بازگشت از پای چوبه دار

سیدخلیل سجادپور- اولیای دم جوان 30 ساله ای که طی یک نزاع خونین در شهرک شهید کاوه به قتل رسیده بود، درحالی روز گذشته با دریافت دیه، از خون خواهی گذشتند که قرار بود حکم قصاص نفس قاتل در زندان مرکزی مشهد اجرا شود.به گزارش اختصاصی خراسان، جرقه های این نزاع مرگبار در حالی به شعله های سرکش آتشی سوزان تبدیل شد که ساعت 22:30 بیست و هشتم اردیبهشت سال 1393، ماموران کلانتری خلق آباد مشهد در جریان مرگ جوانی در بیمارستان شهید هاشمی نژاد قرار گرفتند که بر اثر اصابت ضربه چاقو به قفسه سینه اش جان باخته بود.مأموران پس از حضور در بیمارستان، مراتب را به قاضی ویژه قتل عمد در زمان وقوع حادثه اطلاع دادند و بدین ترتیب تحقیقات شبانه قاضی موحدی راد درباره این جنایت آغاز شد.
بررسی های مقدماتی بیانگر آن بود که جوانی فرد مجروح را با خودرو به بیمارستان رسانده اما پس از اطلاع از مرگ وی، به مکان نامعلومی گریخته است. بنابراین به دستور مقام قضایی، گروهی از مأموران انتظامی، عملیات شناسایی و دستگیری متهم به قتل را آغاز کردند و پس از انجام یک سری فعالیت های اطلاعاتی و پلیسی موفق به دستگیری مردی به نام حامد که مقتول را به بیمارستان برده بود، در اطراف محل سکونتش در شهرک شهیدکاوه شدند. این مرد که شبانه توسط بازپرس ویژه قتل عمد مورد بازجویی قرار گرفته بود، گفت: من کابینت ساز هستم و نوزاد شش ماهه ای دارم، هر شب که از سر کار باز می گشتم نوجوان ۱۵ساله  افغانی را که در همسایگی ما زندگی می کند، می دیدم که نوجوانان دیگر را جمع کرده است. وی در کنارمنزل مسکونی ام آتش روشن و برای خانواده ام ایجاد مزاحمت می کرد. چند بار به او تذکر دادم اما امشب هم (شب حادثه) وقتی دوباره از سر کار بازگشتم همین وضعیت را دیدم و با دست چانه او را گرفتم و با ناراحتی گفتم که دیگر شما را این جا نبینم. سپس به داخل منزل رفتم اما هنوز چند دقیقه نگذشته بود که جوانی چاقو به دست وارد منزلم شد و سر و صدا به راه انداخت. او دو ضربه چاقو به سر و انگشتانم زد که همسایگان متوجه شدند و او را به بیرون از منزلم بردند. در این لحظه من که از دخالت آن جوان بیگانه عصبانی شده بودم، چاقویی را برداشتم و ضربه ای به قفسه سینه اش زدم. وقتی او روی زمین افتاد، تازه به خود آمدم که چه کار اشتباهی کرده ام. به همین دلیل پیکر مجروح او را برای نجات از مرگ داخل خودروام قرار دادم و به درمانگاه بردم ولی پرستاران گفتند که باید او را به بیمارستان هاشمی نژاد ببرم. من هم او را به بیمارستان رساندم ولی وقتی فهمیدم او جان باخته است، ترسیدم و فرار کردم.
 گزارش خراسان حاکی است: تحقیقات درباره مقتول ۳۰ساله نیز مشخص کرد که او از مدت ها قبل با یک خانواده افغانی رفت و آمد داشته و آن شب نیز در منزل مرد افغانی بوده است. به همین دلیل همسر مرد افغانی مورد بازجویی قرار گرفت و به قاضی موحدی راد گفت: ما به طور غیرمجاز در ایران زندگی می کنیم و همسرم در یک گاوداری کار می کند که خیلی از شب ها به منزل نمی آید. وی درباره آشنایی خود با مقتول نیز گفت: او از حدود دو سال قبل برای استعمال موادمخدر به منزل ما رفت و آمد داشت اما اکنون من استعمال مواد را ترک کرده ام و او نیز متادون (داروی ترک اعتیاد) مصرف می کرد. امشب هم برای دیدن کبوترها به منزل ما آمده بود که پسرم وارد شد و گفت: همسایه (متهم) مرا کتک زده است. آن جوان با شنیدن این جمله عصبانی شد و با چاقو به سمت منزل همسایه مان رفت که این حادثه رخ داد. گزارش خراسان حاکی است، با صدور دستوراتی از سوی مقام قضایی مأموران انتظامی به جست و جوی آلت قتاله پرداختند و آن را در حمام منزل مسکونی متهم کشف کردند. بنابراین گزارش، در پی اعترافات صریح متهم و بازسازی صحنه قتل در حضور مقام قضایی، کیفرخواست این پرونده جنایی در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد صادر شد و متهم در شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی پای میز محاکمه ایستاد. این جوان 27 ساله در جلسات دادگاه نیز که با حضور وکیل مدافع وی برگزار شد، ایجاد مزاحمت چند نوجوان با تجمع در مقابل منزل مسکونی اش را دلیل عصبانیت خود ذکر کرد که همواره با آتش افروزی های شبانه مزاحم خانواده اش می شدند. این گزارش حاکی است: پس از برگزاری چندین جلسه محاکمه در نهایت قضات شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی با توجه به محتویات پرونده، گزارش ماموران انتظامی و پزشکی قانونی و همچنین اقاریر متهم در مراحل دادرسی، رای به قصاص نفس وی دادند اما رای صادر شده از سوی دادگاه مورد اعتراض متهم قرار گرفت و پرونده مذکور برای رسیدگی دقیق تر به شعبه 28 دیوان عالی کشور ارجاع شد. بنابر گزارش خراسان، در همین حال قضات با تجربه دیوان عالی نیز پس از آن که محتویات این پرونده جنایی را با توجه به اقاریر متهم و دلایل مستند، بررسی کردند، رای صادر شده از دادگاه را صحیح تشخیص دادند و بدین ترتیب، قصاص نفس متهم «حامد-ک» به تایید قضات دیوان عالی کشور رسید و پرونده مذکور به یکی از شعبه های اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارسال شد. گزارش اختصاصی خراسان حاکی است: با فراهم شدن مقدمات اجرای حکم، قرار بود قاتل صبح روز گذشته در زندان مرکزی مشهد پای چوبه دار برود و به مجازات برسد اما در این میان سخنان قاضی زرگر (قاضی اجرای احکام دادسرای مشهد) با اشاره به فرمایشات ائمه(ع) و آیات کلام ا... مجید درباره لذت بخشش و گذشت و همچنین تلاش برخی از اطرافیان قاتل، قبل از اجرای حکم نتیجه داد و اولیای دم در قبال دریافت دیه از قصاص نفس قاتل گذشتند و بدین ترتیب «حامد» از پای چوبه دار به زندان بازگشت تا دادگاه از جنبه عمومی جرم مجازات وی را تعیین کند.