ضیافت سالانه سینمای ایران در انتظار رونق و رقابت







الناز دیمان

 تا سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد فرهنگی سینمایی کشور زمان کمی باقی مانده و فیلمسازان به سرعت در حال آماده‌سازی آثارشان برای حضور در این جشنواره هستند. در  این دوره از جشنواره تنها 22 فیلم در بخش مسابقه حضور خواهند داشت تا طبق گفته مسئولان جشنواره کیفیت این بخش حفظ شده و جذابیت رقابت بالا برود. در این دوره از جشنواره کارگردان‌های سرشناسی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا٬ بهرام توکلی٬ احمدرضا معتمدی،حمید نعمت الله، کامبوزیا پرتوی و محمدحسین مهدویان حضور دارند که آثار کنجکاوی برانگیز‌شان بی‌شک به گرم کردن تنور جشنواره کمک خواهد کرد. از طرفی اما زمزمه‌هایی از سوی برخی از اعضای هیأت انتخاب به گوش می‌رسد که چندان امیدوار کننده نیست. زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه امسال نیز مانند سال گذشته اغلب آثاری که برای شرکت در جشنواره ارسال شده و مورد بازبینی قرار گرفته‌اند درام‌هایی تلخ و گزنده هستند و خبری از کمدی‌های جذاب و تنوع ژانر در بین فیلم‌های شرکت کننده نیست و سطح اکثر آثار نیز متوسط است و ظاهراً نباید منتظر شاهکار یا پدیده بود. با همه این حرف‌ها اما جشنواره همواره جذابیت‌ها و حواشی دوست‌داشتنی خود را دارد و برای عاشقان سینما 10 روز به یاد ماندنی را در میانه بهمن‌ماه فراهم می‌کند. در این مطلب به معرفی فیلم‌های بخش مسابقه (سودای سیمرغ) جشنواره فیلم فجر امسال پرداخته‌ایم.


اتاق تاریک
سینمای روح الله حجازی فضای خاص خود را دارد و معمولاً فیلم‌هایش از رده متوسط بالاتر نمی‌روند اما حتی همین فیلم‌های متوسط هم معمولاً به مذاق منتقدان خوش می‌آید و تعریف و تمجید آنها را به دنبال دارد. «اتاق تاریک» پنجمین ساخته حجازی پس از فیلم‌های «در میان ابرها»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «مرگ ماهی» است. آخرین فیلم این کارگردان فیلمی پر از چهره‌های معتبر سینما بود اما هم در جشنواره با برخورد مخاطبان مواجه شد و هم در اکران با شکست روبه‌رو شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که فیلم «اتاق تاریک» با سایر آثار این کارگردان فرق دارد و درباره عشق نا متعارف زن و مردی است که اختلاف سنی‌شان باعث چالش‌هایی در زندگی آنها می‌شود. ‌ساره بیات، ساعد سهیلی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، محمد امامی، رضا احمدی، ژیلا دایی با معرفی سید علیرضا میرسالاری بازیگران اتاق تاریک هستند و تهیه کنندگی اثر بر عهده روح الله حجازی بوده است.  در خلاصه فیلمی که از طرف عوامل در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته آمده است: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می‌دهد.

خجالت نکش
رضا مقصودی دیگر فیلم اولی بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «خجالت نکش» در این رقابت حضور خواهد داشت. این فیلم مضمونی اجتماعی و حال و هوایی کمدی دارد و در کنار «مصادره» تنها فیلم‌های کمدی جشنواره امسال را تشکیل می‌دهند. مقصودی پیش از این نیز تجربه نوشتن فیلمنامه‌های کمدی فیلم‌های پر مخاطبی مانند «من سالوادور نیستم»، «اخلاقتو خوب کن»، «از رئیس جمهور پاداش نگیرید»، «همیشه پای یک زن در میان است» و «لیلی با من است» را برعهده داشته است. با توجه به این کارنامه می‌توان مطمئن بود که اولین فیلم مقصودی دست کم از نظر فیلمنامه سروشکلی حرفه‌ای دارد و در صورتی که ساختار اثر مناسب باشد شاهد کمدی سرحال و جذابی در جشنواره امسال خواهیم بود. «خجالت نکش» داستان زندگی زن و شوهری را روایت می‌کند که با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن میانسالی بچه‌دار می‌شوند. این اتفاق آن هم در روستایی کوچک که هیچ چیز از دید اهالی پنهان نمی‌ماند، زن و شوهر را دچار اتفاقاتی کمیک و بامزه می‌کند. اتفاقاتی که در نهایت باعث جدال این دو با یکدیگر می‌شود و... احمدمهرانفر و شبنم مقدمی بازیگران اصلی این فیلم هستند و سیدامیر پروین حسینی تهیه کننده فیلم است. قصه «خجالت نکش» در فضایی روستایی می‌گذرد و حوالی چالوس فیلمبرداری شده است.

