تخم مرغ 13 هزار تومانی به دست مردم نمی‌رسد؛

گروه بازرگانی- طی هفته‌های گذشته قیمت تخم‌مرغ در بازار مصرف به شدت بالا رفت به‌طوری‌که قیمت هر شانه 30 عددی تخم‌مرغ به 22 هزار تومان نیز رسید‌‌. از این رو اقشار سطح پایین جامعه که به دلایلی همچون گرانی برنج، گوشت، مرغ و‌.‌.‌‌. تنها با تخم‌مرغ خود را سیر می‌کردند، حتی توانایی خرید این قلم را هم از نداشتند‌‌. این افزایش قیمت در بازار تا حدی مردم را با نگرانی و مشکل مواجه کرد که دولت در پی انتقادهای شدید مسوولان و کارشناسان در این خصوص به واردات روی آورد‌‌. بر همین اساس دولت با وقفه‌ای حدود یک هفته‌ای توانست با واردات تخم‌مرغ از ترکیه قیمت این محصول را کاهش دهد به‌طوری که به گفته مسوولان مربوطه، قیمت هر شانه تخم‌مرغ امروز به 12 هزار و 500 تومان کاهش یافته است‌‌. اگرچه بررسی‌ها از آخرین روند بازار حاکی از آن است که قیمت تخم‌مرغ تفاوت چندانی نسبت به روزهای گذشته نداشته و این کالا در فروشگاه‌ها با نرخ‌های متفاوتی عرضه می‌شود‌‌. البته در این خصوص فروشندگان عوامل مختلفی را در مورد گرانی تخم‌مرغ مطرح می‌کنند‌‌. به عنوان مثال برخی معتقدند تولید تخم‌مرغ به شدت کاهش یافته و برخی مرغداری‌ها در تعطیلی کامل به سر می‌برند‌‌. همچنین برخی دیگر از فروشندگان می‌گویند تاکنون تخم‌مرغ وارداتی در بازار توزیع نشده که بتواند بر کاهش قیمت تاثیر‌گذار باشد‌.
اما در حالی که همچنان قیمت تخم‌مرغ به روال سابق بازنگشته است، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران از کاهش دو هزار تومانی نرخ هر کیلوگرم تخم‌مرغ جلوی در مرغداری خبر داد و گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ به ۵۳۰۰ تومان رسیده است‌‌. ناصر نبی‌پور با بیان اینکه این اواخر، میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم‌مرغ جلوی در مرغداری تا هفت هزار تومان نیز رسیده بود، افزود: طی سه روز گذشته، قیمت حدود دو هزار تومان کاهش یافته است‌‌. رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره دلایل کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار توضیح داد: واردات و عرضه زیاد به بازار از جمله دلایلی است که سبب شده قیمت این محصول کاهش یابد‌‌. نبی‌پور اضافه کرد: همچنین تعزیرات به بازار تخم‌مرغ ورود و قیمت این کالا را جلوی در مرغداری ۵۳۰۰ تومان تعیین و اعلام کرده هیچ تولیدکننده‌ای اجازه ندارد تخم‌مرغ تولیدی خود را به قیمتی بیش از این میزان عرضه کند‌‌. وی با بیان اینکه با قیمتی که تعزیرات تعیین کرده، تولیدکنندگان ضرر نمی‌کنند ادامه داد: اگرچه با این قیمت، تولیدکنندگان ضرر نمی‌کنند اما سود هم نمی‌کنند و تولید برایشان صرفه اقتصادی ندارد.
نبی‌پور با تاکید بر اینکه قیمت باید براساس شرایط روز به‌صورت منطقی تعیین شود، تصریح کرد: قیمت باید به‌گونه‌ای تعیین شود که علاوه بر حمایت از مردم، حامی تولیدکننده هم باشد ضمن اینکه برای واردکنندگان، قیمت واردات هر کیلوگرم تخم‌مرغ بیش از شش هزار تومان تمام می‌شود بنابراین با این قیمتی که تعیین شده، واردات هم عملا صرفه اقتصادی ندارد و از رغبت آنان برای واردات می‌کاهد‌.
