ترامپ در دام افشاگری

این روزها کتابی به بازار آمده به نام «خشم و آتش؛ درون کاخ سفید ترامپ». این کتاب متعلق به روزنامه‌نگاری به نام مایکل وولف درباره امور نابسامان و دشوار در داخل کاخ سفید ترامپ بوده و مملو از ماجراهایی مربوط به اتهام‌زنی‌ها، درگیری‌های داخلی و خیانت‌هاست. کتاب به بازار نیامده جنجال‌برانگیز شد، عمدتا به خاطر ادعاهایی که در مورد رییس‌جمهور آمریکا طرح می‌کند. نویسنده کتاب برای نگارش کتاب با بیش از 200 نفر گفت‌وگو کرده، از جمله استیو بنن، از یاران نزدیک ترامپ در دوران انتخابات که چند ماه پس از انتصابش به مشاور ارشد رییس‌جمهور با ترامپ اختلاف پیدا کرد و از کار برکنار شد. قرار بود این کتاب جنجالی سه‌شنبه به بازار عرضه شود‌ اما در عملی از پیش اعلام نشده، جمعه روانه بازار شد و در روز اول فروش، رکورد زد.
مشکلات داخلی مانع رسیدگی به روابط خارجی
کتاب جنجالی اخیر که افشاگری‌هایی درباره امور داخلی دولت دونالد ترامپ و مسایل شخصی او مطرح کرده نشان می‌دهد او به حدی درگیر اوضاع نابسامان در دولتش بوده که کمتر می‌توانسته زمانش را صرف روابط آمریکا با هم‌پیمانانش کند. در این کتاب جالب‌ترین موضوع برای بسیاری از هم‌پیمانان آمریکا و جهان این است که تقریبا به هیچ رهبر یا کشور خارجی دیگری جز روسیه و چین اشاره نشده است.
کتاب وولف می‌تواند رفتار بی‌ثبات ترامپ در قبال اتحادیه اروپا و ناتو را توضیح دهد و در آن رییس‌جمهوری به تصویر کشیده شده که بیشتر متمرکز بر مشکلات داخلی دولتش بوده و آنقدر کفایت نداشته که بتواند روابط حیاتی آمریکا با کشورهای خارجی را مدیریت کند.


در این کتاب انگلیس به عنوان قدیمی‌ترین و مهم‌ترین دوست آمریکا تنها یک‌بار به شکل گذرا مورد اشاره قرار می‌گیرد و همچنین علاوه بر آن نام ترزا می، نخست وزیر این کشور و حتی اتحادیه اروپا نیز تنها یک‌بار ذکر می‌شود. از طرفی هیچ اشاره‌ای به آلمان مدرن نمی‌شود. (هرچند نازی‌ها چند بار ذکر می‌شود) و در عین حال نه آنگلا مرکل، نه فرانسه و نه بسیاری از هم‌پیمانان اروپایی دیگر نیز مورد اشاره قرار نگرفتند.
به نوشته وولف که چندین ماه را صرف انجام مصاحبه‌ها و مشاهده امور کاخ سفید کرده ترامپ امیدوار بوده سفر ۲۴ ساعته او در ماه می به بروکسل بتواند سیاست خارجی مبتنی بر ائتلاف غربی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون عمدتا پابرجا بوده را با رویکرد جدید اول آمریکا تطبیق دهد. در عین حال سفر کوتاه ترامپ به اروپا تحت‌الشعاع پوشش خبری مربوط به تحقیقات ارتباط کمپین او با روسیه قرار گرفته است.
دومین شانس ترامپ برای تحکیم روابط با هم‌پیمانان آمریکا مربوط به نشست گروه ۲۰ در ماه ژوئیه در هامبورگ می‌شود اما به نوشته وولف، ترامپ و تیمش اکثر زمان خود را صرف بحث درباره مدیریت افشاگری مربوط به ارتباط پسر ترامپ یعنی دونالد جونیور با وکلای روسی در برج ترامپ در زمان کمپین انتخاباتی و همین‌طور ارتباط جارد کوشنر، داماد او با تاجران روسی کردند. وولف نوشت: با ورود ترامپ و تیمش به هواپیمای ریاست جمهوری موضوع محوری نه کنفرانس جی ۲۰ بلکه چگونگی پاسخ به گزارش افشاگرانه تایمز درباره نشست‌های دونالد جونیور و جارد کوشنر در برج ترامپ بود.
