وی چت چقدرامنیت دارد؟!

آفتاب‌یزد- گروه‌شبکه: بعد از فیلترشدن دو پیام‌رسان تلگرام و اینستاگرام هر روز شاهد اخبارهای متفاوتی در خصوص آن هستیم؛ از انتقادهای کسانی که به‌خاطر فیلترشدن این دو پیام‌رسان کسب و کار مجازی‌شان را از دست دادند، گرفته تا اظهارنظرهای مسئولان به‌ویژه وزیر ارتباطات به چرایی این اتفاق. در مورد تلگرام در آخرین اظهارنظرها، جهرمی وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که رفع انسداد این پیام‌رسان منوط به اجرای درخواست ایران در خصوص فیلتر شبکه‌های ترویج خشونت از سوی مدیرعامل تلگرام است. اما شرایط در مورد اینستاگرام فرق می‌کرد، چراکه رفع فیلتر شده است.

احتمال جایگزینی وی‌چت به جای تلگرام
جالب اینجاست که فیلترشدن تلگرام سبب شده که پیام‌رسان «وی‌چت» بعد از 4 سال رفع فیلتر شده و گویا قرار است که جایگزین تلگرام شود. در این خصوص در خبرها آمده است: «پیام‌رسان وی‌چت بعد از گذشت ۴ سال فیلترینگ از دی‌ماه سال ۱۳۹۲ تا امروز بالاخره ساعت ۲۱ روز پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه با موافقت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رفع فیلتر شد و هم‌اکنون دسترسی به این اپلیکیشن برای کاربران ایرانی بدون محدودیت امکانپذیر است. امکان دانلود پیام‌رسان وی‌چت از مارکت گوگل‌پلی به‌دلیل تحریم‌های ایران امکانپذیر نیست و باید به سایت این پیام‌رسان مراجعه کرد. قابل ذکر است، پیام‌رسان وی‌چت ۴سال است در ایران به‌دلیل جمع‌آوری اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران، نقض حریم خصوصی کاربران با رصد ارتباطات اعضا و انتشار گسترده محتوای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن با ضرر جبران‌ناپذیر برای نوجوانان کشور با درخواست کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بدون رای منفی فیلتر شد.» کارشناس نرم‌افزار یکی از پیام‌رسان‌های داخلی درباره رفع فیلترینگ پیام‌رسان وی‌چت گفته است: «وی‌چت یکی از پیام‌رسان‌های بزرگ دنیاست که امکانات قابل قبولی دارد، اما از نظر امنیت در میان ۱۰ پیام‌رسان اول دنیا که تلگرام رتبه اول و پیام‌رسان واتس‌آپ رتبه دوم را دارد، رتبه ۹ را کسب کرده؛ مسئله امنیت نکته بزرگی برای کاربران ایرانی است که این روزها توجه ویژه‌ای به امنیت پیام‌رسان مورد استفاده خود دارند و باعث شده به سراغ پیام‌رسان‌های مناسب داخلی یا حتی خارجی دیگر نروند و همچنان از تلگرام یا واتس‌آپ استفاده کنند». این کارشناس ادامه داد: «رفع فیلتر اینستاگرام و وی‌چت این فرضیه را ایجاد کرده که احتمالا وی‌چت جایگزینی برای تلگرام به‌عنوان یک پیام‌رسان خارجی است که در انواع سیستم عامل‌ها دسترسی دارد.» وی تاکیدکرد: «باید انتظار داشت کارگروه دلایل خود برای رفع فیلتر این پیام‌رسان را بعد از بیش از ۴سال فیلترینگ اعلام کند، آیا این مسئله حمایت از پیام‌رسان داخلی است، آن‌هم زمانی که وی‌چت امکانات مشابه پیام‌رسان‌های داخلی را دارد و برخی پیام‌رسان‌های داخلی از وی‌چت امنیت بیشتری دارند؟»



محدودیت‌های موقتی توسط شورای امنیت کشور اعمال شد
