نا آرامی‌ها و آلودگی هوا گریبان سینما را گرفت؛

گروه فرهنگ- سازمان سینمایی آماری منتشر کرده‌، که نشان می‌دهد گیشه سینماها پاییز امسال در مقایسه با سال گذشته رشد 18 درصدی داشته است‌. این در حالی است که رییس انجمن سینماداران با انتقاد از آلودگی هوا در فصل پاییز از مراجعه کمتر به سینماها تا 70 درصد خبر داده بود‌. او همچنین راهپیمایی‌های اخیر را عاملی برای کاهش بیشتر فروش سینماها در آغاز فصل زمستان عنوان کرده است‌.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی روابط‌عمومی سازمان سینمایی، معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی در تحقیقی به مقایسه تطبیقی گیشه پاییزی سینما در سال‌های ۹۶ و ۹۵ پرداخته است که در این تحقیق مشخص شده گیشه پاییز ۹۶ با تعداد ۴ میلیون و ۹۳۹ هزار ۷۵۰ نفر تماشاگر نسبت به گیشه پاییز ۹۵ با ۴ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۳۵۰ نفر رشد ۱ درصدی تعداد تماشاگر داشته است‌.
همچنین در این تحقیق گیشه سینما در پاییز ۹۶ با مجموع فروش ۳۸ میلیارد و ۲۵۹ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان نسبت به گیشه سینما در پاییز ۹۵ با ۳۲ میلیارد و ۴۳۶ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان شاهد رشد ۱۸ درصدی در میزان فروش بوده است‌.
بر اساس این تحقیق، تعداد سالن‌های فعال با سیستم مکانیزه در پاییز سال ۹۶ با مجموع ۳۵۶ سالن نسبت به ۲۹۵ سالن در پاییز ۹۵، دارای رشد ۲۱ درصدی نسبت به پاییز سال گذشته بوده است‌.


همچنین تعداد صندلی در پاییز سال ۹۶ دارای رشد ۱۳ درصدی نسبت به پاییز سال گذشته بوده و نرخ متوسط بلیت نیز در پاییز سال ۹۶ دارای رشد ۱۶ درصدی نسبت به پاییز سال گذشته و متوسط فروش هر صندلی در پاییز ۹۶ حدود چهار درصد افزایش نسبت به پاییز سال ۹۵ داشته است‌.
متوسط ورود تماشاگر به هر سالن در پاییز ۹۶ حدود ۱۶ درصد کاهش و متوسط نشستن تماشاگر بر هر صندلی در پاییز ۹۶ حدود ۱۱ درصد کاهش نسبت به پاییز سال ۹۵ داشته است‌.
فیلم‌های در حال اکران
بسیاری از فیلمسازان بر این باورند که دی ماه و زمان‌های نزدیک به برگزاری جشنواره فیلم فجر، وقت مناسبی برای اکران فیلم‌های جدید نیست و عموما فیلمسازان به دلیل نزدیکی به جشنواره از نمایش آثار خود در این زمان امتناع می‌کنند‌. البته در چند هفته گذشته پرده نقره‌ای‌رنگ، آثار تازه و زیادی را به خود دیده است و همزمان چند فیلم از ژانرهای مختلف در سینماهای سراسر کشور به نمایش درآمده‌.
در صدر فیلم‌های تازه اکران شده، «آینه بغل» به کارگردانی منوچهر ‌هادی قرار دارد که فروش هفتگی یک میلیارد و 731 میلیون تومانی داشته است‌.
این فیلم در مجموع پس از سه هفته نمایش در 157 سالن سینما به فروش هفت میلیارد و 728 میلیون تومانی رسیده است‌. «آینه بغل» با بازی هنرمندانی چون محمدرضا گلزار، جواد عزتی، یکتا ناصر، نازنین بیاتی، سیامک صفری، مه‌لقا باقری، رضا نیکخواه و بهاره رهنما در خلاصه داستانش آمده است: قیمت آینه بغل ماشین بعضی‌ها معادل زندگی خیلی‌هاست‌. فیلم سینمایی «آذر» نخستین تجربه کارگردانی محمد حمزه‌ای نیز پس از سه هفته اکران فروش هفتگی 90 میلیون تومانی را تجربه کرد‌. این فیلم با نمایش در 26 سالن سینما در مجموع 663 میلیون و 685 هزار تومان فروش داشته است‌. در خلاصه داستان «آذر» آمده است: «برای خودم فکرهایی داشتم، آرزو داشتم، می‌خواستم قهرمان بشم، می‌خواستم اون چیزی که جامعه بهم تحمیل می‌کنه رو کنار بزنم، خوبه‌.» نیکی کریمی، حمیدرضا آذرنگ، فرید سجادی‌حسینی، هستی مهدوی، لیلا زارع، مائده طهماسبی، مهران نایل، شیرین آقاکاشی، مانیا علیجانی، پژمان جمشیدی و هومن سیدی بازیگران این فیلم سینمایی هستند‌.
دیگر فیلم تازه اکران شده سینما انیمیشن «فهرست مقدس» است که برخلاف انتظارات در گیشه موفق نبوده است‌. این انیمیشن با نمایش در 26 سالن سینما کار خود را آغاز کرده و فروش هفتگی بهتر از 24 میلیون تومان نداشته است‌. «فهرست مقدس» به کارگردانی محمدامین همدانی در خلاصه داستانش آمده است: عاشقانه‌ای از دل تاریخ، روایتی از یک واقعه تاریخی‌.‌.‌. دو راهی بین عشق و قدرت و ایمان و تاریکی‌. فرصتی‌ست تا به تماشای پرافتخارترین فیلم سینمایی انیمیشن ایرانی بنشینیم‌.