رییس‌جمهور آمریکا اعتبار ندارد
نویسنده این کتاب جنجالی گفته است با هر فردی که برای کتاب مصاحبه کرده، رییس‌جمهور آمریکا را کودکی خوانده که نیازمند خشنودی لحظه‌ای است. مایکل وولف به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت‌ این چیزی بود که تقریبا تمام افرادی که در کاخ سفید با آنها صحبت کرده روی آن توافق داشتند.
این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا کتاب «آتش و خشم» را که حاوی ادعاهای مخرب علیه اوست، سرشار از دروغ خوانده است. وکلای ترامپ تلاش کردند‌ جلوی توزیع کتاب را بگیرند‌ اما ناشر کتاب را زودتر از موعد ارائه کرد.
وولف افزود: این مرد (ترامپ) کتاب نمی‌خواند، (به چیزی) گوش نمی‌کند. او درباره افرادی که صحت و دقت کتاب او را زیر سوال می‌برند، گفت: پای آنچه نوشته، می‌ایستد. وولف تاکید کرد‌ دونالد ترامپ احتمالا از هر فرد دیگری که روی کره زمین قدم زده کمتر اعتبار دارد. در این کتاب، استیو بنن، استراتژیست سابق کاخ سفید ملاقات تابستان سال ۲۰۱۶ پسر بزرگ ترامپ با نماینده روسیه در برج ترامپ را خائنانه توصیف کرد. در این کتاب نوشته شده ترامپ خود از پیروزی در انتخابات شگفت‌زده شده بود.
جان ساپل، دبیر بخش آمریکای بی‌بی‌سی می‌گوید: حتی اگر نیمی از آنچه در کتاب آمده درست باشد، تصویری بسیار انتقادی از یک رییس‌جمهور پارانوئید و کاخ سفید آشفته ارائه می‌دهد. دونالد ترامپ گفته است با نویسنده کتاب صحبت نکرده و به او اجازه دسترسی به کاخ سفید را هم نداده و گفته کتاب سرشار از دروغ و به نقل از منابعی است که وجود ندارند.
ترامپ به ادعای منسوب به بنن هم واکنش خشمگینانه‌ای نشان داده و گفته است: استیو بنن با از دست دادن مقامش در کاخ سفید عقلش را هم از دست داده است. بنن در برنامه رادیو بریتبارت واکنش نشان داد و گفت ترامپ مرد بزرگی است و شبانه‌روز از او حمایت می‌کند. پس از آنکه ترامپ با سناتورهای جمهوریخواه دیدار کرد، خبرنگاری از رییس‌جمهور آمریکا پرسید آیا بنن به او خیانت کرده و ترامپ در پاسخ گفت: نمی‌دانم. او شب پیش مرا مرد بزرگی خواند و آشکارا لحن خود را سریعا عوض کرده است.
ترامپ، استراتژیست سابق خود را سگ خواند
رییس‌جمهور آمریکا مجددا استیو بنن،‌ استراتژیست ارشد سابقش و مایکل وولف، نویسنده کتاب افشاگرانه جنجالی علیه دولت خود را مورد حمله قرار داد.
دونالد ترامپ در جدیدترین توئیت‌هایش به استیو بنن، هم‌پیمان سابق خود و دشمن فعلی‌اش حمله کرده و او را متهم کرد به اینکه بعد از اخراج شدن از سمت استراتژیست ارشد کاخ سفید برای بازپس‌گرفتن شغلش گریه و التماس می‌کرده است. او در این توئیت نوشت: حالا همه استیو شلخته را مثل یک سگ به حال خود رها کردند، چقدر بد. ترامپ در عین حال وولف را نیز از حملاتش بی‌نصیب نگذاشت و او را یک بازنده کامل خواند.
