توهین تماشاگران به هیچ وجه پسندیده نیست







محمد محمدی سدهی
دیدار تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی از هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال با برتری سرخپوشان تهرانی در حالی به پایان رسید که سکوهای آزادی متشنج و با حواشی زیادی همراه بود. باشگاه تراکتورسازی پس از پایان این دیدار بیانیه‌ای صادر کرد و با انتشار مصاحبه‌هایی از قول قائم‌مقام و سرپرست این تیم، شعار تماشاگران پرسپولیس را سازمان‌دهی شده خواند و بابت این قضیه به فدراسیون فوتبال شکایت کرد. موضوعی که حتی موجب شد تا وزیر ورزش و جوانان نیز به درگیری‌های اخیر سرخ‌های تهرانی و تبریزی ورود کند. برهمین اساس خبرنگار «ایران» به سراغ مهدی کیانی، کاپیتان سرخپوشان تبریزی رفت و با بازیکنی که چند روز گذشته از سوی سایت «فوتبال ترایب» در جمع ۳۰ بازیکن برتر آسیا در سال ۲۰۱۷ قرار گرفت، به گفت‌و‌گو پرداخت. بازیکنی که به‌عنوان تنها ایرانی نامش در بین برترین‌ها و در کنار بازیکنانی همچون گادوین منشا از پرسپولیس و سرور جباروف از استقلال قرار دارد. مهدی کیانی در بازی حساس فردای تراکتورسازی مقابل استقلال به‌دلیل سه کارته بودن غایب است، با وجود این کاپیتان محبوب تبریزی‌ها، هواداران را به آرامش دعوت کرده است.
در ابتدا از افتخاری که نصیبت شد، صحبت کنیم. سایت «فوتبال ترایب» تو را در جمع برترین بازیکنان آسیا در سال 2017 قرار داد...
این موضوع باعث خوشحالی من است. سختی‌های زیادی در این سال‌ها کشیدم و خوشحالم که این سختی‌ها بی‌نتیجه نماند و توانستم روز به روز پیشرفت کنم و برای تیمم مثمرثمر باشم. امیدوارم بتوانم به افتخاراتم در تیم محبوبم ادامه دهم و به تراکتورسازی کمک کنم. این انتخاب نتیجه زحمات باشگاه و کادر فنی نیز بوده و از همه تشکر می‌کنم.
بازی با پرسپولیس چطور بود؟
ما برای بازی با پرسپولیس تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم و با برد در دیدار قبلی مقابل استقلال خوزستان با روحیه و آمادگی خوبی به مصاف پرسپولیس رفتیم. 20 دقیقه اول بازی را خوب شروع کردیم اما گلی که در دقایق پایانی نیمه اول دریافت کردیم باعث شد تا از نظر روانی کمی به هم بریزیم. در کل روز بازی
با پرسپولیس روز ما نبود. برای برد در این دیدار خیلی دویدیم و تلاش کردیم اما متأسفانه موفق نبودیم.
این بازی هم همانند بازی‌های گذشته حاشیه ساز بود، چرا بازی‌های پرسپولیس و تراکتور همیشه حاشیه دارد؟
واقعاً نمی‌دانم به چه دلیل بازی ما با پرسپولیس همیشه حاشیه ساز می‌شود اما در روز بازی با پرسپولیس لیدرهای این تیم با برنامه‌ریزی علیه ما شعار می‌دادند و قطعاً این شعارها جو را روی سکوها متشنج می‌کند. این لیدرها دشمن فوتبال هستند و باعث می‌شوند تا تعداد تماشاگران کمتر شود. متأسفانه کار فرهنگی در باشگاه‌ها انجام نمی‌شود که نتیجه آن بی‌احترامی و بی‌حرمتی در فوتبال است. به‌خاطر این بی‌ادبی‌ها ناراحتیم، اما آن کسی که این بی‌ادبی را انجام داده به خودش بی‌ادبی کرده است. پرسپولیسی‌ها در تبریز هوادار ندارند و این موضوع باعث ناراحتی‌شان می‌شود اما هواداران ما هر جای ایران که بازی کردیم به ورزشگاه می‌آیند و باعث سربلندی ما می‌شوند.
اما این توهین‌ها یک طرفه نبود و هواداران تراکتور هم بی‌تقصیر نبودند و شعارهایی روی سکو سر دادند که به هیچ وجه خوشایند نبود.