مغزهای کوچک زنگ زده
هومن سیدی با اولین فیلم سینمایی‌اش «آفریقا» که اثری کم خرج و ویدئویی اما جذاب و متفاوت بود ثابت کرد نگاهی جدی به کارگردانی دارد و با ساخت فیلم‌های «سیزده»،«اعترافات ذهن خطرناک» و«خشم وهیاهو» گام در مسیر موفقیت برداشت. هرچند عده‌ای فیلم‌های سیدی را به لحاظ محتوا و عصبیتی که در داستان و کاراکتر‌ها مشاهده می‌شود دوست ندارند اما با این همه نمی‌توان منکر تسلط او بر کارگردانی و فرم شد. پنجمین فیلم سیدی با نام «مغزهای کوچک زنگ زده» در جشنواره امسال حضور خواهد داشت. این فیلم تقریباً در سکوت خبری تولید شد و از داستان آن نیز اطلاعی در دست نیست. ابتدا قرار بود حامد بهداد نیز در این فیلم در نقش برادر نوید محمدزاده نقش آفرینی کند بازیگرانی که منتقدان و حتی مخاطبان سینما سبک بازیگری برونگرایانه‌شان را بسیار شبیه به هم می‌دانند اما این اتفاق میسر نشد تا این دو بازیگر روی پرده سینما کنار هم دیده شوند. نوید محمدزاده، نازنین بیاتی، فرید سجادی حسینی، علی علایی و فرهاد اصلانی از بازیگران اصلی این فیلم هستند و برخی هنرجویان هومن سیدی نیز در فیلم بازی داشته‌اند. تهیه کنندگی این اثر سینمایی بر عهده سعید سعدی است. در خلاصه داستان «مغزهای کوچک زنگ زده» آمده است: « داستان مغزهایی است که زنگ زده اند!»

سوء‌تفاهم
آخرین فیلم احمدرضا معتمدی با حاشیه‌های فراوان جلوی دوربین رفت. ابتدا قرار بود لیلا حاتمی، سحر دولتشاهی، صابر ابر، طناز طباطبایی و بهرام رادان در این فیلم نقش‌آفرینی کنند اما ظاهراً همه این بازیگران از بازی در فیلم انصراف دادند تا فیلم با بازی مریلا زارعی، کامبیز دیرباز و هانیه توسلی جلوی دوربین برود. برخی رسانه‌ها مدعی بودند که بازیگران ترجیح می‌دهند در فیلمی که سرمایه‌گذار آن سازمان فرهنگی اوج است همکاری نکنند اما در نهایت هم مشخص نشد مشکل این موضوع بوده یا مقارن شدن همزمان فیلمبرداری آثار دیگری که در آنها بازی می‌کردند و یا عدم توافق مالی. اکبر عبدی و پژمان جمشیدی دیگر بازیگران فیلم هستند. قصه فیلم ماجرای یک گروگان‌گیری است که با گذشت زمان این شبهه پیش می‌آید که این حادثه بیشتر شبیه یک «سوء تفاهم» یا توهم است.

لاتاری
سومین فیلم بلند سینمایی محمدحسین مهدویان «لاتاری» نام دارد که پروسه تولید پرحاشیه‌ای داشت  به موضوع قاچاق دختران ایرانی به کشورهای عربی می‌پردازد. «لاتاری» اولین فیلم مهدویان است که داستانش در فضایی امروزی می‌گذرد و دیگر از حال و هوای دهه 50و 60و دوربین 16 میلیمتری در آن خبری نیست و همین موضوع کنجکاوی مخاطبان برای تماشای فیلم را چندین برابر می‌کند. باید منتظر ماند و دید آیا این کارگردان خلاق در فضایی امروزی هم می‌تواند مخاطب را جذب قصه و پرده سینما کند یا نه. در این فیلم هادی حجازی فر٬ حمید فرخ نژاد٬ ساعد سهیلی٬ جواد عزتی و زیبا کرمعلی به ایفای نقش پرداخته‌اند.


