اشک تمساح آمریکا و عربستان برای ایران

دلسوز‌ی‌های دروغین و مخاصمه آشکار
اشک تمساح آمریکا و عربستان برای ایران
آرمان- مجتبی اسکندری: آمریکا و عربستان این روزها سرمست از اعتراضات در ایران هستند؛ اعتراضاتی که با سخنرانی رئیس‌جمهور به سمت پایان رفت. ایالات متحده آمریکا که از زمان بر سر کارآمدن ترامپ از ابراز هیچ‌گونه اقدام مخاصمه‌آمیز در قبال ملت و حاکمیت ایران دریغ نورزیده است، اکنون نیز در اقدامی عجولانه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت درباره اوضاع داخلی ایران شده است که با مخالفت قاطع همه 14 عضو دیگر شورا، این موضوع منتفی شد. این در حالی است که دولت ایران ضمن به رسمیت‌شناختن حق اعتراض مردم، از به‌کارگیری خشونت علیه معترضان به‌طور جدی اجتناب ورزیده است. با آگاهی حداقلی به بدیهی‌ترین اصول تاریخ دیپلماسی نیز می‌توان این نکته را دریافت که علاوه بر بند دوم از ماده هفتم فصل نخست منشور ملل متحد، اعلامیه‌های 1970 و 1982 مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین کنوانسیون 1975 هلسینکی، ضمن محترم‌شمردن استقلال کشورها و نیز حق حاکمیت عمومی، دخالت در امور داخلی کشورها ممنوع است. علاوه بر این موارد آمریکا مطابق با ماده دو معاهده دوجانبه حقوقی 1981 الجزایر، متعهد شده تا در امور داخلی ایران دخالت کند. علاوه بر آمریکا، رفتارهای سیاسی عربستان نیز که از اتفاقات این روزهای ایران بیشتر از همه- حتی رژیم صهیونیستی- خوشحال است، خود مرتکب گناهی نابخشودنی شد که سال‌هاست ایران را به این گناه متهم می‌کند: دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه!
اتهام واهی


ایالات متحده که ناوگان پنجم دریایی خود در بحرین را علیه قیام عمومی مردم مظلوم بحرین به‌کار گرفته و در سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز و حداکثری بحرینی‌ها به‌کار برده است، اکنون با زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی و نقض آشکار کنوانسیون هلسینکی، خود را دایه دلسوزتر از مادر برای مردم ایران نشان می‌دهد! این در حالی ست که ترامپ در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری خود در یک فرمان اجرایی که ناقض مستقیم حقوق بشر بود، از ورود اتباع ایران به خاک ایالات متحده جلوگیری به‌عمل آورد! این اقدام ترامپ که نقض آشکار حق انسانی و به‌رسمیت شناخته‌شده «تجمیع خانوادگی» بود، باعث شد تا خانواده‌های ایرانی از دیدار فرزندانشان که در آمریکا سکونت گزیده‌اند، محروم شوند. در حالی که رئیس‌جمهور «نئوکان» آمریکا بارها دست به اقدامات اینچنینی علیه ملت ایران زده است، بازخوانی رفتارهای ایالات متحده در دوره یک‌ساله ریاست‌جمهوری ترامپ با ایران، بیانگر نگاه متناقض و آلوده به دروغ نفر اول کاخ سفید در قبال ملت بزرگ ایران است.
مخاصمه از روز اول
در روزهای نخست ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، در اقدامی خصمانه، دولت ترامپ با ارائه طرح پیش‌نویس قطعنامه محکومیت و تحریم ایران در شورای امنیت در رابطه با آزمایش‌های موشکی، پرده‌ای آشکار از دشمنی‌های رئیس‌جمهور آمریکا علیه ملت ایران از برابر دیدگان عمومی ‌کنار رفت. این طرح که با هوشیاری دیپلمات‌های ایرانی در نطفه خفه شد، حتی نتوانست یک رأی دیگر علاوه بر رأی ایالات متحده را به خود اختصاص دهد. پس از آن نیز ترامپ به بهانه‌های گوناگون علاوه بر طرح اتهامات واهی علیه ایران مبتنی بر: حمایت مالی از تروریست‌ها، دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، برنامه موشکی ضدصلح و تلاش برای دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، به ملت ایران نیز توهین‌های متعددی را روا داشته است.