در شرایطی که گفته می‌شود فیلترشدن تلگرام به‌خاطر اتفاقات پیش آمده در کشور است، اما هنوز عده‌ای انتقادهایی را در خصوص فیلترشدن این پیام‌رسان مطرح می‌کنند. حتی برخی از رسانه‌ها با طنزهایی که در این باب می‌نویسند، جهرمی، وزیر ارتباطات را مسئول این فیلترشدن می‌دانند. این انتقادها موجب شد که بار دیگر وزیر جوان دولت روحانی در مقام پاسخگویی ظاهر شود، اما اینبار گلایه کرد. وزیر ارتباطات با گلایه از برخی رسانه‌ها که او را مسئول فیلترینگ فضای مجازی جلوه داده‌اند، تاکیدکرد که بر اساس قوانین مربوط به پالایش فضای مجازی، وزارت متبوعش در امر فیلترینگ نقش ندارد و از رسانه‌ها خواست با شفاف‌سازی و از طریق دستگاه قانونگذاری کشور به پیگیری راه‌حل‌ها بپردازند. آذری جهرمی در اینستاگرامش نوشت: «تصمیم نداشتم در موضوعی که وزارت ارتباطات در تصمیم آن نقشی نداشت، اظهارنظری کنم، اما به ناچار کلامی چند در این خصوص خواهم نوشت. در کشور اعتراضی شکل گرفت، اعتراض با موج‌سواری عده‌ای تبدیل به اغتشاش شد. در این اغتشاشات مردمی متضرر و اماکنی دچار آسیب شدند و متاسفانه خانواده‌هایی نیز داغدار شدند. شورای امنیت کشور که وزارت ارتباطات در آن عضو نیست برای ایجاد آرامش تصمیم گرفت در کنار سایر اقدامات تامینی و انتظامی، محدودیت‌های موقتی را بر فضای مجازی اعمال کند. طبیعی است که این اقدامات نارضایتی‌هایی را ایجاد کند، اما گیرندگان این تصمیم طبیعتا بین مزایا و معایب این تصمیم وزن‌سنجی کرده‌اند. عده‌ای دیگر اما اکنون به‌جای پرداختن به ریشه اعتراضات و اغتشاشات و حل آنها، تلاش بر انداختن همه تقصیرها بر گردن فضای مجازی و بازخوانی اشکالات توسعه فضای مجازی در کشور که بعضا وارد هم هست کرده‌اند. عده‌ای دیگر هم در آن سوی مرزها که اتفاقا مثل همیشه در محاسباتشان اشتباه می‌کنند ریشه نرسیدن به نتایج تخیلات و توهمات خود را در ایجاد همین محدودیت‌ها می‌دانند و حرف از تحریم‌ها به میان آورده‌اند و تصور کرده‌اند تحریم‌های آنها بر روحیه خادمان ملت ایران تاثیری خواهد داشت. لازم دیدم یادآوری کنم آنچه همواره باعث افتخار و قوام نظام جمهوری اسلامی در برهه‌های مختلف از جنگ تحمیلی تا تحریم‌های سنگین اقتصادی و تهاجمات فرهنگی بوده، حمایت همه‌جانبه مردم و دلدادگی آنها به کشورشان و دینشان و وفاداری به رهبری آن بوده است. بدخواهان بدانند تا نظام اسلامی مستظهر به حمایت ملت است، نخواهند توانست حتی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها نیز گزندی به این ملت وارد کنند و ما مسئولان هم باید همواره خادم و قدردان این ملت شریف باشیم و به جای افزودن به دغدغه‌های آنها، گره از مشکلات آنها بازکنیم و بر آنها نیفزاییم. در پایان، ضمن تشکر از دوستان رسانه‌ای که با طنزهای مختلف در این ایام به نقادی یا حتی تخریب بنده پرداختند، تقاضا دارم برای یکبار هم که شده به مرور قوانین و مقررات کشور در عرصه پالایش فضای مجازی و شرح مسئولیت هر یک از دستگاه‌ها در برابر این مقررات بپردازند و اگر اشکالی وجود دارد با شفاف‌سازی و از طریق دستگاه قانونگذاری کشور به پیگیری راه‌حل‌ها بپردازند.» وزیر ارتباطات در متن خود در اینستاگرامش به تصویری در ضمیمه طنز روزنامه قانون هم اشاره‌ای داشت و نوشت این تصویر، تصویر طنزی بود که امروز در رسانه‌های مختلف انعکاس زیادی داشت.

