تاکید مراجع تقلید و مراکز حوزوی بر پیگیری مطالبات مردم از مسیر قانونی

چند تن از مراجع عظام تقلید با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور ضمن تاکید بر توجه به خواسته به حق مردم و پیگیری مطالبات از راه قانونی، مردم را از شرکت در تجمع‌های غیرقانونی برحذر داشته و از مسئولان خواسته‌اند برای رفع مشکلات اقتصادی کشور چاره اندیشی کنند.

حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار جمعی از فرماندهان ناجا با بیان این که حرکت‌هایی در شهرها به وجود آمده و باعث امیدواری دشمن شده، خطاب به مردم گفت: خواسته شما مردم حق و درست است؛ اجازه ندهید دشمن از حرکت شما سوء استفاده کند و سوار برموج شود.
ایشان افزود: نباید به بهانه‌های مختلف نظام و انقلاب را زیر سئوال برد، باید بین خواسته‌ها و نظام و ارکان انقلاب تفکیک قائل شد؛ علما و مراجع با شما هستند.


این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به این که مسئولان باید به خواسته‌های مردم توجه کنند، اظهار داشت: مسئولان و جامعه اسلامی در برابر خون شهدا مسئول هستند و نباید کاری کنند تا خون شهیدان پایمال شود.
آیت‌الله نوری همدانی افزود: مطلب بعدی این است در کشور افرادی مالباخته هستند و پولی در صندوق گذاشته‌اند مالشان از دستشان رفته است، دولت باید مشکلات آنان را حل کند.
حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید نیز با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور گفت: کسی نمی‌گوید در جامعه ما مشکلی نیست، اما با اقدام‌های غیرصحیح و غیرعقلانی که هم کیفر قانونی دارد و هم پیش خدا شایسته نیست، مشکلات حل نمی‌شود.
ایشان در پایان درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم، افزود: جمهوری اسلامی نعمتی است که خداوند به مردم ایران عطا فرموده است که باید قدر آن را بدانیم و اگر شکرگذار باشیم این نعمت بیشتر می‌شود.
آیت‌الله سبحانی به مشکلات و ضعف‌های کشور قبل از انقلاب اسلامی اشاره و اضافه کرد: شما آن دوران را ندیده اید، در آن دوران برگزاری چنین کلاس‌های درس، نشر کتاب و این گونه آبادانی شهرها ممکن نبود. بنده 25 ساله بودم که به قم که مانند دهکده‌ای بود آمدم، تا قبل از پیروزی انقلاب این شهر تغییری نداشت، اما ببینید پس از پیروزی انقلاب اسلامی چقدر فرق کرده و اوضاع متفاوت شده است.
ایشان با بیان این که مسئولان مشکلات را بتدریج حل کنند، تصریح کرد: اصولا دولت بی‌مشکل در دنیا نیست، اداره یک مملکت هرروز یک پیشامد دارد، البته باید پیشامدها را نیز حل کنند. کشور آنچنان نیست که ریلی باشد و قطار در این ریل راه بیفتد و ترمز نکند، حتما در زندگی فردی و اجتماعی مشکل پیش می‌آید اما باید عاقلانه آن را حل کرد.
حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان اینکه مسائل اخیر با وجود همه ناراحتی‌ها سبب اتحاد بیشتر مردم شد، اظهار داشت: مردم در راهپیمایی‌ها گوناگون و با شکوهی در یک صف واحد در برابر یک اقلیت ناچیز که واقعا مزدور بیگانه هستند و ویرانی و توهین کارشان است، ایستادگی کرده و خواهند کرد.
ایشان ادامه داد:البته بعدا جمعی که معجونی از ضد انقلاب، منافقان و افراد فریب خورده بودند ابتکار عمل را از دست تظاهرکنندگان گرفتند و به ویرانگری و اهانت به مقدسات پرداختند، شیاطین خارجی نیز از این فضای مجازی به صورت کامل استفاده کردند و اغتشاش توام با ویرانگری و اهانت را در مناطق مختلف تعلیم می‌دادند.
