قدردانی روحانی از تلاشگران ایجاد آرامش

»واعظی:رئیس جمهوری از مردم،  شخصیت‌ها  ومسئولانی که در این مدت تلاش کردند آرامش ایجاد شود ، تشکر کردند
»روحانی، قبل‌تر از این وقایع در همایش حقوق‌شهروندی اعلام کرد که «من می‌گویم حق با مردم است» واین یعنی باید حرف‌مردم را بشنویم
»اینکه در برخی شهرها عده‌ای به خیابان بیایند، آشوب کنند، خشونت بورزند و به مقدسات حمله کنند، ربطی به مسأله گرانی و اقتصاد ندارد



رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اینکه جز گرانی مقطعی تخم مرغ چیز دیگری گران نشده است، ناآرامی‌های برخی شهرها را بی ارتباط با مسأله گرانی دانست و گفت: اینکه در برخی شهرها عده‌ای به خیابان بیایند، آشوب کنند، خشونت بورزند و به مقدسات حمله کنند، ربطی به مسأله گرانی و اقتصاد ندارد.
محمود واعظی درعین حال با بیان اینکه رئیس جمهوری پیش از این وقایع در همایش حقوق شهروندی اعلام کرد که «من می‌گویم حق با مردم است»، اضافه کرد: معنی این حرف این است که اگر مردم ولی نعمت ما هستند، ما باید خدمتگزارشان باشیم.
به گزارش «ایران»، رئیس دفتر رئیس جمهوری دیروز پس از پایان جلسه هیأت وزیران، از بررسی رویدادهای اخیر در هیأت دولت خبرداد و گفت: علاوه بر اینکه اعضای دولت نظرات خود را مطرح کردند، رئیس جمهوری هم در سخنانی از اینکه وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور بخوبی توانسته مأموریتی که شورای عالی امنیت ملی به او محول کرده، عمل کند، ابراز رضایت کردند.
به گفته واعظی، رئیس جمهوری از وزیر کشور، نیروی انتظامی و رئیس این نیرو و همه کسانی که در این مدت حضور داشتند و سعی کردند با آرامش با مسائل برخورد کنند هم تشکر کردند، همچنین خواستند آرامشی که در دو روز گذشته به وجود آمده پایدار باشد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری اضافه کرد: رئیس جمهوری از مردمی که در این مدت حمایت و تلاش کردند آرامش ایجاد شود و نیز از شخصیت‌ها که با موضع گیری‌های خود به این مسأله کمک کردند هم تشکر کردند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت از سوی نهاد خاصی تحت فشار هست؟ اظهار کرد: محور مدیریت این شرایط خود دولت است. واعظی با اشاره به اینکه در چند شب گذشته به صورت ریز در جریان مسائل بوده است، از وحدت و همدلی همه نهادها، ارگان‌ها و بخش‌های مختلف، بویژه اعضای شورای امنیت کشور در سطح ملی، استان‌ها و شهرستان‌ها که با صمیمیت و همدلی کارها را بخوبی پیش بردند، تشکر و قدردانی کرد.
خبرنگاری پرسید که رئیس جمهوری پس از ناآرامی‌ها خواستار پاسخ به مطالبات اقتصادی مردم شده بود، اکنون برنامه دولت برای پاسخ به این مطالبات چیست؟
واعظی با بیان اینکه مسأله مطالبات مردم مربوط به امروز نیست، اضافه کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ دولتی نتوانسته  با سیاست‌های خود همه مردم را راضی بکند، اما سیاست دولت از روز نخست این بود که منتخب مردم و دولتی است که صدای مردم را می‌شنود و براساس نیاز مردم عمل می‌کند و تصمیم می‌گیرد. وی در این زمینه خاطرنشان کرد: یادتان هست که در همایش حقوق شهروندی که هنوز هیچ خبری (از این وقایع) نبود، رئیس جمهوری اعلام کرد که «من می‌گویم حق با مردم است» این حرف یعنی اگر مردم ولی نعمت ما هستند ما باید خدمتگزارشان باشیم و وقتی خدمتگزار ملتی هستیم، باید حرف‌شان را بشنویم.
رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: اما اینکه در برخی شهرها عده‌ای به خیابان بیایند، آشوب کنند، خشونت بورزند و به مقدسات حمله کنند، حسینیه و مسجد آتش بزنند، به خانه امام جمعه بروند و دادگستری و بانک‌ها را تخریب کنند، اینها به مسأله گرانی و اقتصاد ربطی ندارد، هرچند که برخی از اینها جوان 17 تا 21 ساله هستند و خودشان در بازجویی گفتند که هیجانی شده‌ایم. واعظی با طرح این سؤال که به واقع چه چیزی گران شده است؟ گفت: اینکه در زمان بسیار کوتاهی تخم مرغ گران شد، دلیل روشنی به نام آنفلوانزای مرغی دارد. مگر در فرانسه و اروپا که جنون گاوی آمد، خود مردم این کشورها اعلام نکردند که فعلاً استفاده نمی‌کنیم تا این مشکل برطرف شود؟ برای همین معتقدم باید این مسائل ریشه‌یابی شده و کل آنچه اتفاق افتاد، برای آینده برنامه‌ریزی شود.
وی درباره اظهارات مداخله جویانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا نیز به عکس‌العمل سریع رئیس جمهوری، دولت و مردم نسبت به این اظهارات اشاره کرد و افزود: در
40 سال گذشته دشمنی امریکا برای همه ما اثبات شده است. مردم هم شاهد بودند که از چند ماه قبل سیاست‌های ترامپ و دولت امریکا کاملاً علیه ملت ایران بوده است. اینکه قانون مهاجرت وضع کردند و بدترین سختگیری‌ها را برای پیرمردها و پیرزن‌ها اعمال کردند تا نتوانند به امریکا بروند و خانواده خود را ببینند، جز این معنایی ندارد.
واعظی با اشاره به اینکه ترامپ یک ماه و نیم پیش ملت ایران را تروریست نامیده بود، اضافه کرد: حال چه شده است که همان آدم طرفدار ملت ایران شده، از یکسو می‌خواهد (از ناآرامی‌ها) حمایت کند و از طرف دیگر سه روز بعد می‌گوید مردم برای گرسنگی به خیابان آمدند؟ به نظر من اینها روی این مسأله حساب باز کرده بودند و دوست داشتند مردم را تحریک کنند وبراین اساس ادبیات خود را عوض کنند و فکر می‌کنند با این ادبیات می‌توانند به ایران فشار بیاورند. رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: اما تا زمانی که این وحدت، همبستگی و همدلی در کشور وجود دارد و تا زمانی که یک رهبر فرزانه داریم که این گونه هوشمندانه نظاره‌گر همه امور است  و تا زمانی که مردمی آگاه داریم، این مسائل خارجی قطعاً نمی‌تواند تأثیر بگذارد.