با کمبود تولید روبه‌رو می‌شویم


همچنین دبیرکل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار نیز از کاهش قیمت تخم‌مرغ خبر داد و گفت: در سه روز اخیر نرخ هر کیلو تخم‌مرغ جلوی درب مرغداری با کاهش هزار و 600 تومانی، 5 هزارو 400 تومان رسیده است‌‌. به گفته وی، فروش هر عدد تخم‌مرغ با نرخ بالاتر از 500 تومان در خرده‌فروشی‌ها منطقی نیست‌. فرزاد طلاکش در پاسخ به این سوال که قیمت هر شانه تخم‌مرغ 30 عددی در خرده‌فروشی‌ها با نرخ‌های بالاتر از 17 هزار تومان عرضه می‌شود، بیان کرد: قیمت تخم‌مرغ با نرخ‌های کنونی اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است که انتظار می‌رود مسوولان تعزیرات، با گران‌فروشان برخورد کنند‌.
دبیرکل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار درباره آخرین وضعیت واردات گفت: تاکنون حداکثر 200 تن تخم‌مرغ وارد شده است و این امر بدان معناست که کمبود چندانی در تولید وجود ندارد‌‌. وی تصریح کرد: در صورت استمرار آنفلوآنزا حاد پرندگان و معدوم شدن تعداد بیشتری از قطعه مرغ‌های تخم‌گذار، با کمبود تولید در بازار روبه‌رو خواهیم شد‌.
هر موقع اتفاقی می‌افتد می‌گویند دامپزشکی مقصر است
واقعیت هم این است که یکی از دلایل مهم و اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ طی روزهای اخیر افزایش قیمت نهاده‌های دامی و همچنین معدوم شدن 14 تا 17 میلیون مرغ تخمگذار است که بخش خصوصی رقم تلف شده در سالجاری را 17 میلیون و بخش دولتی آن را 14 میلیون می‌داند‌‌. معدوم شدن مرغ‌های تخم‌گذاری که به دلیل مشکوک بودن به بیماری آنفلوآنزای مرغی چاره‌ای جز معدوم کردن آنها وجود نداشت‌‌.
اما نقطه قابل تامل در این ارتباط سکوت رسانه‌ای سازمان دامپزشکی کشور برای اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی درباه این امر است به‌طوری که حسن روحانی رییس‌جمهور دولت دوازدهم در واکنش به این امر در جلسه اخیر هیات دولت با گلایه از سازمان دامپزشکی گفت که باید تمام اطلاعات مربوط به بیماری آنفلوآنزای مرغی به مردم گفته شود تا آنها دلیل افزایش قیمت یکباره این محصول را بدانند‌‌.
بر همین اساس سازمان دامپزشکی کشور در واکنش به این خواسته رییس‌جمهور، در نشستی خبری سعی کرد تا به ابهامات موجود در این خصوص پایان دهد اگرچه این شفاف‌سازی به‌طور کامل صورت نگرفت‌‌.
در همین خصوص علیرضا رفیعی‌پور رییس سازمان دامپزشکی کشور در واکنش به انتقادات موجود در این باره اظهار کرد: در موضوع دامپزشکی چندین دستگاه دخیل هستند اما هر موقع اتفاقی می‌افتد می‌گویند که دامپزشکی مقصر است؛ ما نمی‌گوییم که چه کسی مجرم است اما باید در نظر داشت که 18 تا 20 دستگاه تشکل در امور مربوط به شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان مسوول هستند که مسوولیت خود را نمی‌پذیرند‌.
وی با طرح سوالی گفت: آیا تشکل‌ها در این ارتباط مسوولیت دارند و یا فقط باید بیایند آمار اشتباه بدهند و گلایه کنند؟
حذف فیزیکی مجوزهای محصولات تجاری
رفیعی‌پور همچنین در ادامه با ارائه آماری درباره وضعیت تولیدات تحت نظارت حوزه دامپزشکی اظهار کرد: در حالی که در سال 94 تولید میگوی ما به دلیل وجود بیماری لک‌سفید به 16 هزار تن کاهش یافته بود در سال 96 به 27 هزار تن رسیده است و این بیماری که یک دهه با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم، اکنون کنترل شده است‌.
