صدور 30 هزار مجوز همایش و سخنرانی در دولت روحانی


معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 30 هزار مجوز همایش، تجمع، سخنرانی، مناظره و برنامه‌های دانشجویی در سراسر کشور صادر شده است.
به گزارش ایسنا، اسماعیل جبارزاده روز گذشته در نشست خبری خود اظهار کرد: هر جمع و تشکل قانونی که علاقه‌مند به برگزاری چنین مراسم‌هایی باشد، تقاضاهای خود را به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها داده و این تقاضا مورد بررسی قرار می‌گیرد و مجوز لازم صادر می‌شود و بر اساس این مجوز، تجمع در روز، ساعت و محل تعیین شده برگزار شده و امنیت آن هم بر عهده نیروی انتظامی خواهد بود.
معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشترین هم و غم دولت یازدهم، حمایت از احزاب، تشکل‌های صنفی، سیاسی و تخصصی بود، خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته 55 مورد پروانه تأسیس احزاب توسط وزارت کشور صادر شده است و امروز هیچ حزب سیاسی در صف گرفتن پروانه فعالیت نیست. همچنین 395 مورد تأسیس، صدور پروانه یا تمدید پروانه برای احزاب، کانون‌ها و انجمن‌های تخصصی داشته‌ایم و با تأسیس 342 مورد دفاتر استانی تشکل‌های سیاسی موافقت شده است.


جبارزاده با بیان اینکه در این مدت 132 مورد مجوز برگزاری کنگره سراسری برای احزاب صادر شده است، گفت: شیوه‌نامه‌های تدوین فعالیت جبهه‌ها نیز تهیه شد و سه جبهه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، جبهه مردمی نیروهای انقلاب و جبهه رفاه، عدالت و پیشرفت مجوز فعالیت گرفته و شاهد فعالیت‌های آنها در انتخابات بودیم، همچنین خانه احزاب با تلفیق سه فراکسیون اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل فعالیت رسمی و مجدد خود را آغاز کرد و در 10 استان هم شعب خانه احزاب افتتاح شد.
وی با بیان اینکه مجوز 58 تشکل اقلیت‌های دینی تاکنون صادر شده است، گفت: 28 مورد زرتشتیان، 16 مورد ارامنه، 10 مورد آشوریان و سه مورد کلیمیان بوده است.
معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 30 هزار مجوز برای همایش، سخنرانی، مناظره و برنامه‌های دانشجویی صادر شده است که فقط هزار و 40 مورد مربوط به روز دانشجوی امسال است.
جبارزاده همچنین درباره پیشنهاد برخی نمایندگان برای ایجاد یک مکانی جهت برگزاری تجمع‌ها، تصریح کرد: نمایندگان مجاز هستند پیشنهادهای خود را در قالب طرح ارائه کنند و اگر این پیشنهاد و طرح به قانون تبدیل شود، دستگاه‌های اجرایی موظفند قانون را اجرا کنند اما ما اکنون هم مشکلی برای مکان تجمع نداریم و همه تجمع‌ها در فضاهای تعریف شده شهری برگزار شده است و از این نظر مشکلی نداریم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تحلیل از حوادث اخیر، افزود: از سه‌شنبه شب آشوب‌ها توسط نیروی انتظامی و مردم جمع شده است و در اغلب شهرهایی که در چند شب گذشته شاهد ناآرامی بودیم، مشکلی نداشتیم که باید از نیروی انتظامی به خاطر متانت و اقتدار و همچنین از مردم به صورت ویژه تشکر کنیم زیرا پاسداران اصلی مملکت خود مردم هستند و امیدواریم با حضور همیشه در صحنه مردم این اتفاقات جمع شود.