تاثیر فوری فیلترینگ تلگرام بر کسب و کارهای اینترنتی در کشور؛

گروه فناوری- در پی ادامه فیلترینگ تلگرام، شمار زیادی از شغل‌های اینترنتی که در این فضا شکل گرفته بودند رو به ضرر رفتند و ادامه این روند هر روز و هر ساعت به متضرر شدن هرچه بیشتر صاحبان این مشاغل می‌انجامد‌.
دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی در این خصوص می‌گوید که با ادامه فیلترینگ نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام بیشتر از ۱۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در سراسر کشور مشاغل خود را از دست می‌دهند‌.
این در حالی است که پیش از این و به خواسته مسوولان صاحبان این مشاغل به منظور اخذ مجوز برای کانال‌های تلگرامی خود از وزارت ارشاد «کد شامد» گرفتند اما با وجود طی این مراحل هیچ‌گونه امنیت شغلی برای این افراد در نظر گرفته نشد‌.
همچنین نایب‌رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از میزان خسارت وارد شده به مشاغل اینترنتی در پی اختلال اخیر گفت: بنا بر اعلام بزرگ‌ترین فعالان بازار کسب‌و‌کارهای اینترنتی ایران، آنها متحمل 500 میلیارد تومان زیان از اختلال‌های چند روزه اینترنت شده‌اند‌.


بر این اساس ادامه این روند تنها به این گروه از مشاغل آسیب می‌زند و افزایش ضرر برای آنها را در پی خواهد داشت‌.
رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی درباره تاثیرات فیلترشدن نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام پس از ناآرامی‌های اخیر در کشور گفت: با فیلتر شدن نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام بیشتر از ۱۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در سراسر کشور مشاغل خود را از دست می‌دهند و به منظور حل این مشکل باید فکری جدی کرد‌.
وی با بیان اینکه وقتی دولت صحبت از ساماندهی کانال‌های تلگرامی می‌کرد فروشندگانی که محصولات خود را روی تلگرام عرضه می‌کردند تصور می‌کردند که دیگر کسب‌و‌کارشان در معرض تهدید نباشد، گفت: فروشندگان اینترنتی به حرف دولت گوش دادند و برای اخذ مجوز برای کانال‌های تلگرامی خود از وزارت ارشاد «کد شامد» گرفتند و انتظار نداشتند که با فیلتر تلگرام کسب‌و‌کارهایشان بخوابد و عملا در پیگری‌هایشان برای مجوزدار شدن توفیقی حاصل نشود‌.
دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی البته تاکید دارد که تا زمان رفع فیلتر تلگرام فروشندگان اینترتنی می‌توانند کسب‌و‌کارهای خود را روی پیام‌رسان‌های داخلی ادامه دهند که بر خلاف تلگرام از سیستم پرداخت اینترنتی هم بهره‌‌مند هستند‌.
از طرفی علی توسلی نایب‌رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: بنا بر اعلام بزرگ‌ترین فعالان بازار کسب‌و‌کارهای اینترنتی ایران، آنها متحمل 500 میلیارد تومان زیان از اختلال‌های چند روزه اینترنت شده‌اند‌.
نایب‌رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره تاثیر اختلال‌های اخیر اینترنت بر بازار اینترنت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی که در پی بروز اغتشاش‌ در چند شهر حادث شده، اظهار داشت: بنا بر اعلام بزرگ‌ترین فعالان بازار کسب‌و‌کارهای اینترنتی شامل ارائه‌دهندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی، تاکسی‌های آنلاین و امثال آنها از اختلال اینترنت در چند روز گذشته 500 میلیارد تومان زیان کرده‌اند‌.
علی توسلی گفت: در گذشته بیشترین تاثیر وضعیت اینترنت روی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت بود و مثل امروز کسب‌وکارهای متعدد روی اینترنت ارائه نشده بود؛ اما در حال حاضر اینترنت علاوه بر بستر دسترسی، بستر تجارت کالا و خدمات است و اکنون از محل اختلال اینترنت کسب‌و‌کارهای اینترنتی بیش از ارائه‌دهندگان اینترنت متضرر می‌شوند‌.
وی ادامه داد: شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در این ایام اگرچه سرویس را از قبل فروخته‌اند اما با کاهش میزان مصرف و افزایش شدید شکایت‌ها روبه‌رو می‌شوند و فروش جدید سرویس نیز نخواهند داشت که این موارد به کاهش درآمد آنها منجر خواهد شد‌.
به گفته وی، کسب‌و‌کارهای وابسته به اینترنت نیز جایگزینی جز بستر فضای مجازی ندارند و در ایام اختلال در حالی با کاهش درآمد مواجه می‌شوند که هزینه‌ها وجود دارند یا حتی به دلیل اخلال در سرویس‌دهی هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کنند‌.
نایب‌رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران یادآور شد: در روزهای اخیر سرویس اینترنت به جز در ساعات محدودی کامل قطع نشد و بیشتر شاهد کندی اینترنت و افزایش شدید پینگ‌ سرویس‌ها بودیم که به ویژه سرویس‌های متاثر از سرعت را تحت تاثیر قرار داد‌.
توسلی گفت: البته گویا این وضعیت ادامه‌دار نخواهد بود و اخیرا نیز وزیر ارتباطات از رایزنی‌هایی با شورای عالی امنیت برای رفع محدودیت برخی شبکه‌های اجتماعی خبر داده است‌.
تاکید بر مناسبات شغلی بر پایه اینترنت
احمد مشیریان، معاون تنظیم و نظارت بر روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم برشناسایی مناسبات شغلی که ماهیت آنها بر پایه شبکه اینترنت و فضای مجازی است، تاکید کرد‌.
این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در سال‌های اخیر، همه‌گانی شدن فناوری اینترنت و شبکه‌های مجازی به فرصتی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید تبدیل شده‌اند که از منظر روابط‌ کار، حقوق و وظایف صاحبان این مشاغل ناشناخته باقیمانده است‌.
وی با یادآوری اینکه دولت به‌طور جدی برای استفاده حداکثری از ایجاد اشتغال به کمک فضای مجازی برنامه دارد؛ افزود: برای شناخت بیشتر از این فضای شغلی جدید، در وزارت کار جلسات مشترکی را با صاحبان برخی‌ کسب‌وکارهای مجازی که در حوزه حمل‌ونقل و خرید کالا فعالیت دارند؛ داشته‌ایم‌.
مشیریان با بیان اینکه به غیر از این موسسات شاهد شکل‌گیری فرصت‌های شغلی دیگری برپایه شبکه‌های اجتماعی مانند کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی هستیم، افزود: باشناخت کنونی نمی‌توان به راحتی صاحبان این مشاغل را به کارگر یا کارفرما تقسیم‌بندی کرد‌.
وی افزود: در این گروه از مشاغل دسترسی به اینترنت مطلوب همان‌اندازه اهمیت دارد که برای بنگاه‌های معمولی دسترسی به انشعاب حامل‌های انرژی ‌مساله‌ای حیاتی محسوب می‌شود و باید به این مساله توجه کرد‌.
وی افزود: صرف‌نظر از مختل شدن برخی از شبکه‌های مجازی در روزهای اخیر، باید طوری عمل شود که در صورت شکل‌گیری یک کسب‌وکار در فضای مجازی امکان استمرار این فعالیت‌ها مهیا باشد و به امنیت شغلی صاحبان این مشاغل کمترین آسیبی، وارد نشود‌.