پیونگ‌‌یانگ و سئول بی‌اعتنا به لفاظی‌های ترامپ مذاکرات صلح را آغاز کردند


سرویس خارجی-
پیونگ یانگ و سئول به رغم مخالفت صریح آمریکا و سنگ‌اندازی‌های این کشور دیروز با برقراری اولین تماس تلفنی، مذاکرات صلح را رسما کلید زدند. این مذاکرات پس از تهدید بی‌سابقه اخیر
کیم جونگ اون علیه آمریکا که بلافاصله با پیشنهاد مذاکره با سئول همراه بود، آغاز می‌شود.
وزارت اتحاد کره جنوبی دو روز پس از سخنرانی جنجالی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی علیه آمریکا که به مناسبت آغاز سال نوی میلادی صورت گرفت اعلام کرده، افسران دو کشور نخستین تماس تلفنی را پس از فعال شدن خط تلفن مرزی در «پانمونجوم» برقرار کردند. آقای اون در این سخنرانی خطاب به ترامپ گفته بود، انگشتش روی دکمه حمله اتمی روی میزش است و این یک تهدید نیست بلکه یک واقعیت است. وی همزمان ضمن اعلام آمادگی برای شرکت دادن تیم‌های ورزشی کشورش در المپیک زمستانی کره جنوبی، به سئول پیشنهاد آغاز مذاکرات صلح را هم داده بود که با استقبال وزیر خارجه کره جنوبی مواجه شده بود.


آمریکا که از محل اختلافات دو کره میلیاردها دلار سلاح به کشورهای نزدیک به این دو کشور فروخته است، پس از مشاهده این گفت‌و‌گوها با انجام این مذاکرات مخالفت و اعلام کرد، تا کره شمالی توانایی‌های هسته‌ای خود را کنار نگذارد، این گفت‌و‌گو‌ها را به رسمیت نخواهد شناخت!
چند ساعت بعد یعنی در نخستین ساعات روز چهارشنبه(دیروز) یکی از مقامات ارشد پیونگ‌یانگ اعلام کرد «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، دستور بازگشایی خط تلفن مرزی میان کره شمالی و کره جنوبی را پس از مدت‌ها برای آغاز مذاکرات میان کره شمالی و کره جنوبی صادر کرده است. این اقدام با استقبال شدید کره جنوبی مواجه شد. سئول این اقدام را امری مهم جهت ازسرگیری مذاکرات با «پیونگ‌یانگ» دانست. دقایقی بعد اعلام شد، نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی بین دو کشور هم انجام شده است. این تماس تلفنی رأس ساعت 15:30 به وقت محلی (6:30 به وقت گرینویچ) برقرار شد. در این تماس تلفنی دو طرف عملکرد صحیح دستگاه تلفن و فکس را تایید کردند. این اقدام  در راستای گفت‌و‌گو و مذاکره مستقیم مقامات دو کشور صورت گرفته است. روز سه‌شنبه وزارت اتحاد کره جنوبی پیشنهادی را در خصوص آغاز مذاکرات میان دو کشور در 9 ژانویه(19 دی) در خصوص حضور ورزشکاران کره شمالی در رقابت‌های المپیک زمستانی در قبال ایجاد منطقه غیرنظامی در «پانمونجوم» مطرح کرد. کیم در پیام سال نوی میلادی گفته بود این کشور برای گفت‌وگو با کره جنوبی آماده است و دو کشور باید تنش‌های نظامی در شبه جزیره کره را کاهش دهند. رهبر کره شمالی همچنین در صحبت‌هایش اعلام کرده بود که عملیات‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی در منطقه باید متوقف شود. «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی در واکنش به این صحبت‌ها گفته بود این مذاکرات باید با حل مسئله اتمی کره شمالی همراه باشد.
گفتنی است با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم قسمت شمالی کره به تصرف اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی سابق و قسمت جنوبی به تصرف آمریکا درآمد. به این ترتیب کره شمالی صاحب حکومتی متحد با بلوک شرق شده و کره جنوبی صاحب حکومتی طرفدار غرب شد در حالی که هر دو مدعی حکومت بر کل شبه ‌جزیره بودند. این اختلاف در سال ۱۹۵۰ به جنگ کره انجامید که در سال ۱۹۵۳ با پیمان آتش‌بس خاتمه یافت.  از آن زمان هیچ‌گاه پیمان صلحی میان این دوکشور امضا نشده بود و دو کشور تا به امروز در حالت  جنگ و تیرگی روابط هستند. به همین دلیل تماس تلفنی و استقبال مقامات دو کشور برای مذاکره و گفت‌و‌گوی دوجانبه می‌تواند آغاز گشایش روابط دو کشور باشد. اقدامی که مسلما خوشایند آمریکایی‌ها نخواهد بود.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند کره جنوبی و ژاپن تحت فشارهای آمریکا در مقابل پیونگ‌یانگ قرار گرفته‌اند در حالی که خواستار روی آوردن به گفت‌وگو و مذاکره هستند و این خواسته‌ای است که مقامات کره جنوبی و ژاپن بارها آن را اعلام کرده‌اند.
سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، ساعاتی قبل از این تحولات اعلام کرده بود واشنگتن امکان آغاز هیچ مذاکره‌ای را میان کره شمالی و کره جنوبی به رسمیت نخواهد شناخت؛ مگر اینکه تمامی فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای در شبه جزیره کره ممنوع اعلام شود!
به گزارش تسنیم به نقل از اسپوتنیک، نیکی هیلی گفته بود: کره شمالی می‌تواند با هر کسی که می‌خواهد مذاکره کند ولی آمریکا تمایلی برای به رسمیت شناختن این گفت‌وگوها ندارد، تا زمانی که آنها با ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای که در اختیار دارند، موافقت کنند. در همین رابطه «هیتر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به مذاکره احتمالی دو کره گفت: واشنگتن نسبت به چشم‌انداز هرگونه مذاکره بین کره شمالی و کره جنوبی تردید دارد و بعید است که در مذاکرات بین دو کشور، نقشی ایفا کند. وی تاکید کرد، ما نسبت به صداقت کیم جونگ اون برای نشستن و انجام مذاکره، به شدت تردید داریم.