اقدامات عملی برای گشایش فضای گفت وگو و اعتراض




به دنبال اعتراضات مردم در چند شهر کشور نسبت به مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور، 16 نفر از فعالان اصلاح‌طلب در قالب یک بیانیه، به تبیین راهکار های پیشنهادی مقابل اتفاقات پیش آمده پرداختند.


به گزارش «ایران آنلاین»، امضاکنندگان این بیانیه در هشت بند مجزا به طرح دیدگاه‌های خود درباره اتفاقات اخیر پرداخته اند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: مردم بارها صادقانه و امیدوارانه اقدام به مشارکت در انتخابات کرده و با رأی خود مهر مقبولیت و مشروعیت را بر حکومت زده‌اند. دراین بیانیه از عدم پاسخگویی مناسب به این کنش مردم که حتی گاهی حس تحقیرشدگی و یاس ایجاد کرده ، انتقاد شده است.
در ادامه هم بر «فقدان تفاهم و توافق بر سر مسائل اساسی کشور و ضعف انسجام سیاسی و اجتماعی» به عنوان دلیل «تشدید گسست‌های سیاسی و اجتماعی و دوگانگی در مدیریت اجتماعی کشور» اشاره کرده است. امضاکنندگان بیانیه با هشدار درباره ایجاد موج ناامیدی توسط تندروها نوشته‌اند: موج ناامیدی و بی‌اعتمادی تنها به نهاد دولت محدود نشده و نه تنها همه ارکان و نهادهای دیگر حکومت، بلکه حتی میراث مدنی، دینی و تمدنی ایران را هم دربرمی‌گیرد.
در این بیانیه همچنین اعتراضات و تداوم خشونت‌آمیز آن به عنوان «بازتاب فقدان و یا ضعف نهادهای حل و فصل اختلافات و تعارض‌های اجتماعی و شیوه‌های مسالمت‌آمیز ابراز اعتراض و به رسمیت شناختن حق قانونی اعتراض» ذکر شده‌اند. این بیانیه در بند چهارم خود ریشه‌های مشکلات اقتصادی را در مسائل سیاسی دانسته و در بند بعد بر حق اعتراض مردم تأکید کرده است.
16 چهره اصلاح‌طلب در بند ششم بیانیه خود تأکید کرده‌اند: «این نارضایتی‌ها و اعتراضات، ریشه‌ها و زمینه‌های مختلف در داخل کشور دارد که باید به رغم سوء استفاده‌های خارجی و داخلی از آنها به درستی و با صراحت و شفافیت مطالعه و بررسی شود.» در بخش بعدی بیانیه یاد شده «دخالت‌های امریکا و بویژه رئیس جمهوری خارج از عرف آن،‌ دونالد ترامپ» در امور داخلی ایران محکوم شده است.
در آخر هم این چهره‌های اصلاح‌طلب تأکید کرده‌اند: «اگر اقدام اساسی در جهت برطرف کردن زمینه‌های این اعتراضات به عمل نیاید و به اعتراض‌های بحق پاسخ مناسب داده نشود، این گونه حوادث می‌تواند در آینده،
و چه بسا با هزینه‌های بیشتر، تکرار گردد.»
محسن آرمین، محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، رضا تهرانی، حمید جلایی‌پور، سعید حجاریان، محمدرضا خاتمی،‌ هادی خانیکی، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی فراهانی، عباس عبدی، فیض‌الله عرب سرخی، علیرضا علوی تبار، آذر منصوری، محسن میردامادی و محمد نعیمی‌پور این بیانیه را امضا کرده‌اند.



گپ روز
معصومه ابتکار در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» خواستار شد
گفت‌وگوی ملی برای اصلاحات ساختاری در کشور

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان نقد و اعتراض در کنار حفظ آرامش و پرهیز از خشونت را به رسمیت می‌شناسند، بر شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی برای بررسی اصلاحات ساختاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و دیپلماسی تأکید کرد.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به این سؤال «ایران آنلاین» که فکر می‌کنید رویکرد اصلاح‌طلبان درباره نفی خشونت و دفاع از نظام ضمن پذیرش حق اعتراض، مورد پذیرش جریان‌ها و ارکان کشور قرار بگیرد، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان با این موضعگیری‌ها دنبال این نیستند که گشایشی برای آنان ایجاد شود، بلکه می‌خواهند برای کشور گشایش ایجاد شده و انسجام و یکپارچگی ملی شکل بگیرد تا دولت و مجلس بتوانند تصمیم‌های بزرگ بگیرند.
وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان همواره نقد و اعتراض را به رسمیت می‌شناسند و قبول دارند که باید فضایی برای طرح مشکلات وجود داشته باشد، اضافه کرد: اما در کنار اینها، اصلاح‌طلبان همواره به حفظ آرامش، گفت‌وگوی منطقی و پرهیز از خشونت و دوری از فضایی که به ترویج رادیکالیزم و تندروی منتهی شود، تأکید دارند.
ابتکار ابراز امیدواری کرد که این شرایط تنها به موضعگیری‌ها  محدود نشود و اصلاح‌طلبان و دولت اقدامات عملی برای پاسخ به مطالبات انجام دهند.
ابتکار، خواستار شکل‌گیری یک گفت‌وگوی ملی درباره مباحث و مطالبات طرح شده در جامعه شد و تأکید کرد که این گفت‌وگوی ملی می‌تواند زمینه اصلاحات ساختاری در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و حتی دیپلماسی را فراهم آورد.
وی با تأکید بر اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند این اصلاحات را انجام دهد، اضافه کرد: اگر معتقدیم در قوه قضائیه هم ضعف‌هایی وجود دارد، باید زمینه شکل‌گیری گفت‌وگو فراهم شود تا نخبگان و کارشناسان بتوانند طرح و نظر بدهند.