وی افزود: به دنبال حذف فیزیکی مجوزهای حوزه محصولات تجاری در حوزه دامپزشکی هستیم که این امر به کاهش زمان امور، فعالان بخش صادرات و واردات محصولات مرتبط با دامپزشکی کمک می‌کند‌‌. رییس سازمان دامپزشکی کشور این را هم گفت که امسال برای کنترل بیماری تب برفکی به صورت رایگان اقدام به واکسیناسیون انجام شده است‌.
در کشورهای دیگر هم این بیماری وجود دارد
رفیعی‌پور درباره اقدامات دیگر این سازمان گفت: شما پشت صحنه بیماری‌های دیگری را که کنترل شده است را ببینید که در صورت عدم کنترل آن خسارات سنگینی به بخش دام و طیور وارد می‌شد؛ 900 بیماری مشترک میان انسان و دام وجود دارد و آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تنها یکی از این بیماری‌هاست و ما با 160 بیماری به‌طور روزانه بعد از رصد مقابله می‌کنیم‌.
وی افزود: در کشورهای دیگر نیز این بیماری وجود داشته اما ممکن است که هر کشوری روش‌های متفاوت‌تری برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان داشته و میزان تلفات آنها متفاوت باشد‌‌. رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در یکی از استان‌های آبزی‌پرور که 3 هزار تن میگو تولید می‌شد بیماری لک‌سفید آمد و میزان تولید را به صفر رساند و معدوم‌سازی صورت گرفت؛ اما این بیماری اکنون کنترل شده است‌.
نگرانی‌های جدید
رفیعی‌پور در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا با وجود اپیدمی بیماری، آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان را از جامعه و مردم پنهان کردید که این امر باعث اعتراض مستقیم ریاست‌جمهوری از شما نیز شد با ارائه دلایلی، اظهار کرد: این بیماری با عنوان بیماری هزار چهره شناخته می‌شود که نه تنها در سال‌های گذشته بلکه در قرون گذشته نیز وجود داشته و کشورهای مختلفی مانند چین، کره، ژاپن و‌.‌.‌‌. را درگیر کرده است‌.
رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در سال 95 با این بیماری درگیر بودیم که دامنه آن به سال‌جاری نیز کشیده شد؛ اکنون در فصل مورد علاقه این ویروس قرار داریم و نگرانی‌های جدید بابت تغییر سویه آن داریم‌.
رفیعی‌پور اضافه کرد: این بیماری می‌توانست خطرناک‌تر باشد و با جهش سویه به سمت سویه انسانی حرکت کند هرچند که هنوز نیز نمی‌توانیم از عدم جهش سویه آن مطمئن باشیم‌‌. وی گفت: سازمان دامپزشکی کشور در کلیه استان‌ها عملیات مربوط به پایش و کنترل و معدوم‌سازی را در زمان لازم انجام داده است هرچند در مواردی تشخیص، آنفلوآنزا نبوده و بیماری‌های دیگری مانند نیوکاسل، تشخیص داده شده بود‌‌.
رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره میزان تلفات بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در جامعه مرغ تخمگذار اظهار کرد: 14 میلیون قطعه طیور تخمگذار معدوم شده است هرچند ممکن است این رقم با ارقام اعلام شده بخش خصوصی متفاوت باشد‌‌.
شبکه ریلی انفجاری
در ادامه این جلسه معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی نیز در واکنش به سوالی در خصوص پنهان کردن بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان از مردم، گفت: بسیاری از طیوری که معدوم شدند در قالب کنترل بیماری صورت گرفته و برای مهار کردن بیماری کشتار شده‌اند‌.
وی با ارائه پاسخی نامشخص برای عموم مردم درباره بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان افزود: برخی استان‌ها «شبکه ریلی انفجاری» دارند که برای برون‌رفت از آنها باید اقدام شود تا سایر استان‌ها نیز درگیر نشوند‌.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: قیمت (هر کیلوگرم) تخم‌مرغ در بازار اکنون به کمتر از 5 هزار تومان رسیده است و تغییرات به وجود آمده 5 تا 10 درصدی، تاثیرات مشخصی روی بازار دارد‌.
البته به نظر می‌رسد که منظور احتمالی معاون سازمان دامپزشکی کشور از قیمت پنج هزار تومانی هر کیلوگرم تخم‌مرغ، نرخ درب مرغداری است هر چند که افزایش قیمت صورت گرفته در هفته گذشته بیش از پنج تا 10 درصد بوده است‌.