تیلرسون: برای اصلاح برجام و ماندن امریکا در آن تلاش می‌کنیم



دولتمردان امریکا در شرایطی موضوع ناآرامی‌های داخلی ایران را به فرصتی برای پیگیری راهبرد ضد ایرانی خود تبدیل کرده‌اند که کاخ سفید تا چند روز دیگر باید درباره ماندن یا خروج از برجام تصمیم‌گیری کند. 15 ژانویه (25 دی ماه) تاریخی است که دونالد ترامپ هم باید درباره پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش اعلام نظر کند و هم فرمان اجرایی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را امضا کند. کاخ سفید طبق قوانین داخلی بایستی هر 90 روز یک بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کند. این در حالی است که ترامپ پیش از این با تأیید نکردن پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش، خواستار اصلاح و تغییر برجام شده بود. اینک در شرایطی که گفته شده او بار دیگر بر گزارش پایبندی ایران بر تعهدات‌ هسته‌ای‌اش مهر تأیید نخواهد زد، باید درباره امضای تعلیق تحریم‌های هسته‌ای تصمیم‌گیری کند. چنانچه ترامپ از امضای این فرمان خودداری کند، این اقدام او به معنای نقض فاحش برجام از سوی این کشور خواهد بود. در همین چارچوب وزیر امور خارجه امریکا گفته دولت این کشور در حال همکاری با قانونگذاران امریکایی برای ایجاد تغییرات در قوانین داخلی این کشور پیرامون برجام است تا بتوان واشنگتن را در توافق هسته‌ای نگاه داشت.  رکس تیلرسون در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: «تغییرات در قوانین داخلی امریکا درباره مشارکت این کشور در برجام ممکن است تا هفته آینده یا اندکی بعد از آن حاصل شود.»  تیلرسون در این گفت‌وگو تأکید کرده است: «رئیس ‌جمهور گفته این توافق را یا اصلاح خواهد کرد یا از آن خارج خواهد شد. ما درگیر فرآیند تلاش برای عمل به وعده اصلاح آن هستیم.» او همچنین گفت در صورتی که شواهدی مبنی بر تلاش کنگره برای اصلاح برجام مشاهده کند، احتمالاً در روز 15 ژانویه، معافیت‌های تحریمی را برای ایران امضا خواهد کرد.  به نوشته آسوشیتدپرس، هنوز مشخص نیست آیا اصلاح «قانون بررسی توافق هسته‌ای» برای مجاب کردن ترامپ خارج نشدن از برجام کافی خواهد بود یا خیر. چالشی که قانونگذاران امریکایی با آن مخالفند، ایجاد اصلاح در قوانین ناظر بر برجام به نحوی است که هم بتواند ترامپ را به ماندن در آن مجاب کند و هم از نظر کشورهای اروپایی طرف برجام، نقض این توافق نباشد.  تیلرسون گفت رویکرد دولت ترامپ آن است که ابتدا قانون داخلی امریکا ناظر بر برجام را تغییر دهد و در مرحله بعد با متحدان اروپایی برای پرداختن به نقایص آن همکاری کند. موضعگیری تیلرسون در حالی است که پیش از این سایر کشورهای طرف توافق هسته‌ای به امریکا هشدار دادند که به تعهدات برجامی‌اش پایبند بماند. در جدیدترین موضعگیری اروپایی‌ها یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی مذاکرات مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران و ضرورت بازنگری در آن را رد کرده و گفت برجام به همین صورتی که هست، باید کاملاً اجرایی شود.
 نشست مشترک کاخ سفید و سنا


برای تشدید محدودیت‌ها علیه ایران
تلاش کاخ سفید برای تغییر در توافق هسته‌ای با پیگیری لایحه‌ای برای تشدید محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد. در همین چارچوب سناتورهای امریکا و مقامات دولت این کشور روز پنجشنبه هفته گذشته در کاخ سفید با یکدیگر با هدف تهیه لایحه‌‌ای برای تشدید محدودیت‌ها علیه ایران و در عین حال باقی ماندن واشنگتن در برجام دیدار کردند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای کنگره در تلاش هستند تا به یک توافق دو حزبی برسند تا ترامپ را ترغیب کنند قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل هفته آینده، تحریم‌هایی را علیه نفت ایران مجدداً وضع نکند زیرا این اقدام منجر به از بین رفتن برجام می‌شود. مشاوران کنگره می‌گویند که در حال بررسی اقداماتی چون پایان دادن به شروطی هستند که ترامپ را ملزم می‌کند هر 90 روز، درباره اجرای برجام و تعهد ایران به این توافق هسته‌ای به کنگره گزارش دهد. قبل از این نشست، کورکر ابراز امیدواری کرد که پیشرفت‌های کافی حاصل شود به طوری که ترامپ تحریم‌ها علیه ایران را از سر نگیرد. کورکر گفت که اعتراضات ایران، اهمیت این موضوع را بیشتر کرد که واشنگتن اقدامی انجام ندهد که تمرکز از دولت ایران، منحرف شود.