شعارهای حاشیه‌ای و بی‌احترامی از سوی هواداران هر تیمی که باشد صحیح نیست و نباید برخی حرف‌ها روی سکوها زده شود. نباید با احساسات مردم بازی شود. ما در جریان بازی بی‌احترامی‌ها را متوجه نشدیم اما بعد از بازی فهمیدیم که چه اتفاقی افتاده البته بی‌احترامی تماشاگران میزبان بیشتر بود. هوادارانی که یک بازیکن خاص را تشویق می‌کنند نباید به بازیکنان تیم حریف بی‌احترامی کنند. پرسپولیسی‌ها در دقیقه 24 بازی‌ها همیشه مرحوم هادی نوروزی را تشویق می‌کنند اما چند دقیقه بعد به تیم مقابل بی‌احترامی می‌کنند همانند اتفاقی که در بازی با ما افتاد. فوتبال تمام می‌شود و این بی‌حرمتی‌ها در ذهن‌ها می‌ماند، این بی‌حرمتی‌ها روی بازیکنان فشار وارد می‌کند و اتفاقات بدی برای بازیکنان می‌افتد همانند همان اتفاقاتی که برای هادی نوروزی افتاد و باعث شد تا فشار روی این بازیکن محجوب زیاد و دچار حمله قلبی شود. ما پیش از آغاز بازی با عکس هادی نوروزی عزیز وارد زمین شدیم و یاد او را زنده کردیم تا سکوها آرام باشد و اتفاقات مسابقات گذشته تکرار نشود اما این گونه نشد.
اما در این بازی هواداران تراکتورسازی نیز به امید عالیشاه تهمت زدند و به او بی‌احترامی کردند!
هیچ بازیکنی برای تیمش کم نمی‌گذارد. عالیشاه پیش از بازی با پرسپولیس به بازیکنان گفت که به خاطر او بهترین بازی را انجام دهند. او گفت که برای من مهم است که بهترین عملکرد را در مقابل تیم سابقم داشته باشم. ما یک تیم هستیم و همه برای موفقیت تیم تلاش می‌کنیم. هواداران فوتبال باید بدانند که بازیکنان برای تیم خود کم نمی‌گذارند.
پس از بازی با پرسپولیس یحیی گل محمدی هم جریمه شد که البته دلیل آن نتایج بد تراکتورسازی عنوان شد.
به نظر من این تصمیم باشگاه به خاطر تسکین هواداران بود اما حقیقتاً گل محمدی تمام تلاشش سربلندی تیم است. همه ما یک خانواده هستیم و باید به کمک هم تراکتورسازی را به روزهای اوج خود بازگردانیم.
بازی با استقلال را چطور می‌بینی؟ استقلالی که با شفر کاملاً متحول شده است
استقلال تیم خوبی است و بازیکنان خوبی دارد. می‌دانیم که بازی سختی مقابل این تیم در پیش خواهیم داشت اما ما هواداران بزرگی داریم و برای بازی با استقلال به آنها دل بستیم. بازیکنان تراکتورسازی از ابتدا بازیکنان گمنامی بودند اما بواسطه همین هواداران بزرگ شده‌ایم. تلاش‌مان پیروزی در بازی‌ای است که 6 امتیاز دارد.
البته تو در بازی با استقلال محروم هستی و نمی‌توانی بازی کنی، قطعاً حسرت می‌خوری؟
بیژن حیدری (داور دیدار پرسپولیس – تراکتورسازی) داور بسیار خوبی است اما کارتی که به من داده شد اصلاً درست نبود. در بازی با پرسپولیس اصلاً مراقب نبودم و هیچ زمانی به اینکه دو کارته هستم توجه نمی‌کنم و همیشه با تعصب بازی کردم. متأسفانه در آن بازی در همان تکل اول از داور کارت گرفتم. داوران ایرانی خیلی سخت‌گیری می‌کنند، وقتی آنها را با خارجی‌ها مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که داوران خارجی به صحنه‌های اینچنینی کارت نمی‌دهند. به هر حال قسمت بود تا در بازی با استقلال غایب باشم اما به هر حال ما هم بازیکنان خوبی داریم و تنها برای کسب پیروزی در این دیدار تلاش می‌کنیم.

بــرش
روزه سکوت تراکتوری ها
دیدار تیم‌های تراکتورسازی و استقلال تهران عصر جمعه در ورزشگاه یادگار امام(ره) برگزار می‌شود و خبرنگار «ایران» به منظور مصاحبه در خصوص این دیدار و حواشی بازی با پرسپولیس با بازیکنان این تیم تماس گرفت اما برخی از بازیکنان پاسخی ندادند و برخی دیگر نیز به تک جمله‌هایی کفایت کردند.
فرزین گروسیان، گلر تراکتورسازی گفت: «فعلاً قصد مصاحبه نداریم.» او در پاسخ به این سؤال که آیا از طرف باشگاه اجازه صحبت ندارید، افزود: «نمی خواهم در مورد مسائلی که در بازی با پرسپولیس پیش آمد صحبت کنم.» احسان پهلوان، بازیکن تازه وارد سرخپوشان تبریزی هم بیان داشت: «ان‌شاءالله بعد از بازی با استقلال در مورد این بازی صحبت خواهم کرد.» او در خصوص دیدار با پرسپولیس و حواشی پیش آمده بیان داشت: «حقیقتاً نمی‌خواهم در خصوص مسائل پیش آمده در ورزشگاه آزادی صحبت کنم. بگذارید بعد از بازی با استقلال در مورد این بازی صحبت خواهم کرد.» مهدی شریفی، مهاجم تراکتورسازان هم افزود: «قصد مصاحبه ندارم و نمی‌خواهم صحبت کنم.» همچنین محمد ایرانپوریان، محمد ابراهیمی و فرزاد حاتمی نیز پاسخگو نبودند.