به گفته او، وولف در این کتاب داستان‌هایی را با استفاده از استیو بنن شلخته سر هم کرده تا بتواند آن را هرچه بیشتر بفروشد. ترامپ در توئیتش گفت: مایکل وولف یک بازنده کامل است که داستان‌هایی را سر هم کرده تا کتاب واقعا حوصله‌سربر و به دور از واقعیت خود را به فروش برساند. او از استیو بنن شلخته که موقع اخراج شدن برای بازگشت به شغلش گریه و التماس می‌کرد استفاده کرده است. گزارش شد که قبل از انتشار این کتاب ترامپ تلاش کرده جلوی آن را بگیرد اما سرانجام جمعه گذشته این کتاب رسما منتشر شد و براساس آخرین گزارش‌ها فروش آن در وب‌سایت آمازون سر به فلک کشیده است. وولف اظهار کرد که برای نوشتن این کتاب انبوهی از مصاحبه‌ها و اسناد و مدارک را گردآوری و حتی سه ساعت نیز صرف خود ترامپ کرده است.
ممنوعیت مسافرتی مسلمانان با حساب و کتاب بنن
افشاگری کتاب جدید درباره ترامپ نشان می‌دهد‌ ممنوعیت مسلمانان از طرف دونالد ترامپ مخصوصا با هدف آشفته کردن مردم طراحی شده بود. زمانبندی اعلام آن شمار افراد هدف و شمار معترضان در خیابان‌ها را بیشتر می‌کرد. مایکل وولف نوشت: استیو بنن عمدا اجرای دستور ممنوعیت مسافرتی علیه کشورهای عمدتا مسلمان را به جمعه موکول کرده بود تا شاهد حداکثر اختلال در سطح جامعه باشد.
این دستور مهاجرتی که به طور خاص کشورهای اکثرا مسلمان را از ورود به ایالات متحده آمریکا منع می‌کرد، در هفته اول ریاست جمهوری ترامپ به امضا رسید. هدف از آن، تحقق یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ برای توقف ورود مهاجران مسلمانی بود که به گفته او منبع حملات تروریستی بودند.
براساس این کتاب، هدف امضای دستور اجرایی فوق در یک روز جمعه بود تا بیشترین اختلال در فرودگاه‌ها به وجود آید. این دستور به گونه‌ای بود که حتی مسافرانی را که در حال پرواز به سمت آمریکا بودند هم گرفتار کرد چرا‌که به محض رسیدن بازداشت می‌شدند و مشخص نبود چه اتفاقی برایشان می‌افتد.
جمعه یکی از شلوغ‌ترین روزها برای انجام پروازهاست. امضای آن پیش از تعطیلات شنبه و یکشنبه هم به معنای آن بود که حداکثر مردم برای اعتراض بیرون می‌آمدند. براساس این کتاب، این حرکت با دقت از سوی استیو بنن محاسبه شده بود. در همین کتاب از قول همکاران مایک پنس نقل شده که او یا معمای کار با ترامپ را حل کرده یا اطلاع ندارد. وولف در کتاب مذکور نوشته است مایک پنس خودش را کاملا بی‌تمایل نشان می‌داد و گاه در سایه حضور ترامپ اصلا دیده نمی‌شد. طبق آن، پنس برای جارد کوشنر و ایوانکا ترامپ، داماد و دختر رییس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید مایه سرگرمی است.
براساس افشاگری این کتاب، رییس‌جمهور آمریکا مطالعه نمی‌کند؛ یا به این خاطر که خوانش‌پریشی دارد یا اینکه نیمه‌‌باسواد است. این کتاب از جمعه به فروش رسیده و یکی از ادعاهای آن درباره سطح درک مطلب ترامپ و توانایی او برای فهم اطلاعات جدید است. وولف همچنین مدعی شد ترامپ ترجیح می‌دهد در محل کار بیشتر به زنان متکی باشد چرا که از نظر او زنان کمتر جاه‌طلبی دارند و بیشتر وفادارند.