نمایش وحدت ملی

آرمان- فاطمه رضایی: اعتراضاتی که از مشهد آغاز و به شهرهای دیگر هم رسید. بدخواهان و سودجویان هم در جامه دلسوز به معترضان پیوستند و سعی کردند مسیر مطالبات را تغییر دهند که با هوشیاری مردم و مسئولان ناکام ماندند. این اعتراضات از پنجشنبه 7 دی‌ماه آغاز شد و تا دوازدهم ادامه داشت. روز گذشته مردم شهرهای مختلف کشور برای تاکید بر وفاداری به آرمان‌های امام و انقلاب و طرح قانونی مطالبات به راهپیمایی پرداختند. این راهپیمایی در واکنش به ناآرامی‌های اخیر بار دیگر نمایشی از وحدت را در معرض چشم بدخواهان گذاشت.
شعارها، نگاه‌ها
مردم شهرهای کرمانشاه، گلستان، قم، اراک، نهاوند، بوشهر، اهواز، بجنورد، خرم‌آباد، ایلام و سایر شهرستان‌ها چهارشنبه به راهپیمایی پرداختند. شعارهایی مثل: مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آل سعود خائن، مردم با بصیرت، حمایت حمایت، صهیونیست و سعودی، دفن می‌شوند به‌زودی، حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست، از جمله شعارهای راهپیمایی روز چهارشنبه بود. این راهپیمایی مثل اعتراضات اخیر، در رسانه‌های خارجی هم خبرساز شد همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، بعد از چند روز اعتراض در ایران، هزاران نفر از مردم ایران در شهرهای مختلف روز چهارشنبه در حمایت از نظام راهپیمایی برگزار کردند. این خبرگزاری در واکنش به اعتراضات چندروزه مردم هم به شرایط اقتصادی و نارضایتی‌های پیرامون آن اشاره کرد و گفت با این وجود شماری از این اعتراضات، جنبه سیاسی به‌خود گرفته‌ و مسائلی مانند حضور پرهزینه ایران در سوریه یا عراق را به میان کشیده ‌است. خبرگزاری فرانسه هم که اعتراضات چندروزه اخبار ایران را پوشش می‌داد، نوشت‌هزار ایرانی در حمایت از حکومت در سراسر ایران برای راهپیمایی به خیابان‌ها آمدند. رسانه‌های چین از جمله تلویزیون مرکزی و خبرگزاری شینهوا ضمن بازتاب تظاهرات‌میلیونی ملت ایران در حمایت از نظام جمهوری اسلامی، گزارش کردند ملت ایران در حمایت از نظام و علیه آشوبگران به خیابان‌ها آمدند. روزنامه انگلیسی اکسپرس، شبکه اس‌بی‌اس استرالیا، شبکه خبری سی‌ان‌ان و شبکه فرانس 24نیز از دیگر رسانه‌هایی بودند که اتفاقات هفته اخیر ایران را پوشش دادند.
سخنرانان چه گفتند


سخنرانان در این راهپیمایی‌ها به نکاتی اشاره کردند که از جمله آنها می‌توان به محکومیت دخالت بیگانگان در امور داخلی ایران، لزوم بیان خواسته‌ها به شکل قانونی و... اشاره داشت. حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی که صبح امروز در راهپیمایی اظهار کرد: از افتخاراتمان این است که خراسان شمالی در روزهای اخیر جزو سالم‌ترین استان‌های کشور بوده است. بازوند، استاندار کرمانشاه هم با تاکید بر این‌که ما هم قبول داریم که مردم مطالبات اقتصادی دارند و از بیکاری رنج می‌برند، گفت: دولت در تلاش است تا وضعیت بهتری را برای مردم فراهم کند. نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی نیز اظهار کرد: آمریکا هیچگاه قدم حمایتگرانه‌ای برای ما برنداشته و حتی در دوره طاغوت این اسرائیل بود که ساواک را تغذیه می‌کرد. همچنین استاندار ایلام در راهپیمایی اعلام کرد: همه باید با همراهی و همکاری هم به‌دنبال ایرانی آزاد، آباد و توسعه یافته باشیم و حرکت پرشتاب برای پیشرفت و آبادانی تنها در سایه اتحاد، انسجام و یکپارچگی ملت و مسئولان نظام و اطاعت از رهنمون‌های آینده‌نگرانه رهبری امکانپذیر است. با اینکه این اعتراضات چندروزه با واکنش‌های متفاوت زیادی مواجه شد، اما مطالبات مردم را نباید فراموش کرد و باید توجه داشت که مردم با اینکه با عده‌ای معترض افراطی، برخلاف میلشان تلفیق شده بودند، مطالباتی داشتند که در بین شعارها اعلام شد. امروز علاوه بر محکوم کردن آن عده‌ی سودجو، مطالبات مردمی هم کم و بیش مطرح شد و انتظار مردم از دولت و مسئولان مربوطه این است که در اولین فرصت در رابطه با مسائلی که به آن اعتراض وارد شد با شفافیت به مردم توضیح دهند و سعی کنند با تعامل بین حاکمیت و مردم، گره‌گشای این اعتراضات باشند.