جاده قدیم
 منیژه حکمت بعد از ده سال فیلمی با مضمونی زنانه را راهی جشنواره کرده است. این فیلم بعد از «زندان زنان» و «سه زن» پس از چند سال تحقیق و بررسی روی فیلمنامه، جلوی دوربین رفته است.«جاده قدیم» داستان زنی کارمند را روایت می‌کند که شب عید نوروز با مشکلاتی مواجه می‌شود. نقش اصلی این فیلم برعهده مهتاب کرامتی است. آتیلا پسیانی و پرویز پورحسینی دیگر بازیگران فیلم هستند و حکمت خود تهیه کنندگی آخرین اثر سینمایی‌اش را بر عهده داشته است.

کار کثیف
اغلب فیلم‌های متأخر خسرو معصومی در فضای روستایی شمال کشور و در میان برف و بوران فیلمبرداری شده‌اند تا جایی که منتقدان به کنایه می‌گویند با دیدن برف و طوفان به یاد فیلم‌های معصومی می‌افتند. آخرین فیلم معصومی با نام «کار کثیف» نیز ظاهراً در فضایی روستایی می‌گذرد و مانند اغلب آثار این کارگردان درباره قشر آسیب‌پذیر جامعه است و به واکاوی مشکلات آنها می‌پردازد. این فیلم قصه‌ای اجتماعی دارد و کار و مهاجرت مضامین اصلی آن را تشکیل می‌دهند و بخش‌های کوتاهی از آن در استانبول فیلمبرداری شده است. معصومی درباره قصه آخرین فیلم‌اش گفته است: «کار کثیف» همانطور که از اسمش پیداست درباره شغلی است که مورد پسند نیست و خاصه به فروش مسکرات در خارج از ایران می‌پردازد و به همین خاطر در کشور ترکیه فیلمبرداری انجام شده است. مضمون و محتوای کلی این اثر مسائل مربوط به مهاجرت و کار کردن در شرایطی دور از وطن خویش است. این فیلم یکی از سه‌گانه‌هایی است که تصمیم دارم در آینده دو فیلم دیگرش را بسازم. در فیلم «کار کثیف»  پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان و رضا فیاضی به ایفای نقش پرداخته‌اند و معصومی خود تهیه کار را بر عهده داشته است.

تنگه ابوقریب
مخاطبان سینما بهرام توکلی را با فیلم‌های روشنفکرانه و اقتباس‌های سینمایی می‌شناسند اما این کارگردان امسال با رویکردی تازه و با فیلمی درباره جنگ در جشنواره حضور خواهد داشت. به گفته کارگردان «تنگه ابوقریب» روایتی است از دفاع دلاورمردانه گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی. روزهای رشادت و مظلومیت بچه‌های گردان عمار در روزهای آخر دفاع مقدس در منطقه حساس تنگه ابوغریب.جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی بازیگران «تنگه ابوقریب» هستند. حمید خضوعی ابیانه مدیریت فیلمبرداری آخرین فیلم توکلی که تهیه‌کنندگی آن بر عهده سعید ملکان و سازمان هنری «اوج» است را بر عهده دارد.

ماهورا
فیلم «ماهورا» با نام قبلی ماهور به کارگردانی حمید زرگرنژاد زمستان سال گذشته تولید شد. این فیلم یک درام عاشقانه محسوب می‌‌شود که تمام فیلمبرداری آن در لوکیشن‌های بکر و واقعی در تالاب‌ها و روستاهای جنوب کشور انجام شده است. ساعد سهیلی، یوسف مرادیان، بهاره کیان افشار، مونا فرجاد و میترا حجار از جمله هنرمندانی هستند که در این پروژه  به ایفای نقش می‌پردازند و  تهیه‌کنندگی این فیلم را علیرضا جلالی و حمید آخوندی برعهده دارند. در خلاصه داستان «ماهور» آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به عنوان عروس هور انتخاب می‌شود تا  یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور؛ قاچاقچی ایرانی عروس هوربه نام ماهور را می‌دزد.

