بگومگوی روحانی و مکرون

در جریان گفت‌وگوی سه‌شنبه حسن روحانی و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روحانی به دلیل پناه دادن پاریس به تروریست‌های منافق، از فرانسه انتقاد کرد. به گزارش «وطن امروز»، گویا در این تماس تلفنی، رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اغتشاشات در برخی نقاط ایران اظهارنظر کرد. حسن روحانی نیز با اشاره به نقش منافقین در این اغتشاشات از دولت فرانسه به دلیل پناه دادن به این تروریست‌ها انتقاد کرد. پس از گفت‌وگوی تلفنی مکرون و روحانی، کاخ الیزه اعلام کرد سفر لودریان، وزیر خارجه این کشور به ایران به تعویق افتاده است. بر اساس گزارش کاخ الیزه، مکرون این تعویق سفر وزیر خارجه خود به ایران را در جریان گفت‌وگوی تلفنی به روحانی اعلام کرده است. لودریان قرار بود روز جمعه همین هفته به ایران بیاید تا مقدمات سفر مکرون به تهران را فراهم کند. به نظر می‌رسد دولت فرانسه در حمایت از اغتشاشات اخیر، سفر وزیر خارجه خود به ایران را به تعویق انداخته است. دولت مکرون روز دوشنبه نیز در موضعی مداخله‌جویانه از دولت ایران به خاطر برخورد با  اغتشاشات انتقاد کرد.
روایت سعدآباد
اما بر اساس روایت رسمی از گفت‌وگوی تلفنی روحانی و مکرون که سایت اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ایران منتشر کرده، روحانی با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران بر پایه توسعه صلح و آرامش و تقویت ثبات پایدار در منطقه است، اظهار داشت: حضور ما در عراق و سوریه به دعوت رسمی دولت‌های این کشورها و برای مبارزه با تروریسم بوده و امروز برای همگان روشن است که تلاش‌ها و کمک‌های ایران منجر به نابودی تروریسم تکفیری داعش در منطقه شده است. روحانی با اشاره به اینکه معتقدیم سرنوشت هر کشوری تنها با اراده و خواست مردم تعیین می‌شود، افزود: همه باید برای برگزاری انتخاباتی آزاد در عراق تلاش کنیم. وی با اشاره به لزوم تلاش برای پایان دادن به محاصره مردم در سوریه و یمن و رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم و مجروحان در این مناطق، بر ضرورت ادامه تلاش‌ها و روند مذاکرات برای برقراری گفتمان سازنده و آشتی ملی در سوریه تاکید کرد. روحانی مواضع اخیر ترامپ نسبت به بیت‌المقدس را در شرایط منطقه مخرب دانست و بر ضرورت اعلام موضع صریح اروپا در راستای توسعه و تقویت ثبات و آرامش در منطقه و عدم همراهی با آمریکا در این زمینه تاکید کرد. روحانی همچنین با اشاره به اینکه برنامه‌های موشکی و دفاعی ایران هرگز ناقض قطعنامه‌های بین‌المللی نیست، تاکید کرد: سلاح ما برای دفاع از کشورمان است و هرگز نسبت به دستیابی به آنچه باید برای دفاع از کشورمان داشته باشیم، تردید نخواهیم کرد. روحانی همچنین با انتقاد از اینکه یک گروهک تروریستی در پاریس پایگاه داشته و علیه ملت ایران فعالیت کرده و مردم را تحریک و ترغیب به خشونت در ایران می‌کند، گفت: از دولت فرانسه انتظار داریم در راستای مبارزه با تروریسم و خشونت به وظیفه قانونی خود در قبال این گروهک تروریستی عمل کند.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با اشاره به اینکه فرانسه نسبت به اجرای برجام کاملا پایبند بوده و آن را به نفع صلح و ثبات بین‌المللی می‌داند، بر ضرورت ادامه گفت‌وگوها و رایزنی‌ها برای ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و پایان دادن به نا آرامی‌ها در یمن، سوریه و عراق تاکید کرد. مکرون با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نقشی که سپاه قدس در نابودی داعش داشته را انکار نمی‌کنیم و قدردان این حضور هستیم، بر ادامه گفت‌وگوها و رایزنی‌ها برای تدوین نقشه راه در مسیر توسعه ثبات منطقه و کمک به حل بحران انسانی در یمن تاکید کرد.


روایت الیزه
بنابر اعلام کاخ الیزه، مکرون و روحانی در این تماس تلفنی که برنامه‌ریزی آن پیش از شروع اعتراض‌ها در ایران انجام شده بود، به این توافق مشترک دست یافتند که سفر لودریان به تعویق بیفتد اما دلیلی برای آن اعلام نشده است. وزیر خارجه فرانسه قرار بود روز جمعه به منظور فراهم کردن مقدمات سفر امانوئل مکرون به ایران به تهران سفر کند. در صورت انجام سفر مکرون، این نخستین رئیس‌جمهور فرانسه خواهد بود که از سال 1976 تاکنون به تهران سفر می‌کند. کاخ الیزه همچنین اعلام کرد تاریخ جدید سفر وزیر خارجه این کشور از طریق کانال دیپلماتیک تعیین خواهد شد و تبادلات میان تهران و پاریس طی هفته‌های آینده ادامه دارد. کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه در ادامه تصریح کرد: این تماس تلفنی به مکرون اجازه داد نگرانی خود را نسبت به ناآرامی‌های اخیر در ایران ابراز کند.