بزرگداشت شخصیت علمی و تربیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کرمان برگزار شد

در مراسم بزرگداشت شخصیت علمی و تربیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که دیروز (شنبه) در کرمان برگزار شد گوشه‌ای از یاد و خاطره این شخصیت بزرگ در کلام تعدادی از همرزمان و اندیشمندان بیان شد.
به گزارش ایرنا، محسن هاشمی فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم گفت: آیت‌الله هاشمی تا 14 سالگی را در روستا گذراندند و سواد را از مکتب آموخته‌اند و اینکه آیت‌الله هاشمی شناسنامه انقلاب هستند، مورد وثوق همه بزرگان است.
وی افزود: مقام معظم رهبری، مردم بزرگوار ایران، فریختگان وعلما ما را در این یکسال اخیر مورد لطف و عنایت خود قرار دادند.
وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مسیر منطق تشیع کوشش کرد، افزود: او در مسیر حرکت امام خمینی (ره) قرار گرفت و تا وقتی زنده بود در مورد ایشان صحبت می‌کرد.


محسن هاشمی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی معتقد بود برای ساختن ایرانی آباد، آزاد و معتدل همه چیز فراهم است، اظهار کرد: او اعتقاد داشت حتی می‌شود مشکلات جهان اسلام را هم حل و با فقر، جهل و نادانی مبارزه کرد.
وی با اشاره به اینکه دفترچه‌های دست نوشته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زندان هم اکنون به 50 جلد در تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن تبدیل شده است، گفت: در سال 61 در اوج جنگ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هیجانات مثبت آن زمان را تبدیل به روابط مثبت می‌کرد تا راه و هدف مثبتی را هدایت کند و آن زمان بود که دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت.
وی ادامه داد: الان شاید بیش از 400 واحد دانشگاه آزاد اسلامی با مساحتی حدود 11 میلیون مترمربع در کشور وجود دارد و دانشگاه آزاد اسلامی اثر ماندگار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کشور شد.
هاشمی با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و جا انداختن فرهنگ شیعی در جامعه اسلامی، گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دنبال ایرانی آباد، آزاد و معتدل بود و تلاش می‌کرد تا وحدت اسلامی در جامعه ایجاد شود.
محسن هاشمی با اشاره به دوران مبارزات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در قبل از انقلاب گفت: مرحوم پدرم از نخستین روزهایی که به زندان افتادند کار تالیف تفسیر راهنما را آغاز کردند و زمانی که مادرم به زندان به ملاقات ایشان می‌رفتند، جزوات را به بیرون از زندان منتقل می‌کردند و تبدیل به 54 جلد کتاب در قالب تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن شده است.
وی افزود: فکر تربیتی آقای هاشمی بعد از انقلاب نیز ادامه داشت و تبلور آن را در سال 61 در اوج جنگ در خطبه‌های نماز جمعه می‌بینیم که دانشگاه آزاد را مطرح و پای آن ایستادند و اثر ماندگاری از آقای هاشمی است و علی‌رغم تمام مشغولیت‌هایی که در آن زمان داشتند، بحث دانشگاه را نیز پیگیری می‌کردند.
فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: در فعالیت‌های مربوط به اقتصاد کشور آقای هاشمی معتقد بود می‌توان با ساختن ایرانی آباد، آزاد و معتدل، فرهنگ شیعی و انقلابی مان را میان مسلمانان جا بیندازیم و با اتحاد مسلمانان بتوانیم مشکل فلسطین را حل کنیم و باید این راه مورد نظر همه فرهیختگان، دانشگاهیان و دوستان ایشان قرار گیرد.
استاندار کرمان: سیاست ورزی مبتنی بر اخلاق؛ سیره زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
استاندار کرمان از مرحوم هاشمی به عنوان شخصیتی مهم درانقلاب، مجتهدی ممتاز و مجاهدی نستوه یاد کرد و گفت: معرفی درس‌های سیره زندگی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌تواند مسیر درخشان‌تری را در رابطه با سیاست ورزی مبتنی بر اخلاق حتی برای دولت‌های بعدی مطرح کند.
علیرضا رزم حسینی در مراسم بزرگداشت شخصیت علمی و تربیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: امیدوارم با برگزاری بیشتر این همایش‌ها در کشور بتوانیم به نسل حاضر و نسل‌های آینده خدمات این بزرگمرد تاریخ و انقلاب اسلامی را مطرح کنیم.
وی به خصوصیات ذاتی شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و ادامه داد: اولین خصوصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، هوش و ذکاوت ایشان بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند.
رزم حسینی ادامه داد: توانمندی در سازماندهی و میدان داری، صبر و شکیبایی، شجاعت و جسارت ایشان در تصمیم گیری و اهل مشورت بودن از دیگر ویژگی‌های ممتاز مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است.
استاندار کرمان گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تمامی بحران‌های قبل و بعد از انقلاب و حتی دوره‌های اخیری که مورد بی‌مهری و و تهمت‌های فراوانی واقع شد، شکیبایی کردند و هیچگاه نشد که ایشان پاسخی به این مطالب بدهند.
وی اظهار کرد: خدمات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ناشی از تصمیم گیری و تصمیم سازی شجاعانه شخصیت بزرگوار ایشان بوده است.
رزم حسینی گفت: از خصوصیات برجسته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی ایجاد شد که مسئولیت‌های بزرگی از سوی امام، رهبری و مردم به ایشان واگذار گردید.
وی اظهار کرد: این آئین مراسم دولتی نیست و دانشگاه‌ها آمده‌اند افکار مرحوم هاشمی رفسنجانی و دیدگاه رهبری درباره ایشان را تبیین کنند و اجازه ندهند مسائلی درباره ایشان مطرح شود که واقعیت نداشته و ندارد.