این انیمیشن در مجموع 95 میلیون تومان فروش داشته است و مدیر دوبلاژ (صداگذاری) آن مریم شیرزاد و دوبلورهای آن چنگیز جلیلوند، خسرو خسروشاهی، بهرام زند، نصرالله مدقالچی و اکبر منانی هستند‌.
فیلم سینمایی «شکلاتی» به کارگردانی سهیل موفق که در ژانر کودک تولید شده و چهار هفته از نمایش آن می‌گذرد با استقبال نسبتا خوبی مواجه شده است‌.
این فیلم با اکران در 30 سالن سینما فروش هفتگی 40 میلیون تومان داشته و در مجموع نیز توانسته 361 میلیون و 87 هزار تومان فروش کند که برای فیلمی در ژانر کودک فروش خوبی به حساب می‌آید‌.
در خلاصه داستان «شکلاتی» آمده است: همه چیز از یک جعبه شکلات شروع شد‌ یعنی من بچه بودم‌.‌.‌. بچه هم که باشیم بازم شکلات عاشقانه‌ترین مزه دنیاست اما...
در این فیلم پُربازیگر هنرمندانی چون شبنم مقدمی، ناصر ‌هاشمی، محمدرضا هدایتی، ارژنگ امیرفضلی، علی مسعوی، فرزین محدث، پریسا رضایی، جواد جوینده، شهره لرستانی و داریوش اسدزاده بازیگران کودک: محمدرضا شیرخانلو، آیلی احمدی، محمدحسین بلوکات، سامان میرحسینی، شهاب شیرمردی و همراز اکبری ایفای نقش می‌کنند‌.
فیلم سینمایی «اشنوگل» تنها نماینده سینمای دفاع مقدس در اکران این روزهای سینما به کارگردانی مشترک‌ هادی حاجتمند و علی سلیمانی‌سرندی نیز وضعیت خوبی در حوزه اکران ندارد‌. این فیلم پس از پنج هفته نمایش در 26 سالن سینما فروش هفتگی بهتر از 25 میلیون تومان نداشته و در مجموع نیز 152 میلیون 542 هزار تومان فروش داشته است‌.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «یونس به عنوان فرمانده گردان غواصان سه شب قبل از عملیات در حالی که درصدد حفر تونلی در منطقه عملیاتی بوده، مفقودالاثر شده است‌. حالا پس از 30 سال اطلاعاتی به دست می‌آید که نشان می‌دهد احتمالا یونس زنده است و در آن زمان به واسطه منافقین قرارگاه اشرف با دشمن همکاری کرده...» در فیلم سینمایی «اشنوگل» هنرمندانی چون برزو ارجمند، ماه چهره خلیلی، کاوه سماک‌باشی، رحیم نوروزی، محمد عفراوی، محمد دلگشا، محمدرضا اربابی، مصطفی نصیری، علی عبادی و لویک زاکاریان ایفای نقش می‌کنند‌.
«وقتی برگشتم» ساخته وحید موسائیان دیگر فیلم اکران این روزهای سینماست که بعد از چهار هفته نمایش در 18 سالن سینما فروش هفتگی 10 میلیون تومانی و مجموع 210 میلیون تومانی داشته است‌.
رضا کیانیان، افشین‌ هاشمی، رعنا آزادی‌ور، امید روحانی، بیتا فرهی، حسین محب‌اهری، سحر آربین، احترام برومند و سروش صحت بازیگران این فیلم سینمایی هستند‌.
در خلاصه داستان «وقتی برگشتم» آمده است: «خانه‌ای قشنگ دارد و فرنگ‌. رویا دارد و واقعیت و عشقی که خانه را سرپا نگه می‌دارد‌.» اکنون نیز فیلم‌هایی چون «راز سیاوش» ساخته محمد ربانی، «آپاندیس» به کارگردانی حسین نمازی، «خانه کاغذی» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده، «پینوکیو، عامو سردار و رییسعلی» ساخته سیدرضا صافی در سینماهای سراسر کشور در حال اکران هستند‌.
تاثیر منفی اعتراضات و آلودگی هوا بر فروش سینماها
اگرچه آمار سازمان سینمایی نشان از رشد گیشه سینماها در فصل گذشته دارد اما رییس سازمان سینمایی معتقد است عواملی همچون آلودگی هوا در پاییزی که گذشت تاثیری منفی روی فروش سینماها داشت‌.
او تاثیر آلودگی هوا و تجمعات اخیر را کاهش ۷۰ درصدی در فروش سینماها دانسته است‌. حمید قاصد‌اشرفی در این باره گفته است: «مدتی بود که آلودگی هوا باعث مراجعه کمتر خانواده‌ها به سالن‌های سینما شده بود اما راهپیمایی‌های اخیر، روند کاهش فروش سینماها را بیش از پیش کرد‌.»
او به آمار فروش سینماها اشاره کرده و گفته است: «با توجه به آمار ارائه‌شده روز گذشته، فروش سالن‌های سینما با کاهش 70 درصدی مواجه شده است‌.»
رییس انجمن سینماداران همچنین تعطیلی سینماها در مراکز شهر به دلیل تجمعات اعتراضی را رد کرده و گفته است: «هیچ سینمایی در این مدت تعطیل نشده و حتی سینماهایی که در مراکز شهر فعال بودند هم به کار خود ادامه دادند و تعطیل نکردند‌. اما شرایط تهران و دیگر مناطق کشور روی کاهش فروش سینماها موثر بوده است‌.»