بودجه نهادهای مذهبی و فرهنگی بتدریج واقعی می‌شود



سخنگوی ستاد بودجه 97 با بیان این‌که ایجاد و توسعه اشتغال از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است، گفت: دغدغه اصلی در تبصره ١٨ مربوط به تولید اشتغال است و در حال حاضر 3 میلیون بیکار در کشور وجود دارد.امیرباقری همچنین گفت که سالانه 840هزار نفر از دانشگاه ها فارغ التحصیل می‌شوند که از این میزان 600 تا 700هزار نفر وارد بازار کار خواهند شد. باقری با اشاره به نرخ 11.7درصدی بیکاران در تابستان امسال گفت: میزان عرضه جدید نیروی کار در تابستان امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 614هزار نفر بود در حالی که در این مدت برای 795هزار نفر شغل ایجاد شده است. وی اظهار داشت: بنابراین 181 هزار نفر از جمعیت بیکار کم شده و نرخ بیکاری یک واحد درصد کاهش داشته است.
سخنگوی ستاد بودجه 97 با اشاره به این‌که در تبصره ١٨ لایحه بودجه ١٣٩٧، منابع حدود ١٧هزار و ٤٠٠ میلیارد تومانی برای حمایت از تولید و اشتغال پیش‌بینی شده، افزود: پیش‌بینی شده این منابع از محل افزایش قیمت حامل‌ها  یا منابع عمومی استفاده شود.وی ادامه داد: برنامه ما ایجاد یک میلیون و ٣٣ هزار شغل است که باید برای آن حدود ٧٥هزار میلیارد تومان هزینه شود. باقری یادآوری کرد: طرح اشتغال دولت ارائه تسهیلات نیست و در نظر داریم 221 هزار نفر در سیاست بازار کار با طرح کارورزی دانشگاهی مشغول شوند و امیدواریم که 70 هزار نفر از آنها جذب بازار کار شوند.


پیشنهاد 930 هزار تومان
عیدی کارکنان دولت
سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به میزان عیدی کارکنان دولت در سال 97، گفت: در مورد میزان عیدی سال آینده که در بودجه 1397 پیش‌بینی شده نیز همانطور که پیش‌تر در بخشنامه بودجه اعلام شده بود مورد تأکید قرار گرفته و پیشنهاد 930 هزار تومانی مطرح است که باید با مصوبه هیأت دولت همراه شود. باقری درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مخالفت بخش تولید، گفت: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بسته به توافق مجلس و دولت و شرایط کشور خواهد داشت. وی با بیان این‌که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در حوزه بخش تولید مطرح نیست، اظهار داشت: اصلاح قیمت‌های انرژی در حوزه تولید اثر قابل توجهی ندارد ،البته سرریز اصلاح حامل‌های انرژی وارد بخش تولید می‌شود.باقری در ادامه به مباحث مطرح شده در مورد سهمیه‌بندی بنزین اشاره و یادآور شد: در حال حاضر بحث 2 نرخی و تک نرخی بودن بنزین در مجلس شورای اسلامی مطرح است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. وی توضیح داد: بنزین 2 نرخی علاوه بر مزیت‌ها موجب ایجاد فساد می‌شود و در بنزین تک نرخی نیز بحث‌های دیگری مطرح است اما هنوز در رابطه با این موضوع جمع بندی نهایی حاصل
نشده است.
اختصاص هفت هزار میلیارد تومان
برای حمایت از فقرا
باقری در ارتباط با تبصره 14 لایحه بودجه 97 که در خصوص هدفمندی یارانه هاست، گفت: ملاک عمل در هدفمندی یارانه‌ها تعامل دولت و مجلس است. برنامه دولت حمایت از فقراست و هفت هزار میلیارد تومان منبع مالی نیز به آن اختصاص داده است. وی توضیح داد: البته این هفت هزار میلیارد تومان به 2 بخش چهار هزار میلیارد تومان مبلغی است که در سال 1396 برای حمایت از اعضای کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص داده شده است و سه هزار میلیارد تومان دوم نیز ادامه مسیر امسال در سال 97 است تا تمامی خانوارهایی  را که زیر خط مستمری کمیته امداد درآمد دارند  پوشش دهد.
دولت مصمم به واقعی کردن
بودجه نهادهای فرهنگی و مذهبی
سخنگوی ستاد بودجه 1397 سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: این سازمان مصمم به استفاده از ابزارهای خود برای واقعی کردن بودجه همه دستگاه‌ها از جمله نهادهای فرهنگی و مذهبی است.
امیر باقری روز چهارشنبه در پاسخ به سؤال ایرنا مبنی بر چگونگی نظارت سازمان برنامه و بودجه بر بودجه نهادهای فرهنگی و مذهبی، موضوع جدول شماره 17 لایحه بودجه 97 با توجه به محدودیتی که دولت برای نظارت بر عملکرد این نهادها دارد و شخص رئیس جمهوری نیز به آن اشاره کرده است، افزود: تغییرات مهمی در نظام بودجه‌ریزی کشور داده شده است که در چارچوب آن، بودجه تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله نهادهای فرهنگی و مذهبی بتدریج واقعی می‌شوند.