هایلایت
«هایلایت» چهارمین فیلم اصغر نعیمی پس از فیلم‌های  «بی وفا»، «سلام بر عشق» و «سایه‌های موازی» است. به‌گفته کارگردان این فیلم درامی عاشقانه است و مضمونی اجتماعی دارد. فیلم‌های قبلی کارگردان که اتفاقاً خودش نویسنده و منتقد سینماست آثاری نبودند که بتوانند نظر منتقدان و مخاطبان را جلب کنند و باید منتظر ماند و دید آخرین فیلم این کارگردان که بازیگران چهره زیادی در آن حضور دارند در رقابت با سایر فیلم‌های جشنواره چقدر شانس برای دیده شدن دارد. پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری، لیلی فرهاد‌پور، شیوا طاهری، یزدان فتوحی و جمشید هاشم‌پور بازیگران این فیلم هستند و ساسان سالور تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده داشته است.

جشن دلتنگی
«جشن دلتنگی» با نام نه چندان رغبت‌برانگیزش برای تماشا! چهارمین اثر سینمایی پوریا آذربایجانی به عنوان کارگردان است. آخرین فیلم آذربایجانی نیز مانند آثار پیشین این کارگردان مضمونی اجتماعی دارد و به گفته عوامل درباره رابطه واقعی آدم‌ها و گره خوردن آن با فضای مجازی است. عوامل فیلم اطلاعات بیشتری در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند اما با توجه به علاقه‌مندی کارگردان به فضای‌های پلیسی و معمایی به نظر می‌رسد این فیلم نیز مانند سریال متأخر کارگردان «نوار زرد» حال و هوایی پلیسی داشته باشد. بابک حمیدیان، محسن کیایی، بهنام تشکر، مینا ساداتی، پانته آ پناهی‌ها، ساغر قناعت، پریوش نظریه و... بازیگران فیلم «جشن دلتنگی» هستند و علی‌قائم‌مقامی تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است.

امیر
نیما اقلیما یکی از کارگردان‌های فیلم اولی جشنواره سی‌وششم است. این کارگردان جوان فیلم «امیر» را با مضمونی اجتماعی برای رقابت با سایر آثار روانه جشنواره کرده است. «امیر» در سکوت خبری فیلمبرداری شد و اطلاعات چندانی از داستان و مضمون آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. میلاد کی‌مرام، هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه‌قلعه‌گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی و سحر دولتشاهی ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند و سید ضیا هاشمی تهیه‌کننده فیلم است. «یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راه هاشون فرق می‌کنه.» این متنی است که عوامل فیلم به عنوان خلاصه داستان در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند.


به وقت شام
هرچند آثار متأخر ابراهیم حاتمی‌کیا چندان که باید انتظارها را برآورده نکرد و اغلب با برخورد سرد منتقدان روبه‌رو بود
اما به هرحال او یکی از بهترین فیلمسازان جنگ است و برخی از برترین آثار سینمایی جنگی را در کارنامه این کارگردانِ حالا پیشکسوت باید جست. امسال اما حاتمی کیا با فیلمی در جشنواره حضور خواهد داشت که بسیار کنجکاوی برانگیز است و موضوعی حساس دارد. «به وقت شام» داستان یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی است که از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما و پدر و پسر هستند. آنها در کنار یکدیگر قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و اسیر داعش‌ می‌شوند.


چهارراه استانبول
پس از اتفاق دردناک ساختمان پلاسکو و واکنش‌های مردمی و اجتماعی که در پی داشت انتظار می‌رفت که کارگردانان سینمای ایران آستین‌ها را بالا بزنند و فیلمی درباره این واقعه که ابعاد دراماتیک بالایی دارد بسازند. مصطفی کیایی اولین کارگردانی است که با ساخت فیلم «چهارراه استانبول» قصه این حادثه تراژیک را روی پرده سینما خواهد برد. روند تولید فیلم‌های کیایی معمولاً سریع است اما «چهارراه استانبول» پیش تولید و  فرآیند تولید سخت و طولانی ای داشته و احتمالاً باید منتظر تماشای فیلمی با پروداکشن جذاب و دیدنی روی پرده سینما بود. بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی‌ور، ماهور الوند، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان و...بازیگران این فیلم هستند و تهیه کنندگی اثر نیز بر عهده مصطفی کیایی است.  


