نمایندگان مطرح کردند نگرانی نسبت به صدور قرار تامین کیفری برای برخی دانشجویان بازداشتی

یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تشریح جزئیات بازداشت حدود ۹۰ دانشجو در سراسر کشور خبر داد و گفت که از این تعداد، وضعیت حدود ۱۰ نفر نیز نامشخص بوده است.
محمود صادقی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به بازداشت تعدادی از دانشجویان درپی ناآرامی‌ها و اعتراض‌های اخیر اعلام کرد: بنابر آمار و اطلاعاتی که در پی رایزنی با مسئولان وزارت علوم به‌دست آمده، بسیاری از بازداشت‌شدگان اساساً هیچ فعالیتی در اعتراض‌ها نداشته و اکثر قریب به اتفاق آن‌ها، خارج از محیط‌های دانشگاهی و تعدادی نیز در مقابل درب منزل‌شان بازداشت شده‌اند.
وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان بازداشت‌شده، از طیف و گروهی از دانشجویان هستند که نوعاً برای آرام کردن فضا تلاش می‌کنند و جزو دانشجویان طیف رادیکال نیستند. این دانشجویان بازداشت‌شده به چارچوب‌ها و ارزش‌های نظام پایبند هستند و بازداشت آن‌ها در آستانه امتحانات ترم، محل شگفتی است.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران درمجلس خاطرنشان کرد:‌ شاید تصور شود که این بازداشت‌ها، جنبه پیش‌گیرانه دارد اما به نظر می‌رسد این رویه بیش از آن‌که به آرام‌تر شدن اوضاع کمک کند، عملاً منجر به التهاب بیشتر فضا خواهد شد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جزئیات آمار دانشجویان بازداشت‌شده، اعلام کرد: به هر حال باتوجه به این‌که اطلاعات دقیق در دست نیست و ممکن است تعداد بیشتری بازداشت شده باشند و همچنین ممکن است، برخی از بازداشت‌شدگان اکنون آزاد شده باشند، باید بگوییم که امکان اشتباه در این آمار وجود دارد.
وی با بیان این‌که اسامی و مشخصات تمامی بازداشت‌شدگان را به‌همراه نام دانشگاه، رشته تحصیلی و شماره دانشجویی در اختیار دارد، تاکید کرد که فعلاً ضرورتی در انتشار تمامی این جزئیات احساس نمی‌شود.
گفتنی است فاطمه سعیدی، دیگر نماینده اصلاح‌طلب وعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از تشکیل کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده به‌منظور آزادی تمامی دانشجویان تا پیش از آغاز موعد امتحانات ترم خبر داد.
این نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: درپی رایزنی‌هایی که با نمایندگان و برخی مسئولان داشتیم، به ابتکار فراکسیون امید کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از هر ۳ فراکسیون مجلس و به‌منظور پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده تشکیل شد.
او همچنین گفت: نخستین گام و فعالیت نمایندگان در این کمیته، دیدار با مسئولان وزارت کشور، اطلاعات و مقامات امنیتی و قضایی است که سعی خواهد شد با انجام این دیدارها، مسیر را برای حل فوری مشکل هموار کنیم.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید یادآور شد: هدف ما این است که با ملاقات با مسئولان امنیتی و قضایی و رایزنی از طریق تمام ظرفیت‌های مجلس، فارغ از نگاه جناحی این مشکل را هرچه سریع‌تر حل کنیم و به همین دلیل، در تشکیل این کمیته، نمایندگانی از هر سه فراکسیون حضور دارند.
سعیدی در پایان تصریح کرد: هدف‌مان این است که بتوانیم با انجام این رایزنی‌ها زمینه آزادی تمامی دانشجویان بازداشت‌شده در روزهای اخیر را تا پیش از رسیدن موعد امتحانات ترم دانشگاه‌ها فراهم کنیم.
گفتنی است بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم از تشکیل نشست مشورتی نمایندگان با وزرای کشور، اطلاعات و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی راجع به اعتراضات اخیر از ساعت ۹ صبح امروز (یکشنبه) خبر داده است.
سایر اخبار این روزنامه
جوانان برای چه به کافه‌ها می‌روند؟ آخرین پاتوق «ابتکار» از وضعیت نرخ نفت در بودجه و آینده بازار‌ جهانی انرژی گزارش می دهد معمای نفت 97 به مناسبت سالمرگ غلامرضا تختی بازخوانی شد همراه با آخرین ساعات جهان‌پهلوان جهانبخش محبی نیا ریشه نا امنی های متناوب در جامعه ایران چیست ؟ تاثیرات تفاوت روایت مسئولان از سرمنشا ناآرامی های اخیر بر جامعه بررسی شد از سردرگمی افکار عمومی تا بی اعتمادی به مسئولان «ابتکار» از ملاحظات و آثار تغییر در تعطیلی فصلی م درسه ها گزارش می‌دهد پازل تعطیلات زمستانیِ مدارس با تعیین سقف درآمد هدفمندی در کمیسیون تلفیق بنزین گران نمی‌شود نمایندگان مطرح کردند نگرانی نسبت به صدور قرار تامین کیفری برای برخی دانشجویان بازداشتی اسماعیل شفیعی، رئیس دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر: «تئاتر فاخر» کلاه‌برداری از مدیران بی‌اطلاع است «ابتکار» اهداف و انگیزه‌های نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع ایران را بررسی می کند رویترز: کاخ سفید و سناتورهای آمریکا برای سخت‌تر کردن محدودیت‌های ایران دیدار کردند