزین در سال 97 بزرگداشت شخصیت علمی و تربیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کرمان برگزار شد شکستی جدید آمریکا در شورای امنیت باران و برف، کشور را در برمی‌گیرد سازمان ملل: اوضاع یمنی‌ها شبیه روز قیامت است با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شد نارضایتی‌ها ریشه در ناهماهنگی‌ها دارد از سران فتنه 96 چه خبر؟ پاکستان: ائتلاف با آمریکا به پایان رسیده ارتش سوریه به فرودگاه ادلب نزدیک‌تر شد رسوائی مجدد آمریکای ترامپ کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد شناسایی هویت پیکر 14 شهید دوران دفاع مقدس تشییع پیکر مطهر سه شهید حادثه تروریستی پیرانشهر در آذربایجان غربی وزیر اطلاعات: به‌زودی پاسخ کوبنده‌ای به گروهک‌های تروریستی و ضد انقلاب منطقه می‌دهیم معاون وزیر آموزش وپرورش: معوقه معلمان خرید خدمت تا پایان هفته پرداخت می‌شود پیروزی ایران در شورای امنیت و الزامات منافع ملی