فیلشاه
تنها انیمیشن حاضر در جشنواره دومین فیلم‌سینمایی هادی محمدیان است که اولین انیمیشن‌اش «شاهزاده روم» با استقبال خوب منتقدان و مخاطبان روبه‌رو و موفق به کسب جوایز داخلی و خارجی از جشنواره‌های مختلف شد. «فیلشاه» فضایی فانتزی دارد و حال و هوای آن با اولین فیلم این کارگردان جوان که داستانی رئال داشت متفاوت است. این فیلم به تهیه‌کنندگی حامد جعفری انیمیشنی پرکاراکتر است که در تولید آن تیمی 150 نفره مشارکت و بیش از 50 انیماتور مسئولیت متحرک‌سازی انیمیشن «فیلشاه» را برعهده داشته‌اند. داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌‌شود.


عرق سرد
سهیل بیرقی با فیلم پلیسی معمایی «من» توانست نظر منتقدان را به فیلم خود جذب کرده و در گیشه هم نسبتاً موفق عمل کرد. بیرقی امسال با فیلم «عرق سرد» که به موضوع دختران فوتبالیست در ایران می‌پردازد در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. از داستان فیلم هیچ خلاصه‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است و بازیگران و عوامل نیز در این مورد چیزی به خبرنگاران نگفته‌اند. نکته جالب فیلم این است که بازیگر نقش اصلی آن یعنی باران کوثری برای بازی در این فیلم به عنوان یک دختر فوتبالیست 20کیلو از وزن خود را کم کرده است و بازی بسیار متفاوتی در نقشی متفاوت ارائه کرده است. باید منتظر ماند و دید که این فیلم هم مانند اولین فیلم کارگردان می‌تواند نظرها را به سمت خود جلب کند یا خیر. امیر جدیدی، سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی و هدی زین العابدین از دیگر بازیگران فیلم هستند و مهدی داوری تهیه فیلم را بر عهده داشته است.


کامیون
کامبوزیا پرتوی سال گذشته فیلم «فراری» را به عنوان نویسنده در جشنواره فیلم فجر داشت که با اقبال خوبی از طرف داوران آن دوره از جشنواره روبه‌رو شد. آخرین فیلم پرتوی به عنوان کارگردان اما (بدون در نظر گرفتن همکاری مشترکش با جعفر پناهی در فیلم پرده) به سال 83 و فیلم تحسین شده «کافه ترانزیت» بازمی‌گردد. «کافه ترانزیت» موفقیت‌های بسیاری در جشنواره‌های داخلی و خارجی برای پرتوی به همراه داشت اما این کارگردان 13 سال بعد از ساخت فیلم تحسین شده‌اش سراغ کارگردانی نرفت تا این‌که سال گذشته فیلم «کامیون» را در سکوت خبری جلوی دوربین برد. در این اثر سینمایی، سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند و پرتوی خود تهیه فیلم را بر عهده داشته است. تاکنون از داستان فیلم هیچ خبری در رسانه‌ها منتشر نشده است ولی از عکس‌های فیلم پیداست که داستان درباره یک راننده کامیون است و مضمونی اجتماعی دارد.


مصادره
اولین فیلم سینمایی مهران احمدی از معدود آثار کمدی جشنواره امسال خواهد بود. از قصه فیلم چندان اطلاعی در دست نیست اما آنچه از عکس‌های فیلم می‌توان برداشت کرد این است که قصه فیلم در حال و هوای دهه 50 می‌گذرد. بخشی از فیلمبرداری در کشور ارمنستان بوده که ظاهراً مربوط به بخش‌هایی از قصه است که در کشور امریکا می‌گذرد. برگ برنده فیلم «مصادره» بازیگران آن بخصوص رضا عطاران است که هیچ کدام از فیلم‌های کمدی‌اش در سال‌های اخیر با شکست تجاری مواجه نشده‌اند.  رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری و مهران احمدی به همراه بازیگر کودک امیر صدرا حقانی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند و تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده محمدحسین قاسمی است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم...»