ایشان عنوان کرد: پرده‌ها بالا رفت و نقشه‌های دشمن برملا شد و مردم با راهپیمایی پرشکوه پاسخ این گروه اندک را خواهند داد، حقیت این است که مسوولان چاره‌ای ندارند جز این که به درد دل مردم مستقیما گوش کنند و بهترین راه این است که در تمام طول سال یک روز هفته را برای شنیدن مشکلات مردم بگذارند.
* بیانیه مراکز حوزوی در واکنش به حوادث اخیر کشور
مراکز حوزوی هم در بیانیه‌ای بر اتخاذ تصمیمات انقلابی و اهتمام ویژه به اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی جامع و سریع برای پیشرفت اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی تدابیر اساسی همه قوا برای تحقق عدالت و مبارزه با فقر و فساد، تاکید کردند.
در این بیانیه آمده است:اکنون که جمعی از مردم مومن و جوانان عزیز مطالبات خویش را از مسئولان کشور نسبت به حل مشکلات معیشتی خویش را اعلام کردند، شیطان بزرگ با همدستی استعمار پیر و غده سرطانی صهیونیسم غاصب می‌خواهند تا با سوء استفاده از عواطف پاک معترضان مسیر اعتراضات را منحرف و فتنه‌ای دیگر ایجاد کنند. گروهک‌های ضدانقلاب مانند منافقین و مزدوران دول استعماری که دستشان به خون عزیزترین عزیزان ملت آلوده است می‌کوشند تا با طرح شعارهایی علیه انقلاب و اسلام و قرآن به ایجاد اغتشاش و ناآرامی و احیانا تخریب مساجد و اماکن مذهبی و اموال مردم و آتش کشیدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیز ضرب و جرح و قتل بیگناهان، چهره زشتی از ملت مومن و رشید ایران در دنیا تصویر کنند.
در بیانیه مراکز حوزوی اضافه شده از جوانان و معترضان و منتقدان انتظار داریم، اکنون که دشمنان قسم خورده علیه اسلام و انقلاب کمر همت بسته تا از این خواسته به حق، سوءاستفاده نموده و احیاناً با سلب امنیت ملی که از افتخارات ایران اسلامی درمنطقه و جهان معاصر است ضربه‌ای به نظام مقدس اسلامی بزنند و انتقام شکست مفتضحانه فتنه داعش را ازملت قهرمان ایران بگیرند، صف خویش را از استکبار خارجی و مزدوران داخلی و گروهک‌های ضد انقلاب جدا کرده، از هرگونه تجمع و تظاهراتی که ممکن است مورد سوء استفاده رسانه‌های خارجی قرار گیرد پرهیز نموده، با هوشیاری و بردباری از راه‌های قانونی و آرام به انتقال خواسته‌های خویش به مسئولین ذیربط بپردازند و دستاورد‌های عظیم ملت و انقلاب اسلامی در همه‌ عرصه‌ها را در نظر داشته باشند و از آن صیانت نمایند.
* بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم پیرامون وقایع اخیر
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه‌ای درباره وقایع اخیر اعلام کرد بر کسی پنهان نیست که از کوره خشونت چیزی به نفع مردمسالاری، توسعه، اشتغال و رونق اقتصادی در نمی‌آید، و تنور آشوب نانی دست بیکاری نمی‌دهد.
در این بیانیه آمده است:حوادث و نا آرامی‌های چند روز اخیر، بار دیگر اذهان همه هموطنان، از هر صنف و گروه و مذهب و گرایش سیاسی را، به اهمیت ثبات سیاسی و ضرورت انسجام ملی توجه داده است. بی‌تردید، حفظ و حراست از نظم ملی و نظام جمهوری اسلامی، که همه ملت از هر زبان و دین و مذهبی، هزینه‌ای سنگین برای آن پرداخته است، خواسته‌ای همگانی، اسلامی و ملی است.
