احضار جلایی‌پور و کرباسچی به دادسرای مشهد

شامگاه چهارشنبه خبرگزاری «فارس» از احضار «غلامحسین کرباسچی»، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و «حمیدرضا جلایی‌پور»، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، به دادسرای مشهد خبر داد؛ احضاری که به گفته بازپرس شعبه 209 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، «به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب» درباره حجت‌الاسلام علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، بوده است. 
پیش از این، شایعاتی مطرح شد که در آن ادعا شده بود «غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در مطلبی که به ‌نقل از او به برخی گروه‌های تلگرامی ارسال شده، ادعا کرده است شورای‌ عالی امنیت ملی، آیت‌الله علم‌الهدی را به ‌دلیل «اقدام پشت ‌پرده او در تجمعات خیابانی مشهد» فراخوانده و شمخانی (دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی) شخصا با لحن شدید به او تذکر داده است». همان روز پس از انتشار این مطلب، کرباسچی آن را دروغ دانست و تکذیبش کرد. به‌جز کرباسچی، دفتر حجت‌الاسلام علم‌الهدی نیز محتوای این مطلب را تکذیب کرده بود. 
اکنون کرباسچی در واکنش به خبر احضارش در گفت‌وگو با «ایلنا»، ضمن بی‌اطلاعی از احضارش به دادسرای مشهد، گفت: «برگه احضاریه برای من نیامده است و کسی هم با من تماس نداشته است». 
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به خبری که به او درباره احضار امام‌جمعه مشهد به شورای عالی امنیت ملی منتسب شده و در فضای مجازی انتشار یافت، توضیح داد: «برخی دوستان آقای علم‌الهدی همان‌موقع تماس گرفتند و من گفتم خبری از صحت و سقم این موضوع ندارم. یک خبری روی خبرگزاری بود که برای برخی دوستان فرستادیم که بدانم درست است یا خیر که بعدا نیز تکذیب شد». او ادامه داد: «با توجه به اینکه گفته شده بود من این مطلب را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده‌ام، توضیح دادم کانالی ندارم که بخواهم در آن مطلبی را بگذارم». 


جلایی‌پور: تعجب می‌کنم
جلایی‌پور هم در واکنش به انتشار خبری مبنی بر احضارشدن به دادستانی مشهد بر اساس شکایت حجت‌الاسلام علم‌الهدی، به «ایلنا» گفت: «تعجب می‌کنم. من از دو موضوع هیچ اطلاعی ندارم؛ نخست، از اصل خبری که در برخی از کانال‌های تلگرامی مبنی بر احضار آقای علم‌الهدی به شورای عالی امنیت ملی منتشر شد که من نمی‌دانم چیست و از کجا منتشر شد و به من هم ارتباطی ندارد». 
او ادامه داد: «من اصلا نه روزنامه، نه سایت و نه کانال تلگرامی خبری دارم. من فقط یک کانال با موضوعات جامعه‌شناسی - تحلیلی دارم که به‌هیچ‌وجه خبری نیست. در این کانال هم اساسا خبر یا تحلیلی راجع به آقای علم‌الهدی کار نشده است». 
جلایی‌پور با بیان اینکه من در کانال تلگرامی خود به این خط خشونت و پیامدهای ویرانگر آن برای ایران از طریق ارائه متن‌های تحلیلی ابراز نگرانی کرده‌ام، تصریح کرد: «نظرات صریح من درباره نقد این خشونت‌ها (که پشت آن «سرنگونی‌‌‌طلبانِ» امیدبسته به ترامپ بودند) و دعوت مردم معترض به آرامش و اینکه مطالبات خود را از طرق غیرخشونت‌‌آمیز پیگیری کنند، موجب شد دو جریان به من فحاشی شدیدی بکنند و حتی من را به برخورد فیزیکی تهدید کنند؛ نخست جریان چپ سوسیال‌لنینيستی (نه چپ رفورمیستی) و دیگری، جریان و خط فاشیستی خارج‌نشین در ماهواره‌ها و کانال‌های خبری که به خشونت‌های رخ‌داده در ایران برای برهم‌زدن اوضاع ایران در منطقه حساس خاورمیانه، بسیار دل بسته بودند». 
او افزود: «من از سوی این دو جریان مورد فحاشی شدید قرار گرفتم و تهدید شدم و در میانه این تهدیدات، خبر احضار من به دادستانی مشهد منتشر شده است که من از اصل خبر و اینکه اصلا چه رسانه‌ای خبر احضار آقای علم‌الهدی به شورای امنیت را اعلام کرده است، بی‌اطلاع هستم». او با بیان اینکه اصلاح‌طلبان مرغ عروسی و عزا هستند، گفت: «اصلاح‌طلبان از یک طرف زیر فشار و تهدید تندروهای داخلی هستند و از طرف دیگر، زیر فشار فحاشی در ماهواره‌های سرنگونی‌طلبان قرار دارند. شما دیدید که این‌روزها چه بی‌‌احترامی‌هایی از هر دو سو، به آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان کردند».