شعله ‌ور
حمید نعمت‌الله که سال گذشته با فیلم «رگ خواب» تجربه موفقی در جشنواره و اکران داشت امسال با فیلم «شعله ور» در جشنواره  حضور خواهد داشت. «شعله ور» البته بلافاصله پس از «رگ خواب»  فیلمبرداری شد و حتی قرار بود در جشنواره سی و پنجم نمایش داده شود اما تکمیل نشدن مراحل فنی اکران فیلم را تا جشنواره امسال به تأخیر انداخت. برخلاف فیلم قبلی حمید نعمت‌الله «شعله‌ور» یک فیلم کاملاً مردانه است و نعمت‌الله سراغ تجربه کاملاً متفاوتی به نسبت فیلم قبلی‌اش رفته است. نعمت‌الله در این فیلم هم سراغ دوست و همکار خود هادی مقدم دوست رفته و به طورمشترک فیلمنامه را نوشته‌اند. «شعله ور» داستان زندگی فرید است که با تمام سختی‌ها و درگیری‌هایش در زندگی عددی نشده است! این احساس، همه زندگی او را تحت تأثیر قرار  می‌دهد و … امین حیایی به همراه پسرش  دارا حیایی، زری خوشکام و پانته‌آ مهدی نیا از بازیگران این فیلم هستند و تهیه کنندگی آن بر عهده محمدرضا شفیعی بوده است.

امپراطور جهنم
«امپراطور جهنم» سال گذشته هم به دفتر جشنواره ارسال شده بود اما هیأت داوران این فیلم را برای حضور در بخش مسابقه انتخاب نکرد و شیخ طادی نیز ترجیح داد فیلمش در بخش‌های جنبی جشنواره اکران نشود حالا اما این فیلم بعد از گذشت یکسال مجدداً به دفتر جشنواره ارسال شده و این بار از نظر هیأت انتخاب شایسته حضور در بخش مسابقه تشخیص داده شده است.  علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی و سعید راد از جمله بازیگران این فیلم هستند و محمد خزایی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است. «امپراطور جهنم» فیلمی درباره تروریست‌ها و داعش است و بخش‌هایی از این فیلم در کشورهای عربی فیلمبرداری
شده است.


بمب
بمب شایعه این فیلم پیش از حضورش در جشنواره ترکید و به یکی از جنجالی‌ترین آثار جشنواره تبدیل شد. شایعات از آنجا آغاز شد که رسانه‌ها اعلام کردند دومین فیلم سینمایی پیمان معادی به علت مضمون ضد جنگش اولین فیلم توقیفی جشنواره امسال خواهد بود؛ خبری که نه از سوی مدیران جشنواره تأیید شد و نه از سوی عوامل فیلم. داستان فیلم «بمب» با حال‌وهوای موشک‌باران تهران در سال ١٣۶۶ روایت می‌شود و فیلمنامه آن را مانند اثر قبلی این کارگردان خود پیمان معادی نوشته است. پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌، ... در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند و تهیه کنندگی آن بر عهده سعید ملکان بوده است. همچنین باران معادی دختر پیمان معادی نیز در این فیلم نقش آفرینی کرده است.


سرو زیرآب
 پس از فیلم زیبای «ملکه»، محمدعلی باشه آهنگر چند سال فیلمی را جلوی دوربین نبرد اما همواره زمزمه‌های ساخت فیلم «سرو زیر آب» در رسانه‌ها شنیده می‌شد اما هر بار به خاطر مشکلات مالی، پروژه به اصطلاح می‌خوابید تا این‌که در نهایت سازمان سینمایی سوره وابسته به حوزه هنری و مؤسسه تصویر شهر دست به دست هم دادند تا طلسم این فیلم ظاهراً پرهزینه بشکند و روانه مرحله تولید شود. در خلاصه داستان «سرو زیر آب » که فیلمنامه آن توسط محمد علی باشه آهنگر و حامد باشه آهنگر نوشته‌شده،‌درباره شهدای گمنام است. دراین فیلم بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور و...نقش آفرینی
می‌کنند.

دارکوب
بهروز شعیبی با ساخت فیلم‌های «دهلیز» و «سیانور» ثابت کرد الفبای کارگردانی را بلد است اما این دو فیلم در نهایت آثاری متوسط بودند . سومین فیلم سینمایی این کارگردان جوان زمستان سال گذشته جلوی دوربین رفت و از اوایل امسال آماده نمایش بود اما شعیبی ترجیح داد اولین رونمایی از فیلم در جشنواره فیلم فجر باشد. فیلمنامه «دارکوب» را حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی بر اساس طرحی از بهروز شعیبی به نگارش در آورده‌اند. این فیلم داستان اجتماعی، روابط انسانی افراد جامعه را در رو در رویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد روایت می‌کند. مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی ‌فر، طوفان مهردادیان و نگار عابدی و  امین حیایی بازیگران فیلم هستند که هر کدام نقش‌های متفاوتی را در «دارکوب» ایفا کرده‌اند. تهیه‌کنندگی این اثر بر عهده محمود رضوی است.