دلسوزی‌های توهین‌آمیز
ترامپ با ع.ر.ب.ی نامیدن «خلیج فارس»، برخلاف روسای‌جمهور پیشین آمریکا که سعی در ایجاد فاصله میان دولت و ملت ایران داشتند، این‌بار چنان اتحادی را در میان مردم ایران ایجاد کرد که پس از آن به‌شدت با اظهاراتش در مقابل ایران، مخالفت‌های گسترده‌ای را در برابر سخنان خود به حرکت درآورد. ایرانیان که دیگر فارغ از آنچه که ترامپ می‌گوید، به محض اظهارنظر وی درباره ایران، واکنش‌هاش شدیدی را نثار رئیس‌جمهور تندوری آمریکا می‌کنند، تاکنون دو مرتبه دیگر نیز به‌طور رسمی در معرض اهانت دونالد ترامپ قرار گرفتند؛ ترامپ پیش‌تر ایرانیان را «ملت تروریست» خطاب کرده و حتی از عذرخواهی نمادین برای این اظها نظر نیز خودداری کرده بود، در اظهارنظری جدید که بیشتر به نمایشی مضحک شبیه بود، ایرانیان را «ملتی گرسنه» خطاب کرد. این در حالی است که در40 سال اخیر هیچ‌یک از اتباع آمریکایی‌ها توسط ایرانیان «ترور» نشده‌اند و هرگز نهادهای بین‌المللی نظیر سازمان خواروبار ملل متحد (فائو)، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت، از بروز و شیوع پدیده گرسنگی در ایران، گزارشی ارائه نداد‌ه‌اند! اما گزارش‌ها از وجود 42‌میلیون نفر گرسنه در آمریکا خبر می‌دهند!
تناقض در بیان و رفتار
در حالی که رئیس‌جمهور ایالات متحده حتی درک درستی از چرایی بروز اعتراضات در میان شهروندان ایران ندارد، در دو نوبت به‌طور جداگانه خواهان دیدار با رئیس‌جمهور ایران شد؛ نخست در سازمان ملل متحد و دیگری در دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه! همزمان با طرح درخواست از رئیس‌جمهور ایران برای ملاقات و مذاکره- که از جانب ایران رد شد- به طرح سخنرانی علیه دولت و ملت ایران در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت و ایران را کشوری ثروتمند نامید و ادعا کرد توسط حکومتش به گروگان گرفته شده است! مواضع متناقض رئیس‌جمهور آمریکا بیانگر عجز او از درک و فهم ماهیت سیر تحولات در خاورمیانه و به‌خصوص کشور ایران است. نکته جالب در این زمینه این است که در ایران علاوه بر به رسمیت‌شناختن حق رأی مردم برای تعیین سرنوشت، حق اعتراض نیز برای پیگیری مطالبات عمومی به رسمیت شناخته شده است. اما برخی از کشورهای عربی ثروتمند منطقه، حتی بدون برگزاری یک انتخابات فرمایشی نیز، مورد حمایت ایالات متحده قرار دارند و در هیچ‌کدام از این کشورها نیز نه‌تنها حق اعتراض وجود ندارد بلکه مخالفان با اقدامات قهرآمیز شدیدی نظیر حبس بدون محاکمه، سلب تابعیت، اخراج از کشور و یا اعدام مواجه می‌شوند. به‌نظر می‌رسد که استانداردهای دوگانه حقوق بشری ایالات متحده همچون گذشته پابرجاست و دست‌کم در قبال ایران و سایر کشورهای خاورمیانه تغییری در آن مشاهده نمی‌شود. برای جهانیان بسیار عجیب است که چرا دولت ایالات متحده کشتار مردم غیرنظامی یمن توسط جنگنده‌های عربستان سعودی را محکوم نمی‌کند؟ آمریکا همچنین در دخالتی آشکار خواستار رفع فیلتر تلگرام در ایران شده است. این در حالی است که چندی پیش شرکت اپل تحت فشار وزارت خزانه‌داری آمریکا، اپلیکیشن‌های ایرانی را از روی فهرست‌های دانلود اپ‌استور خارج کرد.
جوک عربستان و اشک تمساح
پدیده خنده‌دار این روزهای سیاست در جهان نیز حمایت عربستان از اعتراضات مردم ایران است. در‌حالی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ادعایی مضحک از کشاندن جنگ به داخل ایران خبر داده بود، این‌بار پرده دیگری از ناپختگی و بی‌تجربگی سیاسی خود را بروز داده است و دم خروس ماجرا را رسما به نمایش درآورده است. مردم ایران که این روزها بیش از همیشه از دولت عربستان و اقداماتش انزجار دارند، بعید است که حتی وسوسه‌انگیزترین پیشنهادات عربستان را برای تولید ناامنی در کشور بپذیرند. مردم ایران هرگز کشتار حجاج در سال 66 و فاجعه منا در سال 94 را از خاطر نخواهند برد. تجاوز به نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده و سقوط تاورکرین بر سر حجاج را هرگز فراموش نخواهند کرد. از جنایات عربستان علیه مردم مسلمان منطقه هم که بگذرند، از دشمنی‌های آشکار عربستان با ملت ایران نخواهند گذشت و در روزهای آینده پاسخ مقتضی به اقدامات بی‌ثبات‌کننده عربستان در منطقه خاورمیانه خواهند داد. در این حال بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی و حتی کشورهای غیراروپایی از اتخاذ مواضع تند علیه اتفاقات این روزهای ایران به‌طور جدی اجتناب کرده‌اند!