وزیر ارتباطات در مقابل اجرای دستور مسدود سازی کانال‌های تلگرامی مقاومت کرد
از سوی دیگر دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: اگر ثابت شود که مسئولان ذیربط عمدا اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت پایگاه‌های اینترنتی مربوط به اغتشاشگران و معاندین و تروریست‌ها به عمل نیاورده‌اند باید وفق مقررات مجازات شوند والا باید بابت قصور خود از مردم عذرخواهی کنند. به گزارش ایسنا، عبدالصمد خرم آبادی مطلبی را در کانال شخصی‌اش در نرم‌افزار سروش منتشر کرده که بدین شرح است: «دستور مسدود سازی تمام کانال‌های تلگرامی که در چند روز اخیر دعوت به خشونت و ترور و اغتشاش می‌کردند از مدت‌ها قبل توسط مراجع قضایی صادر و به وزیر وقت ارتباطات ابلاغ شده بود ولی متاسفانه اقدام موثری به عمل نیامد. به لحاظ اهمیتی که سازماندهی و برنامه‌ریزی دشمنان در تلگرام داشت اوایل سال 1396 این موضوع را رسانه‌ای و بارها اعلام کردم حدود 8 هزار از پانصد هزار کانال در شبکه اجتماعی تلگرام علیه امنیت کشور و مقدسات اسلامی و عفت و اخلاق عمومی در حال فعالیت بوده و مشغول سازماندهی وتخریب کشور در فضای مجازی هستند اما متاسفانه هم وزیر سابق و هم وزیر لاحق ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقابل اجرای دستورات مقاومت کردند. استنکاف وزارت ارتباطات از اجرای دستورات کتبا به رئیس محترم مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد، اما مع الاسف اقدام موثری به عمل نیامد. بخش عمده‌ای از ناآرامی‌های روزهای اخیر حاصل اشغال فضای مجازی کشور و بی‌توجهی مسئولان ذیربط به این موضوع بوده است بنابراین کسانی که فضای مجازی کشور را بدون هیچ گونه کنترلی در اختیار دشمنان و آشوبگران قرار داده‌اند باید پاسخگوی اعمال خود باشند. متاسفانه برخی عمدا یا سهوا از قبل به هنجار شکنان اطمینان دادند که دستی برای جلوگیری از اقدامات هنجارشکنانه و غیرقانونی آن‌ها بر روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت. بنده معتقدم کسانی که فضای مجازی کشور را بدون هیچ گونه کنترلی در اختیار دشمنان قرار داده‌اند و در مقابل فریادهای دلسوزان نظام و مراجع عظام تقلید و دستورات قضایی مقاومت کرده‌اند در قبال خسارت‌های جانی و مالی که در فتنه دی ماه 96 به مردم و حیثیت کشور وارد شد مسئولند. بنابراین معتقدم این موضوع باید بررسی شود اگر پس از بررسی ثابت شود که مسئولان ذیر بط عمدا اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت پایگاه‌های اینترنتی مربوط به اغتشاشگران و معاندین و تروریست‌ها به عمل نیاورده‌اند باید وفق مقررات مجازات شوند والا باید بابت قصور خود از مردم عذرخواهی کنند.»