تصمیمات نادرست اقتصادی به نارضایتی‌ها دامن می‌زند

غلامرضا کیامهر - در خبرها آمده بود که کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال 97 پیشنهاد دولت در خصوص تعیین دو میلیون تومان سقف حقوق ماهانه حقوق‌بگیران را تصویب کرده است. چناچه تعیین سقف دو میلیون تومان حقوق برای معافیت از مالیات صحت داشته باشد باید گفت این مصوبه از چند جهت غیرمنطقی و تاسف‌برانگیز است و نشان می‌دهد نه تنظیم‌کنندگان لایحه بودجه سال 97 در دولت و نه نمایندگان محترمی که بر پای پیشنهاد دولت مهر تایید زده‌اند، مانند بسیاری از موارد دیگر از واقعیت‌های مربوط به قیمت‌ها و هزینه زندگی حقوق‌بگیران اطلاعات کافی ندارند.
نخست آنکه به اذعان خود مراجع رسمی دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر در کلانشهرهای کشور برای یک خانواده چهارنفری سه‌و‌نیم میلیون تومان است که برخی از کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی خط فقر در کلانشهرها را تا چهارمیلیون تومان هم برآورد می‌کنند که با در نظر گرفتن هزینه بسیار سنگین و کمرشکن زندگی در کلانشهرها این رقم به واقعیت نزدیک‌تر به نظر می‌رسد. بحث چهارمیلیون تومان خط فقر در کلانشهرها چه برای افراد شاغل و چه برای بازنشستگان از دو حالت خارج نیست‌ یعنی نه دولت و نه مجلس که رقم دو میلیون تومان حقوق ماهانه افراد را معاف از مالیات تشخیص داده‌اند، خط فقر چهارمیلیون تومانی برای کلانشهر‌ها را قبول ندارند و آن را رد می‌کنند که در آن صورت باید نظر خود را در این‌باره رسما اعلام کنند و منابع و مراجعی را که خط فقر را در کلانشهر‌ها چهار میلیون تومان می‌دانند، مورد توبیخ و بازخواست قرار دهند. اما حالت دوم این است که هم دولت و هم مجلس این خط فقر چهارمیلیون تومانی برای کلانشهرها را قبول دارند و تایید می‌کنند که در آن صورت باید پرسید پس چرا شما بزرگواران رقم دو میلیون تومان حقوق ماهانه را از پرداخت مالیات معاف کردید؟
مگر عقل و منطق و عدالت و انصاف اجازه می‌دهد دولتی از افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از بسیاری از حداقل‌های زندگی هم محرومند مالیات دریافت کند؟ آیا خود مقامات عالی‌رتبه دولت یا نمایندگان محترم مجلس که ساکن کلانشهر تهران هستند، می‌توانند با حقوق ماهی دو میلیون تومان اول برج را به آخر برج برسانند و تازه به خزانه دولت مالیات هم بپردازند؟ آیا همین تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی و ناعادلانه که واقعیت‌های زندگی دشوار مردم در آنها نادیده گرفته می‌شود یکی از عوامل دامن زدن به موج نارضایتی‌ها و اعتراضات مردم به جان آمده از فقر و فلاکت و فشارهای معیشتی در جامعه امروز ایران نیست؟ مردم وقتی خبرهای تمام‌نشدنی اختلاس‌های بزرگ و هزارمیلیارد تومان را می‌شنوند و آن را با حقوق و دستمزدهای ناچیز و بخور و نمیر خود مقایسه می‌کنند حق دارند دست به اعتراض بزنند و زدن برچسپ توطئه و تاثیرپذیری از قدرت‌های خارجی به چنین معترضانی هم دور از عدل و هم انصاف و منطق است. نادیده گرفتن فاصله موجود میان هزینه زندگی در کلانشهرها و دیگر شهرهای کشور از دیگر ایرادهای اساسی است که بر دو میلیون تومان سقف حقوق معاف از مالیات حقوق‌بگیران وارد است و نشان می‌دهد تدوین‌کنندگان بودجه 97 و تصویب‌کنندگان حقوق‌های معاف از مالیات از یک سیاست فله‌ای و کلی‌نگری پیروی کرده‌اند.
هرچند امروز زندگی با حقوق ماهی دو میلیون تومان در بسیاری از شهرهای کشور صرف‌نظر از کوچکی و بزرگی و تعداد جمعیت آنها بسیار دشوار شده است و نشان می‌دهد تعیین رقم دو میلیون تومان حقوق برای معاف از مالیات هیچ‌گونه مبنای کارشناسی مبتنی بر شاخص‌های هزینه زندگی در کلانشهرها و در بسیاری از دیگر شهرهای کشور ندارد. متاسفانه نه سازمان امور مالیاتی که تنها هنر خود را در اخذ هرچه بیشتر مالیات از همه اقشار مردم و صاحبان کسب و کار می‌داند و در قبال پیامدهای ویرانگر شیوه کار خود هیچ مسوولیتی احساس نمی‌کند و نه سازمان برنامه‌و‌بودجه، برخلاف گفته سخنگوی محترم دولت با آن همه نیروی کارشناسی حقوق‌بگیر کمترین مطالعات میدانی یا کار کارشناسی در تعیین سقف حقوق دو میلیون تومان برای معافیت از مالیات انجام نداده‌اند و همین یک مورد بسیار بدیهی از نبود نگاه کارشناسی در ارتباط با یک موضوع بسیار حساسیت‌برانگیز که به زندگی و معیشت جمعیت بزرگی از حقوق‌بگیران ما مربوط می‌شود، این نگرانی را در ایشان به وجود می‌آورد که نکند سایر بخش‌های لایحه بودجه سال 97 هم از نظر کارشناسی حال و روزی مشابه معافیت مالیاتی حقوق‌های دو میلیون تومان را داشته باشد که در آن صورت با تصویب و اجرایی شدن این لایحه باید منتظر بزرگ‌تر و گسترده‌تر شدن مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور در سال 97 باشیم‌ مگر آنکه نمایندگان مجلس فارغ از نوع وابستگی و گرایش‌های سیاسی و جناحی و کنارگذاشتن ملاحظه‌کاری‌ها، سرفصل‌ها و ردیف‌های لایحه بودجه 97 را با هدف پاسخگویی به دغدغه‌ها و انتظارات مردم و با بهره‌گیری جدی از مشاوره کارشناسانی که با دردها و مشکلات مردم آشنا هستند مورد بررسی و تصویب قرار دهند.
Kiamehr_gh@yahoo.com