دعایی: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نسبت به نهضت و دستاوردها و اداره نظام اسلامی حساس بودند
مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز در این مراسم با ذکر خاطراتی از دوران طلبگی خود گفت: در جلساتی که طلاب کرمانی در مدرسه فیضیه قم برگزار می‌کردیم انتشار نشریه مکتب تشیع توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پایه‌گذاری شد.
حجت الاسلام سید محمود دعایی افزود: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این جلسات سخنرانی می‌کردند و به روشنی از مسائل روز تحلیل ارائه می‌دادند.
وی تصریح کرد: در همین جلسات ایشان پیشنهاد تشکیل تجمع محلی برای طلاب و روحانیون سایر نقاط کشور را دادند و هسته‌های تشکل‌های آرام و تاثیر گذار را پایه ریزی کردند.
حجت الاسلام دعایی با اشاره به خاطراتی از مبارزات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در قبل از انقلاب تاکید کرد: امام راحل به آقای هاشمی علاقه‌مند بود و به هوش و ذکاوت ایشان اعتقاد داشت.
وی اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین لحظات حیات خود نسبت به نهضت و دستاوردها و اداره نظام اسلامی بعد از خودشان حساس بودند و معتقد بودند اسلام نیاز به مروجان و روحانیون دارد.
وی افزود: امام راحل در موقعیتی حساس دست آیت‌الله خامنه‌ای و آقای هاشمی را در دست یکدیگر نهادند و تاکید کردند از هم جدا نشوند و آیت‌الله هاشمی در عمل به توصیه امام تا آخرین لحظه زندگی خود کوتاهی نکرد و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را تثبیت کرد و اجازه نداد کلمه‌ای درمورد ایشان ایراد شود.
* توجه آیت‌الله هاشمی به مباحث اخلاق اجتماعی
استاد دانشگاه و مدرس حوزه علمیه قم نیز در این آیین گفت: عمده مردم از شخصیت قرآنی و تفسیری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اطلاع ندارند، اما ایشان دغدغه بازگشت به قرآن را از زمان‌ها دور داشتند و دانش آن را فرا گرفته بودند.
حجت‌الاسلام سید محمد علی ایازی با اشاره به دوران زندان مرحوم آیت‌الله هاشمی در رژیم شاه افزود: ایشان در این دوره تفسیر راهنما قرآن را شروع کردند که از بدیع‌ترین تفاسیر دوران معاصر است.
وی با اشاره به ابعاد تربیتی و اخلاقی قرآن تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نگرش به مباحث تربیتی و اخلاقی، به اخلاق اجتماعی توجه اساسی داشتند.
حجت الاسلام ایازی با اشاره به مباحث آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید می‌کردند که زندگی سالم در جامعه‌ای است که همه افراد آن کار داشته باشند.
وی با بیان اینکه یکی از مسائل و مشکلات جامعه امروز ما امید است تاکید کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی نا امیدی و ترویج کنندگان آن در جامعه را بسیار خطرناک می‌دانستند.
وی واقع گرایی و درک درست از شرایط و واقعیات را از ویژگی‌های بسیار بارز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ذکر کرد.
* آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نماد نفس مطمئنه
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز هم در این آیین گفت: آیت‌الله هاشمی نماد نفس مطمئنه در تاریخ بودند و به این واقعیت رسیده بودند که شروع خوب کافی نیست بلکه استمرار و ادامه خوب مهم است.
حجت‌الاسلام حسین سالار کیا افزود: در طول مسیر خستگی طبیعی است و حضور موانع و برخورد با کاستی‌ها و اشتباهات و برخوردهای غلط یا نامطلوب، انگیزه‌ها افت می‌کند و ضعف اراده پیش می‌آید.
وی تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی به این باور رسیده بود که نباید مغرور موسم‌های مقطعی احساسات شد و این باور را پذیرفت که افرادی پابرجا می‌مانند که با این محاسبه و ارزیابی راه افتاده‌اند نه آنها که به خاطر شیرینی راه رفتند.
آئین ملی بزرگداشت شخصیت علمی و تربیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور شخصیت‌های مطرح کشوری و استانی از جمله استاندار کرمان، جمعی از نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، مسئولان استان و اقشار مختلف مردم در دانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار شد.
همچنین در این همایش از کتاب چیستی و چگونگی تربیت در اندیشه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تمبر کاغذی و تمبرینه مس مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رونمایی شد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 19 دی ماه سال گذشته در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.
سایر اخبار این روزنامه
مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس با افزایش قیمت بنزین در سال 97 بزرگداشت شخصیت علمی و تربیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کرمان برگزار شد شکستی جدید آمریکا در شورای امنیت باران و برف، کشور را در برمی‌گیرد سازمان ملل: اوضاع یمنی‌ها شبیه روز قیامت است با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شد نارضایتی‌ها ریشه در ناهماهنگی‌ها دارد از سران فتنه 96 چه خبر؟ پاکستان: ائتلاف با آمریکا به پایان رسیده ارتش سوریه به فرودگاه ادلب نزدیک‌تر شد رسوائی مجدد آمریکای ترامپ کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد شناسایی هویت پیکر 14 شهید دوران دفاع مقدس تشییع پیکر مطهر سه شهید حادثه تروریستی پیرانشهر در آذربایجان غربی وزیر اطلاعات: به‌زودی پاسخ کوبنده‌ای به گروهک‌های تروریستی و ضد انقلاب منطقه می‌دهیم معاون وزیر آموزش وپرورش: معوقه معلمان خرید خدمت تا پایان هفته پرداخت می‌شود پیروزی ایران در شورای امنیت و الزامات منافع ملی