بیانیه حاکیست: اما نا آرامی‌های اخیر، هشداری جدی برای آینده کشور، نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است و به همین دلیل هم ارزش تامل و تدبّر بیشتر دارد. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، ضمن اظهار تاسف عمیق از حوادث پیش آمده، خطاب به عموم هموطنان، بوه یژه رهبران و فعالان فکری- سیاسی آورده است:نا آرامی‌های شهری، به عنوان یک پدیده اجتماعی، وجوه مثبت و البته خطرات ویرانگری دارند. از این جهت می‌توانند مثبت باشند که تناسب یا عدم تناسب نیازهای عمومی هر جامعه با سیاست‌ها و سیاستگذاری‌های کلان دولتمردان را نشان می‌دهند و آنان را به باز اندیشی در سیاست‌های عمومی توجه می‌دهند. چهره منفی این نا آرامی‌ها، اما بسیار جای تامل دارد؛ ولی عده‌ای هستند که علاقه و میل به تخریب و خشونت دارند. هیجان عمومی و روانشناسی جمعی چنان است که هر تجمع حتی کاملاً مسالمت آمیز خیابانی را ممکن است به میدان انفجار عقده‌های ناگشوده و کینه‌های فرو خفته کسانی بدل سازد، که سودی از ثبات سیاسی و انسجام ملی جامعه ما نمی‌برند.
در این بیانیه تصریح شده است:نا آرامی‌های اخیر، نه بحران، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از یک بحران باشد، به ویژه اگر تناوب داشته و فاصله تاریخی - زمانی وقوع آن‌ها معنی‌دار باشد. نا آرامی‌های اجتماعی- سیاسی همانند «درد» است. هیچگاه درد عین بیماری نیست، بلکه نشانی از یک بیماری احتمالی است؛ هشداری جدی است که برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و... در هر نظام سیاسی را باید به جد بازنگری و ارزیابی نمود. قابل انکار نیست که هر شهروندی بر اساس تعالیم اسلامی و قانون اساسی کشور، حق اظهار نظر در مصالح عمومی جامعه را دارد و می‌تواند از طریق اجتماعات و گردهمایی‌های مسالمت آمیز، حقوق شرعی و قانونی خود را مطالبه نماید. بدیهی است که هیچ عاقلی مطالبه حقوق مشروع از راههای نامشروع را نمی‌پذیرد. خشونت، اغتشاش و تخریب اموال عمومی که سرمایه ملی است، پسند هیچ شهروند دیندار و میهن دوست نیست.
سایر اخبار این روزنامه
با مصوبه جدید کمیسیون تلفیق؛ سقف معافیت مالیاتی برای کارکنان و اصناف افزایش یافت راهپیمایی گسترده مردم تعدادی از استان‌ها در محکومیت حوادث اخیر تودهنی به ترامپ شورای امنیت برگزاری نشست فوری درمورد ایران را رد کرد عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون بیان کرد احتمال برداشته شدن فیلتر تلگرام و اینستاگرام تا آخر هفته تاکید مراجع تقلید و مراکز حوزوی بر پیگیری مطالبات مردم از مسیر قانونی تحلیل سیاسی هفته دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور ترکیه: تسریع همکاری بانک‌های دو کشور از جمله در سواپ ارزی و استفاده از پول‌های ملی ضروری است در جلسه هیات وزیران صورت گرفت اختصاص اعتبار به دامداران و پرورش دهندگان ماهی آسیب دیده از زلزله در کرمانشاه کلانتری در حاشیه نشست هیات دولت: طرح تعطیلی یک‌ماهه مدارس در زمستان را برای کاهش آلودگی هوا ارائه کرده‌ایم دور جدید اعزام به عتبات از 16 دی ماه آغاز می‌شود وزارت بهداشت: دانشگاه‌های خارجی مورد تایید بزودی معرفی می‌شوند