زمزمه چند نرخی شدن بنزین؛

گروه انرژی- ماجرای بنزین و قیمت آن همچنان ادامه دارد. در حالی که در سال‌های اخیر با غیر‌فعال شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین، استفاده از کارت‌های سوخت عملا منتفی شده بود، استفاده از این کارت‌ها برای متقاضیان سوخت‌گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد.
سال ۸۹ بود که طرح هدفمندی یارانه‌ها با هدف حذف یارانه‌های پنهان در عرصه اقتصاد، خصوصا در بازار فرآورده‌های نفتی به اجرا درآمد که بر اساس این طرح قرار شد یارانه پنهان متعلق به اقلامی نظیر فرآورده‌های نفتی‌، نان و... حذف شده و در ازای رشد قیمت‌ها هر شهروند ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان بابت کمک‌هزینه رشد قیمت‌ها دریافت کند‌ اما در بلند‌مدت این هدف اجرایی نشد. اگرچه افزایش قیمت بنزین در همان ابتدای کار، مسیر واقعی شدن را در پیش گرفت‌ اما در میانه راه این قانون اجرا نشد و قیمت بنزین سه سالی ثابت ماند.
اما ماجرای قیمت بنزین به همین جا ختم نمی‌شود به طوری که در لایحه بودجه 97 افزایش قیمت بنزین مطرح شد و با انتقاد کارشناسان و هشدار آنها در مورد افزایش نرخ تورم مواجه شد.
در تبصره ١٨ لایحه بودجه ١٣٩٧ منابع حدود ١٧ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومانی برای حمایت از تولید و اشتغال پیش‌بینی شده که از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین می‌شود.


با وجود اینکه این اولین باری نیست که سیاست‌های بنزینی در مسیر تغییر و تحول قرار می‌گیرد اما ماهیت تغییرات قیمتی در شرایط کنونی متفاوت است‌ چرا‌که بنزین چند سالی است که تک‌نرخی بودن را تجربه کرده و از سال ۱۳۸۶ تا‌کنون برای اولین بار در قامت کالایی تک‌نرخی تن به رشد قیمت‌ها می‌دهد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌جاری مصرف بنزین رکوردهای‌‌ تازه‌ای را شکسته است و در آخرین ماه تابستان بود که متوسط مصرف روزانه این فرآورده نفتی به ۸۸ میلیون لیتر رسید و همین اتفاق کافی است تا طرح اصلاح قیمت‌ها توجیه شود .اما دو دیدگاه درباره بنزین وجود دارد؛ گروهی که بر ضرورت بازنگری در قیمت‌ها تاکید قرار دارند و از دولت می‌خواهند افزایش نرخ بنزین را اجرایی کند و معتقدند پایین بودن قیمت این فرآورده سبب شده علاوه بر قاچاق گسترده، فشار سنگینی را به بودجه عمومی دولت وارد کند و البته گروهی که کماکان معتقدند افزایش قیمت این فرآورده موجب افزایش قیمت سایر کالاها و دامن زدن بر تورم انتظاری می‌شود.
اکنون افکار عمومی در برابر رشد قیمت بنزین موضع دارد و در این میان بار دیگر بحث سهمیه‌بندی بنزین در محافل اقتصادی و سیاسی به میان آمده است.
عده‌ای از نمایندگان مجلس احیای سهمیه‌بندی بنزین و دو‌نرخی شدن را آخرین راهکار برای اصلاح قیمت بنزین می‌دانند و معتقدند باید شرایط مردم در نظر گرفته شود و پرش در این زمینه به مصلحت نیست و باید راه‌هایی مانند دو‌نرخی بودن اندیشیده شود تا به طبقات پایین جامعه فشار نیاید.
مالکان خودروها کارت سوخت تهیه کنند
اگرچه این طرح همچنان در‌ هاله‌ای از ابهام است اما شواهد حاکی از آن است که مقامات ارشد دولتی حتی شخص رییس‌جمهور همچنان ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی براساس برنامه ششم توسعه و همچنین ضرورت توجه بیشتر به موضوع اشتغال، از پیشنهاد دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین دفاع می‌کنند و بر ضرورت تصویب آن تاکید دارند.
در همین حال روز گذشته سخنگوی ستاد بودجه با بیان اینکه «درخصوص بنزین دونرخی منتظر نظر مجلس هستیم» گفت: بنزین تک‌نرخی مزایایی همچون شفافیت دارد اما با چالش‌هایی نیز مواجه است، از سویی دیگر بر اساس برخی گزارش‌ها بنزین دونرخی می‌تواند با فساد همراه باشد. البته در خصوص بنزین هنوز جمع‌بندی نهایی در مجلس انجام نشده و باید منتظر نظر کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس بود.
این در حالی است که سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه استفاده از کارت سوخت الزامی خواهد شد، افزود: افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.زیبا اسماعیلی با اشاره به قانون مصوب مجلس گفت: با توجه به اینکه قانون مصوب مجلس تاکید کرده که سوخت‌گیری فقط با کارت سوخت امکان‌پذیر است و کارت سوخت جایگاه‌دار فقط برای موارد ضروری استفاده خواهد شد، مالکان خودروهایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت اقدام کنند.
وی با بیان اینکه برای ازسرگیری استفاده از کارت سوخت زمان مشخصی تعیین نشده است، افزود: افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید برای اخذ این کارت به نمایندگی‌های پلیس+۱۰ مراجعه کنند.
این اظهارات در حالی است که تا به امروز با وجود پیشنهادهای مکرر نمایندگان درخصوص احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین مجلس هیچ‌کدام از این پیشنهادات را تصویب نکرده است.